نحوه اجاره خانه در کانادا

اجاره خانه در کانادا

افراد با دلایل مختلف از جمله مهاجرت تحصیلی به کانادا می روند، بعد از نقل مکان به کانادا، اجاره خانه در کانادا و پیدا کردن محلی برای زندگی یکی از مهمترین کارهایی است که باید بکنیم. مثل هر سفر خارجی، افراد معمولا محل اقامت خود را قبل از ورود رزو می‌کنند. این رزرو عمدتا یک محل موقت ( مثل : هتل، هاستل ، Condo ، آپارتمان های کوتاه مدت) برای چند روز یا هفته های اول است.

اما ممکنه این رزرو موقت گاهی برای چندماه ادامه پیدا کنه تا فرد، بتوانه خانه مورد نظر خود برای اجاره خانه پیدا کنه. اگر شما هم قصد مهاجرت به کانادا را دارید، نگران نباشید چون تلاش داریم در این مقاله تمام راه های اقامت طولانی مدت در کانادا را بررسی کنیم.

برای اقامت طولانی مدت در کانادا، افراد اغلب بجای خرید مستقیم خانه به فکر اجاره خانه در کانادا هستند. زمان مورد نیاز برای یافتن خانه مورد نظر شما بسته به عرضه و تقاضا و نرخ اجاره خانه، در شهری که زندگی می‌کنید میتونه متفاوت باشه.

اجاره خانه در شهرهای بزرگی مثل تورنتو همیشه چالش های زیادی به همراه داره. از طرفی دیگه اگر قصد زندگی در شهرهای متوسط یا کوچک رو دارید پیدا کردن مکان مناسب برای زندگی راحتتر است.

در این مقاله، ما راهنمایی هایی در مورد کلیه  نیازها ، الزامات و فرآیندهای مربوط به اجاره خانه در کانادا را ارائه می‌دهیم تا بتونید آگاهانه و آماده برای شروع فصل جدید زندگی خود در کانادا تصمیم بگیرید.

چگونه اولین اجاره خود را در کانادا به عنوان یک تازه وارد پیدا کنید

قدم اول : تصمیم خود را در مورد رویکرد اجاره خانه در کانادا پیدا کنید – دیدگاه شخصی نه مشاور املاک

دو راه برای یافتن مسکن در کانادا وجود دارد. تو می توانی:

1 خودت از طریق روش های آنلاین و یا آفلاین جستجو کنی: برای اینکار می‍تونید سایت هایی مثل ViewIt و Condos.ca را بررسی کنید. تابرای معامله بهتر، از شیوه اجاره در محله های مختلف آگاه بشی.

نکته: تا زمانی که شخصاً مکان را تأیید و مدارک مربوطه را امضا نکردید، هیچ پرداختی انجام ندهید.

2 – یک مشاوره املاک پیدا کنید: دو راه برای این موضوع هست. اول پیدا کردن مشاوران املاک محلی که در پیدا کردن خانه همراه شما هستند. دومین راه جستجو از طریق سایت های موجود برای اجاره خانه هست که معمولا فهرستی با نام و اطلاعات تماس ملک وجود دارد که میتوانید تماس بگیرید و سوم استفاده از خدمات اپلایم ورنینگ تا به زبان مادری همراه شما در انتخاب و قرارداد اجاره خانه باشند.

قدم دوم : محله منتخب خود را شناسایی کنید.

بعد از اینکه استان و شهر مورد نظر خود را انتخاب کردید. قدم بعدی شناسایی محله ای است که می خواهید در آن زندگی کنید. بعضی از مهمترین عوامل که باید هنگام تحقیق در مورد محله ها در نظر بگیرید عبارتند از:

  • میانگین هزینه اجاره خانه در یک محله مشخص
  • زمان مورد نیاز برای رفتن به مرکز شهر یا مراکز تجاری
  • هزینه حمل و نقل عمومی
  • نزدیکی به مدراس ، محل کار ، فروشگاه های مواد غذایی، حمل و نقل، مراکز خریدو غیره.
  • پارکینگ
  • آمار جنایت
  • سطح آلودگی صوتی

نکته: به جای انتخاب خانه ای که پیش‌بینی می‌کنید به دانشگاه یا محل کار (آینده) نزدیک‌تر باشد، مکان‌هایی را پیدا کنید که در مرکز یا نزدیک‌تر به وسایل حمل و نقل عمومی باشد. در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل همه‌گیری کرونا از خانه کار می‌کنند و از این رو، باید ترجیحات خود را با توجه به موقعیت جغرافیایی و آینده نگری انتخاب کنید. هزینه های مهاجرت به کانادا را می توانید در اینجا بخوانید.

اجاره خانه در کانادا
اجاره خانه در کانادا

قدم سوم : انتخاب کنید چه نوع خانه ای می‌خواهید

مدیریت هزینه های زندگی در کانادا یکی از مهم ترین نکاتی است که در مهاجرت باید رعایت کنید، برای محل زندگی انواع مختلفی از خانه وجود دارد که آن ها را با هم بررسی میکنیم:

آپارتمان : شکل آپارتمان از ساختمان هایی با واحدهای کم تا ساختمان هایی بزرگ با آسانسور متفاوت است. همینطور امکانات یک واحد آپارتمان از داشتن ماشین لباسشویی وخشک کن در واحد و یا اتاق های خشک شویی مشترک میتونه متفاوت باشه. در ابتدا آپارتمان متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید.

Condominium (condo) :  کاندوها همان مجتمع های مسکونی بزرگ با واحدهای زیاد هستند. ساکنان کاندو معمولاً به امکانات مشترکی مانند سالن بدنسازی، استخر، اتاق مهمانی و غیره در ساختمان دسترسی دارند.

Rooming House : رومینگ هوس اتاق هایی هستند که بصورت مستقل اجاره داده میشن. در این شکل از اجاره، آشپزخانه، حمام، دستشویی و اتاق نشیمن معمولا مشترک است.

خانه دربست: خانه هایی که بصورت دوبلکس، حیاط دار، تک واحده ( نه آپارتمان یا مجتمع) و به طور خانه دربست هستند را  House میگویند. اجاره یک خانه دربست عموما فضای بیشتری در اختیار خانواده قرار خواهد داد. و مزیت هایی مثل باغچه، پارکینگ و بخش های خصوصی‌تر وجود دارد. این شکل از خانه برای افرادی که به همراه خانواده مهاجرت می‌کنند گزینه بهتری است.

Bachelor unit/studios : این واحد ها را میتوان در آپارتمان ها یا مجتمع های مسکونی پیدا کرد . این واحدها مثل سوئیت هست؛ یک اتاق کوچک که حمام و دستشویی دارد.

قدم چهارم : به دنبال لیست هایی باشید که با معیارهای شما مطابقت دارند

همینطور که به دنبال اجاره خانه در کانادا هستید حتما از فیلترهای موجود در وبسایت های آنلاین استفاده کنید و یا موارد مورد نظر خود را به مشاور و یا پشتیبان خود بگویید. حالا که فهرست شما کمی جمع و جورتر شد  وقت اون هست چند سوال اساسی از صاحبخانه بپرسید.

تفکیک اجاره: در مورد هزینه های مازاد اجاره پرس و جو کنید. امکاناتی مانند آب، برق، گرمایش، تهویه مطبوع، اینترنت ممکن است شامل شود یا نباشد فضای پارکینگ نیز ممکن است برای شما هزینه اضافی داشته باشد. اکثر واحدها در کانادا دارای آشپزخانه مبله با تمام لوازم اصلی هستند. اما در مورد آنها حتما با صاحبخانه صصحبت کنید.

  حیوانات خانگی: اگر صاحب حیوان خانگی هستید یا قصد خرید آن را دارید، بررسی کنید که آیا ساختمان محدودیتی برای حیوانات خانگی دارد یا خیر.

قوانین مربوط به مهمان: بسته به نوع محل سکونت، ممکن است قوانین و محدودیت‌هایی برای حضور مهمان و رعایت «ساعت‌های آرام» وجود داشته باشد.

قوانین مربوط به دکوراسیون داخلی: برخی از صاحبخانه ها ممکن است اجازه تغییرات عظیم در ملک را ندهند. شخصی سازی فضای  با دکوراسیون خود و آویزان کردن نقاشی، تابلوهای مختلف و هر چیز جدیدی ممکن است مجاز باشه، اما بهرحال خوبه با صاحبخانه هماهنگ کنید.

مدت زمان اجاره: هر واحد اجاره ای ، مدت اجاره یک ساله ندارد. برخی از صاحبخانه ها ممکن است با شما قرارداد طولانی تر یا کوتاه تر ببندند.

تاریخ نقل مکان: واحدها یا آپارتمان ها معمولاً دو ماه قبل از تاریخ نقل مکان برای اجاره در فهرست قرار می گیرند (به عنوان مثال، آپارتمانی که در اول آگوست آگهی شده است، از اول اکتبر در دسترس قرار می گیرد و شما میتوانید به آن نقل مکان کنید). همچنین اکثر شروع اجاره ها  از اول ماه شروع می شود. با این حال، همیشه استثناهایی وجود دارد، بنابراین بهتره اینها رو با صاحبخانه چک کنید.

روش‌های قابل قبول برای پرداخت اجاره: از صاحبخانه بپرسید که آیا همه روش‌ها (نقد، چک، حواله الکترونیکی، حواله بانکی و غیره) را می‌پذیرد یا اینکه نوع خاصی از پرداخت را ترجیح می‌دهد.

اجاره خانه در کانادا
اجاره خانه در کانادا

بودجه بندی‌های اجاره خانه در کانادا :

اجاره خانه در کانادا به عواملی چون ؛ محل مورد نظر اجاره، اندازه واحد، عرضه و تقاضای واحد های اجاره‌ای ، امکانات رفاهی مشترک و مستقل بستگی دارد. برای آگاهی از اجاره خانه در شهرهای مختلف و محله های مختلف میتونید از طریق وب سایت ها محلی و یا مختص کشور کانادا آن را بررسی کنید و یا از مشاوران اپلای مورنینگ آن را پیگیری کنید.

AC و گرمایش اکثر هزینه ها را تشکیل می دهند، آب به طور متوسط ​​50-80 دلار کانادا در ماه است، در حالی که می تواند حدود 20-40 دلار کانادا در ماه باشد. اینترنت هزینه اضافی خواهد داشت – بیش از 100 دلار کانادا در ماه. بسته به نوع محل اقامت، ممکنه هزینه های اضافی برای زباله و مدیریت آن نیز وجود داشته باشه.

با توجه به اطلاعاتی که توسط CMHC در ژانویه 2020 منتشر شده میتونید تصوری از متوسط اجاره بها در کانادا داشته باشید. میانگین سطح اجاره آپارتمان دو خوابه در تورنتو ( 2.476) ، ونکوور ( 2.045) و همیلتون (1.896 ) دلار کانادا میباشد.

قدم پنجم : اسناد ضروری را آماده کنید

برای اجاره خانه در کانادا باید مدارک خاصی ارائه دهید تا ثابت کنید میتوانید اجاره خانه را به موقع پرداخت کنید و توانایی پرداخت هزینه را دارید. برخی از صاحبخانه ها ممکنه از شما گواهی اشتغال به کار ، فیش حقوقی یا صورت حسابی بانکی بخواهند.

نحوه اجاره خانه در کانادا
نحوه اجاره خانه در کانادا

چالش های موجود برای کسانیکه تازه به کانادا مهاجرت کردند

  • اگر تازه وارد هستید و هنوز کار خود را شروع نکردید یا دانشجو هستید نشان دادن مدارکی دال بر داشتن بودجه کافی برای پوشش اجاره بیش از دو ماه یا ارائه مدارک از یک ضامن برای پوشش مالی شما نیاز است.
  • برای جبران عدم اعتبار مالی کافی در کانادا، می تونید نامه ای از بانک یا پرینت حساب بانکی خود را ارائه بدید تا نشان بده شما توانایی مالی برای پوشش اجاره خانه بیش از دو ماه را دارید.

دریافت گزارش اعتبار حساب:

بسته به نوع اقامت افراد در کانادا، حداقل چند هفته تا یک ماه طول می کشه تا افراد تازه وارد اولین کارت اعتباری کانادایی خود را دریافت کنند و چند ماه دیگر تراکنش اعتباری برای ایجاد سابقه اعتباری لازم است. EQUIFAX و TransUnion دو سازمان بزرگ رتبه بندی اعتباری در کانادا هستند و شما می توانید یکی از آنها را برای دریافت گزارش اعتباری خود انتخاب کنید. با این حال، EQUIFAX گزینه محبوب‌تریهاست و اکثر صاحبخانه‌ها تمایل دارند گزارش اعتباری را از EQUIFAX درخواست کنن.

گام ششم : قرار داد اجاره را امضا کنید

اجاره نامه سندی است که رابطه شما با صاحبخانه را مشخصی می‌کند . در اجاره نامه کرایه‌ی مورد نظر، زمان پرداخت کرایه همراه با سایر قوانین در مورد حیوانات خانگی و سیگار کشیدن و آنچه در پایان اجاره اتفاق می افتد  ذکر شده است.

هنگامی که شما یک واحد آپارتمان، خانه دربست یا سوئیت مورد نظر خود را انتخاب کردید درخواست شما برای صاحبخانه ارسال می شه اگر صاحبخانه، شما را به عنوان مستاجر بپذیرد، صاحبخانه برای شما قرارداد اجاره را برای بررسی و امضا به اشتراک میگذارد. بسته از انجام این تشریفات اولیه ، شما باید تمام پرداخت های ضروری را انجام دهید . پس از ارسال تمام مدارک و پرداخت ها، صاحبخانه کلید خانه جدید شما را تحویل می دهد.

اجاره خانه در کانادا
نحوه اجاره خانه در کانادا

قدم هفتم : راه اندازی و یا انتقال هر گونه خدمات

در اغلب موارد شما به واحدی نقل مکان می کنید که قبلا شخصی آن را اجاره کرده است. به همین دلیل بعضی از قبض های خدمات شهری مثل آب یا برق ممکن است نیاز به انتقال بنام شما از متاجر قبلی یا صاحبخانه داشته باشد.

قدم هشتم : به خانه جدید نقل مکان کنید!

وقتی که قراداد را امضا کردید ، کلیدها را هم گرفتید، خدمات را بنام خود انتقال دادید حال وقت نقل مکان به اولین خانه خود در کانادا هست! اما صبر کنید قبل از نقل مکان با صاحبخانه و یا مدیر ساختمان برای انجام هر گونه مدارک اضافی که ممکن است مجبور باشید بعد از نقل مکان پر کنید، تماس بگیرید. چون شما قرار هست یک مستاجر حرفه‌ای باشید.

نکته آخر: اگر مجتمع یا آپارتمان بزرگی ساکن شدید که برای استفاده از آسانسور حمل بار زمان مشخصی دارد حتما برای روز اسباب کشی زمان خود را رزرو کنید.

اجاره خانه در کانادا با اپلای مورنینگ

اگر مهاجرت به کانادا برای شما جدی شده حالا وقت آن است که برای اجاره خانه تصمیم های جدی بگیرید. اما نگران طی کردن این مسیر نشوید چون ما در اپلای مورنینگ کنار شما هستیم. اپلای مورنینگ خونه مهاجران باتجربه و صادقی است که شما می‌تونید درباره کشور مقصدتون ازشون مشاوره آنلاین بگیرید و خدمات مورد نیازتان رو درخواست کنید. ماموریت ما برطرف کردن چالش‌های مهاجرته با خیال راحت روی کار و تحصیلت تمرکز کن. با ما همراه باشید چون قرار هست یه دوستی ترتیب بدیم .

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *