مزیت‌ها و چالش‌های تحصیل در مجارستان

مزایا و چالش‌های تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان در عین حال که مزیت‌های فراوانی دارد، با چالش‌هایی نیز روبروست. اگر قبل از مهاجرت نسبت به چالش‌های تحصیل در مجارستان آگاهی داشته باشید، قطعا راحت‌تر میتوانید با آنها کنار بیایید. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشور مجارستان را دارید و دوست دارید در رابطه با مزیت‌ها و چالش‌های تحصیل در این کشور اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، با ما در این مقاله همراه باشید.

 

گاهی اوقات برخی مسائل که بسیار دشوار یا چالش برانگیز به نظر می‌آید، ممکن است برای بعضی افراد سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد. به عنوان مثال، برخی از دانشجویان اصلا تمایلی به تحصیل در کشورهای غیر انگلیسی زبان ندارند و موضوع “زبان” را چالشی بزرگ در برابر خود میبینند. در حالیکه برخی از افراد، از قصد این کشور‌ها را انتخاب میکنند تا با فرهنگ و زبان جدیدی آشنا شوند و این موضوع را جزو مزیت‌های تحصیل در خارج از کشور میدانند.

 

مزیت‌های تحصیل در مجارستان

 رقابت کم برای پذیرش و بورس تحصیلی

مزایا و چالش‌های تحصیل در مجارستان

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان برای تحصیلات در مقاطع مختلف به مجارستان می‌روند. اما با این حال، نمیتوان خیلی آن را رقابتی به حساب آورد. اگر رزومه نسبتا خوبی داشته باشید، احتمال موفقیت پرونده و گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های این کشور بالاست. این موضوع یکی از مهمترین مزیت‌های تحصیل در مجارستان است. رقابت کمتر باعث میشود یکسال از زمان شما بیهوده هدر نشود و سریع‌تر مهاجرت کنید. البته حتما باید تمام پیش نیازهای درخواستی دانشگاه را تا ددلاین تعیین شده ارسال کنید و تمام اقدامات مربوط به اپلای را انجام بدهید، وگرنه پذیرش شما صادر نمیشود و برایتان مشکلات فراوانی به وجود می‌آید.

 

کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا در زمینه آموزش بهترین هستند اما رقابت سخت باعث می‌شود که پذیرش در آنجا دشوار باشد. در مجارستان این مزیت سبب شده تا بتوانید با هزینه معقول و در بسیاری از موارد با گرفتن بورسیه در بهترین دانشگاه‌های اروپا مشغول به تحصیل شوید. از آنجایی که پروسه مهاجرت تحصیلی یک پروسه زمان‌بر، طولانی و پیچیده است، سعی کنید حتما مشورت بگیرید و بی‌گدار به آب نزنید. اگر رزومه خود را قبلا به دانشگاه‌های مجارستان ارسال کرده‌اید و جواب منفی دریافت نموده‌اید، قبل از ارسال مجدد، حتما اشکالات خود را بررسی و رفع نمایید.

 

هزینه زندگی پایین و مقرون به صرفه

مزایا و چالش‌های تحصیل در مجارستان

از مزیت‌های تحصیل در مجارستان میتوان به هزینه‌های کم زندگی در آن اشاره کرد. این کشور تقریبا میتوان گفت یکی از ارزان‌ترین مقصدهای تحصیل در کل اروپا است. سایر کشورهای اروپایی ممکن است شهریه کمتری دریافت کنند اما هزینه زندگی در آنها تقریباً دو برابر مجارستان است. از آنجایی که در کشور خودمان مدام نوسانات ارزی داریم، این موضوع یکی از بهترین مزیت‌های تحصیل در مجارستان برای ما ایرانیان است. شاید شما هم شنیده باشید که اگر بورسیه نشوید، دانشگاه‌های مجارستان شهریه دریافت میکنند. بله این موضوع درست است اما از آنجا که هزینه زندگی در مجارستان کمتر است، هزینه کلی تحصیل، از دیگر کشورها در اینجا کمتر می‌شود.

 

هزینه زندگی در مجارستان چقدر است ؟

مزایا و چالش‌های تحصیل در مجارستان

Numbeo تخمین زده است که هزینه زندگی در مجارستان تقریبا 89٪ بیشتر از هزینه زندگی در ایران است. از طرف دیگر ، هزینه زندگی در آلمان 192٪ بیشتر از ایران است در حالی که فرانسه 230٪ گرانتر از ایران است. همچنین باید بدانید که آلمان و فرانسه محبوب‌ترین مقصد‌های تحصیل در اروپا هستند. با توجه به این اعداد و ارقام کاملا روشن است که هزینه زندگی در مجارستان نصف هزینه‌های زندگی در دیگر کشورهای اروپایی است.

 

 بدون نیاز به مدرک زبان میتوانید پذیرش بگیرید

برگزاری دوره کالج و دادن پذیرش بدون نیاز به مدرک زبان یکی از مزیت‌های تحصیل در مجارستان است. اگر مهارت کافی زبان آموزی برای تحصیل در خارج از کشور را دارید، گرفتن مدرک آیلتس یا تافل کار چندان دشواری نخواهد بود، اما هنوز هم بسیاری از دانشجویان این کار را کمی سخت می‌بینند. خبر خوب برای آنها این است که بسیاری از دانشگاه‌های مجارستان برای دادن پذیرش، مدرک آیلتس یا تافل از شما درخواست نمیکنند. با این وجود ، اگر شما قصد تحصیل در برنامه English-Taught را دارید ، آنها خواستار درک کامل زبان‌های انگلیسی هستند. علاوه بر این ، شما می‌توانید به زبان مجارستانی یا آلمانی نیز در آنجا تحصیل کنید و این یکی از مزیت‌ها و چالش‌های تحصیل در مجارستان است.

 

عضو اتحادیه اروپا و کشورهای شینگن

مزایا و چالش‌های تحصیل در مجارستان

مجارستان بخشی از اتحادیه اروپا و کشورهای شینگن است. این موضوع سبب شده تا با تحصیل در آن فرصت‌های بیشتری نسبت به سایر کشورها در مقابل شما باشد. بنابراین یکی از بی‌نظیر‌ترین مزیت‌های تحصیل در مجارستان همین موضوع است که اگر بعد از فارغ التحصیلی قصد مهاجرت به کشور اروپایی دیگری را داشتید روند ساده‌تری برای معادل سازی و یافتن شغل پیش روی شماست. آموزش در دانشگاه‌های مجارستان طبق استاندارد‌های روز اروپا ارائه میشود و مدرک شما پس از فارغ التحصیلی در سراسر اروپا مورد تایید است. همچنین اگر تصمیم دارید در مجارستان تجارت کنید خیلی راحت میتوانید با دنیا ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این ، در صورت دریافت اقامت دائم مجارستان ، امکان سفر به تمام کشورهای شینگن بدون ویزا برایتان فراهم میشود. و این یکی از مزیت‌های تحصیل در مجارستان محسوب می‌شود.

 ارائه رشته های علوم پزشکی به زبان انگلیسی

در اغلب کشور ها، آموزش پزشکی و سایر رشته‌های درمانی به زبان همان کشور ارائه میشود یا حداکثر دو سال علوم پایه به زبان انگلیسی ارائه میشود و ما بقی که کار‌های عملی و پرکتیک و آزمایشگاه و بیمارستان است، تنها به زبان رسمی همان کشور تدریس میشود. یکی از مزیت‌های تحصیل در مجارستان، ارائه رشته‌های علوم پزشکی اعم از دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، پرستاری و پزشکی به زبان انگلیسی است. اگر قصد تحصیل در هریک از رشته‌های ذکر شده را دارید میتوانید جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

 ارائه خوابگاه و امکانات مطلوب ورزشی و اینترنت به دانشجویان بین المللی

با پرداخت هزینه معقول و مناسب میتوانید از باشگاه، زمین تنیس و استخر در داخل دانشگاه‌ها استفاده کنید. همچنین به کلیه دانشجویان بین المللی خوابگاه تعلق میگیرد که این موضوع یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در مجارستان است. برای گرفتن خوابگاه دانشگاه به دانشگاه روند متفاوتی دارد. اگر با مجموعه اپلای مورنینگ اقدام به گرفتن پذیرش و بورسیه کرده باشید، تمام امور مربوط به ویزا پیکاپ و خوابگاه را میتوانید با هماهنگی ما انجام دهید. همچنین برای گرفتن خانه نیز میتوانید از سرویس‌های ما استفاده کنید تا محل مناسبی را برای اقامت خود در مجارستان انتخاب نمایید.

اگر به صورت شخصی اپلای کرده‌اید باید چک کنید که خوابگاه پر نشده باشد و با مسئول مربوطه ارتباط بگیرید تا اتاق برایتان رزرو کند. اگر به دنبال خانه هستید مراقب افراد سودجو و کلاهبردار باشید تا مبلغ اضافی بابت کمسیون از شما دریافت نکنند.

چالش‌های تحصیل در مجارستان

تعداد بسیار کم دانشگاه

مزایا و چالش‌های تحصیل در مجارستان

یکی از چالش های تحصیل در مجارستان، تعداد کم دانشگاه در این کشور است. جالب است بدانید فقط 25 دانشگاه در مجارستان و چند دانشکده وجود دارد که مدرک لیسانس را ارائه می دهند. به این معنی که شما در برنامه های تحصیلی خود گزینه کمتری برای انتخاب خواهید داشت.

 

 رنک علمی متوسط

مزایا و چالش‌های تحصیل در مجارستان

هیچ یک از دانشگاه‌های مجارستان در 500 دانشگاه برتر جهان قرار ندارند. البته لیست هر سال آپدیت میشود  و باید خودتان این موضوع را چک کنید ولی طبق آخرین رتبه بندی‌های صورت گرفته،  بالاترین رتبه دانشگاه مجارستان توسط QS در سال 2020 دانشگاه  Szegedبا رنک 501 – 550 است.

 

 زبان مجاری باید یاد بگیرید

مزایا و چالش‌های تحصیل در مجارستان

از دیگر چالش‌های تحصیل در مجارستان میتوان به این اشاره داشت که مجارستان یک کشور غیر انگلیسی زبان است. یعنی برای زندگی عادی و ارتباط با شهروندان آن باید زبان مجاری بلد باشید. هرچند دانشگاه‌ها برنامه‌های تدریس انگلیسی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند كه استاد کاملا به انگلیسی مطالب را تدریس میکند اما برای مکالمه روزمره با مردم قطعا به یادگیری زبان مجاری نیاز خواهید داشت. به جز محیط آکادمیک دانشگاه، کمتر کسی در شهر انگلیسی صحبت میکند. درست است که شاید آنقدرها این موضوع چالش تحصیل در مجارستان محسوب نشود و در مهاجرت به طور کلی یادگیری یک زبان دیگر غیر از زبان مادری، ضروری است، اما با این حال انگلیسی یک زبان بین المللی است و برایمان راحت تر است. طبق آمار منتشر شده وضعیت زبان انگلیسی در مجارستان بد نیست اما خوب هم نیست. حدود 16٪ از جمعیت در مجارستان می توانند انگلیسی صحبت کنند. درحالیکه برعکس در کشور جهان سومی همچون ایران 60 درصد مردم می‌توانند انگلیسی صحبت کنند. توجه کنید که یافتن شغل در مجارستان چه به عنوان دانشجو و چه به عنوان یک متخصص بدون تسلط به زبان مجاری دشوار خواهد بود. همچنین زبان مجارستانی را قبل از اینکه تابعیت آن را بگیرید ، باید یاد بگیرید ودر آن قبول شوید. بنابراین اگر قصد تحصیل در مجارستان را دارید، پیشنهاد میکنیم موضوع زبان را جدی بگیرید و حواستون به مزیت‌ها و چالش‌های تحصیل در مجارستان باشد.

 

شانس کمتر برای یافتن شغل بعد از مطالعه

شروع کار در مجارستان فکر بدی نخواهد بود اما یافتن شغل برای خارجی‌ها در مجارستان بسیار دشوار است و تقریبا میتوان گفت یکی از چالش‌های مهم تحصیل در مجارستان محسوب میشود. برای یافتن کاره پاره وقت حتما باید زبان مجارستانی را در سطح مقدماتی بلد باشید که اگر 6 ماه زمان بگذارید میتوانید به این سطح برسید. یافتن دوستان مجارستانی نیز میتواند برای یادگیری زبان بسیار به شما کمک کند. از طرف دیگر ، اگر قصد دارید در مجارستان به صورت حرفه‌ای شغل خود را شروع کنید، با مشکلاتی روبرو خواهید شد. نرخ بیکاری در مجارستان 4.30٪ است که در مقایسه با 5.90٪ پاکستان خیلی بد نیست اما اشکال کار در این است که شرکت‌ها تمایلی به استخدام افراد خارجی ندارند مگر اینکه ثابت شود هیچ مقیم مجارستان برای کار در دسترس نیست.

 

در HESS رتبه بندی نشده است

از چالش‌های تحصیل در مجارستان میتوان عدم رتبه بندی آن در HESS را نام برد. سازمان‌هایی در جهان هستند که همه دانشگاه‌ها و کشورها را طبق سیستم‌های آموزش عالی رتبه بندی می‌کنند. QS در بین این سازمان‌ها بیشتر در جهان دنبال می‌شود و بیشتر از سایر ارگان‌ها مورد پذیرش است. QS هر ساله لیستی از 50 مقصد برتر تحصیل در خارج از کشور و 700 دانشگاه برتر جهان را منتشر می ‌کند. که مجارستان از نظر قدرت سیستم آموزش عالی در رده بالایی قرار ندارد. این امر دانشجویان را هنگام تصمیم به تحصیل در کشور مجارستان دچار تردید می‌کند.

 بیمه درمانی اجباری در طول تحصیل

مزایا و چالش‌های تحصیل در مجارستان

با وجود اینکه داشتن بیمه درمانی یک مزیت محسوب میشود اما اجباری بودن آن شاید برای برخی به عنوان یک عیب یا چالش تحصیل در مجارستان محسوب شود. هر کشوری قانون‌های مخصوص به خود را دارد و اگر قصد مهاجرت دارید باید قوانین کشور مربوطه را بپذیرید. بیمه درمانی در مجارستان هزینه زیادی ندارد اما هر سال باید آن را تمدید کنید و هزینه لازم برای آن را در نظر بگیرید.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *