شرایط کار پس از تحصیل در کانادا

شرایط کار پس از تحصیل در کانادا

در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید، برای بازار کار پس از تحصیل در کانادا نگران نباشید. کشور کانادا همیشه به دنبال استخدام افراد فارغ‌التحصیل‌شده و نیروی جدید است. فرصت‌های زیادی در این کشور وجود دارند. به عبارت دیگر بازار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی باز است.

براساس گزارشات به دست آمده حدود 90 درصد از دانشجویان فارغ‌التحصیل‌شده ظرف 6 ماه شغلی پیدا می‌کنند. برخی از رشته‌ها درآمد بیشتری دارند و نرخ استخدام آنها فرای انتظار خواهد بود. برای مثال 80 درصد از دانشجویان فارغ‌التحصیل‌شده در رشته مدیریت بازرگانی خیلی سریع شغل دلخواه خود را پیدا می‌کنند.

 کار پس از تحصیل در کانادا

کانادا یکی از جذاب‌ترین مقاصد تحصیلی در جهان به حساب می‌آید. براساس گزارشات اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کشور کانادا بیش از 500000 دانشجوی بین‌المللی در سال 2020 در دانشگاه‌های این کشور ثبت‌نام کرده‌اند. ولی دلیل این محبوبیت چیست؟

علاوه بر سطح کیفی بالا سیستم آموزشی و تحصیلی این کشور، دانشجویان می‌توانند بهترین مدارک لیسانس و فوق لیسانس را دریافت کنند. در ضمن کانادا برای افرادی که می‌خواهند پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور ساکن شوند و شروع به کار کنند، بهترین انتخاب خواهد بود. البته پیدا کردن کار بعد از تحصیل مراحل خاصی دارد.

یکی از مسائل مهمی که در پیدا کردن شغل بعد از فارغ‌التحصیلی تاثیرگذار است، دانشگاه و برنامه آموزشی شما خواهد بود. اینکه شما در کدام دانشگاه و در چه رشته‌ای تحصیل خود را به اتمام رسانده‌اید در پیدا کردن شغل بسیار تاثیر دارد. برخی از دانشگاه‌ها باعث می‌شوند شما بلافاصله شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

مهلت اقدام برای ویزای کار پس از تحصیل در کانادا

برای پیدا کردن یک شغل خوب در کانادا و پس از فارغ‌التحصیلی نیاز به زمان خواهید داشت. پیدا کردن شغل مناسب در درجه اول به ویژگی‌های شخصیتی، توانایی‌ها، و سایر خصوصیات شما بستگی دارد. با کمک پیکاپ ویزا به کشور کانادا وارد شوید و بعد از فارغ‌التحصیلی خود کار مورد نظر خود را بیابید.

فراموش نکنید پیدا کردن شغل مورد نظر شما حتی به شهرت دانشگاهی که از آن فارغ شده‌اید نیز بستگی دارد. یک دانشجوی فارغ‌التحصیل‌شده خوب با مهارت‌های ارتباطی قوی و توانایی شغلی بالا، بدون توجه به تقاضای سایر متقاضیان می‌تواند شغل مناسب خود را به راحتی پیدا کند.

ناگفته نماند صدور ویزا یا اجازه کار شما پس از تحصیل 53 روز طول می‌کشد. این مدت به برنامه تحصیلی شما، زمان اتمام آن و سایر موارد این چنینی بستگی دارد. ویزای کاری شما بین 9 ماه تا 3 سال معتبر خواهد بود. در ادامه این راهنما بیشتر در مورد مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا توضیح می‌دهیم.

اقدام برای ویزای کار پس از تحصیل در کانادا

اجازه کار پس از تحصیل چیست؟

بعد از اینکه در یکی از موسسات آموزشی معتبر کشور کانادا تحصیل کردید و مدرک فارغ‌التحصیلی خود را گرفتید، می‌توانید برای دوره موقتی، به منظور کار در کشور کانادا بمانید. در ادامه ممکن است شما واجد شرایط برای دریافت اجازه کار پس از تحصیل باشید. در نظر داشته باشید فارغ‌التحصیل شدن کافی نیست.

به زبان ساده همین که فارغ‌التحصیل شوید نمی‌توانید جزء افراد واجد شرایط برای دریافت اجازه کار پس از تحصیل به حساب آیید. به عبارتی می‌توان گفت هر یک از مدارس، دانشگاه‌ها، و برنامه‌های آموزشی ویژگی خاصی را مورد نظر دارند تا دانشجوی فارغ‌شده خود را جزء واجدین شرایط اجازه کار پس از تحصیل اعلام کنند.

در برخی موارد حتی اگر شما 100 درصد برنامه‌های آموزشی خود را به صورت آنلاین و خارج از کشور کانادا تکمیل کنید، باز هم جزء واجدین شرایط محسوب می‌شوید. دانشجویانی که از بهار سال 2020 تا 31 ماه آگوست سال 2022 به صورت آنلاین و خارج از کانادا درس می‌خوانند، بعد از فارغ‌التحصیلی اجازه کار دارند.

آیا می‌توانم پس از تحصیل در کانادا مشغول به کار شوم؟

تمام دانشجویانی که حداقل 2 دوره آموزشی و برنامه تحصیلی را در دانشگاه‌های کانادا پشت سر بگذارند، می‌توانند پس از تحصیل در کانادا مشغول به کار شوند. همان‌طور که گفتیم حتی اگر دوره آموزشی شما بین ماه مارس 2022 تا فصل تابستان سال 2022 شروع شود و شما به طور 100 درصد آنلاین تحصیل خود را تکمیل کنید، باز هم می‌توانید برای داشتن کار در کشور کانادا دست به کار شوید.

تمامی دانشجویان این برنامه‌های آموزشی برای داشتن کار واجد شرایط هستند. کافی است دوره آموزشی خود را در عرض 2 سال تکمیل کنید و درخواست و مدارک لازم برای مجوز کار پس از تحصیل را آماده داشته باشید. ناگفته نماند دریافت اجازه کار و پیدا کردن شغل پس از تحصیل در کانادا حداقل 8 ماه طول می‌کشد.

البته با توجه به نوع تحصیل و رشته آموزشی شما شاید این زمان کمی کمتر یا بیشتر شود. در صورتی که دوره آموزشی شما کمتر از 8 ماه طول بکشد شما جزء واجدین شرایط برای کار کردن پس از تحصیل در کشور کانادا نخواهید بود. در صورتی که برنامه آموزشی شما بیش از 8 ماه و کمتر از 2 سال باشد، شاید بتوانید برای کار در این کشور اقدام کنید.

مجوز کار پس از تحصیل در کانادا

پیش از این نیز گفتیم برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل در کانادا مدت زمان دوره آموزشی، رشته، و دانشگاه شما بسیار مهم هستند. برای مثال اگر دوره آموزشی شما بیش از 2 سال طول بکشد، شما می‌توانید مجوز کاری با اعتبار 3 ساله دریافت کنید. مجوز کار پس از تحصیل در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در صورتی که طی دوره تحصیل خود چند برنامه آموزشی را پشت سر گذاشته باشید، به منظور دریافت مجوز کار باید مدت تمام دوره‌های آموزشی را محاسبه کنید و اگر بیش 8 ماه باشد و جزء رشته‌های مورد نیاز به حساب آید، مجوز کار نیز صادر می‌شود.

تنها در صورتی که بتوانید برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل جزء واجدین شرایط معرفی شوید ممکن است در کشور کانادا بمانید. به طور معمول مجوز کار پس از تحصیل مختص فارغ‌التحصیلانی است که در موسسات فوق متوسطه کانادایی و طی یک برنامه حداقل 8 ماهه درس خوانده‌اند.

فرصت‌های ویژه کار پس از تحصیل

فرصت‌های ویژه کار پس از تحصیل

به منظور پیدا کردن فرصت‌های ویژه کاری پس از تحصیل در کانادا باید صبور باشید. گاهی اوقات این روند خسته‌کننده، وقت‌گیر، و حتی ناامیدکننده است. اما دانشجویان فارغ‌التحصیلی که واجد شرایط برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل هستند، بهتر است لیست شغل‌های ضروری این کشور را بررسی کنند.

در بیشتر مواقع اطلاعات این فرصت‌های شغلی ویژه به صورت آنلاین نیز در دسترس قرار دارند. البته اگر به دنبال فرصت شغلی ویژه‌ای در محیط دانشگاه هستید، بهتر است به اطلاعیه‌های موجود در سالن‌های دانشگاه یا مناطق ویژه تعیین‌شده سر بزنید. ولی توصیه می‌کنیم بیش از هر چیزی بر روی منابع آنلاین تمرکز داشته باشید.

  •       بانک شغلی: آگهی‌های شغلی تمام کارفرمایان از سراسر کانادا در این بانک قابل مشاهده هستند
  •       بانک شغلی مخصوص جوانان: فرصت‌های شغلی ویژه برای کار کردن در فصل تابستان
  •       بانک استعدادیابی: مشاغل ویژه‌ای که برای دانشجویان پر استعداد در نظر گرفته شده است

با بررسی بانک‌های شغلی ذکرشده در بالا به طور حتم می‌توانید فرصت ویژه شغلی مناسبی برای خود پیدا کنید. این منابع و وب‌سایت‌ها برای شروع شرایط شغلی شما کافی خواهند بود. البته منابع شغلی دیگری نیز وجود دارند.

پیش‌نیازهای دریافت مجوز کار پس از تحصیل کانادا برای دانش آموختگان کانادا

کشور کانادا نیز همانند هر کشور دیگری مقررات کاری خاصی برای دانشجویان بین‌المللی خود در نظر دارد. به منظور دریافت مجوز کار پس از تحصیل در کانادا باید مهم‌ترین پیش‌نیازها را برآورده کنید تا جزء واجدین شرایط به حساب آیید. با توجه به محیطی که برای کار کردن در نظر دارید، پیش‌نیازهای مختلفی وجود دارند.

به خاطر داشته باشید ممکن است بعد از تکمیل دوره تحصیل خود بتوانید به صورت تمام وقت در کشور کانادا کار پیدا کنید. 2 مورد از پیش‌نیازهای اساسی دریافت مجوز کار پس از تحصیل در کانادا را برای شما نام می‌بریم:

  •       قبل از انقضای مجوز تحصیل خود برای مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی درخواست بدهید
  •   در یک برنامه تحصیلی جدید ثبت‌نام کنید، در صورتی که دانشگاه شما جزء دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا محسوب نشود شما نمی‌توانید برای مجوز کار درخواستی ثبت کنید

اصلی‌ترین پیش‌نیاز برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل در کانادا، فارغ‌التحصیل شدن از یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا است. فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌های معتبر، شما را واجد شرایط می‌کند اما به معنای دریافت حتمی مجوز کار نخواهد بود. 180 روز بعد از فارغ‌التحصیلی خود باید درخواست مجوز کار ارسال کنید.

دریافت مجوز کار پس از تحصیل کانادا برای دانش آموختگان کانادا

کار پس از تحصیل در کالج‌های کانادا

بعضی از کالج‌های کانادا قراردادی با برخی از شرکت‌ها بسته‌اند، در چنین شرایطی دانشجویان پس از تحصیل در این کالج‌ها می‌توانند بلافاصله مجوز کار دریافت کنند و مشغول شوند. در ضمن برخی از پردیس‌های همین کالج‌ها دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل خود را استخدام می‌کنند.

برای مثال کالج نیاگارا و مدیریت تورنتو محبوب‌ترین برنامه‌های شغلی را برای دانشجویان بین‌المللی خود فراهم می‌کنند. پس از تحصیل در این کالج‌ها، دانشجویان به فرصت‌های شغلی باور نکردنی در 2 منطقه بزرگ کانادا دسترسی خواهند داشت. پردیس این 2 کالج حتی به دانشجویان واجد شرایط اجازه کار می‌دهد.

استانداردهای بالای آموزش و ارائه بهترین خدمات دانشجویی در کالج‌های کانادا می‌تواند باعث شود دانشجویان فارغ‌التحصیل پس از اتمام دوره آموزشی خود سریع‌تر مشغول به کار شوند. بعد از تحصیل در این کالج‌های معتبر، دانشجویان مدارک معتبری دریافت می‌کنند و همین امر به واجد شرایط بودن آنها کمک می‌کند.

کار پس از تحصیل در دانشگاه‌های کانادا

پس از تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، گزینه‌های زیادی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. بیشتر دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های کانادا قصد دارند برای پیدا کردن شغل در کشور کانادا بمانند و درآمد کسب کنند. با کسب تجربه کاری ارزشمند در کانادا پس از تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌توانید اقامت دائم بگیرید.

ناگفته نماند برای دسترسی به چنین شرایطی باید طبق برنامه‌های مشخص‌شده‌ای پیش روید. برنامه‌های شغلی دانشجویان بین‌المللی به شکلی طراحی شده است که دانشجویان بعد از تحصیل خود بتوانند مجوز کاری دریافت کنند. بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های معتبر کانادا می‌توان مجوز کاری 3 ساله نیز دریافت کرد.

مراحل ثبت‌نام مجوز کار کانادا پس از تحصیل

همان‌طور که تا به اینجای راهنما برای شما توضیح دادیم، دانشجویان بین‌المللی با داشتن مجوز کار پس از تحصیل در کانادا، می‌توانند مشغول به کار شوند. این موضوع در صورتی امکان‌پذیر است که دانشجویان برای دریافت مجوز تحصیلی واجد شرایط باشند.

در نظر داشته باشید تنها 180 روز فرصت دارید تا  پس از اتمام دوره تحصیل خود برای دریافت مجوز کار درخواست ارسال کنید. برای ثبت درخواست مجوز کاری خود باید مدارک زیر را در دست داشته باشید.

  •       مدرک معتبر فارغ‌التحصیلی
  •       رونوشت یا کپی از مدرک تحصیلی
  •       نامه رسمی از دانشگاه یا کالج فارغ‌التحصیل‌شده

فراموش نکنید نباید بعد از اتمام دوره و مجوز تحصیلی خود برای دریافت مجوز کار درخواست ارسال کنید. در صورتی که قبل از دریافت نمره نهایی، مجوز تحصیل شما منقضی شود یا باید کانادا را ترک کنید و از کشور خود برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل درخواست بفرستید یا به عنوان توریست در کانادا اقامت داشته باشید.

در ضمن اگر مجوز تحصیل شما قبل از درخواست برای مجوز کاری منقضی شود و شما وضعیت ویزای خود را به ویزای توریستی تغییر ندهید، تنها تا 90 روز بعد از انقضای مجوز تحصیل فرصت خواهید داشت تا برای دریافت مجوز کاری اقدام و وضعیت دانشجویی خود را به اداره مهاجرت اعلام کنید.

چه کسانی واجد شرایط کار پس از تحصیل در کانادا نیستند؟

در بخش‌های قبلی به صورت غیر مستقیم به واجدین شرایط برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل اشاره کردیم. شاید برای شما سوال شود چه افرادی نمی‌توانند جزء واجدین شرایط برای ثبت درخواست این مجوز به حساب ‌آیند. در ادامه شرایط افرادی که نمی‌توانند برای مجوز کار درخواست بدهند را ذکر می‌کنیم:

  •       متقاضی دریافت مجوز کار پس از تحصیل کمتر از 18 سال سن داشته باشد
  •       برنامه آموزشی فرد متقاضی کمتر از 8 ماه طول بکشد
  •       دانشجوی فارغ‌التحصیل‌شده در یکی از دانشگاه‌های معتبر درس نخوانده باشد
  •       درخواست مجوز کار پس از تحصیل را بعد از 180 روز ارسال کند
  •       در صورتی که فرد متقاضی برای مجوز کار پس از تحصیل درخواست می‌دهد، مدت اعتبار ویزای او به اتمام رسیده باشد

واجدین شرایط کار پس از تحصیل در کانادا

دریافت مجوز کار پس از تحصیل در کانادا چه مدت زمان می‌برد؟

پردازش درخواست دریافت مجوز کار پس از تحصیل در کانادا می‌تواند بین 80 تا 180 روز طول بکشد. شما می‌توانید در طول زمانی که منتظر دریافت مجوز کار خود هستید، در کشور کانادا مشغول شوید. ناگفته نماند برای این کار باید قبل از تاریخ انقضای مجوز دانشجویی خود درخواست دریافت مجوز کار ارسال کرده باشید.

همان‎‌طور که گفتیم 180 روز فرصت دارید تا برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل خود اقدام کنید. حتی اگر بعد از اتمام دوره تحصیل خود، کشور کانادا را ترک کنید، باز هم می‌توانید برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل این کشور دست به کار شوید.

در صورتی که درخواست مجوز کار پس از تحصیل خود را از خارج از کشور کانادا ارسال می‌کنید، به طور حتم به اسناد و مدارک اضافه‌ای نیاز خواهد بود. با توجه به مواردی که دفتر ویزا کانادا از شما می‌خواهد، روند ثبت این درخواست خارج از کانادا بیشتر طول می‌کشد.

هزینه‌های دریافت ویزای کار کانادا پس از تحصیل چقدر است؟

هزینه مجوز کار پس از تحصیل در کانادا 155 دلار کانادا است. فراموش نکنید شما باید هزینه‌ای به مبلغ 100 دلار کانادا نیز برای دریافت این مجوز به منظور پیدا کردن شغل در بازار آزاد پرداخت کنید. اگر به صورت آنلاین برای این مجوز درخواست می‌دهید باید 255 دلار بپردازید.

مجوز کار پس از تحصیل در کانادا چقدر زمان اعتبار دارد؟

اعتبار مجوز کار پس از تحصیل در کانادا ممکن است بین 8 ماه تا 3 سال محاسبه شود. طول اعتبار مجوز شما به طول دوره تحصیلات در کشور کانادا بستگی دارد. اعتبار این مجوز بیشتر از دوره تحصیل شما در کانادا نخواهد بود.

اگر دوره تحصیل شما بیش از 8 ماه و کمتر از 2 سال باشد، مجوز کاری که دریافت می‌کنید تا 9 ماه اعتبار دارد. در صورتی که دوره تحصیل شما بیش از 2 سال باشد، اعتبار مجوز کاری شما تا 3 سال خواهد بود.

چه زمانی می‌توان برای ویزای کار پس از تحصیل در کانادا اقدام کرد؟

مجوز کار پس از تحصیل یک برنامه عالی برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی است که تمایل دارند پس از فارغ‌التحصیلی خود تجربه کاری ارزشمندی در کانادا کسب کنند. در ضمن این مجوز یکی از راه‌ها و پل‌های ارتباطی برای گذر از وضعیت اقامت موقت به اقامت دائم است.

دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌توانند طی زمانی که منتظر تصمیم نهایی افسر مهاجرت هستند و هنوز مجوز کار پس از تحصیل آنها صادر نشده است، به صورت تمام وقت کار کنند. دانشجو 90 روز پس از اتمام برنامه تحصیلی خود و ثبت درخواست مجوز کار می‌تواند در کشور کانادا کار کند زیرا هنوز گواهی تحصیلی او معتبر است.

توصیه می‌کنیم دانشجویان بین‌المللی بعد از اتمام دوره آموزشی خود و قبل از منقضی شدن ویزای تحصیلیشان برای مجوز کار پس از تحصیل درخواست ارسال کنند. بهتر است طی 90 روز بعد از اتمام دوره آموزشی دست به کار شوند تا بدون دردسر بتوانند شغل مورد نظر خود را پس از تحصیل در کانادا تجربه کنند.

آیا می‌توان با مجوز کار در کانادا پس از تحصیل برای اقامت دائم کانادا اقدام کرد؟

بیشتر افرادی که مهاجرت به کانادا می‌کنند، به فکر اقامت دائم در این کشور هستند. اگر شما نیز در کشور کانادا درس خوانده‌اید و حتی تجربه کار در دوران تحصیل دارید، می‌توانید در راستای زندگی دائم در کشور کانادا دست به کار شوید. یکی از این روش‌های کسب اقامت دائم دریافت مجوز کار در کانادا پس از تحصیل است.

اگر قصد دارید بعد از فارغ‌التحصیلی خود در کانادا کار کنید، باید مجوز کاری براساس برنامه تحصیلی خود بگیرید. به طور کلی با ثبت درخواست برای مجوز کار و تکمیل مشخصات خود می‌توانید اولین قدم برای مهاجرت یا اقامت دائم به کانادا را پیش برید. در ابتدا به عنوان یک کارکن ماهر در این کشور حضور خواهید داشت.

گذشته از تحصیلات با کیفیت کشور کانادا، شما می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی و اتمام دوره آموزشی خود برای اخذ مجوز کار در کانادا پس از تحصیل اقدام کنید. مدت اعتبار این مجوز به مدت مجوز تحصیلی شما بستگی دارد. البته زمان پردازش و رسیدگی به درخواست مجوز کاری شما کمتر از 180 روز خواهد بود. بنابراین شما خیلی زود به نتیجه مطلوب خود برای کار در کانادا دست پیدا می‌کنید.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *