تحصیل در کالج یا دانشگاه‌های کانادا؟

تحصیل در کالج یا دانشگاه های کانادا؟

تحصیل در کالج یا دانشگاه های کانادا؟

اگر به فکر مهاجرت تحصیلی به کانادا هستید، در نهایت باید تحصیل در کالج‌های کانادا یا تحصیل در برترین دانشگاه‌های کانادا را انتخاب کنید. با وجود اینکه کالج و دانشگاه هر دو به آموزش عالی در کشور کانادا اشاره دارند، ولی تفاوت‌هایی میان این 2 موسسه آموزشی وجود دارد. بسیاری از افرادی که برای مهاجرت به کانادا آماده می‌شوند شاید حتی ندانند کالج و دانشگاه چه فرقی با یکدیگر دارند.

به طور خلاصه می‌توان گفت دانشگاه محلی است که بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی آن به مدرک دانشگاهی دست پیدا می‌کنید، در حالی که تحصیل در کالج‌های کانادا به دریافت گواهینامه یا دیپلم منجر می‌شود. بنابراین با توجه به هدفی که در ذهن دارید، باید بین کالج و دانشگاه یکی را برای مهاجرت تحصیلی به کانادا انتخاب کنید.

کالج‌های کانادا

تحصیل در کالج‌های کانادا مشابه سایر کالج‌های دنیا آموزش‌های فنی و مدرک دیپلم معتبری مطابق رشته مورد نظر دانشجو و شغل مورد علاقه‌اش در اختیار او می‌گذارند. کالج‌های محلی کانادا به طور معمول برنامه‌های آموزشی ارائه می‌دهند که طی دوره زمانی 2 ساله، دانشجو می‌تواند مدرک کاردانی خود را دریافت کند.

به خاطر داشته باشید، برنامه‌های آموزشی کالج‌های این کشور در بخش آموزش عمومی قرار می‌گیرند. در ضمن این برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که دانشجویان بتوانند بلافاصله بعد از تحصیل خود، وارد بازار کار شوند. برخی از رشته‌های پردرآمد کانادا نیز در همین کالج‌های محلی کشور کانادا آموزش داده می‌شوند.

در نظر داشته باشید بعد از اینکه دانشجوی بین‌المللی در کالج، مدرک کاردانی خود را دریافت کرد، باید به دانشگاه یا کالجی برود که یک دوره 4 ساله نیز از سر بگذراند تا مدرک لیسانس خود را دریافت کند. ناگفته نماند دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برنامه‌های زبان انگلیسی و یادگیری آن به عنوان زبان دوم را بیاموزند.

دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه‌های کانادا علاوه بر اینکه موسسات آموزشی هستند، موسسات تحقیقاتی نیز به حساب می‌آیند. در واقع با تحصیل در برترین دانشگاه‌های کانادا باید یکی از سری برنامه‌های آموزشی مربوط به تدریس یا تحقیق را انتخاب کنید. حتی ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا نیز دارای 2 هیئت علمی آموزشی و هیئت علمی تحقیقاتی هستند.

از این‌رو می‌توان گفت در دانشگاه‌های کانادا، دانشجویان حق انتخاب بیشتری خواهند داشت. دانشگاه‌های بزرگ این کشور اندازه و بودجه بیشتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارند، بدین‌ترتیب تجهیزات و امکانات این دانشگاه‌ها پیشرفته‌تر از سایر محل‌های آموزشی خواهد بود. تنها بدی دانشگاه‌ها شاید شلوغی کلاس‌های آموزشی آنها است.

در برخی موارد نیز در کلاس‌های کارشناسی، دستیاران آموزشی فارغ‌التحصیل‌شده به جای اساتید تدریس می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر از دانشگاه‌ها تمرکز بیشتری بر روی روش‌های تدریس دارند، از این‌رو اغلب اساتید خود را از میان بهترین استادان انتخاب می‌کنند.

تحصیل در کالج

تحصیل در کالج یا دانشگاه‌های کانادا؟

با توجه به اطلاعات ذکر شده در بالا شما چه هدفی دارید؟ با توجه به هزینه‌های تحصیل در کانادا تحصیل در کالج را انتخاب می‌کنید یا دانشگاه‌های کانادا را بیشتر قبول دارید؟ مهاجرت تحصیلی یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر دانشجوی بین‌المللی خواهد بود، ولی انتخاب محل تحصیل نیز به همان اندازه مهم است.

شاید در ابتدای مهاجرت تحصیلی، انتخاب یک موسسه آموزشی کمی برای شما پیچیده باشد، اما در صورتی که از هدف خود باخبر باشید و از تفاوت کالج و دانشگاه نیز مطلع شوید، به طور قطع تصمیم‌گیری برای شما راحت‌تر خواهد بود:

  • کالج دوره‌های کوتاه‌مدت تحصیلی را به همراه دیپلم یا گواهینامه ارائه می‌دهد
  • دانشگاه دوره‌های بلند مدت یا تحصیلات بالاتر را به همراه مدارک دانشگاهی همانند کارشناسی ارشد در اختیار دانشجویان می‌گذارد

فراموش نکنید، در هر شرایط و انتخابی به هر حال استثنائاتی نیز وجود دارد. برخی از موسسات آموزشی نیز برنامه‌های تحصیلی کاملی ارائه می‌دهند اما همچنان کالج نامیده می‌شوند. در ضمن مجموعه‌ای از کالج‌های مختلف می‌توانند یک دانشگاه را تشکیل دهند. برای مثال یک دانشگاه می‌تواند از چندین کالج بازرگانی، پزشکی، و حقوقی به وجود آید.

کالج بهتر است یا دانشگاه؟

اگر برای مهاجرت تحصیلی خود به کشور کانادا قاطع هستید و تمام تحقیقات را انجام داده‌اید و مطمئن هستید که از پس اجاره خانه در کانادا برمی‌آیید، پس بهتر است محل تحصیل خود را براساس هدف نهاییتان انتخاب کنید. به نظر شما کالج بهتر است یا دانشگاه؟

به طور تقریبی حدود 53 درصد از کسانی که برای مهاجرت تحصیلی به کانادا آماده می‌شوند، بین 2 راهی برای انتخاب کالج و دانشگاه گیر می‌کنند. در نظر داشته باشید در هر استان کانادا کالج‌ها و دانشگاه‌های زیادی برای تحصیل در سطح عالی وجود دارد. همین امر باعث شده دانشجویان سخت‌تر محل تحصیل خود را انتخاب کنند.

تحصیل در دانشگاه های کانادا

به طور کلی برای انتخاب اینکه کالج کانادا بهتر است یا دانشگاه‌های کانادا، باید چندین مورد این 2 موسسه آموزشی را با یکدیگر مقایسه کنید و در آخر با توجه به هدف نهایی خود محل تحصیل تان را در نظر بگیرید:

  •       نحوه آموزش کالج یا دانشگاه
  •       سطح زبان انگلیسی کالج یا دانشگاه
  •       سطح زبان فرانسوی کالج یا دانشگاه
  •       ارتباط کالج یا دانشگاه به رشته مورد نظر شما
  •       هزینه تحصیل در کالج یا دانشگاه
  •       اهداف شغلی و تحصیلی کالج یا دانشگاه

پنج تفاوت اصلی کالج و دانشگاه‌های کانادا

  1.   دانشگاه‌های کانادا برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌کنند. برخی از دانشگاه‌ها نیز  جلسات آموزشی PhD دارند و دانشجویان بین‌المللی که واجد شرایط باشند می‌توانند در این برنامه‌ها و جلسات شرکت کنند. در مقابل کالج‌های کانادا برنامه‌های آموزشی دیپلم یا برنامه‌های پس از دوره متوسطه را ارائه می‌دهند.
  2.   دانشگاه‌های کانادا برنامه‌های آموزشی گسترده‌ای در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌کنند. کالج‌های کانادا نیز برنامه‌های آموزشی یک ساله دارند که گواهینامه تحصیلی به فارغ‌التحصیلان می‌دهد. برنامه‌های 2 ساله دارند و دیپلم ارائه می‌دهند. نوعی برنامه 3 ساله نیز دارند که باز هم مدرک دیپلم دارد. در ضمن کالج‌های کانادا دارای یک برنامه 1 ساله نیز هستند که مدرک فارغ‌التحصیلی در سطح فوق لیسانس به دانشجویان می‌دهند. در ادامه برنامه تحصیلی 2 ساله‌ای نیز در سطح فوق لیسانس وجود دارد که جزء مدارک تحصیلات تکمیلی به حساب می‌آید.
  3.   دانشگاه‌های کانادا برنامه‌های پژوهشی مختلفی با هدف آماده‌سازی دانشجویان فارغ‌التحصیل‌ ارائه می‌دهد. این برنامه‌ها دانشجویان را با رشته و شغل آینده نیز آشنا می‌کند. کالج‌ها در مقابل برنامه‌های عملی برگزار می‌کنند تا فارغ‌التحصیل را برای بازار کار آماده کنند. این برنامه‌ها بر روی یک مهارت خاص تمرکز دارند. بنابراین پس از این دوره عملی دانشجو در همان زمینه شغلی مشغول به کار می‌شود.
  4.   در دانشگاه‌های کانادا تمام موضوعات و آموزش‌های لازم در مورد رشته تحصیلی منتخب دانشجو به او آموزش داده می‌شود. این در حالی است که دانشجویان کالج تنها با یکی از مهارت‌های مربوط به رشته منتخب خود سروکار دارند.
  5.   دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های کانادا درک جامع‌تری از موضوعات وسیعی دارند که برای تجربه کاری و ایجاد سابقه بسیار ارزشمند خواهد بود. کالج‌ها کوتاه‌ترین و مرتبط‌‌ترین راه برای رسیدن به هدف دانشجویان هستند که آموزش‌های گسترده‌ یا بی‌ربط و کاربردی را در اختیار دانشجو نمی‌گذارند.

 

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *