11 کاری که باید در دو هفته اول اقامت در آلمان انجام بدی!

پس از مهاجرت به آلمان

بعد از اقامت در آلمان 11 کار مهم رو باید انجام بدی

اگرچه هر کسی پس از ورود به یک محیط جدید، ممکن است برای انجام کارهای مختلف و تفریح و خرج کردن وسوسه بشه اما لطفا مراقب باش و هیجان خودتو مدیریت کن تا بتوانی با قوانین و شرایط مختلف کشوری که به آن مهاجرت کردی آشنا بشی. یازده کاری که بعد از اقامت در آلمان باید انجام بدی رو در ادامه با هم بررسی میکنیم. همه رو با دقت بخون و اگه فکر میکنی فراموش میکن یه گوشته ای برای خودت یادداشت کن تا بتونی ازش استفاده کنی

1 – ثبت‌نام آدرس با مقامات محلی آلمان

همونطور که در مقاله ثبت آدرس در آلمان گفتیم. برای ثبت‌نام در (Anmeldung) باید حتما وقت قبلی بگیری تا مراحل ثبت‌نام رو بتونی انجام بدی. یادت باشه که این کار یکی از مهمترین اقداماتی هست که پس از ورود به آلمان باید انجام بدی. بدون داشتن کاغذی که این دفتر به شما میده، نمیتونی سایر خدمات آلمان (مانند افتتاح حساب بانکی ، دریافت اجازه اقامت و غیره) را دریافت کنی.

مدارکی که باید برای Anmeldung همراه داشته باشی

  • گذرنامه
  • فرم Anmeldung
  • علاوه بر این ، شما نیاز به یک برگه ویژه امضا شده توسط صاحبخانه خود خواهی داشت که ثابت میکنه شما در اونجا زندگی می‌کنید. به همین دلیل شما نباید در یک Airbnb یا هتل بمونید. محل اقامت شما باید حتما آپارتمان یا یک خانه ویلایی مسکونی باشد.

دقت کن بعد از ثبت نام ، شناسه مالیاتی از طریق پست برات ارسال میشه. با این کار از مقدار مالیاتی که باید پرداخت کنی مطلع میشی. بدون این برگه ، ممکن است مجبور بشی مالیات را بیش از حد بپردازی و فقط در پایان سال ، از طریق اظهارنامه مالیاتی ، از اون مطلع میشی.

فرآیند ثبت نام نسبتاً آسان هست. با این حال ، اگر زبان آلمانی بلد نیستی ، توصیه می‌کنیم شخصی را که به زبان آلمانی مسلط است با خود به عنوان همراه ببری.مشاورین اپلای مورنینگ می‌تونن در روز ثبت‌نام همراه شما باشن و کمکتون کنن.

2 – ویزای موقت خود را به اجازه اقامت در آلمان تغییر بده

پس از مهاجرت به آلمان، شما باید در Ausländerbehörde ، دفتر مخصوص خارجی‌ها وقت بگیرید تا ویزا موقت را به اجازه اقامت تبدیل کنید.  معمولاً اجازه اقامت شما به مدت دو سال معتبر خواهد بود. قبل از دریافت اجازه اقامت دائم باید دو بار آن را تمدید کنی.

3 – برای بیمه درمانی آلمان ثبت نام کن

آلمان به دلیل سیستم جامع مراقبت‌های بهداشتی، در سراسر جهان به عنوان یکی از کشور‌های الگو شناخته میشه. اگر با بیمه درمانی به آلمان میری، باید به محض شروع شغل یا تحصیل ،  بیمه درمانی خودت را به صورت طولانی مدت تمدید کنی و فرآیند ثبت نام را طی کنی. برای درک سیستم مراقبت‌های بهداشتی آلمان و آشنایی با اینکه کدام بیمه درمانی دولتی یا خصوصی برای شما مناسب است ، می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

4 – مسائل بانکی را حل کن

اگر قبلاً حساب بانکی آلمان خود را با N26 باز نکردی ، حالا می‌تونی این کار را انجام بدی. یاد باشه که اگر اهل یک کشور غیر اتحادیه اروپا هستی ، قبل از اینکه بتونی حساب بانکی آلمان را باز کنی ، باید Anmeldung خودت را تکمیل کنی. بهترین بانک های آلمانی را اینجا ببینید.

چه کارهایی بعد از مهاجرت به آلمان کنیم

 5 – برخی از بیمه‌های ضروری در آلمان را دریافت کن

پس از اقامت در آلمان علاوه بر بیمه درمانی، باید برای دریافت چند بیمه دیگه هم اقدام کنی. دو بیمه بسیار مهمی که ما به شما توصیه می‌کنیم دریافت کنید بیمه مسئولیت شخصی و بیمه وسایل خانه است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله بهترین بیمه‌های خانگی در آلمان مراجعه فرمایید.

بیمه مسئولیت شخصی در آلمان

دریافت این بیمه در آلمان جزو ضروریات است. اگر با شخصی تصادف کردید یا بحثی پیش آمد و مشاجره بالا گرفت میتونی از طریق این بیمه، خسارت پیش آمده را جبران کنی. بیمه مسئولیت شخصی گران نیست و کمتر از 10 یورو در ماه برای شما هزینه دارد.

بیمه وسایل خانه در آلمان

این بیمه از وسایل شما در برابر سرقت، خرابکاری، نشت لوله، آتش سوزی و خسارات وارده از طوفان و سیل محافظت می‌کنه. برخی از بیمه‌های مربوط به وسایل منزل شامل بیمه دوچرخه نیز می‌شه که اگر قصد استفاده دوچرخه داری حتما از این آپشن استفاده کنید.

6 – در خانه جدید خود در آلمان مستقر شو

یک ارائه دهنده اینترنت آلمانی پیدا کنید

بعد از اجاره خانه در آلمان، با قرارداد جدید منزل خود در آلمان باید به دنبال اینترنت باشی. به خاطر داشته باش که فعال سازی اینترنت شما ممکن است بین یک تا چهار هفته طول بکشه، در این بین یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید، ثبت آدرس در آلمان است. دو ارائه دهنده خدمات اینترنتی بزرگ در آلمان، Telekom و Vodafone هستند. با این وجود می‌تونی ارائه دهندگان بسیاری پیدا کنی که از خطوط و کابل‌های خود با قیمت پایین‌تری استفاده می‌کنند.

یک ارائه دهنده برق پیدا کنید

اکثر قراردادهای اجاره در آلمان، شامل برق نمی‌شوند و شما باید خودتون برای این موضوع به صورت جداگانه ثبت نام کنید. هر شهر یک ارائه دهنده محلی دارد. با کمی تحقیق ، می توانید ارائه‌دهندگان انرژی سبز ارزان قیمت و آنلاین را پیدا کنید.

شماره موبایل آلمانی دریافت کنید

مهم ترین سرویسی که در دنیای امروز برای هر شخصی بسیار کاربردی است داشتن خط تلفن و سیمکارت است، پس لازم است برای خرید سیم کارت در آلمان اقدام کنید. لازم است بدانید در آلمان برای استفاده از این سرویس دو طرح وجود دارد :

یک- قرارداد تلفن همراه که 24 ماه اعتبار دارد و شما می‌توانید قبض را خودتان ماه به ماه طبق مصرفی که دارید پرداخت کنید.

دو- طرح سیم کارت اعتباری ، که آپشن‌های بیشتری ارائه میکند اما گزینه‌ای برای پرداخت اقساطی یک گوشی کاملاً جدید ندارد.

7 – برای حمل و نقل در آلمان وسیله خود را انتخاب کن

بعد از اقامت در آلمان وقتی کمی با محیط اطراف خود آشنا شدی و رفت و آمد خود را برای کار بررسی کردی، وقت آن است که در مورد وسایل حمل و نقل اصلی خود تصمیم بگیرید: دوچرخه ، حمل و نقل عمومی یا ماشین.

بیشتر شهرهای آلمان لاین مخصوص دوچرخه سواری دارند که برای کسانی که با دوچرخه رفت و آمد میکنند، بسیار امن و به صرفه هستند. برای داشتن دوچرخه در آلمان می‌تونی از یکی از فروشگاه‌های دوچرخه‌سواری در شهر خود دوچرخه دست دوم بخری یا به صورت آنلاین دوچرخه جدید سفارش بدی.

حمل و نقل عمومی در آلمان بسیار گسترده است. در همه شهر‌ها میتونید با اتوبوس، قطار و مترو به نقاط مختلف جا به جا شوید. اگر قصد داری روزانه از حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد استفاده کنی، توصیه می‍کنم به جای پرداخت هزینه جداگانه برای هر مسیر، یک کارت ماهانه دریافت کنید که پس از اتمام اعتبار، قابلیت شارژ داشته باشد و شما بتونید از آن دوباره استفاده نمایید.

با وجود شبکه حمل و نقل عمومی ، خودروها در آلمان بسیار محبوب هستند. بسته به محل زندگی و مدت زمان رفت و آمد شما ، ممکن است لازم باشد یک وسیله نقلیه را انتخاب کنید. اگر هر چند وقت یک بار نیاز به استفاده از اتومبیل داری، توصیه می‌کنم برای یک سیستم عامل اشتراک خودرو مانند ShareNow ثبت نام کنید یا برای تعطیلات آخر هفته که به آن نیاز دارید ماشین اجاره کنید.

8 – با همسایه‌های خود در آلمان آشنا شو

حالا که کارهای اداری خودت رو در آلمان به پایان رساندی ، وقت آن هست که با خانه جدید خود و فرهنگ مردم آن منطقه کمی آشنا بشی. اگر خجالتی نیستید، من شما را تشویق می‌کنم که زنگ در همسایه‌های خودت رو بزنی و خود را معرفی کنید. ممکن است اینکار تا حدی سنتی به نظر برسه ، اما کاری است که اکثر آلمانی ها انجام می‌دهند و از آن استقبال میکنند.

حتماً وقت بگذارید و در محله خود گشت بزنید تا با مغازه‌ها و کافه‌ها، نزدیکترین سوپرمارکت‌ها و پیتزا فروشی‌ها بیشتر آشنا بشید و نزدیکترین پارک و بار و هر چیز دیگری را که دوست دارید را پیدا کنید.

9 –  در دوره ادغام با زبان آلمانی ثبت‌نام کن

دوره ادغام (integration) یک دوره ترکیبی زبان و فرهنگ است که توسط دولت آلمان به مهاجرانی که آلمانی بلد نیستند ارائه میشه. بسته به ملیت ، سطح آلمانی و وضعیت شغلی شما ممکن هست مجبور به گذراندن دوره ادغام بشی.

اگر فکر میکنی دوره ادغام برای شما مناسب نیست ، دوره زبان را ثبت نام کنید. این دوره‌ها به شما کمک میکنه تا با فرهنگ و زبان آلمانی بیشتر آشنا بشی و دوستان بیشتری پیدا کنی. بسیاری از آلمانی ها انگلیسی صحبت می‌کنند اما یادگیری زبان آلمانی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار هست. حتما یادگیری این زبان را در الویت قرار بده .

چه کارهایی بعد از مهاجرت به آلمان کنیم
چه کارهایی بعد از اقامت در آلمان کنیم

10 – آلمانی‌ها را بشناس

آلمانی‌ها با افراد خارجی معمولا سر سخت و جدی رفتار میکنند. باز کردن سر صحبت شاید آن اوایل اقامت در آلمان آنقدر‌ها کار ساده‌ای نباشه اما به محض برقراری ارتباط، متوجه میشید که آلمانی ها افراد اصیل و صادقی هستند و میتونند دوستان قابل اعتمادی برایتان باشند. آلمانی‌ها از اغراق کردن و چابلوسی خوششان نمی‌آید، بنابراین در ارتباط با آنها خودتان باشید و رفتار های عجیب و غریب از خود نشان ندید.

بهترین مکان برای دیدار با آلمانی‌ها و پیدا کردن دوست، شرکت در کلاب‌ها از طریق باشگاه‌های ورزشی و انجمن‌های دانشگاهی است. بسته به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنی، ممکن است رفتار متفاوتی از آلمانی ها ببینید. برای مثال در اطراف شهرهای بن ، کلن و دوسلدورف، آلمانی‌ها مردمانی خونگرم و اجتماعی هستند در حالی که مردم شمال و جنوب ،  معمولاً کم‌حرف و درون‌گرا هستند.

11 – از مزایای زندگی در آلمان لذت ببر

اگر تا اینجای مطالب اقامت در آلمان با ما همراه بودید به شما تبریک میگم. در ادامه به امتیازاتی که با زندگی در آلمان خواهید داشت اشاره خواهیم کرد. آلمان از آنجایی که یکی از اقتصادهای قوی در دنیا است، زندگی در آن نسبت به سایر کشورها، از تعادل بهتری برخوردار است و تورم در آن کنترل شده است. با زندگی در آلمان نه تنها دغدغه مالی نخواهید داشت بلکه میتونید با پیدا کردن دوستان مختلف از ملیت‌های گوناگون، زندگی شاد و سرشار از انرژی داشته باشید. سایر امتیازاتی که با زندگی در آلمان خواهید داشت شامل :

  • حداقل 20 روز تعطیلات پرداخت شده در سال. برخی از شرکت‌ها حتی 30 روز یا بیشتر نیز ارائه می‌دهند!
  • وجود ده روز تعطیل عمومی در سال که میتوانید همراه با خانواده از آن لذت ببرید.
  • اگر بیمار شوید، تا زمانی که بهبود پیدا کنید می‌توانید در خانه بمانید و حقوق دریافت کنید.
  • اگر بچه دارید و آنها بیمار هستند ، روزهای متفاوتی برای شما در نظر گرفته می‌شود که می‌توانید از آن برای مراقبت از فرزندان خود استفاده کنید.
  • مرخصی والدین ، به والدین اجازه می‌دهد تا 3 سال از فرزندان خود مراقبت کنند
  • بسته به حرفه‌ای که دارید ، اضافه کاری ممکن است پرداخت شده یا با تعطیلات بیشتر تعویض شود.
  • مجاز به نوشیدن الکل در مکان عمومی هستید.

به راحتی می‌توانید به کشورهای دیگر سفر کنید. از دوسلدورف، فقط سی دقیقه با ماشین، تا هلند و بلژیک فاصله است. همچنین با کشور‌های دیگر نیز فاصله بسیار اندکی دارید. تا لوکزامبورگ، دو ساعت ، سه ساعت تا فرانسه و چهار ساعت با ماشین تا سوئیس از آلمان فاصله است.

اقامت در آلمان با اپلای مورنینگ

در تمام مراحل رسیدن به اقامت در آلمان اپلای مورنینگ همراه شماست. مشاورین و پشتیابان اپلای مورنینگ در ایران و آلمان با بررسی شرایط شما بهترین راه رو برای رسیدن به هدف به شما پیشنهاد میدن. ما در اپلای مورنینگ در مسیر انجام مهاجرت کنار شما هستیم. این وظیفه ماست نه شغل.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

1 دیدگاه برای “11 کاری که باید در دو هفته اول اقامت در آلمان انجام بدی!

  1. تصویر کاربری امیرحسین
    امیرحسین گفته:

    سلام و وقت بخیر ممنون از اطلاعات خیلی خیلی خوبتون. بازهم از این موارد در سایتتون بزارید. ممنون!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *