آیلتس برای مهاجرت

آیلتس برای مهاجرت

راهنمای قدم به قدم آیلتس برای مهاجرت

آیلتس برای مهاجرت، واژه‌های‌ آشنای این روزاست که افراد زیادی رو به نوعی درگیر خودش کرده. مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، آوسبیلدونگ از انواع مهاجرت هایی هستن که افراد برای آنها نیاز به داشتن آیلتس است.

واژه آیلتس رو بارها و بارها شنیدیم و دغدغه مهمی برای مهاجرت محسوب میشه، اصلا بهتر بگیم پیش از شروع کردن و طی کردن مراحل هر نوع از مهاجرت، گرفتن مدرک زبان بین‌المللی و پیش آمادگی‌های لازم برای این آزمون، لازم و ضروریه. آیلتس

کسی که آیلتس نداره، شاید شانس خیلی کمی برای اخذ ویزا داره‌؛ منظور از این «خیلی کم»، شانسی تقریبا نزدیک به صفر هست. خلاصه اینکه مهاجرت از هر طریقی، مدرک آیلتس رو لازم داره، اما اینکه آیلتس برای مهاجرت کدوم کشورها مناسبه و حداقل‌ نمره اکتسابی از این آزمون چنده و اصلا این آزمون کجاها اعتبار داره، مسئله‌ای هست که سعی داریم تو این مقاله بهش بپردازیم.

آزمون آیلتس برای مهاجرت، اولین گام موثر

برای مهاجرت تحصیلی به برخی از مدارک جزو لزوم اصلی بررسی مدارک شماست از مهمترین مدارک رزومه تحصیلی، انگیزه نامه و آیلتس است. برای آماده سازی هر کدام از مدارک شیوه خاصی را باید پیش برد.

آیلتس یا IELTS مخفف Language Testing System International English، آزمون زبان انگلیسی در سطح بین‌الملل هست که هرساله در کشورهای مختلف، برای تشخیص تسلط افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان رو دارن، برگزار میشه.

آیلتس برای مهاجرت تحصیلی ، اگرچه اسمش یک آزمون نسبتا سخته اما در اصل یک مهارت ضروریه برای زندگی و ارتباط برقرار کردن با محیط اطراف، پس به نوعی اولین گام موثر برای مهاجرت محسوب میشه. قبل از اینکه بگیم که داشتن مدرک آیلتس برای کدوم کشورها ضروریه، لازمه کمی با این آزمون آشنا بشیم: آیلتس آزمونی هست که در مدت زمان تقریبا ۲ساعت و ۴۵ دقیقه‌ ست که شامل هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، گفتار، شنیدار میشه. هر کدوم از این مهارت‌ها نمره‌ای بین ۱ تا ۹ رو داره که میانگین همش برای قبولی نباید از ۶ پایین‌تر باشه. به این معنا که اگه تو یک قسمتی نمره ۵.۵ بگیرین و یک قسمت ۶.۵ و فسمت دیگه ۶، نمره میانگین در نظر گرفته میشه که عدد ۶ هست.

آیلتس برای مهاجرت
آیلتس برای مهاجرت

 آزمون کتبی آیلتس برای مهاجرت

این آزمون دو بخش کتبی و شفاهی داره که در فاصله زمانی یک هفته از هم دیگه برگزار می‌شه. در مرحله اول، آزمون کتبی آیلتس برگزار می‌شه که با تست شنیدار یا همون لیسینینگ  شروع میشه. در اینجا برای آشنایی شما، هر قسمت از این آزمون رو به طور جداگانه، توضیح می‌دیم:

  • تست شنیدار (Listining)

این بخش تقریبا حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشه که ۱۰ تا سوال در ۴ بخشه که مجموعا ۴۰ سوال رو در این بخش باید جواب بدین تا نمره قبولی رو کسب کنین.

  • تست خواندن (Reading)

بعد از لیسینیگ، بخش ریدینگ رو داریم که باز هم شامل۴۰ سواله ولی خوشبختانه تو این بخش فرصتتون بیشتره و چیزی حدود ۱ ساعت زمان دارین. خب! دفترچه رو به شما تحویل می‌دن؛ متن‌های انتخاب شده این دفترچه معمولا از مجلات و اخبار و روزنامه‌ها و کتاب‌های غیرتخصصیه و زبانی هست که به صورت روزمره  بین مردم رواج داره. ریدینگ، بخش بسیار مهم و به قول معروف، نمره‌ بیاری، محسوب میشه که البته مستلزم تسلط شما تو این بخش هست.

  • تست نوشتار (writing)

این بخش بیشتر از هر چیز نیازمند زمان‌بندی درست متقاضیه، چون تو این بخش به شما دو موضوع میدن و ازتون میخوان راجع بهش بنویسین، معمولا تو موضوع اول ازتون خواسته میشه که تعداد کلمات متنی که می‌نویسین کمتر از ۱۵۰ کلمه نباشه و برای موضوع دوم هم کمتر از ۲۵۰ کلمه نباید باشه.

پس بهتره که تو بخش تست نوشتار که چیزی حدود یک ساعت وقت دارین، ۲۰ دقیقه رو به متن اول و حدود ۴۰ رو به متن دوم اختصاص بدین، چون اگه تعداد کلمات متن‌هایی که می‌نویسین کمتر از۱۵۰ یا ۲۵۰ کلمه باشه، نمره این بخش رو از دست میدین‌.

  • تست گفتار (speaking)

این بخش که چیزی حدود ۱۱ تا ۱۴ دقیقه‌ طول میکشه، اما داوطلبان معمولا تو این بخش دچار استرس میشن که بهتره سخت نگیرن و استرس رو بذارن کنار. تو 5 دقیقه اول شما خودتون و خانواده و علایق خودتون رو می‌گین و به چند تا سوال شخصی و عمومی جواب میدین.

بعد هم به شما یک موضوع داده میشه که راجع بهش حدد 2 دقیقه صحبت کنین، یعنی شما متکلم‌وحده هستین و ۵ دقیقه آخر هم مصاحبه‌گر راجع به این موضوع با شما بحث و تبادل نظر میکنه تا قدرت استدلال و پاسخگویی شفاهی شما مورد سنجش قرار بگیره.

 

مدرک آیلتس برای مهاجرت

آزمون آیلتس به دو شکل آیلتس آکادمیک یا آیلتس جنرال برگزار میشه. یعنی، اگه قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا و یا مهاجرت تحصیلی به انگلیس و هر کشور انگلیسی زبان رو دارید باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنین ولی برای انواع دیگه مهاجرت، آیلتس جنرال هم کفایت میکنه.

اگرچه کلیت این دو آزمون تفاوت چندانی با هم نداره و تو هر دو آزمون، لازمه متقاضی تسلط  کافی رو داشته باشه اما تو بعضی بخش‌ها، آیلتس جنرال به نسبت آیلتس آکادمیک آسون‌تره؛ مثلا، بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک از داوطلب خواسته که در مورد یک موضوع، مقاله علمی بنویسه و اظهار نظر کنه، اما در آیلتس جنرال در رایتینگ گفته میشه مثلا نامه‌ای اداری رو بنویسن.

همانطور که گفتیم تفاوت‌هایی بین این دو آزمون وجود داره ولی در هر دو، تسلط کافی برای قبولی ضروریه. این آزمون قبلا فقط به صورت کاغذی برگزار می‌شده، اما از سال ۲۰۱۶ به بعد به صورت کامپیوتری هم رواج پیدا کرده. تو ایران هم این آزمون هم به صورت کاغذی و هم به صورت کامپیوتری برگزار میشه.

آیلتس برای مهاجرت

مزایای آزمون آیلتس برای مهاجرت

اعتبار در سراسر جهان

از دیدگاه بعضی از کشورها مثل انگلیس، استرالیا، نیوزلند و کانادا و حتی آیلتس آلمان تنها مدرک معتبر انگلیسی، آیلتس محسوب میشه، اما این به معنی این نیست که بقیه کشورها این مدرک رو قبول ندارن، اتفاقا برعکس کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی هم آیلتس رو به عنوان مدرک قابل استناد قبول دارن، با این تفاوت که خیلی از کشورها، تافل رو هم به عنوان مدرک معتبر می‌پذیرن.

بیشترین مزیتی که یک آزمون می‌تونه داشته باشه، اعتبار اون آزمون هست. آیلتس از اون دسته آزمون‌هاست که هزاران موسسه و انجمن و دانشگاه و کالج و شرکت و مدرسه از سراسر دنیا به عنوان آزمون معتبر بین‌المللی قبولش دارن که قبولی در اون، مهارت کافی متقاضی رو در زبان انگلیسی می‌رسونه و این امکان رو به شما میده که بدون محدودیت منطقه و کشور، برای دانشگاه مدنظر خودتون اپلای کنین.

پذیرش هر دو لهجه بریتیش و آمریکن در آیلتس

آزمون آیلتس برای مهاجرت افرادی مناسبه که با اصطلاحات رایج انگلیسی بریتانیایی یا استرالیایی آشنا هستن، اما مزیت آیلتس اینه که اگه داوطلب از واژگان آمریکایی در تلفظ یا نوشتار استفاده کنه، باز هم مورد قبوله، یعنی یه جورایی مشکل لهجه تقریبا تو این آزمون برطرف شده.

امکان برگزاری آزمون حضوری آیلتس

اگه شما هم جز اون دسته آدم‌هایی هستین که باید امتحانات کتبی جلو روتون باشه تا نهایت تمرکز رو روی برگه امتحانی داشته باشین و از تایپ فراری هستین، آزمون آیلتس بهترین گزینه برای شماست. آزمون آیلتس هم این لطف رو در حق این دسته از داوطلبانش کرده و بجای استفاده از تایپ خصوصا در قسمت رایتینگ، شما با خیال راحت با خودکار و کاغذ سرو کار دارین و از این جهت نگران سرعت نوشتن و تایپ نمیشین.

مدت زمان کم آزمون آیلتس

شاید صرفا دقت به مدت زمان، معیار مناسبی برای انتخاب آزمون نباشه، اما نباید از این نکته غافل بشیم که توان و انرژی داوطلب هم به مدت زمان آزمون بستگی داره. برای مثال آزمون تافل ۴ ساعت طول می‌کشه و قطعا برای برخی از داوطلبان ممکنه پیش اومده باشه که کارایی که در ساعت اول داشتن مثلا در ساعت چهارم نداشتن، درحالیکه آیلتس فقط ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان می‌بره و میشه گفت انرژی داوطلب رو با زمان، کاهش نمی‌ده.

آیلتس برای مهاجرت
آیلتس برای مهاجرت

نمره آیلتس برای مهاجرت به کشورهای مختلف

یکی از ویژگی‌های مثبت آزمون آیلتس برای مهاجرت اینه که عنوان‌هایی مثل پذیرفته یا رد شده رو نداره و صرفا با نمره‌گذاری سطح هر داوطلب رو مشخص می‌کنه تا دانشگاه‌ها و موسسات و کالج‌ها و شرکت‌ها بر اساس نیازهای خودشون، تعیین کنن که به چه سطحی از نمره آیلتس رو کافی می‌دونن. در اینجا ما چند کشوری رو که مدرک آیلتس برای مهاجرت به این کشورها ضروری بنظر میرسه، خلاصه‌وار توضیح می‌دیم:

نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا

کانادا، کشوریست که متقاضیان مهاجرتی زیادی داره و اگه بخواین مهاجرت تحصیلی به کانادا داشته باشید و در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا تحصیل کنین، نمره آیلتس شما باید نسبتا بالا باشه.

البته نمره مورد قبول از طرف کانادا، کاملا بستگی به شرایط ویزای شما داره، اما در مجموع میشه گفت نمره ۶.۵ حداقل نمره‌ قابل قبولیه که بتونین برای ویزای انگلیس اقدام کنین. باز هم لازمه بگیم ممکنه بعضی از دانشگاه‌ها یا شرایط کاری خاص، نیاز به نمره‌ای بالاتر باشه.

نمره آیلتس برای مهاجرت به نیوزیلند

نیوزلند، کشوریه که خیلی از دانشجویان، برای ادامه تحصیل  این کشور رو انتخاب می‌کنن، چون معمولا برای کشوری مثل نیوزلند، اگه نمره آیلتس خوب باشه، بقیه شرایط تحصیلی مثل کانادا سخت نیست. حداقل نمره قبولی آیتلس برای مهاجرت به نیوزلند نمره ۶.۵ هست.

نمره آیلتس برای مهاجرت به انگلیس

انگلیس جز کشورهاییه که نمره آیلتس می‌تونه خیلی قابل تغییر باشه و بستگی به هدف مهاجرت شما، این عدد تغییر می‌کنه؛ این نمره بین ۴ تا ۷ متغیره. مثلا برای تحصیل در این کشور، نمره حداقل ۵.۵ آیلتس کفایت می‌کنه، درحالیکه برای اخذ ویزای درجه۱ از این کشور، باید آیلتس با نمره ۷ داشته باشین. در مجموع، نمره‌ ۵.۵ آیلتس برای مهاجرت به انگلستان، نمره قایل قبولی محسوب میشه و مهاجرت به این کشور رو آسون‌تر می‌کنه.

نمره آیلتس برای مهاجرت به آمریکا

آمریکا، این کشور مهاجرپذیر، با هدف سامان بخشیدن به سیستم زبانی افراد از ملیت‌های مختلف، نمره آیلتس بالاتری رو از دانشجویان انتظار داره؛ برای اکثر دانشگاه‌های آمریکا حداقل نمره قبولی آیلتس ۶.۵ در نظر گرفته شده و برای دانشگاه‌های درجه یک مثل دانشگاه استنفورد و هاروارد، حداقل نمره آیلتس قابل پذیرش نمره ۷.۵ محسوب میشه. بالاخره این‌ دانشگاه‌ها نه تنها جز برترین دانشگاه‌های آمریکا که جز برترین دانشگاه‌های جهان محسوب میشن و باید یک جایی تفاوت‌هاشون نمود پیدا کنه؛ از جمله این تفاوت‌ها، مدرک زبان بین‌المللی با نمره بالایه!

آیلتس برای مهاجرت
آیلتس برای مهاجرت

نمره آیلتس برای مهاجرت به استرالیا

این کشور هم مثل آمریکا کشوری مهاجرپذیره و مدرک آیلتس برای مهاجرت جز اوجب واجبات برای ورود و زندگی تو این کشور محسوب میشه، ولی خوبیش اینه که مثل آمریکا نمره آیلتس بالایی نمی‌خواد و برای گرفتن انواع ویزا، حداقل نمره ۵.۵  می‌تونه راه رو برای مهاجرت به استرالیا برای شما آسون کنه.

کلام آخر

آزمون آیلتس برای مهاجرت با توجه به مقررات هر کشور و دانشگاه، تفاوت‌هایی داره و یک سری نکات و ریزه‌کاری‌هایی داره که بهتر این جزئیات رو از کسی دریافت کنی، که قبلا برای مهاجرت آیلتس دریافت کرده.  برای شروع یک مهاجرت با پوزیشن عالی و متناسب با توانمندی شما، کمک افراد متخصص می‌تونه شما رو از ریسکی مثل مهاجرت هم سربلند بیرون بیاره.

هر آنچه  در این مقاله در مورد آیلتس برای مهاجرت گفتیم، فقط بخشی از مواردیه که مطابق با قابلیت‌های فردی شما، متغیر و قابل بررسیه. مراحل پیش از اقدام برای مهاجرت، معضلیه که به خاطر نداشتن اطلاعات کافی و دقیق، نگرانی زیادی رو می‌تونه برای متقاضی به وجود بیاره.

اگه بعد از مطالعه این مقاله و با تحقیقات کامل خودتون، همچنان دچار شک و تردیدین، با ما در میون بذارین؛ تا با توجه به توانمندی‌های منحصر بفرد خودتون، کارشناسای ما، شما رو به بهترین شیوه راهنمای کنن تا در نهایت با خیالی راحت برای مهاجرت، برنامه‌ریزی کنین.

از ویژگی منحصر بفرد کارشناسان ما اینه که خیلی‌هاشون تو کشوری که احتمالا شما مدنظرتونه یا دارن زندگی می‌کنن یا مشغول به تحصیلن و این یعنی بهترین فرصت که شما رو با اون کشور و مشکلات یا مزایاش آگاه کنن. راستی اصلا نگران نباشین! خدمات اپلای مورنینگ، کاملا به صورت آنلاینه و سعی داره هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه‌جویی کنه.

 

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

1 دیدگاه برای “آیلتس برای مهاجرت

  1. اشتراک‌ها: مزیت‌ها و چالش‌های تحصیل در مجارستان - مشاوره آنلاین و خدمات آمادگی برای مهاجرت | اپلای‌مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *