مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

راهنمای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

شروع تحصیلات در دانشگاه مصادف با شروع مرحله زیبایی از زندگی است. این مرحله می‌تواند کیفیت زندگی‌ وسرنوشت را تغییر اساسی بدهد. پس برای انتخاب بهترین دانشگاه و ساختن آینده و زندگی بهتر برای خودت کوتاه نیا!

اگر به مهاجرت تحصیلی به ترکیه فکر کردی و میخواهی برای ادامه تحصیل این مسیر رو شروع کنی. باید  اطلاعات کافی از پیش نیازهای مقطع تحصیلی پیش رو داشته باشی و چند مرحله را پشت سر بگذرونی تا به هدف خود برسی.

اما در ابتدا یک راهنمای کاربلد انتخاب کن. یک موسسه مهاجرت تحصیلی به ترکیه میتونه همراه مناسبی برای این مسیر باشه. اپلای مورنینگ با داشتن مشاورین و پشتیبانان متخصص در این حوزه همراه شماست . اما پیش از شروع بیا تا باهم پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف در ترکیه رو بررسی کنیم.

تحصیل در ترکیه برای کسانی که میخوان هم به ایران نزدیک باشن هم تو ایران تحصیل نکنن یه گزینه فوق‌العادس. ترکیه شبیه یک امتیاز خوب جغرافیایی کنار ماست که هم ویژگی‌های یه کشور اروپایی رو داره هم حال و هوای ایران، با آدمهایی که شبیه ما هستند.

پس برای شروع سالهای مهم زندگی یعنی تحصیل یه گزینه عالی هست. برای تحصیل در ترکیه راه‌های زیادی وجود داره و خب مقطع تحصیلی که میخوای بخونی. بررسی مهاجرت تحصیلی در مقاطع مختلف و مدارک مورد نیاز رو با هم بررسی میکنیم.

راه های مهاجرت برای تحصیل به ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خیلی به صرفه‌تر از کشورهای دیگه هست. ترکیه 166 دانشگاه دولتی و خصوصی داره و نزدیک به 65 هزار نفر دانشجو در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند. برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه میتوان از مقطع ابتدایی تا دانشگاه اقدام کرد.

برای گرفتن ویزای تحصیلی در ترکیه شما باید ابتدا پذیرش دانشگاهی در این کشور را دریافت کنید. زبان رسمی این کشور به زبان ترکی استانبولی است و در مدارس این کشور آموزش به این زبان داده میشه. البته دانشجویان و دانش آموزان میتونند در مدارس ببین‌المللی به زبان انگلیسی هم تحصیل کنند.

تحصیل در مقطع مدارس در ترکیه

در ترکیه کودکان از 6 سالگی تحصیلات را در مدرسه شروع می‌کنند. در این کشور برای شروع مقطع ابتدایی نیازی به گذراندن دوره مهدکودک نیست. بسیاری از خانواده برای مهاجرت تحصیلی در مقطع ابتدایی از موسسه مهاجرت تحصیلی به ترکیه استفاده می‌کنند. این مسیر انتخاب خوبی برای خانواده‌هایی است که میخواهند برای تحصیل کودکشان در کشورهای دیگه برنامه‌ریزی کنند.

مدارس در ترکیه از ماه سپتامبر شروع به کار می‌کنند. دانش آموزان در مقطع ابتدایی حتی زبان‌های خارجی که عموما انگلیسی هست می‌آموزند. اما برخی از مدارس آلمانی، فرانسه و یا اسپانیایی را جایگزین زبان انگیسی کردند.

دوره ابتدایی 5 سال زمان خواهد برد. سیستم آموزشی در مقطع متوسطه 3 سال است و بعد از آن باید دوره 4 ساله تحصیل دبیرستان را پشت سر گذاشت تا شرایط ورود  به دانشگاه را پیدا کرد.

برای مهاجرت تحصیلی رایگان به ترکیه بهترین انتخاب تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌های با داشتن زبان ترکی است. البته اگر والدین اقامت دائم ترکیه را داشته باشند، فرزند می‌تواند از تحصیل رایگان در مدارس بهره ببرد.

مدارس در ترکیه به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

  • مدارس ایرانی در ترکیه
  • مدارس خصوصی در ترکیه
  • مدارس بین‌المللی
  • مدارس دولتی

مدارس بین المللی:

آموزش در مدارس بین المللی  ترکیه به زبان انگلیسی است. دریافت مدرک از این مدارس اعتبار بیشتری به نسبت مدارس ترکی زبان دارد. هزینه این مدارس سالانه در حدود 27 هزار دلار است.

