رزومه تحصیلی برای مهاجرت

رزومه تحصیلی

همه چیز درباره رزومه تحصیلی برای مهاجرت

این روزا تب‌وتاب مهاجرت تحصیلی هر دانشجویی رو وسوسه می‌کنه تا برای ادامه تحصیلش با یک شرایط  بهتر و مفیدتر، سودای رفتن به کشورهای دیگه رو در سر داشته باشه. تا هر چه زودتر چمدون سفر رو ببنده؛ به همین‌ خاطر سختی راه رو می‌کشه تا شریاط بهتر تحصیل در بعضی کشورها رو تجربه کنه، به امید اینکه بعد از تموم شدن دوره تحصیل، موقعیت و جایگاه بهتری رو کسب کنه.

اما راستش بین تمام بحث‌های مهاجرت تحصیلی، که یه جورایی شده نُقل و نَقل اکثر مجالس و محافل هست. مهم‌ترین مسئله یا بهتر بگیم مهم‌ترین دغدغه دانشجو، CV یا همون رزومه تحصیلی برای مهاجرت، محسوب می‌شه.

رزومه تحصیلی برای مهاجرت، اولین اقدام قبل از مهاجرته که دانشجو باید بنویسه و در واقع، نه اینکه فقط بنویسه، در تمام طول تحصیلی، در ایران یا هر کشور دیگه، تمام اون دوره‌ها و مهارت‌ها رو دیده باشه. تو این مقاله، می‌خوایم درباره رزومه تحصیلی برای مهاجرت صحبت کنیم که چه بکنیم رزومه بهتری رو بنویسیم تا مورد رضایت دانشگاه مقصد قرار بگیره.

رزومه تحصیلی
رزومه تحصیلی برای پذیرش تحصیلی

رزومه تحصیلی چیست؟

بخوایم خیلی ساده در مورد رزومه و محتواش بگیم، یک نوع سند و مدرکه که به دانشگاهی که قصد اپلای دارین، نشون میده کی بودی و چی خوندی و با دانش و دانسته‌هات چیکار کردی. خلاصه اینکه حالا که می‌خوای تو دانشگاه فلان در فلان کشور درس بخونی، در کل چی تو چنته داری!

هدف اصلی رزومه اینه که مسوول پذیرش در نگاه چند دقیقه‌ای به رزومه دانشجو متوجه سوابق تحصیلی و شغلی دانشجو بشه. پس نگارشش فوق‌العاده مهم و تأثیرگذار در پذیرش دانشجو هست.

البته حتما خیلی شنیدین که همیشه گفتن، در نوشتن رزومه عین صداقت رو لحاظ کنین؛ یعنی، هر آنچه رو که واقعا انجام دادین، بیان کنین نه کمتر و نه بیشتر، چون گزاف‌گویی حتی ممکنه براتون دردسر بشه و شما بجای یک دانشجو فرهیخته که قصد تحصیل دارین، یک مدعی یا یک خالی‌بند، فرض بشین.

یک نمونه کوچک مثال می‌زنیم که بدونین دانشگاه‌های بقیه کشورها، صداقت رزومه رو واقعا رصد می‌کنن.

مثلا در مورد سابقه کاری که دانشجو در حین تحصیل یا بعد از اون انجام داده، می‌تونه هر شرکت‌ و یا موسسه و اداره‌ای رو در رزومه خودش بنویسه، اما اگه در این شرکت‌ها کار نکرده باشه، مثل آب در هاون کوبیدن هست. چون چیزی که اونا در نظر می‌گیرن، تعداد سال‌هایی هست که بیمه‌ به اون کار تعلق گرفته!

بنابراین اطمینان حاصل کردن به صحت و سقم رزومه برای دانشگاه‌هایی که قصد پذیرش دانشجو بین‌الملل دارند، کار سختی نیست. پس اولین و مهم‌ترین اصل در نوشتن رزومه تحصیلی برای مهاجرت، صداقته.

بهترین شیوه استاندارد نگارش رزومه تحصیلی برای مهاجرت

ناگفته روشنه که رزومه برای مهاجرت تحصیلی، مدرکیه که تأثیر مستقیم داره در اکسپت یا ریجکت شدن دانشجو از سوی دانشگاه؛ همینطور تأثیر مستقیم داره در فول فاند گرفتن یا نگرفتن یا تخفیف شهریه یا هر امکاناتی که ممکنه نظر دانشگاه مورد نظرتون، بهتون بده یا نده. رزومه تحصیلی برای مهاجرت هم مثل هر سند و مدرک دیگه، اصول و قواعدی داره که اگه رعایت بشه تأثیر بسیار مثبتی از طرف دانشگاه داره.

رزومه تحصیلی
رزومه تحصیلی برای پذیرش تحصیلی

رزومه تحصیلی شامل چه بخش‌هایی میشه؟

اگه بخوایم با جزییات بیشتری بگیم  بدنه و قسمت اصلی هر رزومه تحصیلی برای مهاجرت، شامل موارد زیر هست:

مشخصات فردی:

اسم و فامیل، شماره همراه، تلفن ثابت، آدرس محل زندگی و آدرس ایمیل رسمی و عکس پروفایل

سوابق تحصیلی:

مدارک تحصیلی، مقطع، نام دانشگاه، تاریخ فارغ‌التحصیلی و کورس‌ها و دوره‌های دانشگاهی

سوابق شغلی:

نام شرکت‌ها، عنوانی که شما در اون شرکت داشتین، (در رزومه تحصیلی نیازی به بیان شرح وظایف نیست)، تاریخ شروع و اتمام همکاری

تو این بخش چیزی که مهمه و یه جورایی خوب به چشم مسوول پذیرش میاد، کار مرتبط با رشته و در راستا رشته هست؛ برای مثال، اگر رشته برق قدرت هستین و در یک نیروگاه برق مشغول به کار بودین، پوئن بسیار مثبتی نسبت به بقیه رقبا محسوب میشه. نکته دیگه اینکه کارآموزی‌های خودتون رو هم حتما قید کنین، چون برای خیلی از کشورها مثل آلمان کارآموزی از تحصیل‌ هم مهم‌تره.

مهارت‌ها:
مهارت‌های کامپیوتری، نوشتاری، آزمایشگاهی، کارگاهی و… این بخشیه که نیاز به ارائه مدرک نیست! یعنی فرد می‌تونه مهارت‌های مرتبط با رشته‌اش که حتی به صورت خودآموز هم فراگرفته تو بخش مهارت‌ها، ذکر کنه. شما حتما نباید مدارک یک دوره رو داشته باشین که بتونین در رزومه بیارین، همین که مهارت کافی در اون زمینه رو داشته باشین کافیه و می‌تونین در رزومه‌تون قید کنین و نیازی به ارسال مدرک نیست. در رزومه مبنا بر عین صداقت است نه مدرک .

دوره‌ها و گواهینامه‌ها :

کورس‌ها، همایش‌ها، کارگاه‌های گذرانده شده، دوره‌های مهارت‌افزایی، عضو بودن در انجمن‌های علمی و بنیادهای مرتبط با رشته و…

مهارت‌های زبانی :

مدارک بین‌المللی زبان (آزمون IELTS، آزمون GRE، آزمون TOEFL،  آزمون LSAT، آزمون GMAT و…)

علاوه بر مهارت‌های آزمون‌های زبان انگلیسی، زبان مادری یا هر زبانی رو تا هر سطحی که فرا گرفتین، جز امتیازات مثبت محسوب می‌شه.

ترجمه‌ها، تحقیقات و پژوهش

ترجمه، تألیف، ویرایش کتاب‌های چاپ‌شده، مقالات چاپ‌شده در مجلات داخلی یا خارجی، پژوهش‌های میدانی یا کتابخانه‌ای، شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی، تحقیقاتی که در طی تحصیل به انجام رسیده، سخنرانی در سمینارها و همایش‌های داخلی یا خارجی و….

این بخش، بخش تاثیرگذاری در رزومه تحصیلی برای مهاجرت، محسوب میشه؛ به خصوص برای دانشجویانی که در مقطع دکتری، قصد اپلای دارند، بخش تحقیقات و پژوهش باید پرو‌پیمان باشه اینقدر که مسوول پذیرش رو مجاب کنه تا از بین هزاران هزار دانشجو از سراسر دنیا، شما رو برای دانشگاه انتخاب کنه.

البته لازمه بگیم که بعضی سخت‌گیری‌ها بیشتر برای دانشجوهاییه که قصد گرفتن فول فاند یا همون بورسیه کامل دارن و دانشجویانی که قصد تحصیل با هزینه رو دارن، شرایط کمی راحت‌تره

افتخارات
ثبت اختراع، عضو بنیاد ملی نخبگان، کسب مقام‌ در مسابقات بین‌المللی، دیپلم‌های افتخار و….

سرگرمی‌ها و علایق:

تو این بخش فقط جنبه انعطاف‌پذیری فرد سنجیده میشه که متقاضی، فرد تک بُعدی و فاقد مهارت‌های اجتماعی نباشه و شاید به طور مستقیم، تاثیری چندانی در پذیرش شما نداشته باشه‌. بهتره این بخش هم صداقت پیشه کنین و سرگرمی‌ها و علایق واقعی خودتون رو مطرح کنین.

خب طبیعیه اگر برای هر بخش، سند و مدرکی دارین که باید بگیم چند قدم  از رقباتون جلوترین، اما اگر همه این مدارک رو ندارین؛ مثلا قسمت ترجمه‌ها، کتابی ندارین که به چاپ رسیده باشه، از اون قسمت صرف‌نظر می‌کنین. به بیان دیگه، برای نگارش رزومه، لازم نیست که حتما همه قسمت‌ها کامل بشه. فقط چیزی که مهمه داشتن نگارش و ویرایش صحیح از لحاظ نوشتار و گرامر درست به زبان انگلیسیه.

آسون‌ترین راه نگارش رزومه تحصیلی برای مهاجرت

آسون‌ترین راه نگارش رزومه تحصیلی برای مهاجرت، هدف‌گذاری رزومه هست. یعنی به طور دقیق هدف از نوشتن رزومه مشخص باشه و این بستگی به مهارت شما و یا فردی داره که رزومه رو برای شما تدوین می‌کنه که رزومه کاری، تحصیلی یا… به یک شکل نوشته نمیشه چون این‌جوری میشه آش شلم شوربا، که مسوول پذیرش رو ممکنه گیج و حتی در نگاه اول منصرف کنه از خوندن بقیه رزومه!

پس این مهمه که بدونیم وقتی رزومه تحصیلی برای مهاجرت و برای یک دانشگاه خارجی می‌نویسیم، سوابق تحصیلی و پژوهشی ما خیلی مهم‌تر از سوابق کاری ما مهم‌تر محسوب می‌شه؛

به بیان دیگه، سوابق کاری مرتبط مهم هست اما نه اونقدر زیاد که شما در رزومه تحصیلی، مثلا شرح وظایف کاری خودتونو در شرکت‌های مختلف بیان کنین. این نه تنها حوصله دانشگاه مدنظر رو سر می‌بره، حتی ممکنه تاثیر منفی هم بذاره. در این راستا باید مقصد رو هم در نظر بگیرید یعنی اگر مهاجرت تحصیلی به کانادا میکنید شکل رزومه در جزئیات میتونه متفاوت باشه با رزومه برای مهاجرت تحصیلی به آلمان.

برای یک رزومه تحصیلی، نوشتن سوابق کاری نهایتا نوشتن نام‌ شرکت و عنوانی که شما در این شرکت داشتین و تاریخ فعالیتتون، کفایت می‌کنه‌.اینو فراموش نکنین شما به عنوان دانشجو درخواست دادین، بنابراین وقتی رزومه تحصیلی برای مهاجرت می‌نویسین، تمرکز رزومه بر تحصیل و پژوهش و مقالات باشه تا نتیجه، براتون رضایت‌بخش باشه.

رزومه تحصیلی
رزومه تحصیلی برای پذیرش تحصیلی

ترفندهای نگارش رزومه تحصیلی برای مهاجرت به کشورهای مختلف

نباید فراموش کنیم که فرم ظاهری رزومه اولین چیزیه که به چشم می‌خوره. رزومه‌نویسی تو هر کشوری اصول خاص خودشو داره، مثلا در مورد رزومه مهاجرت تحصیلی به استرالیا معمولا خلاصه و در حد دو یا سه صفحه نوشته می‌شن و سوابق تحصیلی یا کاری رو هم بر اساس جدیدترین سوابق می‌نویسن .

رزومه برای کشورهای اروپایی

در مورد رزومه تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به انگلیس، دست و بال کمی بازتره و می‌تونین جزییات بیشتری رو وارد کنین. مثلا تمام کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی و یا آموزش‌هایی که دیدین، نرم‌افزارهایی که تا حالا کار کردین و دستاوردهایی که در رشته مربوطه داشتین، از مواردیه که برای نگارش رزومه تحصیلی برای مهاجرت کشور انگلیس لازمتون میشه.

کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و فرانسه میشه گفت مثل الگوی انگلستان نوشت، با این تفاوت که مثلا برای کشور اسپانیا، علاوه بر رزومه انگلیسی، رزومه‌ای دو صفحه‌ای به زبان اسپانیایی هم باید نوشته و ارسال کرده باشین. این نکات شامل مهاجرت تحصیلی به ترکیه هم میشه.

در مورد کشورهای آسیایی هم به همین صورته، یعنی یک رزومه به زبان انگلیسی و یک نسخه  کامل از رزومه اصلی فرد (یا به صورت خلاصه‌تر) به زبان بومی اون منطقه باید ارسال بشه، چیزی که برای کشورهای آسیایی مهم هست.

بخش مشخصات فردی حتما پروفایل باید عکس داشته باشه، در صورتی که برای رزومه‌های آمریکایی معمولا تو شرایط خاصی تقاضای عکس برای رزومه می‌کنن.

نگارش رزومه برای روسیه

نگارش رزومه مهاجرت تحصیلی به روسیه معمولا ۲ صفحه‌ای هست و ضرورتی برای ارسال عکس پروفایل نیست‌. در نگاه کلی، شاید بشه گفت نگارش رزومه تحصیلی برای مهاجرت یک شکل کلی و ثابت داره اما معنیش این نیست که آش خوب باشه، کاسه‌اش چوب باشه! اتفاقا تو این مورد، چیزی که باعث تمایز میشه همون کاسه و یا فرم و قالب ظاهری رزومه هست.

تمایز در رزومه یعنی تمایز شما که شما رو از بقیه متفاوت می‌کنه، یعنی نوشتن رزومه قوی میشه به برگ برنده هر دانشجو که می‌تونه توی دنیای رقابت مهاجرت تحصیلی سربلند بیرون بیاد.

فراموش نکنیم که این نگارش قوی ، مستلزم تجربه داشتن در رزومه‌نویسی و آگاهی به قوانین کشورهای مختلفه که با متخصصان ما این کار رو برای شما آسون کردن. نگارش رزومه تحصیلی برای مهاجرت به هر کشور یک سری نکات و ریزه‌کاری‌هایی داره که برای نتیجه بهتر گرفتن خوبه که کار رو سپرد دست کاردان!

رزومه تحصیلی حرفه‌ای با اپلای مورنینگ

وقتی درزندگی تصمیم می‌گیریم کارای بزرگی انجام بدیم، یعنی ریسک بیشتری رو به جان خریدیم و نمی‌خوایم فرصت برنده شدن در این ریسک رو از دست بدیم؛ پس سعی می‌کنیم با برنامه‌ریزی بیشتر از این فرصت نهایت استفاده رو ببریم.

تصمیم بزرگی مثل مهاجرت و تحصیل در کشور دیگه، از این دست تصمیماته، که اولین قدمش هم نگارش قوی رزومه تحصیلی برای مهاجرت محسوب میشه.

برای استارت یک مهاجرت با پوزیشن عالی و متناسب با توانمندی ‌شخصی خودتون، کمک افرادی متخصص می‌تونه شما رو از ریسکی مثل مهاجرت تحصیلی هم سربلند بیرون بیاره. به قول معروف «دانا هم داند و هم پرسد!»

شما با توجه به توانمندی‌های منحصر بفرد خودتون، برای کسب اطلاع از هر آنچه در مورد رزومه تحصیلی برای مهاجرت لازمه بدونید، می‌تونین با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنین تا از جزئیاتش مطلع بشین و در نهایت با خیالی راحت برای مهاجرت تحصیلی خودتون، برنامه‌ریزی کنین.

رزمه تحصیلی برای مهاجرت
رزمه تحصیلی برای مهاجرت

نگارش رزومه با apply morning

هر آنچه رو که تو این مقاله در مورد رزومه تحصیلی برای مهاجرت گفتیم، فقط بخشی از مواردیه که با توجه به قابلیت‌های فردی شما، متغیر و قابل بررسیه. نگارش قوی یک رزومه تحصیلی برای مهاجرت به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگه‌، معضلیه که به خاطر نداشتن اطلاعات کافی، نگرانی زیادی رو می‌تونه برای دانشجو به وجود بیاره.

اگه شما هم بعد از مطالعه این مقاله و با تحقیقات کامل خودتون، همچنان دچار شک و تردیدین، با ما در میون بذارین تا کارشناسامون، با تخصص و تجربه خودشون، شما رو به بهترین شکل، راهنمایی کنن تا شما هم بتونین به راحتی بهترین راه رو برای مهاجرت تحصیلی، انتخاب کنین.

از ویژگی منحصر بفرد کارشناسای اپلای مورنینگ اینه که خیلی‌هاشون تو کشوری که احتمالا شما مدنظرتونه یا دارن زندگی می‌کنن یا مشغول به تحصیلن و این یعنی بهترین فرصت که شما رو با اون کشور و مشکلات یا مزایاش آگاه کنن. راستی اصلا نگران نباشین!

خدمات اپلای مورنینگ، کاملا به صورت آنلاینه و سعی داره هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه‌جویی کافی رو داشته باشه. اعتماد شما، سرمایه ماست. منتظرتون هستیم.

.

 

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *