مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

فهرست

مهاجرت تحصیلی به آلمان و شرایط عمومی

آلمان کشوری در قلب اروپای غربی است. این کشور با دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک، هلند و دریای بالتیک مرز مشترک داره.

این کشور یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و نیازش به نیروی کار ماهر باعث توجه بسیاری برای مهاجرت به آلمان شده . برای مهاجرت به آلمان راه‌های متفاوتی داره و یکی از پرطرفدارترین اون‌ها مهاجرت از طریق تحصیل هست. اما چرا تقاضا برای تحصیل در آلمان بسیار زیاد هست؟

چرا مهاجرت تحصیلی به آلمان؟

آلمان به دلیل ارائه خدمات آموزشی رایگان در دانشگاه‌ها و سطح علمی بالای سیستم آموزشی، به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت دانشجویی در جهان شناخته میشه.

دانشجویان بین‌المللی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند، با توجه به بازار کار مناسب، شانس بالایی برای یافتن شغل و اقامت در این کشور خواهند داشت. همه این عوامل باعث شده که بسیاری از افراد، آلمان را برای افزایش سطح علمی خود انتخاب کرده و سپس وارد بازار کار اروپا شوند.

چند گروه دانشگاه برای مهاجرت تحصیلی در آلمان وجود دارد؟

دانشگاه‌های این کشور در سه سطح و در مقاطع مختلف پذیرش تحصیلی می‌گیرد. به طور کلی مؤسسات آموزش عالی آلمان به سه گروه دانشگاه‌ها، مؤسسات علمی کاربردی و کالج‌های هنری، فیلم و موسیقی تقسیم می‌شوند.

دانشگاه‌های آلمان نیز در دو گروه دولتی و خصوصی قرار دارند، با اینکه بیشتر دانشگاه‌ها دولتی هستند اما خیلی از دانشگاه‌های فنی حرفه ای هم به طور کامل توسط دولت حمایت می‌شوند.

البته باز هم برای تحصیل در دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای شهریه نسبتاً بالایی باید پرداخت کنید و به همین دلیل تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بین دانشجویان پرطرف‌دار است.

 مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان

یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان امکان کار و زندگی در آلمان پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل اقتصاد قوی این کشور است. آلمان را می‌توان از نظر اقتصادی مهم‌ترین کشور اتحادیه اروپا دانست. آلمان یکی از قطب‌های صنعتی جهان است که مهم‌ترین صنایع آن بر پایه صنایع شیمیایی، خودروسازی، الکترونیک، کامپیوتر و صنایع سنگین و تجهیزات اداره می‌شود.

مهاجرت تحصیلی به آلمان بر اساس سیستم آموزشی رایگان بنا شده و تحصیل رایگان در آلمان هنوز برای دانشجویان آلمانی و خارجی در بسیاری از ایالت‌های این کشور در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. برای تحصیل در این کشور، دانشجو فقط باید هزینه زندگی را متحمل شود.

امتیازات تحصیل در آلمان :

  • وجود برترین دانشگاه‌های جهان با امکانات پیشرفته برای مهاجرت تحصیلی به آلمان
  • شهریه در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برتر آلمان یا با هزینه مناسب و یا رایگان است و فقط هزینه کمی برای ثبت نام و خدمات دانشجویی اخذ می‌شود.
  • امکان تمدید ویزای دانشجویی آلمان به مدت یک سال و نیم پس از پایان دوره تحصیل جهت اخذ اقامت دائم و یافتن شغل.
  • انتخاب رشته با امکان تدریس به زبان انگلیسی
  • امکان انجام کار حین تحصیل به قیمت هشت تا ده یورو
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی آلمان با توجه به شرایط، مدارک و امتیازات دانشجویان
  • اقدام و دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال
  • امکان تحصیل در دانشگاه با مدرک دیپلم 11 ساله در برخی از دانشگاه‌های خصوصی
  • امکان استفاده از سیستم حمل و نقل شهری برای دانشجویان با کارت دانشجویی در آلمان
  • امکان سفر به تمام کشورهای اتحادیه اروپا و شینگن با ویزای دانشجویی آلمان

شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

زبان آلمانی زبان تدریس در بسیاری از دوره‌های کارشناسی در این کشور است. اما دوره‌های محدودی به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود. از طرف دیگر، در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا، دوره‌های تدریس به زبان انگلیسی دامنه بسیار گسترده‌تری را شامل می‌شه و گزینه‌های متنوعی را برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان ارائه می‌دهند. البته برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان باید در آزمون آیلتس برای مهاجرت حداقل نمره 6.5 داشته باشید.

از طریق سیستم تبادل علمی در آلمان به نام DAAD ، می‌توانید دوره‌هایی را پیدا کنید که فقط در سال تحصیلی 2020-2021 به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. این سیستم اطلاعات مفیدی در مورد رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر در اختیار متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان قرار خواهد داد.

دوره‌ای را که می‌خواهید در آلمان بخوانید مثلاً (Master) انتخاب کرده و سپس زبانی که دوره در آن آموزش داده می‌شود (مثلاً فقط انگلیسی) انتخاب کنید و سپس روی دکمه جستجو کلیک کنید. خواهید دید که بیش از 800 دوره تحصیلات تکمیلی در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. این رقم برای مقطع کارشناسی با اختلاف بسیار زیادی بیشتر از 100 دوره را شامل می‌شود.

در این سیستم می‌توانید زمینه تحصیلی را نیز فیلتر کنید، انتخاب‌های خود را هدفمندتر کرده و سریع‌تر به نتیجه برسید.

 

زبان آلمانی و مهاجرت تحصیلی به آلمان

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان شما نیاز به سطح زبان B2 خواهید داشت. برای تحصیل در دوره‌های زبان انگلیسی نیز داشتن سطح زبان آلمانی B2 از ملزومات است.

اصولاً برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی زبان به مدرک B2 آلمان احتیاج خواهید داشت، در صورتی که مدرک زبان B1 داشته باشید از طرف دولت آلمان یک سال اجازه اقامت در این کشور برای اخذ مدرک زبان B2 را خواهید داشت. البته همان‌طور که ذکر شد، برای دوره‌هایی که به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند، باید حداقل شش و نیم نمره آیلتس داشته باشید.

دوره‌های زبان آلمانی در طیف گسترده‌ای از کشورها در دسترس است و برای دستیابی به سطح مطلوب زبان آلمانی، دوره‌های 80 ساعته در این کشور ارائه می‌شود که معادل 800 یورو (هر ساعت 10 یورو) هزینه خواهد داشت.

 مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع مدارس

به دلیل کیفیت آموزش در مدارس آلمان، مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دبیرستان میتونه شانس دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه‌های معتبر آلمان و یا سراسر جهان را افزایش بده.

آموزش در آلمان استانداردی بین‌المللی دارد. آموزش در دبیرستان‌های آلمان به دو سطح دوره متوسط اول و دوره متوسط دوم تقسیم می‌شه . با توجه به فرصت‌های زیادی که کشور آلمان ارائه میده، تحصیل در دبیرستان‌های این کشور میتونه انتخابی مناسب برای شما باشه.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی

اولین مدرک دانشگاهی در آلمان مدرک کارشناسی است که دانشجویان می‌توانند در 6 تا 8 ترم آن را به دست آورند. پس از این دوره، دانشجویان می‌توانند کار حرفه‌ای خود را شروع کنند یا برای کارشناسی ارشد اقدام کنند.

برای پذیرش در مقطع کارشناسی در آلمان، باید دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید مورد تأیید آلمان باشد و نیز ارائه گواهی پایان دوره 12 سال اول نیز از ملزومات است.

اگر در کنکور ایران شرکت نکرده‌اید یا قبول نشده‌اید، می‌توانید در دوره‌های زبان آلمانی در آلمان شرکت کنید و سپس در یک آزمون شرکت کنید و وارد رشته مورد نظر خود شوید، اما توجه داشته باشید که برای انجام این کار، شما باید حداقل مدرک A2 یا B1 در آلمان و معدل 20 برای مدرک پزشکی داشته باشید.

بسته به دوره‌ای که در آن ثبت نام می‌کنید، تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی نیز مهم است و شما می‌توانید با ارائه مدارک معتبر بین‌المللی مهارت‌های زبان خود را ثابت کنید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد مسلزم اتمام دوره کارشناسی است که بسته به توانایی تحصیلی فرد، حدود 2 سال به طول می‌انجامد.

بسیاری از دوره‌های تحصیلات تکمیلی در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. آلمان به داشتن دانشگاه هایی به رتبه جهانی معروف است و شهریه تحصیل در دانشگاه‌ها تقریباً رایگان است. بطوری هزینه قابل پرداخت به دانشگاه کمتر از 200 یورو در هر ترم برآورد می‌شود.

همه این عوامل باعث شده است دانشجویان زیادی آلمان را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کنند.

برای درخواست مهاجرت تحصیلی به آلمان معمولاً باید رشته مورد نظر خود را در دانشگاه انتخابی خود بیابید و از طریق وب سایت دانشگاه اقدام کنید. مهلت درخواست در هر دانشگاه متفاوت است و در وب سایت هر دانشگاه به صورت مجزا بارگذاری می‌شود.

البته مراجعه حضوری به دانشگاه برای ثبت نام باعث افزایش احتمال پذیرش می‌شود. دانشگاه‌ها اغلب هزینه ای را برای رسیدگی درخواست شما دریافت می‌کنند که معمولاً کمتر از 50 یورو است.

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی ارشد، ارایه مدرک پایان دوره کارشناسی معتبر در آلمان ضروری است. سایر مدارک بسته به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید متفاوت است.

همچنین ممکن است برای پذیرش در برخی از دانشگاه‌ها نیاز باشد ریز نمرات دیپلم خود را ارائه دهید و یا در مصاحبه و امتحان ورودی دانشگاه شرکت کنید. اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنید، باید مدرک کارشناسی خود را در یک دانشگاه دولتی در ایران گذرانده باشید، یا دوره پایه‌ای را در آلمان گذرانده و در آزمون ورودی قبول شده باشید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکتری

تحصیل دکتری در آلمان معمولاً بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد. برای پذیرش، دانشجویان ابتدا باید یک استاد راهنمای مناسب پیدا کنند و از طریق مکاتبات، نظر استاد را برای نظارت بر پایان نامه دکتری خود جلب کنند. مهم‌ترین شرط پذیرش در مقطع دکتری ارائه مدرک کارشناسی ارشد معتبر در آلمان است. ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی یکی دیگر از شرایط لازم برای پذیرش در مقطع دکترا است.

تحصیل دکترا در آلمان رایگان است و نیازی به پرداخت شهریه ندارید. مهم‌ترین مدارک برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان شامل موارد زیر است.

  • نامه تأییدیه استاد راهنما
  • مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • تأییدیه اعتبار مدارک تحصیلی
  • توصیه نامه از دو استاد قبلی

آیا در حین تحصیل در آلمان می‌توان کار کرد؟

در آلمان شرایطی نیز وجود دارد تا دانشجویان در مقطع کارشناسی بتوانند تحصیلات خود را رایگان به اتمام برسانند و بتوانند هم‌زمان کار کنند و حقوق بگیرند. به این دوره‌ها کار حین تحصیل در آلمان می‌گویند.

برای شرکت در این دوره‌ها، ابتدا باید دیپلم 12 ساله خود را اخذ کرده و علاوه بر این، در سطح C1 آلمانی بلد باشید. اگر سطح آلمانی پایین‌تری دارید، باید وارد دوره‌های آموزش زبان آلمانی در این کشور شوید و پس از پایان دوره شروع به تحصیل کنید.

دوره‌های تحصیلی آلمانی به کسب و کار، امور اجتماعی، فیزیوتراپی، مکاترونیک و مدیریت تقسیم می‌شود. متقاضیان می‌توانند تا 25 سالگی در این دوره‌ها شرکت کنند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و هزینه زندگی

دانشجو می‌تواند در طول هفته علاوه بر تحصیل به صورت پاره وقت کار کند. یکی دیگر از مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان این است که هزینه زندگی در آلمان باید متناسب با دستمزد دریافتی باشد و شخص می‌تواند به راحتی خود را تأمین کند.

حقوق ماهیانه آنها حدود 850 یورو است. البته درآمدی که فرد به دست می‌آورد بیشتر بستگی به رشته تحصیلی و شغلی دارد که با توجه به رشته خود انتخاب کرده است.

البته بهتر است بدانید که تجربه کاری افراد نیز بسیار مهم است. به‌عنوان‌مثال، شرایط تحصیل و کار در آلمان به‌گونه‌ای است که فرد می‌تواند ماهانه حدود 4000 تا 5000 یورو در شروع کار قانونی درآمد داشته باشد، با افزایش ساعات کار، حقوق شما نیز افزایش می‌یابد.

شرایط تحصیل دندانپزشکی و پزشکی در آلمان به‌گونه‌ای است که فرد می‌تواند ماهانه پس از اتمام تحصیلات خود یا هنگام تحصیل حقوق بسیار بالایی دریافت کند. زیرا تحصیل پزشکی در آلمان، علاوه بر داشتن متقاضیان زیاد، از این راه نیز درآمد زیادی دارد. تقریباً همه افرادی که به آلمان سفر می‌کنند همیشه نگران هزینه زندگی در این کشور هستند.

شهریه دانشگاه‌های آلمان

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان، مانند سایر کشورهای اروپایی، برای دانشجویان در رنج متوسطی قرار دارد. ​​

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان:

حداقل 700 یورو در هر ترم که این، هزینه غذا، مسکن و حمل و نقل را شامل می‌شود.

برخی از این هزینه‌ها شامل مسکن یا اقامت و غذا می‌شود، بسته به شهری که می‌خواهید در آن زندگی کنید. به‌عنوان‌مثال، به طور متوسط ​​، هزینه مسکن بین 500 تا 800 یورو در ماه، و برای اسکان دولتی 200 تا 300 یورو و هزینه خوابگاه دانشجویان خصوصی 300 تا 600 یورو

بر اساس آنچه اشاره شد، درصد بالایی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در آلمان به مسکن تعلق دارد که البته در شهرهای مختلف آلمان این هزینه متفاوت خواهد بود بطوری که هزینه مسکن در شهرهای بزرگ‌تر آلمان بیشتر از سایر ایالت هاست. علاوه بر این، دانشجویان در آلمان می‌توانند از خوابگاه‌های دانشجویی مقرون به‌صرفه‌تری استفاده کنند.

لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌های آلمان هزینه ثبت نام اولیه برای هر ترم را با عنوان کارت دانشجویی از دانشجویان دریافت می‌کنند که علاوه بر در نظر گرفتن مراحل ثبت نام دانشگاهی و مراحل اداری، از طریق کارت دانشجویی که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد امکان استفاده از بسیاری از خدمات حمل و نقل عمومی در همان ایالت آلمان به صورت رایگان برای آن ها وجود خواهد داشت.

مدارک مهم جهت اخذ پذیرش تحصیلی از آلمان

  • ترجمه رسمی و دیپلم و ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • ترجمه رسمی دیپلم و ریز نمرات آن
  • مدرک پایان دوره پیش دانشگاهی و ریز نمرات این پایه
  • گذرنامه متقاضی با 6 ماه اعتبار
  • گواهی زبان آلمانی یا انگلیسی
  • پیشنهاد و نامه همراه
  • توصیه نامه استادان در صورت داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر

ویزای تحصیلی در آلمان

اخذ ویزای دانشجویی یکی از مواردی که افراد را برای مهاجرت تحصیلی به آلمان سردرگم می‌کند. اما نگران نباشید شما به راحتی می‌توانید با مدارک خود ویزای دانشجویی بگیرید و تحصیل خود را در آلمان ادامه دهید.

نکته قابل توجه این است که تمام اسنادی که ارائه می‌دهید باید ترجمه شوند. اخذ هر نوع ویزا در آلمان بسیار آسان است و در اخذ ویزای دانشجویی آلمان مشکلی نخواهید داشت؛ بنابراین می‌توانید مدارک مورد نیاز ویزا را به سفارت تحویل داده و ویزای دانشجویی خود را دریافت کنید.

 مدارک مهم برای درخواست ویزای دانشجویی آلمان:

  • سه فرم درخواست ویزا را که به درستی تکمیل شده و توسط متقاضی امضا شده است.
  • یک گذرنامه معتبر که برای مدت زمان کافی اعتبار داشته باشد.
  • ارائه شناسنامه متقاضی
  • مدارکی که نشان دهنده توانایی مالی متقاضی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان باشد.
  • ارائه مدارکی که سابقه کار متقاضی را نشان می‌دهد
  • شواهدی ارائه دهید که فرد دارای بیمه درمانی است

 

مراحل پذیرش از دانشگاه‌های آلمان

اکنون که با مهاجرت تحصیلی به آلمان و شرایط آن بیشتر آشنا شدید، زمان بررسی مراحل پذیرش تحصیل در دانشگاه‌های آلمان فرا رسیده است. بعد از تهیه مدارک به ترتیب باید مراحل زیر را برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان طی کرد:

 انتخاب دانشگاه

در مرحله اول، شما باید رشته و دانشگاه خود را از طریق سایت خدمات آنلاین دانشگاهی در آلمان(DAAD) و از بین رشته‌های مختلف تحصیلی که تقریباً از سال 2010 اغلب آن ها به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند انتخاب کنید.

بررسی شرایط ورود به دانشگاه

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان باید واجد شرایط تحصیل در مؤسسات آموزش عالی در آلمان  Hochschulzugangsberechtigung (HZ) در آلمان باشید. به‌عنوان‌مثال، برای مدرک کارشناسی، دیپلم و مدارک تحصیلی متوسطه یا کنکور کافی است.

به غیر از متقاضیان برجسته، دانشجویان خارج ار اتحادیه اروپا نیز باید دوره آمادگی Studienkolleg و آزمون ورودی Feststellungsprüfung را پاس کنند. البته ازآنجاکه دوره‌ها به زبان آلمانی در سطوح مختلف دانشگاهی در آلمان ارائه می‌شود، دانشجو باید یکی از گواهینامه‌های زبان آلمانی DSH یا TestDaF را به عنوان گواهی تسلط به زبان آلمانی ارائه دهید.

اگر رشته تحصیلی مورد نظر دانشجو به زبان انگلیسی ارائه شود، متقاضی باید مدرک TOEFL یا IELTS را به بخش پذیرش دانشگاه ارائه دهد.

ارائه مدرک تمکن مالی:

به منظور آماده شدن برای شرایط مالی برای اخذ ویزای دانشجویی، باید بتوانید دسترسی به حداقل 8700 یورو در سال را برای تأمین هزینه‌های زندگی خود در آلمان ثابت کنید، اگرچه ممکن است مجبور باشید ماهانه هزینه بیشتری بپردازید.

بسته به سبک زندگی شما در آلمان این میزان هزینه متفاوت خواهد بود، اما به طور متوسط هر دانشجو باید چیزی حدود 850 یورو در ماه باید هزینه کند. این هزینه بسته به محل و شهری که دانشجو در آن به تحصیل می‌پردازد متفاوت خواهد بود. مونیخ در حال حاضر گران‌ترین شهر آلمان محسوب می‌شود.

درخواست پذیرش

در اکثر دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی، می‌توانید درخواست خود را برای پذیرش مستقیماً به دانشگاه مربوطه ارسال کنید و یا از خدمات وب سایت آنلاین پذیرش دانشجویان بین‌المللی (uni-assist.de) استفاده کنید.

لازم به ذکر است که در اکثر دانشگاه‌های آلمان امکان‌پذیرش دو بار در سال برای ترم زمستان و تابستان وجود دارد؛ بنابراین، درخواست‌های ثبت نام زمستانی باید تا 15 جولای و برای تابستان تا 15 ژانویه به دانشگاه برسد.

باید توجه داشته باشید که مهلت هر دانشگاه متفاوت است و باید از طریق وب سایت هر دانشگاه بررسی شود و برنامه‌ها باید حداقل 6 هفته قبل از مهلت اعلام شده به دانشگاه ارسال شوند. سرانجام، پس از یک تا دو ماه از مهلت دانشگاه، نامه تأیید یا رد درخواست پذیرش برای متقاضی ارسال می‌شود.

دریافت بیمه درمانی بین‌المللی

متقاضی باید قبل از ثبت نام، اخذ ویزا و اجازه اقامت از بیمه درمانی بین‌المللی استفاده کند که هزینه آن بین 80 تا 160 یورو در ماه بسته به نوع خدمات درمانی است.

این هزینه برای متقاضیان بالای 30 سال بیشتر است و اگر هنگام شروع مهاجرت تحصیلی به آلمان بالای 29 سال سن داشته باشید، تنها قادر به دریافت بیمه خصوصی خواهید بود.

اخذ ویزای دانشجویی در آلمان

ویزای دانشجویی برای متقاضیان ایرانی الزامی است و درخواست آن از سفارت آلمان مستلزم مدارکی از قبیل فرم درخواست تکمیل و امضا شده، گذرنامه معتبر، دو عکس رنگی بیومتریک جدید، نامه پذیرش از دانشگاه آلمان، ترجمه رسمی اسناد و مدارک تحصیلی، گواهی معتبر به زبان آلمانی یا انگلیسی، نامه وضعیت مالی و بیمه درمانی بین‌المللی.

جستجوی محل اقامت

هنگامی که با ویزای دانشجویی در آلمان پذیرفته شدید، باید فوراً محل سکونت خود را در این کشور در نظر بگیرید. این به این دلیل است که اکثر دانشگاه‌های آلمان خوابگاهی برای دانشجویان بین‌المللی ندارند؛ بنابراین، باید به فکر اجاره محل اقامت مناسب برای خود در آلمان باشید.

اجاره در شهرهای مهم آلمان غربی مانند دوسلدورف، کلن و شهرهای دانشجویی مانند هایدلبرگ و فرایبورگ کمی بیشتر از شرق آلمان مانند برلین است. برای یافتن و اجاره محل اقامت در آلمان، باید در Einwohnermeldeamt یا ürgeramt ثبت نام کنید.

ثبت نام دانشگاه

قبل از شروع تحصیل و استفاده از تجهیزات دانشگاهی مانند کتابخانه، باید در دانشگاه ثبت نام کنید. این چیزی است که هر ترم برای شما تکرار می‌شود و معمولاً بین 150 تا 250 یورو هزینه دارد. در عین حال، ممکن است هزینه جداگانه 180 یورو برای Semesterticket از شما گرفته شود تا هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را به مدت 6 ماه پوشش دهد.

می‌توان با ویزای توریستی به آلمان رفت و تحصیل کرد؟

خیر. فرقی نمیکنه ویزای تحصیلی باشه یا نوع دیگه ای از ویزا اگر قصد تحصیل در آلمان رو داری باید به کشور خودت برگردی و از اونجا برای ویزای تحصیلی اقدام کنی. دادن ویزای تحصیلی در آلمان به عهده سفارت آلمان هست و هیچ ارگان یا فردی حق دادن این ضمانت رو به شما نداره.

بدون مدرک زبان میتوان در آلمان تحصیل کرد؟

یکی از مهم‌ترین مدارک برای ورورد به دانشگاه‌های آلمان داشتن مدرک زبان است. فرقی نمی‌کنه زبان تحصیل برای شما آلمانی باشه با انگلیسی. شرط نمره زبان برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان برای رشته های انگلیسی زبان آیلتس 6.5 به بالا و برای رشته های آلمانی زبان مدرک B2 آلمانی به بالا می باشد .

البته در مواردی حتی بدون داشتن مدرک زبان آلمانی هم میتوان از بعضی از دانشگاه های این کشور پذیرش تحصیلی گرفت اما برای اخذ ویزا نیاز به ارائه مدرک B2 آلمانی خواهد بود.

از طریق ویزای تحصیلی به آلمان می‌توان با خود همراه برد؟

دانشجویان بین‌المللی که در آلمان تحصیلی می‌کنند میتونند  تحت شرایطی در زمان اقامت خود همسر، فرزندان و یا والدین هود را به همراه داشته باشند . همسر دانشجویی که در آلمان تحصیل میکنه میتونه با ویزایی تحت عنوان همسر دانشجو به آلمان سفر کنه.

 شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای همراه از طریق تحصیل در آلمان چیست؟

برای اخذ ویزای همسر دانشجو شرایطی از قبیل مکانی برای زندگی، تمکن مالی مناسب و حداقل دانش زبان آلمانی توسط همسر دانشجو باید فراهم باشه

زبان تحصیل در آلمان چیست؟

زبان عمومی برای تحصیل در آلمان زبان آلمانی و زبان انگلیسی است. در مورد برخی از رشته های زبان شناسی دانشجو علاوه بر آلمانی یا زبان انگلبسی زبان دوم را هم در دروس خود خواهد داشت
هزینه تحصیل و زندگی در آلمان چقدر است؟

در طول اقامت یک دانشجو در آلمان سه نوع هزینه مهم است

شهریه دانشگاه:

اکثر دانشگاه ها در آلمان رایگان هستند اما دانش چویان بین‌المللی باید کبلغی بهنوان سهمیه ترم پرداخت کنند. این مبلغ بسته به موسسه آموزش عالی متفاوت هست.

شاید به این دلیل که خدمات مختلفی ارائه خواهد شد. به طور متوسط حدود 250 یورو در هر ترم مبلغی است که دانشجوی بین‌الملل برای خدماتی مثل حمل ونقل با اتوبوس، امکانات ورزشی، سالن‌های ناهارخوری و غیره باید پرداخت کنه

هزینه‌های محل زندگی

هزینه اجاره خانه در آلمان برای شهرهای مختلف، متفاوت است. مثلا در شهر مونیخ اچاره خانه بالاست و در شهرهای هانوفر و بوخوم مقرون ب صرفه تر است. هر دانشجو برای هزینه اقامت خودش چیزی حدود 290 تا 560 یورو در ماه باید پرداخت کند در شهرهای بزرگی مثل مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت این اجاره بالاتر هم میره.

سایر هزینه‌های تحصیل

هزینه صدور ویزای دانشجویی 75 یورو

تمکن مالی 10236 یورو برای یک سال زندگی

بیمه سلامت

بیمه سلامت دانشجویی آلمان میتونه هزینه‌های زندگی رو به شدت کاهش بده. خدامت درمانی در آلمان گران هست و انشجو با اشتن بیمه درمانی میتونه در سراسر اروپا از خدمات درمانی رایگان استفاده کنه .

هزینه بیمه دانشجویی برای دانشجویان زیر 30 سال 160 سورو است که دولت آلمان نصف این مبلغ را پرداخت میکنه و دانشجو ( چه خارجی و چه آلمانی) ماهیانه 80 یورو بایت بیمه درمانی باید پرداخت کند.

می توان از طریق ویزای تحصیلی اقامت دائم آلمان را دریافت نمود؟

در مورد اقامت دائم بعد از تحصیل در مقاله دیگه بصورت کامل توضیح داده خواهد شد. اما به طور کل دانشجویان بین‌المللی که تابعتی غیر از کشورهای اتحادیه اروپا دارند می‌توانند پی از اتمام تحصیل، مشغول له کار مرتبط با تحصیل خود شوند و پس از 5 سال برای اقامت دائم خود اقدام کنند.

تحصیل در آلمان محدودیت سنی دارد؟

شرایط سنی در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است و با توجه به تحصیلات رایگان و تقاضای بالا در آلمان رقابت سخت‌تر شده و یکی از مهمترین شروط برای اخد ویزای دانشجویی، شرایط سنی است.

شرایط سنی در مقطع لیسانس

برای تحصیل در مقطع کارشناسی برای کلیه متقاضیان، سنی کمتر از 21 سال تعیین شده است. در صورتی که متقاضی سنی کمتر از 18 سال دارد حضور سرپرست او هنگام اخذ ویزای تحصیلی آلمان ضروری است.

شرایط سنی در مقطع فوق لیسانس

در این مقطع محدودیت سنی کمتری وجود داره. البته دانشگاه‌های آلمان بیشتر افرادی را پذیرش می‌کنند که سنی کمتر از 30 سال داشته باشند.

شرایط سنی در مقطع دکتری

شرایط سنی در این مقطع بسیار منعطف‌تر هست و تقریبا محدودیت سنی برای مقطع دکتری در آلمان وجود ندارد. اما بدلیل رقابت بالا در دریافت بورسیه در این مقطع بازه سنی به حدود 31 سال رسیده تا تنها برخی از دانشجویان نخبه و جوان از این شرایط استفاده کنند.

البته این هم امری صدرصد نیست و عوامل دیگر بیشتر از سن میتونه بر روی دریافت پذیرس و بورسیه آلمان در مقطع دکتری تاثیر بگذارند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان با اپلای مورنینگ

اپلای مورنینگ پلی است برای اتصال شما به مهاجرین واقعی که تجربه مهاجرت تحصیلی به آلمان را داشته‌اند و از فراز و نشیب این مسیر اطلاعاتی به شما خواهند داد. این یعنی بهترین فرصت که شما رو با اون کشور و مشکلات یا مزایاش آگاه کنن. راستی اصلا نگران نباشین! خدمات اپلای مورنینگ، کاملا به صورت آنلاینه و سعی داره هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه‌جویی کافی رو داشته باشه. اعتماد شما، سرمایه ماست. منتظرتون هستیم.

 

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاپ آپ
مشاوره نیاز دارید؟
با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)
پاپ آپ
مشاوره نیاز دارید؟
با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)