تحصیل در مدارس ترکیه برای شهروندان این کشور رایگان است و همینطور برای افرادی که کارت اقامت بلند مدت در ترکیه دارند میتوانند دوره تحصیل را رایگان بگذرانند.

مدارس خصوصی:

تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه رایگان نیست این مدارس به زبان ترکی هستند و در کنار آن زبان‌های دیگر را آموزش می‌دهند. برای تحصیل در مدارس خصوصی سالانه 4000 هزار دلار باید شهریه پرداخت کنید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه
مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی  به ترکیه در مقطع کارشناسی

تحصیل در دوره کارشناسی به طور معمول در ترکیه 4 سال طول میکشه. البته در صورتی که رشته شما پزشکی باشه 5 سال و اگر دندانپزشگی باشه 6 سال طول خواهد کشید.

در 10 سال گذشته آموزش عالی کشور ترکیه موسوم به yös دچار تغییراتی در نحوه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی شد. به این صورت که آزمون (yös) در طی سالهای گذشته بصورت متمرکز در شهر آنکارا برگزار میشد و معیاری برای پذیرش دانشجو در کل کشور بود .

در حال حاضر ترکیه این شیوه را لغو کرده و نحوه پذیرش داشجوهای خارجی را به اختیار خود دانشگاه‌ها گذاشته.

آزمون yös برای مقطع کارشناسی

آزمون یوس، یک آزمون ملی ویژه دانشگاه‌های دولتی ترکیه هست که هرساله کشور ترکیه برای متقاضیانی که قصد تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی را دارند برگزار می‌کند. مواد درسی سوالات آزمون yös عبارتند از: تست هوش، ریاضیات و هندسه، زیست‌شناسی، جغرافیا، فیزیک، شیمی.

متقاضیان در این آزمون باید به زبان ترکی مسلط باشند و در بخش دوم: سنجش اطلاعات متقاضیان به زبان ترکی است. در این مرحله آزمون به هر داوطلب با توجه به سطح زبان نمره A, B , C تعلق میگیره.

این آزمون هر سال در ماه Apirl در کشور ترکیه و چند کشور منطقه به طور همزمان برگزار میشه. این آزمون برای ورود به رشته‌ها و دانشگاه‌های ترکی زبان است. برای تحصیل در رشته‌های انگلیسی زبان نیاز به گذراندن آزمون SAT هست.

آزمون SAT

آزمون Scholastic Aptitude Test یک آزمون استعداد تحصیلی است. SAT یک آزمون چند گزینه‌ای هست که هدفش سنجش دانش‌آموزانی است که دوره دبیرستان را به پایان رسوندند و قصد ورود به دانشگاه را دارند. مسئولان پذیرش کالج‌ها، نمرات آزمون SAT را در کنار معدل دبیرستان و فعالیت‌های فوق برنامه، مصاحبه‌های پذیرش و مقالات شخصی افراد بررسی خواهند کرد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه که به زبان ترکی باشد در حدود 300 تا 800 دلار است. اگر در دانشگاه‌های انگلیسی زبان تحصیل کنید این مبلغ در حدود 500 الی 1500 دلار خواهد بود. دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی در ترکیه برای دانشجویان بین‌الملل در مقطع کارشناسی هزینه‌ای در حدود 5 تا 20 هزار دلار دارد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی

  • فرم درخواست پذیرش
  • دیپلم دبیرستان
  • سوابق تحصیلی و ریز نمرات
  • نمره آزمون مورد نیاز دانشگاه مورد نظر (زبان انگلیسی یا ترکی)
  • پرداخت هزینه درخواست( 35 تا 100 دلار آمریکا)
  • شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه
مهاجرت تحصیلی به ترکیه
مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه نیاز به گذراندن آزمون‌هایی مانند دوره کارشناسی نیست. در مقطع کارشناسی ارشد هر دانشگاه به صورت مجزا امتحانات ورودی خود را برای پذیرش دانشجویان برگزار خواهد میکنه. برای برخی از رشته‌ها شما نیاز به ارائه مدرک بین‌المللی GRE دارید. اما ضرورت ارائه این مدرک را خود دانشگاه اعلام خواهد کرد.

دانشگاه‌ها ترکیه دو بار در سال رشته‌های که دارای ظرفیت پذیرش هستند اعلام می‌کنه. دانشجویان میتونند در رشته مورد نظر خود ثبت‌نام کرده و در امتحانات آن شرکت کنند. برای ثبت‌نام در ترم پاییز ماه May ( نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد) و ترم بهار تا پایان December (نیمه آذر تا نیمه دی) وقت دارید. تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه دو سال طول خواهد کشید. دانشجویان در این مقطع حدود 20 تا 30  واحد میگذراند و در سال دوم تحصیل بر روی پایان‌نامه و پروژه خود کار خواهند کرد.

تحصیل در مقطع ارشد را میتوان به دو زبان ترکی و انگلیسی سپری کرد. اما خب تحصیل به زبان ترکی به‌صرفه‌تر و اقتصادی‌تر است. به صورتی که هزینه تحصیل به زبان ترکی سالیانه در حدود 300 تا 600 دلار برآورد شده و هزینه تحصیل به زبان انگلیسی سالانه در حدود 600 تا 900 دلار آمریکا خواهد بود.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه

  • فرم درخواست پذیرش
  • ارائه مدارک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه اساتید
  • سوابق کاری و تحصیلی
  • ارائه نمره مورد تایید در برخی آزمون‌های مورد نظر دانشگاه مثل GRE یا GMAT برای پذیرش در برخی از رشته‌ها
  • ارائه مدارک قبولی در آزمون زبان تافل یا آزمونی که دانشگاه برای ثبت‌نام اعلام کرده است.
  • شرکت در آزمون کتبی و یا مصاحبه دانشگاه

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

تحصیل در دوره دکتری در ترکیه بین 4 تا 5 سال زمان میبرد. ساختار تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه بسیار شبیه به ساختار تحصیلات تکمیلی در اروپاست و به همین دلیل تمرکز در دکتری بیشتر بر روی تحقیق و کار بر روی پروژه پایان‌نامه خواهد بود. پذیرش برای دکتری در هر رشته‌ای شرایط متفاوت خودش را داره و بستگی به دانشگاه پذیرش کننده این شرایط متفاوت هست. در مقطع دکتری حداقل آیلتس با نمره 6 تا 7.5 نیاز هست.

به طور کل برای پذیرش در مقطع دکتری شما باید این مراحل را طی کنید.

در ابتدا شما باید در یک آزمون مهارت شرکت کنید. در این آزمون، مهارت‌های شما بررسی و ارزیابی میشه. در این مرحله پرپوزال ارائه شده توسط شما بررسی میشه. بعد از شروع تحصیل شما در ترکیه باید بدانید که روند تحصیل شما هر شش ماه یکبار توسط کمیته پیگیری ترکیه مورد ارزیابی قرار میگیره.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در حدود 4 تا 5 هزار دلار در سال است. اما شما در این مقطع با فعالیت‌های علمی پژوهشی حقوق دریافت می‌کنید. برای دریافت پذیرش تحصیلی ترکیه به مدارک زیر نیاز دارید.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری در ترکیه

  • فرم درخواست پذیرش
  • مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • CV قدرنمند در حوزه تخصص و کار
  • توصیه‌نامه اساتید
  • ارائه نمره‌های مورد تایید از آزمون‌های مورد نیاز دانشگاه مثل GRE و یا GMAT برای پذیرش در برخی از رشته‌ها
  • نمره قبولی در آزمون های زبان مورد نیاز دانشگاه
  • شرکت در مصاحبه دانشگاه

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

داوطلبان برای اخذ ویزا و اقامت تحصیلی در ترکیه از طریق تحصیل علاوه بر مدارک پذیرش و بعد از آن باید به کمک موسسه مهاجرت تحصیلی به ترکیه مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی را جمع‌آوری کنند و به سفارت ترکیه تحویل بدهند. مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه عبارت است از:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا و ارائه آن
  • پرداخت هزینه اخذ ویزا
  • ارائه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه
  • دو قطعه عکس 3×4
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر
  • ارائه مدارک بیمه‌ نامه دانشجویی شخص متقاضی تحصیل در ترکیه
  • ارائه مدارک تمکن مالی برای مدت زمان تحصیل در ترکیه
  • ارائه نامه پذیرش در یکی از دانشگاه‌های ترکیه
  • پرداخت هزینه ویزای تحصیلی ترکیه
  • ارائه مدارک مبتی بر عدم سوسابقه کیفری
  • مدارک سکونت در ترکیه

با تکمیل مدارک و ارائه آن به سفارت ترکیه، بعد از گذشت 15 روز کاری ویزای تحصیلی شما آماده خواهد بود.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه
مهاجرت تحصیلی به ترکیه

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه چقدر پول لازم است

یکی از دلایل محبوبیت ترکیه برای مهاجرت، کم بودن هزینه تحصیل به نسبت دیگر کشورهاست. با توجه به بالا رفتن ارز در کشورهای اروپایی و آمریکایی. ریال ایران همچنان ارزش خود را در مقابل لیر حفظ کرده و مهاجرت به این کشور را شدنی‌تر کرده.

از طرفی برای مهاجرت و تحصیل در ترکیه نیاز به داشتن سرمایه عظیم در حساب بانکی ندارید. تمام این ویژگی‌ها باعث شده یکی از مهمترین چالش‌های مهاجرت یعنی مسائل مالی ساده‌تر حل بشه.

البته هزینه تحصیل در ترکیه فاکتورهای متفاوتی داره مثل رشته‌ای که در آن تحصیل میکنی، شهر محل تحصیل و دانشگاه یا مرکز آموزشی همه میتونه هزینه سالانه شما رو متفاوت کنه.

در مورد هزینه زندگی در ترکیه برخی ازم مهمترین فاکتورها را با هم مرور میکنیم.

عنوان قیمت ( لیر ترکیه)
شیر ( 1 لیتر) 22.36
غذا برای دو نفر در رستوران متوسط 120
یک قرص نان تازه ( 500 گرم) 2.55
برنج سفید (1 کیلو گرم) 5.64
تخم مرغ ( 12عدد) 12.59
مرغ (1 کیلو) 9.66
گوشت گاو (1 کیلو) 31.37
سیب (1 کیلو گرم) 2.66
موز ( 1 کیلو گرم) 6.29
پرتقال( 1 کیلو گرم) 3.28
گوجه فرنگی( 1 کیلو گرم) 2.47
سیب زمینی( 1 کیلو گرم) 1.48
پیاز ( 1 کیلو گرم) 1.59
آب ( بطری 5/1 لیتری) 2.30
بلیط یک طرفه 3.50
تاکسی ۱ کیلومتر (تعرفه عادی) 6.44
بنزین (1 لیتر) 26.30
شارژ ماهانه ی آپارتمان 85 متر مربعی 490
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر 1536
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز 996
اجاره آپارتمان ( 3 خواب) در درکز شهر 2642
اجاره آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز 1708
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 583.45
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز 336.39

 

هزینه تحصیل در ترکیه

دانشگاه‌های دولتی ترکیه

رشته تحصیلی کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری
مهندسی 1529 لیر 1359 لیر
ادبیات 1281 لیر 1015 لیر
حقوق 1027 لیر 1020 لیر

دانشگاه‌های خصوصی

رشته تحصیلی کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری
حقوق 26000 لیر 19400 لیر
معماری 26850 لیر 25500 لیر

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه متقاضی‌های فراوانی دارد. به همین دلیل هزینه‌های آن متفاوت است. به طور میانگین هزینه تحصیلی در رشته‌های پزشکی از ترمی 700 لیر در دانشگاه‌های دولتی و 7000 لیر در دانشگاه‌های خصوصی متفاوت است.

وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهمترین وسایل برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه داشتن پذیرش دانشگاه و در ادامه اخذ ویزای تحصیلی است. این دو برای اقامت از طریق تحصیل مهمترین فاکتورها هستند که میتوان از طریق آن به اقامت دائم در ترکیه دست پیدا کرد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه با اپلای مورنینگ

اپلای مورنینگ به عنوان یک موسسه مهاجرت تحصیلی به ترکیه با بررسی شرایط تحصیلی و موقعیت شما بهترین انتخاب و بهترین دانشگاه را به شما پیشنهاد خواهد داد. مشاوران و پشتیبانان ما تا رسیدن شما به هدف و شروع تحصیل در دانشگاه همراه شما هستند. این شغل ما نیست ابن وظیفه ماست.

سوالات متداول

آیا از طریق تحصیل در ترکیه میشه به این کشور مهاجرت کرد؟
بله ، تحصیل در ترکیه هم یکی از راه‌های مهاجرت به ترکیه هست.
از طریق تحصیل امکان اخذ اقامت دائم ترکیه هست؟
تحصیل در ترکیه به صورت مستقیم باعث اخذ اقامت دائم نمیشه. اما بعد از فارغ التحصیلی میشه کار پیدا کرد و در این کشور زندگی کرد.
تحصیل در ترکیه رایگان هست؟
بله البته در صورتی که به زبان ترکی تحصیل کنید. میتوان مهاجرت تحصیلی رایگان به ترکیه داشت در صورت تحصیل به زبان ترکی.
هزینه تحصیل در ترکیه در مقاطع مختلف چقدر است؟
هزینه تحصیل در مقاطع مختلف متفاوت است. ابتدا باید مقطع تحصیلی خود را انتخاب کنید. و برای دریافت پاسخ دقیق مقاله پیشرو را مطالعه کنید.
اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *