برای اقامت در آلمان از کجا شروع کنیم؟ [19 قدم اولیه و ضروری]

برایمهاجرتبهآلمانازکجاشروعکنیم؟[قدماولیهوضروری]

مهاجرت به آلمان دغدغه افرادی است که به دنبال زندگی با کیفیت، بهره‌مندی از سیستم آموزشی ایده‌آل و تحصیل رایگان هستند. اولین سوالی که همیشه افراد می‌پرسند این هست که برای اقامت در آلمان از کجا شروع کنیم و چطوری به هدف برسیم؟ خیلی وقته قصد مهاجرت دارم ولی نمیدونم از کجا باید شروع کنم! در این مقاله سعی شده تا شرایط اقامت در آلمان مرحله به مرحله و در چند بخش توضیح داده بشه. تا شما از مرحله “میخوام به آلمان مهاجرت کنم” به مرحله “دارم به آلمان مهاجرت میکنم” تغییر موقعیت بدید.

دلایل اقامت در آلمان چیست؟

یکی از پرطرفدارترین کشورهای دنیا برای اقامت کشور آلمان است سالانه هزاران نفر برای مهاجرت به آلمان به روش‌های مختلف اقدام می‌کنند. اما این کشور  به چه دلیل انقدر محبوبیت داره؟

فهرست

اقتصاد آلمان

آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپاست و ثروتمندترین کشور اتحادیه اروپا شناخته شده است. آلمان توانسته جایگاه چهارم تولید ناخالص داخلی‌(در نرخ تبدیل ارز) و رتبه‌ی پنجم تولید ناخالص‌(برابری قدرت خرید) را کسب کنه.

فرصت شغلی بسیار در آلمان

بدلیل بالا رفتن میانگین سن در آلمان و نبودن نیروی کار جوان، فرصت‌های شغلی زیادی در این کشور موجود است. و با توجه به فعالیت بالای صنعت در این کشور همیشه ظرفیت خالی برای مشاغل مختلف وجود دارد. نرخ بیکاری در آلمان بسیار پایین است در سال 2009  آلمان با کمبود نیروی کار مواجه شد و تعداد زیادی «کارگر مهمان» (به آلمانی Gastarbeiter)  به ویژه از ترکیه و یوگسلاوی سابق به کار گرفته‌اند.

سیستم آمورش قوی

سیستم آموزشی قوی آلمان باعث شده‌ توجه تعداد زیادی دانشجوی مهاجر به این کشور جلب شود. کیفیت بالای آموزشی، کم بودن هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، رایگان بودن تحصیل به زبان آلمانی و معتبر بودن مدارک تحصیلی در سطح جهان دلایل تایید این ادعا هستند.

مهاچرت به آلمان

ویزای قدرتمند

با توجه به این‌که آلمان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه‌ی شینگن هست، ویزای آلمان این امکان را به فرد می‌دهد که به تمام 26 کشور حوزه‌ی شینگن مانند فرانسه، سوئد، اسپانیا، سوئیس و .. امکان مسافرت داشته باشی.

اینترنت در آلمان

خدمات استفاده از اینترنت و تلفن در کشور آلمان شرایط بسیار خوبی دارد. در آلمان اتصالات DSL  با سرعت بارگیری از 2000-50000 کیلوبایت در ثانیه در دسترس حدود 95% از خانواده‌ها و مناطق شهری است. پهنای باند در سال‌های اخیر در این کشور مقرون به صرفه شده و این امر رقابت را بین شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در آلمان بیشتر کرده است.

هزینه‌ زندگی در آلمان

هزینه‌های زندگی در آلمان نسبت به انگلیس و آمریکا  و کشورهای هم مرز مقرون‌به‌صرفه است. به طور کلی اگر فردی شغل داشته باشد میتواند از پس هزینه های زندگی در آلمان بر بیاید عموم هزینه در آلمان مربوط به اجاره خانه و مسکن است که با میانگین حقوق در آلمان می‌توان زندگی راحتی داشت.

بیمه در آلمان

بیمه سلامت در کشور آلمان از همه‌ی افراد با هر سطحی از درآمد حمایت می‌کند. داشتن بیمه برای تمام مهاجران نیز الزامی است.

انگلیسی زیان رایج در آلمان

زبان انگلیسی یکی از زبان‌های رایج در آلمان است و اکثر ساکنین به این زبان تسلط دارند. بنابراین برای اقامت در آلمان حتما لازم نیست مهارت زبان آلمانی داشته باشید بلکه با مهارت زبان انگلیسی هم می‌توانید به راحتی در آن‌جا زندگی کنید.

امنیت در آلمان

مطابق با شاخص جهانی صلح که براساس سطح امنیت اجتماعی، دامنه‌ی منازعات مستمر بین المللی و داخلی و درجه‌ی نظامی‌گری، 163 کشور جهان را رتبه بندی می‌کند، آلمان رتبه 22 را به خود اختصاص داده و از صلح آمیزترین کشورهای جهان تلقی می‌شود.

مهاجرت به آلمان
اطلاعات مهم پیش از ورود به آلمان

7 نکته‌ای که باید قبل از ورود به آلمان در نظر داشته باشی

تمام دلایل آمده آلمان را به عنوان یک کشور پیشرفته و امن برای زندگی محبوب کرده. آلمان یکی از پر تقاضاترین کشورها برای اقامت هست ولی برای شروع زندگی در آلمان چه کارهایی باید کرد؟ در ادامه اطلاعاتی را با هم مرور می‌کنیم که به شما کمک می‌کنه خیلی سریع از شکل یک توریست به یک شهروند آلمانی تبدیل شوید.

1 – بیمه درمانی Expat دریافت کنید

یکی از شرایط دریافت ویزای آلمان ارائه بیمه درمانی است که توسط دولت آلمان پذیرفته شده باشد. به این معنی که بیمه مسافرتی برای دریافت ویزا کفایت نمیکنه. اگر قبلاً کار پیدا کردید، می‌توانید از قبل با بیمه درمانی مناسب آلمان، برای ویزا ثبت نام کنید.  TKیکی از بیمه‌های بهداشت عمومی و Ottonova یکی از بهترین بیمه‌های بهداشت خصوصی در آلمان است که مورد توجه مهاجرین قرار گرفته و با استقبال خوبی روبرو شده است.

اگر برنامه شما این است که در آلمان شغل پیدا کنید یا اگر فریلنسر هستید، بهترین گزینه برای اطمینان از بیمه درمانی برای ویزای خود، بیمه مهاجرت است. این بیمه، یک بیمه درمانی موقت برای زمانی است که به دنبال استخدام هستید. از این بیمه همچنین برای زمانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اید که یک بیمه‌نامه تمام وقت را انتخاب کنید یا نه میتوانید استفاده نمایید.

Feather  یک کارگزار بیمه است که به طور انحصاری برای مهاجران و کسانی که قصد زندگی در آلمان را دارند، خدمات ارائه میکند. برای دریافت بیمه درمانی از این کارگزار می‌توانید در کمتر از دو دقیقه بصورت آنلاین ثبت نام کنید و از پشتیبانی وب‌سایت به زبان انگلیسی تمام سوالات خود را بپرسید.

2 – شروع به یادگیری زبان آلمانی کنید

شاید در وهله اول برای مهاجرت، تحصیل و کار در آلمان نیازی به یادگیری زبان آلمانی نداشته باشید اما برای زندگی و ارتباط بهتر با افراد در این کشور، صحبت کردن و درک زبان آلمانی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

زبان آلمانی سخت است! اگر تازه وارد آلمان شدی خودت را تحت فشار قرار نده که در ماه‌های اول روان صحبت کنی اما تلاش کن دوستان آلمانی زبان پیدا کنی و زبان خود را به مرور تقویت کنی.

اگر زمان داری به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به آلمان برخی از کلمات و مکالمه‌های روزمره آلمانی را یاد بگیری. یا در کلاس‌های زبان آلمانی ثبت‌نام کنید.

امروزه منابع زیادی برای یادگیری اصول زبان آلمانی وجود دارد. برای مثال می توانید از فیلم‌های YouTube استفاده کنید یا از اپلیکیشن ها و پادکست‌های موجود در گوگل پلی بهره بگیرید.

3 – به موقع برای ویزا آلمان اقدام کنید

آلمان کشوری بسیار بوروکراتیک است و برای قوانین احترام زیادی قائل است. بسته به کشور خود و نوع ویزایی که برای آن درخواست می‌کنی زمان انتظار شما می‌تواند بین یک تا چهار ماه باشد. حتماً شرایط ویزای خود را از قبل بررسی کن.

توصیه می‌کنیم برای دریافت ویزای آلمان، حداقل سه ماه قبل از تاریخ عزیمت، به سفارت رفته و اقدامات مربوط به ویزا و گرفتن وقت را انجام بدی. البته در حال حاضر وقت‌دهی سفارت آلمان به صورت آنلاین انجام می‌شود و اگر سوالی داشته باشی میتونی با آنها تماس بگیری اما در هر صورت حتما به موقع اقدام کن و ددلاین اعلام شده از سوی دانشگاه یا کارفرما، برای تحصیل و انجام کار را حتما در نظر بگیر.

4 – پرواز خود را پیشاپیش رزرو کنید

برای اقامت در آلمان، مطمئن شو که پرواز را رزرو کرده و بلیط مناسب را پیدا کردی. بسته به اینکه قصد مهاجرت به کدام شهر آلمان را داری، میتونی پرواز‌های مختلفی را انتخاب کنی. پیشنهاد میشه به نزدیکترین فرودگاه بین المللی پرواز کنید. هر شهر بزرگ، فرودگاه مخصوص به خود را دارد. 3 تا از بزرگترین آنها در فرانکفورت ، مونیخ و برلین هستند.

توجه داشته باشید که این روزها اکثر شرکت‌های هواپیمایی فقط به شما اجازه بردن بار 23 کیلوگرمی را میدهند. اگر قصد بردن چمدان و بار اضافی دارید ، حتما از قبل با شرکت هواپیمایی هماهنگ کنید. درصورتی که با تمام خانواده خود به آلمان نمیروید، توصیه می‌کنیم از خدمات جابجایی و پرداخت هزینه‌های حمل و نقل هوایی گران استفاده نکنید.

مهاجرت به کشور آلمان در سال 2021

5 – مکانی برای زندگی خود در آلمان پیدا کنید

با پیدا کردن محل اقامت و اجاره خانه در آلمان ، می‌توانید ورود خود را به آلمان بسیار آسان کنید. منظور از محل اقامت، اپارتمان یا خانه‌ای است که بتوانید برای چند ماه در آن بمانید.

نگران نباش. بعد از چند ماه میتونی جابه جا بشی. این موضوع تنها به شما کمک میکنه که پس از ورود به آلمان مراحل رجیستر و ثبت نام را انجام بدی و خانه جدید خود را پیدا کنید تا بدونی برای همیشه در کدام محله مستقر خواهی شد.

6 – تعیین قرار ملاقات برای ثبت نام (Anmeldung)

مهمترین کاری بعد از انتقال به آلمان باید انجام بدی. ثبت نام برای Anmeldung است. در اکثر شهرها این کار طی دو هفته انجام میشود.

در آلمان مراحل ثبت نامAnmeldung  نامیده می‌شود. این به این معنی است که شما خود را به یک اداره دولتی معرفی می‌کنید و آدرس خود را ثبت می‌کنید. با این کار آنها می‌دانند که یک ساکن جدید به محله اضافه شده است.

Anmeldung   تقریباً 15 دقیقه طول می‌کشد. پس از اتمام مراحل ، یک کاغذ بسیار مهم دریافت خواهی کرد.

برای صرفه‌جویی در وقت و دوری از صف‌های طولانی می‌تونی به صورت آنلاین از Bürgeramt یا Bürgerbüro  برای ثبت نام وقت بگیری.

مهاجرت به آلمان در سال 2021

7 – دقت کنید که از کدام بانک در آلمان میخواهید استفاده کنید

قبل از اقامت در آلمان برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های رفت و آمد، بانکی که در آن قصد افتتاح حساب را داری انتخاب کنید.

کارفرما در آلمان برای اینکه بتواند حقوق شما را واریز کند، از شما شماره حساب درخواست خواهد کرد بنابراین حتما این موضوع را جدی بگیر.

بسته به محل زندگی خود، ممکن است بتوانید یک حساب بانکی از خارج از کشور با یک بانک تلفن همراه مانند N26 باز کنید. در حالی که اگر می‌خواهید از خدمات یک بانک خصوصی در آلمان مانند Commerzbank استفاده کنید ، فقط در صورت حضور در آلمان می‌توانید در آن افتتاح حساب انجام دهید.

N26 یکی از بانک‌های بسیار محبوب در آلمان است که پشتیبانی و وب سایت آن تماما به زبان انگلیسی در دسترس است. برای آشنایی با خدمات بانکی به مقاله بهترین بانک‌های آلمان مراجعه فرمایید.

11 شیوه برای اقامت در آلمان

همه فکر می‌کنند یا باید ادامه تحصیل بدن یا کار پیدا کنند و یا با یه شهروند آلمان ازدواج کنند تا بتوانند زندگی در آلمان را تجربه کنند! اما راه‌های زیاد برای مهاجرت به آلمان وجود داره و میخواهیم با هم اون‌ها رو بررسی کنیم.

1 – اقامت در آلمان از طریق تحصیل

آلمان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت به قصد ادامه تحصیل است. دلایل زیادی دارم که این ادعا را اثبات کنم.

اولین مورد پایین بودن هزینه‌ی تحصیل در آلمان است. زیرا اکثر دانشگاه‌های آلمان دولتی هستند و دانشجو را ملزم به پرداخت شهریه‌های سنگین نمی‌کند، فقط پرداخت هزینه‌ی کمی بابت ثبت نام کفایت می‌کند.

رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های آلمان به دو زبان آلمانی و انگلیسی تدریس می‌شود. در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شود،  به مدرک زبان آلمانی نیازی ندارید. اگرچه سفارت آلمان در مواردی ممکن است از متقاضیان ویزای تحصیلی مدرک B1 زبان آلمانی را درخواست نماید اما گذر از این مرحله این‌قدر سخت نیست که شما را نگران کند.

یکی از امکان‌های بسیار خوب تحصیل در آلمان این است که شما می‌توانید هم‌زمان با تحصیل، شغل هم داشته باشید و هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنید. معمولاً امکان بیست ساعت کار کردن در هفته و آموزش مهارت  شغلی برای شما فراهم می‌شود.

البته یک نکته‌ی مهم را باید در نظر داشته باشید که بعد از اتمام تحصیلات در آلمان اگر نتوانی طی بازه‌ی زمانی 18 ماهه شغلی پیدا کنی و ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تغییر بدی، متاسفانه مجبور می‌شی کشور آلمان را ترک کنی.

شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را می‌دانید؟

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان یکی از گزینه‌های پر طرفدار برای اخذ اقامت آلمان است. برای دریافت پذیرش تحصیلی در آلمان باید مدارکی را آماده کنی که شامل این موارد می‌شود:

  • ترجمه‌ی رسمی آخرین مدرک تحصیلی
  • ترجمه‌ی رسمی ریز نمرات مقطع قبلی
  • ترجمه مدارک هویتی دانشجو
  • اصل و کپی پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • رسید پرداخت هزینه‌ی ادمیشن فی دانشگاه
  • نامه‌ی تمکن مالی بانک طی سه ماه اخیر
  • فرم درخواست تکمیل شده‌ی پذیرش تحصیلی دانشگاه

این مدارک بعد از اسکن و آماده شدن باید برای دپارتمان پذیرش دانشگاه ارسال شوند. حواستان باشد مدارک حتماً باید پیش از زمان ددلاین و شروع ثبت نام ارسال شود.

دانشگاه بعد از بررسی مدارک و رزومه‌ی تحصیلی شما یک ایمیل برای شما ارسال می‌کنه و شما باید با کپی ایمیل به سفارت آلمان در تهران برید. سفارت درخواست شما را بررسی می‌کنه و یک وقت برایتان تعیین می‌کند. روز جلسه در سفارت مدارک زیر را همراه  داشته باشید.

  • فرم درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه‌ی ویزا
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • ترجمه‌ی مدارک مالی، هویتی و ملکی
  • مدرک زبان بین‌المللی یا زبان انگلیسی
  • پرینت نامه‌ی پذیرش دانشگاه
  • پرینت نامه‌ی وقت سفارت
  • نامه تمکن مالی بانک طی سه ماه اخیر
  • رزومه‌ی تحصیلی دانشجو
  • رزرو هتل
  • بلیط هواپیما

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

برای پذیرش در برخی دانشگاه‌های آلمان شما حتماً باید در آزمون سراسری دانشگاه‌های ایران پذیرفته شده باشید، درحالی‌که مؤسسات MIE فقط با ارائه مدرک دیپلم نیز اقدام به پذیرش دانشجو می‌نمایند.

این را هم در نظر داشته باشید که داشتن حداقل مهارت زبان آلمانی سطح A2 یا B1 برای ورود به مقطع کارشناسی در تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آلمان الزامی است.

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با دو زبان آلمانی و انگلیسی امکان‌پذیر است. نمره‌ی بالا  5/6  در آزمون آیلتس و مدرک زبان آلمانی B2 جزو شرایط الزامی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در تمام رشته‌ها است.

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

برای تحصیل در مقطع دکتری استاد راهنما باید رزومه‌ی شما را تأیید کنه. ویژگی خاص مقطع دکترا در آلمان این هست که فرد با پذیرفته شدن در مقطع دکتری به‌عنوان یک فرد شاغل محسوب می‌شه و حقوق دریافت می‌کنه. البته عملکرد تحصیلی دانشجو در تعیین میزان حقوق تأثیر زیادی دارد.

مهاجرت به آلمان در سال 2021

2 –  کار تحصیل در آلمان

دوره‌های کار تحصیل برای دانشجویانی است که تمایل دارند در کنار تحصیل کار کنند. برای این شرایط باید مدرک دیپلم و حداکثر 24 سال سن داشته باشید.  با این شرایط می‌توانید 16 تا 20 ساعت کار مرتبط با رشته داشته باشید و از تمام هزینه‌ها غیر از شهریه معاف می‌شوید.

 

3 – اقامت در آلمان از طریق کار

آلمان به‌عنوان یک کشور صنعتی موفق در جهان آماده‌ی پذیرش متخصصان در حوزه‌های مختلف پزشکی، مهندسی و تخصص IT و سایر تخصص‌ها است. یکی از بهترین روش‌های گرفتن اقامت آلمان از طریق کار است. پس اگر در زمینه‌ای تخصص دارید از یکی از روش‌های زیر می‌توانید ویزای کار دریافت کنید.

4 – اخذ ویزای کار آلمان از طریق آوسبیلدونگ یا آموزش حرفه‌ای

یکی از راه‌های اقامت در آلمان این است که متقاضی مهاجرت در یکی از حرفه‌های یقه آبی مانند فروشندگی، آرایشگری، نقاشی، تجارت، پرستاری، مکانیک اتومبیل و قصابی دوره‌ی کارآموزی را بگذراند. این دوره که با عنوان آوسیبیلدونگ شناخته می‌شود به معنای کسب یک صلاحیت رسمی آموزشی است.

علاوه بر کسب صلاحیت در دوره‌های آوسبیلدونگ شرایط دیگری نیز برای فرد وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • حداقل مهارت زبان آلمانی متقاضی باید B1 باشد.
  • حداقل 18 سال سن برای متقاضی الزامی است.
  • متقاضی مهاجرت باید حداقل 9 سال تحصیلات مدرسه را گذرانده باشد.

5 – اخذ ویزای کار آلمان از طریق پیشنهاد کار یا Job offer

ارسال دعوت‌نامه از سوی کارفرما برای فرد متقاضی یکی از روش‌های اقامت در آلمان است. در قوانین پیشین کشور آلمان، شهروندان آلمانی نسبت به مهاجران اولویت داشتند، یعنی تا زمانی که فردی در کشور وجود داشت که می‌توانست آن شغل را به عهده بگیرد، کارفرما نمی‌توانست درخواستی برای کسی دیگر ارسال کند.

اما مطابق با قوانین، از سال 2021 به بعد شهروندان آلمانی اولویتی ندارند و مهاجران بدون محدودیت می‌توانند از پیشنهاد کار استفاده کنند. البته مدت اعتبار این ویزا دو سال است.

6 – ویزای جستجوی کار آلمان

کسانی که حداقل مدرک لیسانس داشته و سابقه‌ی کار اجرایی مرتبط با رشته‌شان را داشته باشند، می‌توانند از طریق ویزای جستجوی کار وارد کشور آلمان شوند. این افراد 6 ماه فرصت دارند تا شغلی مناسب پیدا کنند. البته اگر می‌خواهید از این طریق ویزا بگیرید باید مهارت زبان انگلیسی یا مهارت زبان آلمانی بالایی داشته باشید.

مهاجرت به آلمان در سال 2021

7 – اقامت در آلمان از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

بازارهای اقتصادی آلمان شرایط بسیار خوبی دارد و این شرایط سبب می‌شود بسیاری از سرمایه گذاران خارجی تمایل داشته باشند، در این کشور فعالیت اقتصادی داشته باشند. اتفاقاً کشور آلمان نیز از این امر استقبال می‌کند و کسانی که شرکتی را ثبت کنند، می‌توانند با ویزا در این کشور حضور داشته باشند.

ثبت شرکت در آلمان نیاز به سرمایه‌ی زیادی ندارد و فقط کافی‌ست طرح اقتصادی مورد تأیید اتاق بازرگانی آلمان واقع شود. قطعاً طرح‌هایی مورد تأیید اتاق بازرگانی قرار می‌گیرد که سوددهی خوبی داشته باشند و به لحاظ سرمایه و منابع مقرون‌به‌صرفه باشند. پس معیارهای سخت‌گیرانه‌ای از طریق شورای اتاق بازرگانی برای طرح‌های اقتصادی پیشنهادی مهاجران وجود دارد.

اگر سرمایه‌ کافی برای این کار داری، زودتر اقدام کن و نگران بازگشت سرمایه نباش زیرا شرایط اقتصادی در آلمان ثبات دارد.

8 – اقامت در آلمان از طریق ازدواج

اگر با فردی که تابعیت آلمان دارد یا کسی که مقیم دائمی آلمان است ازدواج کنی می‌تونی ویزای ازدواج بگیرید. اما برای اقامت از طریق ازدواج باید شرایط زیر را هم داشته باشید.

  • دو نفری که قصد ازدواج دارند باید بالای 18 سال سن داشته باشند.
  • فردی که از ایران قصد مهاجرت دارد، حداقل مهارت زبان آلمانی A1 را داشته باشد.
  • فردی که در آلمان زندگی می‌کند باید تمکن مالی خوبی داشته باشد و بتواند از پس هزینه‌های زندگی در آلمان بربیاید.
  • فرد تبعه‌ی آلمان باید مدارکی دال بر عدم سابقه در نقض قانون ارائه نماید. همچنین این فرد نباید سوءپیشینه داشته باشد.
  • فرد ایرانی باید مدارکی مانند عکس خانوادگی، گواهی تجرد، سند ازدواج، ایمیل و گواهی سوءپیشینه را به سفارت تحویل دهد.
  • بعد از گذشت سه سال از زندگی مشترک به همسر خارجی پاسپورت داده می‌شود.

این نکته را هم باید به خاطر داشت اگرچه این روش ساده است اما سخت‌گیری‌ها و دقت خاص خود را دارد که کسی نتواند از این طریق سوءاستفاده کند.پس با توجه به بررسی‌ای دقیق مسئولان دنبال ازدواج صوری نباشید چون وقت و هزینه‌‌ی خود را هدر می‌دهید.

9 – اقامت در آلمان از طریق تولد

یکی از قواعدی که برای مهاجرت وجود دارد، قاعده‌ی خون است. آیا با این قاعده آشنایی دارید؟

مطابق با این قاعده اگر یکی از والدین کودک متولد شده در خاک آلمان، تابعیت آلمان را داشته باشد، کودک می‌تواند تابعیت آلمانی دریافت کند.

البته در شرایطی خاص تابعیت کودک به تابعیت والدین وابسته نیست. این شرایط در موارد زیر اتفاق می‌افتد.

  • اگر والدین کودک متولد شده مشخص نباشند.
  • اگر والدین کودک متولد شده هیچ تابعیتی نداشته باشند.
  • اگر والدین اقامت دائم آلمان را داشته باشند و حداقل 8 سال در آلمان زندگی کرده باشند.

همچنین فرزند متولد شده در خاک آلمان قبل از 21 سالگی برای دریافت تابعیت آلمان با شرایط زیر می‌تواند اقدام کند.

  • کودکی که حداقل 8 سال در آلمان زندگی کرده باشد.
  • کودکی که به مدت 6 سال در یکی از مدارس آلمان تحصیل کرده باشد.
  • کودکی که آموزش فنی و حرفه‌ای را در کشور آلمان به پایان رسانده باشد.

اگر شما یا فرزندتان واجد این شرایط باشد به راحتی می‌توانید ویزای تولد بگیرید.

10 – اقامت در آلمان از طریق پناهندگی

یکی از شیوه‌های اقامت در آلمان از طریق پناهندگی است. کنوانسیون ژنو قانونی تصویب کرده که شامل کسانی است که در کشور خود به دلایل سیاسی، اعتقادی یا اجتماعی احساس امنیت ندارند. این افراد می‌توانند به پناهندگی کشورهای عضو کنوانسیون دربیایند.

این روزها حجم پناهندگان در سرتاسر جهان زیاد است و قطعاً کشورهای مختلف از جمله آلمان قوانین و محدودیت‌هایی را برای پذیرش پناهندگان تصویب می‌کنند.

البته با توجه به خطرات و آسیب‌هایی که متوجه پناهندگان می‌شود ما این روش را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم و هیچ موسسه حقوقی هم مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

دولت آلمان برای افرادی که درخواست پناهندگی می‌کنند سرپناه‌هایی تهیه می‌کند و خوراک و پوشاک آن‌ها را تا زمان تأیید شدن درخواست پناهندگی تأمین می‌کند. البته فکر نکنید پناهگاه شرایط خوبی دارد، این سرپناه‌ها به لحاظ بهداشتی اصلاٌ شرایط مطلوبی ندارند و تعداد افرادی که در آن ساکن هستند، زیاد است. پس سعی کنید خودتان را در این دردسر نیندازید و از روش‌های دیگر که قانونی هستند استفاده کنید.

11 – اقامت در آلمان از طریق کارآفرینی

کارآفرینانی که قصد داشته باشند کسب ‌وکار جدیدی را در کشور آلمان راه‌اندازی کنند از نظر دولت آلمان یک امتیاز ویژه هستند، به همین جهت از ایده‌های کارآفرینانه در این کشور استقبال می‌شود. این روش برای شما که ایده‌های خوب و خلاقانه دارید بسیار مناسب است.

ولی باید سرمایه‌ای که دولت آلمان تعیین می‌کند و یک طرح دقیق از کارتان در اختیار داشته باشید.

مدت اعتبار ویزای کارآفرینی سه سال است و در صورتی‌که کسب وکار شما خوب پیش بره و با سودآوری همراه شود، می‌تونی تابعیت آلمان و اقامت دائم را دریافت کنی. البته دولت آلمان شرایط و سابقه‌ی شما را هم بررسی می‌کند و حتما باید سابقه‌ی مدیریت کافی و دانش تخصصی داشته باشید.

هزینه‎‌های زندگی در آلمان

افرادی که قصد مهاجرت به کشوری دیگر دارند، حتماً باید شرایط کشور مورد نظر را بررسی نمایند. برای شما که می‌خواهید به آلمان مهاجرت کنید یکی از پیش‌نیازهای مهاجرت به آلمان بررسی میزان هزینه‌ مهاجرت به آلمان است. پس یک برآورد از هزینه‌های زندگی در آلمان داشته باش و آن را با بودجه‌ی خودت تطبیق بده تا تصمیم درستی بگیری.

  • هزینه‌های خوراکی‌ها: قرص نان، شیر، گوشت، برنج، تخم مرغ، میوه و سبزی
  • هزینه‌های حمل‌ونقل داخل شهری و وسایل نقلیه‌ی عمومی
  • قبض‌های ماهیانه‌ی آب، برق، تلفن
  • اجاره‌ی ماهیانه آپارتمان

البته با توجه به متغیر بودن نرخ دلار و یورو ما نمی‌تونیم برای هر کدام از موارد، قیمت دقیق تعیین کنیم و باید به یک قیمت تقریبی بسنده کنیم.

یک نکته‌ی مهم هم به شما یادآوری کنم که میزان هزینه در شهرهای مختلف آلمان متفاوت است. مثلاً بایرن و مونیخ از گران‌ترین شهرها هستند و اقامت در این شهرها هزینه‌های شما را بیشتر خواهد کرد.

وقت شناسی مردم آلمان، سیستم‌های پیشرفته حمل و نقل، دسترسی آسان به دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا، عدالت اجتماعی و تحصیل رایگان سبب شده تا آلمان یکی از بهترین مقصد‌ها جهت مهاجرت دائم باشد.

اپلای مورنینگ

اقامت در آلمان ممکن است در ابتدا یک روند طولانی و پیچیده به نظر برسد. اما اگر اصولی و با برنامه‌ریزی مسیر را طی کنید خیلی زود به مقصد خواهی رسید. اپلای مورنینگ در این راه شما را تنها نخواهد گذاشت و با دانش تخصصی مشاوران این حوزه بهترین و مطمئن‌ترین مسیر را به شما پیشنهاد خواهد داد. ما در اپلای مورنینگ تا رسیدن  شما به هدف در کنارتون خواهیم موند.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

1 دیدگاه برای “برای اقامت در آلمان از کجا شروع کنیم؟ [19 قدم اولیه و ضروری]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *