چطور انگیزه‌نامه بنویسیم؟

چطور انگیزه نامه بنویسیم

 

انگیزه‌نامه یا همون SOP مخفف عبارت Statement of purpose است و یکی از اولین چیزهایی که تو پروسه‌ی اپلای باید باهاش آشنا بشیم. از اهمیت نوشتن یک SOP خوب و جامع هرچی هم که بگیم باز کمه. هر چقدر که تو نوشتن این مدرک مهم بهتر عمل کنید، شانستون هم برای دریافت کردن پذیرش بالاتر خواهد شد. شما با ارائه دادن یک انگیزه‌نامه مهیج میتونید ابعاد دیگه‌ای از شخصیتتون رو نشون بدین بنابراین نیازی نیست محدود به تجربه‌های آکادمیک بشید. تو این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل در مورد تمام چیزهایی که لازم داری در این زمینه بدونی، توضیح بدیم.  

اهمیت انگیزه‌نامه

SOP در حقیقت مثل یک پل بین شما و افرادی که در دانشگاه مورد نظرتون مسئولیت تصمیم‌گیری دارند، عمل میکنه. انگیزه‌نامه نشون دهنده‌ی اشتیاق شما برای ادامه‌ی تحصیل در اون رشته و دانشگاه محسوب میشه.

برای مهاجرت تحصیلی شما با ارائه‌ی SOP اهداف خودتون رو برای هیئت تصمیم‌گیرنده مشخص می‌کنید. شما با نوشتن دقیق این مطلب به اساتید توضیح میدید که به چه دلیل شما یک فرد مناسب برای گرفتن پوزیشن مشخص شده هستید. اصلا چرا باید شما رو انتخاب کنند؟ آیا شما سطح علمی و تجربه‌ی لازم رو دارید؟ اصلا آیا روحیات شما مناسب تحصیل کردن در محیط دانشگاهی که براش درخواست دادید، هست؟ یک SOP با نگارش خوب و محتوای مهیج میتونه شبهات اساتید رو رفع کنه و شما انتخاب نهایی اون شخص بشید.

تو بازه‌ی مشخص شده تا زمان ددلاین تعداد خیلی زیادی پرونده به دست اساتید میرسه. ممکنه در بین این افراد، عده‌ی زیادی رزومه تحصیلی خیلی خوبی ارائه بدن، افرادی باشند که تجربه کاری بالایی دارند و یا افرادی که موفق شدن بهترین نمره رو تو آزمون‌های زبان کسب کنند. در بین این گروه با رزومه‌ی قوی چه فاکتوری میتونه باعث تمایز بشه؟ بله، درست حدس زدین یک انگیزه‌نامه‌ی خوب که دلایل کافی برای انتخاب شدن رو به اون‌ها بده. در واقع این موضوع باعث میشه که بین ده‌ها و یا حتی صدها پرونده‌ی ارائه شده، نظر اساتید به پرونده‌ی شما جلب بشه.

زمان‌بندی مناسب برای نوشتن انگیزه‌نامه

معمولا دانشجویان متقاضی اپلای، نوشتن انگیزه‌نامه رو به آخرین لحظات موکول می‌کنند. دانشجویان معمولا اول به سراغ گرفتن مدرک زبان و جمع‌آوری رزومه میرند و SOP رو در اولویت‌های آخر خودشون قرار میدن.

این کار معمولا نتیجه‌ی خوبی نداره. لازم نیست از همون ابتدا به صورت متمرکز شروع به نگارش کنید. کافیه هر نکته‌ای که به نظرتون میتونه بهتون کمک کنه، یادداشت کنید. به دنبال نقاط قوت خودتون در روزمرگی‌ها باشید. نیازی نیست برای متفاوت بودن خیلی تلاش کنید چرا که همین الان هم ویژگی‌های مثبت منحصر به فردی دارید. این ویژگی‌ها باید در متنی که ارائه میدید پررنگ باشند.

اگر از مراحل ابتدایی که اقدامات برای اپلای رو شروع کردید به دنبال نوشتن SOP باشید، فرصت میکنید که چند بار مطالب رو بازنویسی کنید.

در این صورت نسخه‌ی نهایی به بهترین حالت ممکن در خواهد اومد. نگارش رو به مراحل آخر موکول نکنید. علت این موضوع این است که تنگی وقت باعث میشه شما نتونید به اندازه‌ی کافی خلاقیت به خرج بدید.

اگر فرصت کافی نداشته باشید یک انگیزه‌نامه‌ی معمولی مینویسید که نمیتونه به خوبی نقاط قوت و دلایل انتخاب کردن شما رو بیان کنه. نوشتن یک SOP قوی به طور قطع باعث بالا رفتن شانس شما در اخذ پذیرش از دانشگاه مورد علاقتون خواهد شد.

چطور انگیزه‌نامه بنویسیم
چطور انگیزه نامه بنویسیم

انگیزه‌نامه؛ یک برگ برنده

SOP میتونه برگ برنده و یک وجه تمایز برای شما به حساب بیاد. در بین تمام مدارکی که ارائه می‌کنید، فقط انگیزه‌نامه توسط خود شما نوشته میشه و کاملا منحصر به فرده.

شما برای نوشتن تحت فشار نیستید و نیازی نیست که از جایی نمره بگیرید. با خیال راحت شروع به نوشتن کنید. یادتون باشه که مطالعه‌ی SOP نوشته شده توسط بقیه‌ی افراد میتونه خیلی بهتون کمک کنه.

باید حواستون باشه که نوشته‌ی ارائه شده‌ی دانشجوهای دیگه صرفا باید به عنوان راهنما عمل کنه. به هیچ عنوان حتی یک بخش از نوشته‌ی سایرین رو کپی نکنید.

در این جا تفاوت‌ها شما رو متمایز میکنه و هیچ دلیلی وجود نداره که خودتون نباشید. یک جو مثبت باید در تمام قسمت‌های SOP حفظ باشه. استاد اصلا نباید از نوشته‌ی شما ناامیدی و استیصال رو حس کنه.

از بخش‌های روشن شخصیتتون بنویسید و صادقانه از اشتیاقی که دارید، بگید و جلو برید. همون ساختاری که در نوشتن رزومه استفاده کردید رو اینجا هم پیاده نکنید.

انگیزه‌نامه برخلاف رزومه فقط شامل سلسله مراتب آموزشی و پژوهشی نیست. نگارش جذاب و تاثیرگذار به هیئت تصمیم‌گیرنده نشون میده که شما شایستگی این فرصت رو دارید.

حجم و فرمت انگیزه‌نامه

شما باید در یک صفحه و یا نهایتا یک صفحه و نیم، انگیزه‌نامه‌ی خودتون رو ارائه بدین. در صورتی که حجم متن بیشتر از این مقدار بشه به مخاطب این حس منتقل میشه که شما به اندازه‌ی کافی رو مطالب مسلط نیستید و تمرکز لازم رو ندارید. فونت مورد استفاده Times New Roman با سایز 12 است. از هر طرف صفحه حاشیه‌های یک اینچی را در نظر بگیرید. فاصله‌ی بین خطوط نیز باید 5/1 باشد.

ساختار SOP

در هنگام نوشتن باید از ابتدا تا انتها یک ساختار منسجم رو حفظ کنید. از آنجا که در نهایت مخاطب شما افرادی با زمینه‌ی فعالیت‌های آکادمیک هستند، نوشته‌ای که ارائه می‌کنید باید منطقی، رسمی و صادقانه باشه.

در حقیقت باید با سلیقه‌ی اساتیدی که داور کار شما محسوب میشوند، تا حدی آشنایی داشته باشید. رعایت پاراگراف‌بندی‌ها و اصول نگارشی رو هم فراموش نکنید. برای جلوه‌ی بصری امتیازی لحاظ نشده اما در نظر استاد تاثیر داره.

هر انگیزه‌نامه نیاز داره که پنج بخش اصلی رو در بر بگیره. کار خودتون رو با نوشتن یک مقدمه شروع کنید و خودتون رو معرفی کنید. در بخش دوم باید از سوابق تحصیلی و تجربه‌هایی که در این زمینه داشتید توضیح کاملی بنویسید.

در قسمت سوم دلایلی که تصمیم گرفتید در این رشته تحصیل کنید رو ذکر کنید. شما باید با آوردن دلایل منطقی توضیح بدید که چرا این دانشگاه رو انتخاب کردید. باید شرح بدین که چرا انتخاب شما یک گزینه‌ی مفید برای دانشگاه مقصد محسوب میشه.

تو بخش چهارم از SOP اهدافی که قصد دارید دنبال کنید رو شرح بدین. در آخر هم باید با نوشتن یک جمع‌بندی و پایان‌بندی مناسب، متن رو به پایان برسانید. در ادامه این موارد رو دقیق‌تر بررسی میکنیم:

·        نوشتن مقدمه

همان طور که اشاره کردیم افراد زیادی ممکنه برای پوزیشن مورد نظر شما درخواست داده باشند. شروع متن شما میتونه تاثیر بالایی در جلب توجه اساتید داشته باشه و اون‌ها ترغیب می‌شوند تا برای متنی که شما نوشتید، وقت صرف کنند.

متن رو به طرز گیرا و جذاب شروع کنید. بهتر است که از همون ابتدا اشتیاق خودتو رو نشون بدید. با استفاده از یک حکایت یا سخن الهام‌بخش و مرتبط با زمینه‌ی تحصیلی، میتونید تاثیر بهتری روی مخاطب بگذارید. متن رو به صورت یک داستان پیش ببرید.

مخاطب  شما نباید حس کنه که در حال خوندن یک بیانیه‌ی خشک است.

·        سوابق تحصیلی

اشتیاق شما به تحصیل اهمیت خیلی زیادی داره اما توجه داشته باشید که این موضوع کمک‌کننده است و به تنهایی کافی نیست. در این بخش باید به سابقه‌ی تحصیلی خودتون اشاره کنید.

تمام تجارب مرتبط با رشته‌ی مورد نظر رو ذکر کنید. به پشتوانه‌ی علمی خود تکیه کنید. تمام مواردی که سطح علمی شما رو نشون میده، بیان کنید. اگر در پروژه‌های پژوهشی شرکت داشتید، حتما چند خط رو به نوشتن دربارشون اختصاص بدید. کارگاه‌‌های علمی و مراکزی که در اون‌ها کارآموز بودید رو ذکر کنید.

هر چه تجربه‌ی علمی بیشتری داشته باشید، احتمال انتخاب شدن شما توسط کمیته‌ی بررسی بالاتر خواهد بود. سعی کنید این تجربه‌ها رو با فروتنی بیان کنید و از چیزهایی که یاد گرفتید بگید. فعالیت‌های گروهی، کارگاهی و شرکت در نشریه‌ی دانشگاه هم از مواردی هستند که بیان کردنشون خالی از لطف نیست.

·        دلایل انتخاب دانشگاه مقصد

در این پاراگراف باید دلایلی که باعث شدن این رشته و دانشگاه رو انتخاب کنید، شرح بدید. سعی کنید در این بخش بر اساس مثال‌های معتبر صحبت کنید. بهتره که کاملا در مورد دانشگاه مورد نظر اطلاعات کسب کرده باشید. بدونید در چه زمینه‌هایی پیشگام محسوب میشه.

رنکینگ این دانشگاه در کشور و سطح جهانی به چه صورتیه. از امکانات دانشگاه نام ببرید. حتی میتونید اسم چند استادی که مورد علاقتون هستند رو بیارید. حتما بیان کنید که شما چه قابلیت‌هایی دارید که باعث میشه انتخاب شما به نفع دانشگاه مقصد باشه.

·        مشخص کردن اهداف

در این بخش باید توضیح بدید که در طول این دوره قصد دارید چه مهارت‌هایی کسب کنید. توضیح بدید که قصد دارید از آموخته‌هایی که در این مقطع تحصیلی داشتید چه استفاده‌ای کنید. شاید این قسمت مهمترین بخش از sop محسوب بشه.

در این قسمت شما نشون میدین که روی این زمینه متمرکز هستید و یک فرد آینده‌نگر هستید. اساتید باید از این موضوع که شما برای اهدافتون یک برنامه ریزی دقیق دارید، اطمینان کسب کنند. بهتره اهداف خودتون رو به دسته‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کنید.

در ابتدا اهداف کوتاه‌مدت خودتون که معمولا یک بازه‌ی پنج ساله هست رو بیان کنید. مشخصات شغل مورد علاقتون رو در این قسمت ذکر کنید. در بخش بعدی اهداف بلند مدتی که دارید رو شرح بدید. به عنوان مثال بگید که در پانزده سال آینده چه جایگاهی برای خودتون متصور هستید.

انگیزه‌نامه
چطور انگیزه نامه بنویسیم

در نهایت به طور خلاصه از مطالبی که نوشتید، نتیجه‌گیری کنید. در این بخش شفاف‌سازی‌های لازم رو انجام بدید و با یک پایان مناسب و ذکر تشکر متن رو به اتمام برسانید.

استراتژی‌های نوشتن انگیزه‌نامه SOP

زمانی که قصد دارید شروع به نوشتن کنید، حتما باید یک طرح کلی در ذهن داشته باشید. با برنامه جلو برید و مطالب رو به درستی قالب‌بندی کنید. برای داشتن یک نتیجه‌ی عالی نباید به صورت کورکورانه از نوشته‌ی افراد دیگه و نمونه‌های موجود در اینترنت کپی کنید. از این نمونه‌های آماده به عنوان یک راهنما استفاده کنید اما اون‌ها رو بازنویسی نکنید.

شما باید باهوش اما فروتن به نظر برسید. به عنوان مثال اگر قصد دارید از پشتکارتان تعریف کنید که در یک رقابت علمی جایگاه اول را کسب کرده‌اید؛ نباید بنویسید که به خاطر هوش بالا تونستم مقام اول رو به دست بیارم. بهتر است که به تنگی وقت اشاره کنید و بنویسید با وجود زمان کم موفق شدم با تلاش زیاد جایگاه اول را کسب کنم. در واقع شما همون قصدی که از ابتدا داشتید رو بیان کردید اما این کار رو به شکل غیر مستقیم انجام دادید.

در ادامه به بعضی از استراتژی‌هایی که به نوشتن انگیزه‌نامه‌ی قوی کمک می‌کنند اشاره میکنیم:

        اشاره به اعداد و دادن اطلاعات دقیق: درسته که شما قصد دارید SOP رو به صورت داستان‌وار پیش ببرید اما باید نسبت به جزئیات دقت لازم رو به خرج بدید. اگر در یک فعالیت پژوهشی شرکت کردید باید بیان کنید که این کار چه مدت زمان برده. اگر سابقه‌ی تدریس دارید حتما ذکر کنید که به دانش‌آموزان چه مقطعی درس دادید و تعداد اون‌ها رو ذکر کنید.

        صادق باشید: داستان نوشتن به معنی پوشاندن حقیقت نیست. شما باید صادقانه بنویسید. اگر فکر میکنید ممکن است ذکر مواردی باعث بشه که انتخاب نشید، اصلا این موارد رو بیان نکنید. در مورد چیزی دروغ نگویید. نقاط ضعف را اصلا در این متن ننویسید. در نهایت بهترین کار این است که خودتون باشید.

        نگارش صحیح: انگیزه‌نامه‌ی شما باید به صورت رسمی نوشته بشه. در عین حال باید سعی کنید لحنی دوستانه داشته باشید. شما باید در عین صمیمانه نوشتن، محترمانه نیز بنویسید.

        نوشتن SOP انگیزه‌نامه اختصاصی برای هر دانشگاه: اکثر افراد انگیزه‌نامه‌ی یکسانی رو برای همه‌ی دانشگاه‌ها ارسال می‌کنند و تنها عناوین رو تغییر میدن. این کار درست نیست. شرایط هر دانشگاه با دیگری متفاوته. نکات مختلفی ممکنه برای اساتید دانشگاه‌ها اهمیت داشته باشه. بنابراین شما با نوشتن یک انگیزه‌نامه‌ی مشترک نمیتونید نظر همه‌ی دانشگاه‌ها رو جلب کنید.

نوشتن انگیزه‌نامه با اپلای مورنینگ

نوشتن یک انگیزه‌نامه‌ی قوی به شما کمک میکنه تا شانس خودتون رو برای گرفتن پذیرش بالا ببرید. این موضوع میتونه تبدیل به نقطه‌ی قوت و وجه تمایز شما بشه. شما با دنبال کردن چند استراتژی میتوانید بهترین انگیزه‌نامه رو بنویسید. یکی از بهترین راه‌هایی که میتونه بهت کمک کنه تا نتیجه‌ی مورد نظر رو بگیری، استفاده و مشورت با افراد موفق در این زمینه است. شما میتونید به راحتی با استفاده از  خدمات مشاوره‌ی اپلای مورنینگ به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای با این افراد در ارتباط باشید.

 

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *