هزینه زندگی در آلمان [راهنمای فارسی ۲۰۲۱ ]

هزینه‌ی زندگی در آلمان

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید ، یکی از اولین سوالاتی که برایتان پیش می‌آید این است که “آیا حقوق من برای تأمین هزینه‌های زندگی در آلمان کافی خواهد بود؟” برای پاسخ به این سوال باید بدانید که هزینه‎های ماهانه بسته به سبک زندگی و تعداد اعضای خانواده‌تان، میتواند شهر به شهر متفاوت باشد اما متوسط هزینه زندگی در آلمان بین 1.000 تا 2.000 یورو در ماه است.

 

شرایط کشور آلمان

آلمان یکی از کشور‌های اتحادیه اروپاست که به شدت قانون مدار و درجه یک اداره میشود. این کشور پرجمعیت‌ترین کشور اروپایی با 83 میلیون جمعیت، یکی از مقاصد مهم گردشگری در دنیا است.

آلمان هفتمین کشور توریست‌پذیر دنیا محسوب می شود و از این طریق درآمد بسیار خوبی دارد. تعداد ایالت‌های این کشور به 16 عدد میرسد که معروفترین آنها برلین، هامبورگ و برمن هستند.

آلمان دارای بیشتری مرز کشوری در اتحادیه اروپا بوده و با همسایگان خود نیز ارتباط و تبادل فرهنگی خیلی نزدیک و صمیمی دارد. همسایه‌های مرزی آلمان فرانسه، دانمارک، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، هلند، جمهوری چک، لهستان، بلژیک هستند.

مقایسه هزینه زندگی در شهر‌های مختلف آلمان

شهرهای جنوبی مونیخ و اشتوتگارت گران‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی هستند. برلین در گذشته یکی از ارزان‌ترین شهرهای آلمان بود اما در سال‌های اخیر قیمت اجاره در این شهر افزایش یافته و دیگر آنقدر‌ها ارزان نیست. برای مثال میانگین اجاره خانه در آلمان برای آپارتمان 60 متر مربعی در برلین به راحتی بین 1.300 تا 1.500 یورو است. درواقع میتوان گفت در حال حاضر زندگی در برلین نسبت به شهرهایی مانند دوسلدورف ، کلن و هامبورگ گران‌تر است. البته شهرهایی هم مانند لایپزیگ و درسدن هنوز هستند که زندگی در آنها مقرون به صرفه باشد.

هزینه زندگی در آلمان اکتبر 2021
هزینه زندگی در آلمان اکتبر 2021

بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانیان

ایالت بایرن و شهر مونیخ جزو گرانترین شهر‌های آلمان محسوب میشوند و برای زندگی دانشجویی به هیچ وجه توصیه نمیشوند اما اگر کار خوبی دارید و درآمد بالاست میتوانید به زندگی در شهر مونیخ فکر کنید چرا که مونیخ برترین شهر کشور آلمان از نظر کیفیت زندگی است.

از لحاظ آماری اگر بخواهیم بررسی کنیم، در شهرهای فرانکفورت و هامبورگ و دوسلدورف و لایپزیگ بیشترین تعداد ایرانی را داریم. این شهر‌ها نسبت به شهر‌های دیگر آلمان برای ما ایرانی‌ها چه به لحاظ اقتصادی و هزینه زندگی در آلمان چه موارد دیگر شهرهای مناسب‌تری هستند و..

 

نمونه‌ای از هزینه‌های زندگی در آلمان

هزینه‌های زندگی از زبان یک زوج جوان که در مدت اقامت خود در آلمان تجربه کرده اند:

“هزینه‌های زندگی من و ایوان در آلمان به طور متوسط 1234 یورو در ماه است.

  • اجاره: 570 یورو
  • قراردادهای تلفن همراه: 28 یورو
  • اینترنت: 35 یورو
  • مواد غذایی: 400 یورو
  • بیمه‌ها: 51 یورو
  • اتومبیل: 150 یورو”

هزینه زندگی در آلمان

“این اعداد و اقام ممکن است برای شما متفاوت باشد. بنابراین قبل از هرگونه نتیجه گیری ، لطفاً حقایق زیر را در نظر بگیرید:

 

  • ما در دوسلدورف زندگی می‌کنیم.
  • ما یک زوج متاهل و بدون بچه یا حیوانات خانگی هستیم.
  • ما در یک آپارتمان کوچک (47 مترمربعی) که در طبقه 6 ساختمان بدون آسانسور و بسیار نزدیک به ایستگاه قطار است زندگی می‌کنیم.
  • اتومبیل نداریم
  • به ندرت از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنیم ، زیرا بیشتر مسافرت‌های خود را با دوچرخه انجام می‌دهیم. حتی در زمستان هم از دوچرخه استفاده میکنیم و هزینه اضافی بابت حمل و نقل پرداخت نمی‌کنیم.
  • اغلب اوقات صبحانه و ناهار و شام را خودمان میپزیم
  • ماهیانه حداکثر دو بار بیرون غذا می‌خوریم
  • هزینه شارژ آپارتمان و بیمه‌های حقوقی را به موقع پرداخت می‌کنیم
  • از بیمه درمانی عمومی استفاده میکنیم

همه این هزینه‌ها به صورت حدودی و در رابطه با زندگی روزمره ما است. شما می توانید مواردی را از بودجه خود اضافه یا کم کنید.”

 

هزینه اجاره خانه در آلمان

 

هزینه‌های مسکن بیشترین سهم هزینه زندگی شما در آلمان را شامل می‌شوند. قیمت اجاره منزل بسته به این که تنها زندگی می‌کنید یا یک آپارتمان را با افراد دیگر به صورت اشتراکی اجاره میکنید، میتواند متفاوت باشد. معمولا دانشجو‌ها چند نفری آپارتمان اجاره می‌کنند تا هزینه‌ها پایین تر بیاید. به آپارتمان‌هایی که به صورت اشتراکی چند نفر باهم اجاره می‌کنند اصطلاحا Wohngemeinschaft یا به اختصار WG گفته میشود.

شهری که در آن زندگی می‌کنید و موقعیت آپارتمان شما نیز، در هزینه‌های مسکن بسیار تأثیرگذار است. هرچه از مرکز شهر دورتر باشید ، آپارتمان شما ارزان‌تر خواهد بود.

به یاد داشته باشید اشتوتگارت ، مونیخ و برلین شهرهایی هستند که بالاترین قیمت اجاره را دارند. متوسط قیمت اجاره ماهانه در آلمان برای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر، 750 یورو است. همین آپارتمان یک خوابه را، در خارج از مرکز شهر، میتوانید به قیمت 570 یورو پیدا کنید.

هزینه زندگی در آلمان اکتبر 2021
هزینه زندگی در آلمان اکتبر 2021

هزینه‌های ماهانه اجاره خانه در آلمان

علاوه بر هزینه‌های مسکن در آلمان، هزینه‌هایی دیگری نیز ماهانه وجود دارد که در زیر به آن‌ها میپردازیم:

هزینه آب و برق

هنگام اجاره آپارتمان در آلمان ، قیمت اجاره یا Kaltmiete یا  Warmmiete خواهد بود.

Kaltmiete به این معنی است که قیمت اجاره شامل آب و برق نیست. Warmmiete به این معنی است که شامل آنها می شود.

هر صاحبخانه در آلمان خودش انتخاب می‌کند که چه خدماتی را در قیمت اجاره منظور کند. آب و سیستم‌های گرمایش معمولاً همیشه در قیمت اجاره گنجانده می‌شوند. خدمات اضافی هم مانند تلویزیون کابلی و هزینه‌های نگهداری ساختمان نیز معمولا بخشی از اجاره خواهند بود اما اینترنت و برق معمولا به صورت include نیست و این هزینه‌ها را باید به صورت جدا خودتان ماهانه پرداخت کنید.

هزینه اینترنت

همانطور که اشاره شد، اینترنت به احتمال زیاد بخشی از قیمت اجاره نخواهد بود. قیمت این سرویس به سرعت اتصال ، شرکتی که سرویس را از آن میگیرید و موقعیت مکانی شما بستگی دارد. به طور متوسط برای اتصال به اینترنت، ماهیانه 30 تا 40 یورو باید هزینه بپردازید.

هزینه برق

 

هنگامی که به یک آپارتمان جدید نقل مکان می‌کنید، به احتمال زیاد باید با شرکتی که برق منطقه را تامین میکند، قرارداد ببندید. میزان بالای قبض برق، به میزان مصرف شما بستگی دارد. ماهیانه هزینه برق در آلمان به طور متوسط بین 50 تا 150 یورو است.

هزینه‌های پخش عمومی در آلمان

یک آژانس عمومی در آلمان به نام ARD ZDF Deutschlandradio Beitragsservice vice وجود دارد که به اختصار”GEZ” نامیده می‌شود. این آژانس از همه ساکنان آلمان هزینه دریافت می‌کند. این هزینه صرف تولید برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در آلمان می‌شود.

جالب است بدانید اصلا مهم نیست که این برنامه‌ها را تماشا می‌کنید یا می‌شنوید یا اینکه اصلاً آلمانی بلدید یا نه. شما باید طبق قانون این هزینه را بپردازید. این هزینه در صفحه رسمی GEZ برای هر خانوار ماهیانه 17،50 یورو در نظر گرفته شده است.  این مبلغ را هر سه ماه یکبار باید شارژ نمایید. این بدان معناست که شما 52،50 یورو هر سه ماه یکبار باید پرداخت کنید. اگر در یک WG  یا آپارتمان مشترک زندگی می‌کنید ، می توانید این هزینه را در میان هم خانه‌ای های خود تقسیم نمایید.

هزینه‌ی زندگی در آلمان
هزینه زندگی در آلمان اکتبر 2021

هزینه‌های ثابت برای اجاره خانه در آلمان

هزینه رهن

در آلمان معمولاً هنگام اجاره آپارتمان از شما درخواست DEPOSIT یا رهن میکنند. مقدار این ودیعه می‌تواند از یک تا سه ماه اجاره باشد. بنابراین ، شما باید این هزینه را در بودجه خود در نظر بگیرید.

صاحب خانه از این ودیعه برای جبران هزینه‌های ناشی از خساراتی که ممکن است به آپارتمان وارد کرده باشید استفاده می‌کند. بنابراین بهتر است از خانه خود به خوبی مراقبت کنید.

اگر آپارتمان را درست همانطور که به شما تحویل داده شده بود، ترک کنید ، میتوانید مبلغ کامل رهن را پس بگیرید. صاحب ملک باید در اسرع وقت پس از ترک ملک اجاره ای، این پول را به شما پس دهد.

مبلمان

اجاره آپارتمان مبله در آلمان چندان رایج نیست. اگر موردی پیدا کنید ، به احتمال زیاد ، مستاجر قبلی در حال فروش وسایل خود است. بنابراین اگر علاقه‌مند به خرید آن هستید ، باید این هزینه را نیز در بودجه خود در نظر بگیرید.

آشپزخانه

هزینه زندگی در آلمان

در آلمان ، همه آپارتمان‌ها با لوازم آشپزخانه به اجاره داده نمی‌شوند.

ممکن است وقتی سایت‌ها را برای اجاره خانه در آلمان بررسی می‌کنید، در تصاویر، آشپزخانه را با لوازم کامل ببینید، اما این بدان معنا نیست که قرارداد شما نیز شامل چنین آشپزخانه‌ای است.

در بعضی موارد ، لوازم آشپزخانه ممکن است برای فروش باشد و شما باید آن را خریداری کنید. در موارد دیگر ممکن است لوازم آشپزخانه متعلق به مستاجر قبلی باشد واصلا فروشی نباشد، بنابراین قبل از امضای هرگونه قرارداد ، حتماً سوال کنید.

 

نمونه هزینه‌های ماهانه برای اجاره خانه در آلمان

“ما ماهانه 570 یورو برای اجاره هزینه می‌کنیم. این مقدار Warmmiete است و در حال حاضر شامل همه برنامه های کاربردی و GEZ نیز میشود. مشخصات مکان ما به این صورت است :

 

  • 47 متر مربع
  • بدون بالکن
  • طبقه 6 ام – بدون آسانسور
  • 10 دقیقه فاصله با مرکز شهر
  • ایستگاه های تراموا و قطار 1 دقیقه از منزل ما فاصله دارند

 

هزینه برنامه‌های تلفن همراه در آلمان

هزینه ماهانه برای تلفن همراه در آلمان به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. نوع قراردادی که میبندید: پیش پرداخت یا پس از پرداخت
  2. مقدارDATA مورد نیاز
  3. پراخت اقساطی مبلغ به شرکت ارائه دهنده

 مکالمه و پیامک

بعد از خرید سیم کارت در آلمان، اگر از تلفن همراهی که دارید راضی هستید و قصد عوض کردنش را ندارید، می‌توانید با پرداخت7 یورو از 3 گیگابایت اینترنت بهره‌مند شوید. (بدون تماس تلفنی یا پیام کوتاه)

اما اگر مایل هستید تلفن جدیدی از طریق شرکت ارائه دهنده سرویس و تلفن‌های همراه در آلمان خریداری کنید ، ماهیانه بین 40 تا 70 یورو باید مبلغ اینترنت بپردازید. این مبلغ شامل اقساط ماهانه تلفن جدید، مقدار داده‌ای که انتخاب می‌کنید ، نرخ ثابت برای تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی شما خواهد بود. برای اطلاع از بهترین اینترنت موبایل در آلمان به لینک مراجعه کنید.

بزرگترین و محبوب‌ترین ارائه دهندگان تلفن همراه در آلمان Vodafone ، Telekom ، 1 & 1 و O2 هستند.

IMG_4167

حمل و نقل در آلمان

هزینه حمل و نقل ماهانه در آلمان به مسافت رفت و آمد و روش ترجیحی حمل و نقل بستگی دارد.

هزینه دوچرخه سواری در آلمان

نکته جالب در مورد شهرهای اروپایی آلمان این است که بیشتر آنها محل عبور و مرور جداگانه برای دوچرخه ایجاد کرده‌اند و اکثر افراد از دوچرخه به راحتی استفاده میکنند. اگر اهل دوچرخه سواری هستید ، این ارزانترین راه برای رفت و آمد در آلمان است.

دوچرخه دست دوم را با کمترین هزینه حدود 25 یورو در بازار میتوانید خریداری کنید. دوچرخه مناسب و نو هم با مبلغی نزدیک 500 یورو به فروش میرسند. فقط توجه کنید هرچقدر دوچرخه ارزان‌تر باشد،  نیاز به هزینه بیشتری برای نگهداری دارد.

هزینه حمل و نقل عمومی در آلمان

هزینه حمل و نقل عمومی در آلمان

از دیگر روش‌های ارزان و آسان برای رفت و آمد در آلمان، استفاده از حمل و نقل عمومی است. سیستم حمل و نقل عمومی در اکثر شهرهای آلمان وجود دارد و به راحتی در دسترس است. هزینه بلیط یک طرفه حدود 2،90 یورو است. بسته به مناطقی که در آن رفت و آمد دارید، میتوانید اشتراک ماهیانه خریداری نمایید. ارزان‌ترین کارت ماهانه به طور متوسط 70 یورو است.

نکته: برخی از شرکت‌ها هزینه‌های کامل یا جزئی بلیط ماهانه را پرداخت می‌کنند. بنابراین حتماً از کارفرمای خود در این مورد سوال کنید.

هزینه مالکیت اتومبیل در آلمان

ما اخیراً اولین اتومبیل خود را خریداری کرده‌ایم و در راهنمای خود درباره جزئیات هزینه خرید اتومبیل در آلمان صحبت کرده‌ایم. هنگام در نظر گرفتن هزینه ماهانه داشتن اتومبیل در آلمان ، عواملی مانند مصرف و مسافت بسیار دور از ذهن است.

متوسط مصرف بنزین در آلمان در سال 2019 حدود 7،5 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده است. دارندگان اتومبیل در آلمان به طور متوسط 12000 کیلومتر در سال رانندگی می‌کنند که برابر با 1.000 کیلومتر در ماه است. قیمت بنزین متاسفانه بسیار بی‌ثبات است. به طور متوسط قیمت بنزین در سال 2020 حدودا 1،29 یورو برای هر لیتر بوده است. بنابراین با یک محاسبه ساده داریم:

1000 کیلومتر = 75 لیتر گاز

75 لیتر گاز * 1،29 یورو = 96،75 یورو

بنابراین ، به طور متوسط هزینه ماهانه بنزین در آلمان زیر 100 یورو است. با این حال ، بنزین تنها بخشی از هزینه‌ها است. چکاپ منظم ، نگهداری ، مالیات و بیمه نقش زیادی در هزینه‌های اتومبیل دارند. به طور کلی ماهانه حدود 200 یورو برای یک ماشین کوچک و 400 یورو برای یک ماشین متوسط در آلمان باید هزینه کنید و بخشی از هزینه زندگی در آلمان است.

 

هزینه اجاره اتومبیل در آلمان

هزینه اجاره اتومبیل در آلمان به اندازه وسیله نقلیه مورد نظر شما، مسافتی که قصد رانندگی با آن را دارید، تعداد روزهایی که میخواهید ماشین را اجاره کنید و زمان سال (تعطیلات و غیر تعطیلات) بستگی دارد. برای مثل عید کریسمس یکی از گرانترین زمان‌های سال برای اجاره ماشین است.

برای تعطیلات آخر هفته می‌توانید به صورت آنلاین آفر‌های خوبی پیدا کنید. معمولا هزینه اجاره ماشین در آلمان از جمعه تا دوشنبه کمتر از 50 یورو می باشد.

قیمت بنزین در مناطق مختلف متفاوت است. معمولا در شهر‌های کوچک تر قیمت پایین‌تر است.

نکته: اگر شهروند اتحادیه اروپا نباشید ، مجوز شما در آلمان به مدت شش ماه معتبر خواهد بود. در طول این شش ماه، می توانید بدون هیچ گونه مشکلی در آلمان ماشین اجاره کنید. بعد از این مدت ، ممکن است به مشکل بخورید. بنابراین توصیه می‌شود حتما در اسرع وقت برای گرفتن گواهینامه رانندگی خود آلمان اقدام کنید.

هزینه خدمات تاکسی در آلمان

هزینه تاکسی در آلمان از حدود 3،50 یورو شروع می‌شود و به ازای هر کیلومتر اضافی به طور متوسط 2 یورو هزینه دارد. از طریق اپلیکیشن هایی مانند Uber و Free Now می توانید به راحتی تاکسی سفارش دهید. هر دو برنامه به زبان انگلیسی در دسترس هستند و قبل از سفارش خود نرخ ثابت را به شما نشان می‌دهند. قیمت آنها بعضی اوقات پایین‌تر از گرفتن تاکسی در خیابان است.

 

هزینه حمل و نقل مشترک در آلمان

1.ماشین‌ها

 

محبوب‌ترین برنامه برای سرویس اتومبیل اشتراکی ، Share Now است. صفحه آن‌ها به انگلیسی است و نرخ‌های مختلفی دارند. نرخ پایه 0.19 یورو در هر کیلومتر است.

2. اسکوتر الکترونیکی

استفاده از اسکوترهای الکترونیکی از سال 2019 در آلمان مجاز است. با روی کار آمدن شرکت‌های متعددی مانند Dott ، Tier ، Lime و Bird در زمینه این خدمات، بیشتر آن‌ها برای ثبت نام هزینه دریافت میکنند. نرخ استفاده از اسکوترهای الکترونیکی  بین 0.15 تا 0.19 سنت در دقیقه است.

3. دوچرخه

شهر به شهر خدمات دوچرخه اجاره‌ای متفاوت است. شرکتی که در سراسر آلمان در این زمینه خدمات میدهد، شرکت Deutsche Bahn است. سرویس آنها Call a Bike نامیده می‌شود که تعرفه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. هزینه اولیه آنها 0/10 یورو در دقیقه است.

نکته: حتماً بیمه مستقل برای دوچرخه بگیرید یا آن را به بیمه وسایل خانه خود اضافه کنید ، زیرا سرقت دوچرخه در آلمان متاسفانه کم نیست.

 

هزینه غذا در آلمان

هزینه زندگی در آلمان اکتبر 2021
هزینه زندگی در آلمان اکتبر 2021

سوپرمارکت‌ها

 

هزینه‌های ماهانه خرید مواد غذایی شما در آلمان به تعداد اعضای خانواده ، ترجیحات رژیم غذایی تان، تعداد وعده‌هایی که می خواهید طبخ کنید و نوع سوپرمارکتی که از آن خرید میکنید بستگی دارد.

قیمت مواد غذایی در آلمان بسته به سوپرمارکت و فروشگاهی که از آن خرید میکنید، متفاوت است. برند‌های‌های ارزان قیمت در سوپرمارکتهای آلمان، Aldi ، Lidl و Netto هستند. Rewe برند نیمه‌گرانی محسوب میشود و Edeka ً گران‌ترین برند در بین انواع برند‌ها است. اگر وعده‌های غذایی اصلی را خودتان بپزید و خرید‌های خود را از سوپر مارکت Aldi که قیمت مناسب‌تری نسبت به فروشگاه های دیگر دارد، انجام دهید، به طور متوسط 100 یورو باید هزینه کنید.

هزینه‌ی زندگی در آلمان
هزینه زندگی در آلمان اکتبر 2021

بیرون غذا خوردن

معمولا آخر هفته‌ها ، اغلب خانواده ها در آلمان یک شب را برای تفریح اختصاص می‌دهند و دورهم شام را بیرون میخورند. اگر می‌خواهید در هزینه زندگی در آلمان صرفه جویی کنید میتوانید این عدد در ماه را به یک یا دو شب در ماه کاهش دهید.

اگر به رستوران های ارزان قیمت مانند پیتزا فروشی های محلی سر بزنید، می‌توانید یک مینی پیتزا و یک آبجو به قیمت 8 یورو میل کنید. اما در رستوران های میان رده برای هر نفر چیزی در حدود 15 تا 25 یورو حداقل باید پرداخت کنید. این هزینه شامل پیش غذا ، غذای اصلی و یک آبجو کوچک است.

نوشیدنی‌ها

قیمت یک آبجو کوچک در رستوران یا بار در آلمان بین 2 تا 3 یورو است. درواقع هزینه یک پیک آبجو می‌تواند بین 3،50 تا 5،50 یورو هزینه داشته باشد. کوکتل در آلمان بین 8 تا 15 یورو قیمت دارد.

 

هزینه‌های بانک‌ها در آلمان

هزینه های بانک ها در آلمان

در آلمان سه نوع بانک وجود دارد:

  1. بانک‌های خصوصی آلمان
  2. بانک‌های بین المللی
  3. بانک‌های آنلاین

افتتاح حساب بانکی به طور کلی رایگان است. فقط بخاطر داشته باشید که اگر حقوق خود را به حسابی که به این منظور افتتاح کرده‌اید واریز نکنید ، برخی از بانک‌های خصوصی و بین المللی ممکن است ماهانه هزینه‌ای از شما دریافت کنند.

اگر دوست دارید کارت اعتباری داشته باشید ، ممکن است لازم باشد سالانه هزینه‌ای را به بانک پرداخت کنید. هر بانک مبلغ متفاوتی را شارژ می‌کند. این قیمت به کارت اعتباری که انتخاب می‌کنید و مزایایی که از آن می گیرید بستگی دارد.

برخی از کمپانی‌های به صورت مستقل در آلمان کارت اعتباری ارائه می‌دهند که نسبت به کارت‌های اعتباری که بانک ها ارائه میکنند، مزایا و خدمات بسیار بهتر و بیشتری دارند و کمک می‌کنند هزینه زندگی در آلمان را مدیریت کنید.

 

هزینه‌های مالیات در آلمان

هزینه‌های مالیات در آلمان

به دلیل سطح رفاه و تعادل سیستم طبقاتی جامعه در آلمان، کسر مالیات به نسبت سایر کشور‌ها بیشتر است.

هرچه پول بیشتری بدست آورید ، مالیات و مشارکت‌های تأمین اجتماعی بیشتری نیز باید به دولت بپردازید. همچنین اگر مجرد باشید ، مالیات شما در مقایسه با یک زوج متاهل بیشتر خواهد بود. درصد مالیات بین 14 تا 42 درصد است.

اگر حقوق فوق العاده بالا ، چیزی در حدود 270،000 یورو و بالاتر در سال دریافت کنید ، 45٪  آن را باید تحت عنوان مالیات به دولت بازگردانید.

مالیات و کمک‌هایی که شما به دولت آلمان پرداخت می کنید و جزو هزینه زندگی در آلمان است شامل:

  1. مالیات بر درآمد (Lohnsteuer)
  2. بیمه درمانی (Krankenversicherung)
  3. حقوق بازنشستگی (Rentenversicherung)
  4. حمایت از بیکاری (Arbeitslosenversicherung)
  5. بیمه مراقبت طولانی مدت (Pflegeversicherung)
  6. مالیات همبستگی (Solidaritätszuschlag)
  7. مالیات کلیسا

اگر مذهبی هستید ، ممکن است نیاز به پرداخت مالیات کلیسا داشته باشید. در غیر اینصورت برای کلیسا مبلغی از مشا کسر نمیشود. افرادی که مشمول مالیات کلیسا میشوند، کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و یهودی‌ها هستند. مسلمانان و بودایی‌ها مالیات کلیسا را پرداخت نمی‌کنند. در برخی از مناطق آلمان ، مالیات کلیسا 8 درصد و در برخی دیگر ، 9 درصد است.

 

هزینه تحصیلات در آلمان

هزینه زندگی در آلمان

مهد کودک

اگر با فرزندان کوچک بین یک تا شش سال به آلمان می‌روید و مایلید آنها را در یک مهدکودک نگهداری کنید ، توجه داشته باشید که برای این سرویس باید ماهیانه هزینه بپردازید.

اگرچه برخی از مراکز مراقبت‌های روزانه دولتی و نیمه دولتی هستند و هزینه اندکی دارند، اما رزرو جا در این مراکز بسیار دشوار است. بعضی از خانواده‌ها از یک سال قبل برای اینکه بتوانند فرزندان خود را در این مهدکودک ها ثبت نام کنند، اقدام میکنند. بنابراین ، بستن قرارداد با یک مهد کودک خصوصی ممکن است تنها گزینه برای برخی از افراد باشد.

هزینه ماهانه مهد کودک در آلمان به درآمد شما ، ساعاتی که رزرو می‌کنید ، تعداد بچه های ثبت نام شده و ایالتی که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد.

مهد کودک دولتی، برای هر کودک ماهیانه 100 تا 200 یورو هزینه دارد درحالیکه مهد کودک‌های خصوصی ماهیانه تا 1000 یورو به ازای هر کودک دریافت میکنند. مبلغ قرارداد رابطه مستقیمی با کیفیت مهدکودک دارد. هرچقدر کیفیت بالاتر باشد، هزینه دریافتی نیز بالاتر است.

 

دبستان ، راهنمایی ، دبیرستان و دانشگاه

اگر قصد دارید فرزندانتان در مدارس و دانشگاه های دولتی درس بخوانند، برخلاف ایالات متحده امریکا و سایر کشورها هیچ شهریه ای نیاز نیست پرداخت کنید. درواقع تحصیل تقریبا در آلمان رایگان است و شما فقط هزینه کتاب ، دفتر ، وعده های غذایی و غیره را باید کاور کنید.

 

هزینه بیمه‌ها در آلمان

هزینه زندگی در آلمان

آلمانی‌ها انسان های محافظه کاری هستند و بیمه شدن را دوست دارند. تقریبا میشود گفت برای همه چیز بیمه دارند! هنگامی که برای اولین بار وارد آلمان می شوید ، ممکن است از اطلاعاتی که از همکاران محلی در مورد بیمه دریافت میکنید، تعجب کنید.

انواع بیمه در آلمان

بیمه مسئولیت (Haftpflichtversicherung)

اگر به آلمانی‌ها بگویید که این بیمه را ندارید ،قطعا تعجب میکنند. همه آلمانی‌ها معتقدند که ” داشتن این بیمه برای همه ضروری است!”

Haftpflichtversicherung، خساراتی را که ممکن است به اموال یا افراد دیگر وارد کنید تحت پوشش قرار می دهد. به عنوان مثال ، تصور کنید به طور غیر عمد تصادف کرده و پای یک نفر شکسته‌اید، در آلمان ممکن است مردم بابت این موضوع از شما شکایت کنند. اگر بیمه مسئولیت را داشته باشید، این بیمه هزینه‌های حقوقی و غرامت را پرداخت می کند.

هزینه این بیمه به تعداد افرادی که بیمه می‌کنید (شما یا همه اعضای خانواده) بستگی خواهد داشت.  به طور متوسط هر سال بین 30 تا 150هزینه بیمه مسئولیت خواهد بود.

بیمه وسایل خانه (Hausratversicherungs)

این بیمه، آسیب‌های ناشی از آتش سوزی ، آب یا سرقت وسایل در آپارتمان شما را تحت پوشش قرار می‌دهد. هزینه این بیمه به محل زندگی و مساحت خانه یا آپارتمان شما بستگی خواهد داشت و جزو هزینه زندگی در آلمان محسوب می‌شود.

موارد جانبی که می‌توانید به این بیمه اضافه کنید شامل:

  • سرقت دوچرخه
  • آسیب یا شکستن شیشه‌ها
  • پرداخت غرامت در صورت بروز بلایای طبیعی

هزینه بیمه وسایل خانه سالانه بین 50 تا 150 یورو می‌باشد.

 

بیمه حقوقی (Rechtsschutz)

این بیمه در مواردی که با شخصی به اختلاف قانونی برخورد کنید میتواند مفید باشد. به عنوان مثال اگر شخصی از شما شکایت کرده است یا درمورد مسئله رهن با صاحبخانه خود به اختلاف خورده‌اید میتوانید از این بیمه استفاده کنید.

گرفتن وکیل در سراسر جهان هزینه بر است و گران تمام میشود. آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. تعرفه حق الوکاله وکیل در آلمان ساعتی چیزی بین 150 تا 500 یورو می‌باشد.

داشتن بیمه حقوقی در آلمان در لحظات سخت به شما کمک می‌کند . این بیمه هزینه دادرسی و هزینه‌های وکالت را پرداخت میکند و خیال شما را از این بابت آسوده می‌سازد.

هزینه این بیمه سالانه به طور متوسط بین 180 تا 400 یورو تخمین زده میشود.

بیمه اتومبیل (Kfz-Versicherung)

بدیهی است که این بیمه فقط درصورتی که صاحب اتومبیل باشید اعمال می‌شود ، اما در صورت داشتن ، این بیمه اجباری است. به طور متوسط یک پوشش کاملاً جامع از این بیمه تقریباً 600 یورو در سال هزینه دارد.

هزینه‌های دیگر

هزینه رفتن به سینما های آلمان

یافتن یک سینمای خوب که دارای فیلم‌هایی به زبان اصلی باشد در آلمان بسیار سخت است. بسیاری از سالن‌های سینما فقط نسخه اصلی را به صورت سه بعدی نشان می‌دهند که طبیعتاً قیمت بلیط‌های سینما را افزایش می دهد.

بلیط فیلم‌های سینمایی در المان بین 11 تا 17 یوروهزینه دارد. البته این هزینه به این بستگی دارد که فیلم به چه زبانی است، مدرن بودن سینما و اینکه آیا فیلم 2D یا 3D است نیز میتواند در قیمت بلیط تاثیرگذار باشد.

هزینه عضویت در سالن ورزشی در آلمان

اگر می‌خواهید در آلمان به یک باشگاه ورزشی بروید ، توجه داشته باشید که بیشتر آن‌ها فقط اشتراک یک ساله یا دوساله دارند. برای عضویت در سالن ورزشی هر ماه بین 15 تا 40 یورو باید هزینه پرداخت کنید.

هزینه آرایشگاه در آلمان

هزینه کوتاه کردن موهای شما به بلند یا کوتاه بودن مو ، آرایشگاه و شهری که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. به طور متوسط ، اگر موهای بلندی دارید ، هزینه برای کوتاهی مو بین 20 تا 40 یورو است اما اگر موهای کوتاهی دارید ، می‌توانید در هر جایی بین 15 تا 30 یورو موهای خود را کوتاه کنید.

بیشتر سالن‌های زیبایی بعد از اینکه موهایتان را کوتاه کردند، مبلغ زیادی از شما درخواست میکنند. بنابراین قبل از نشستن روی صندلی حتماً درمورد هزینه سوال کنید.

 

منابعی برای کمک به شما در محاسبه هزینه‌های خود در آلمان

کلام آخر

همانطور که در این راهنما آورده‌ام ، به یاد داشته باشید که هزینه زندگی در آلمان ماهانه شما به سبک زندگی ، محل تصمیم‌گیری برای زندگی و اندازه خانواده بستگی خواهد داشت.

سطح رفاه و استاندارد زندگی در آلمان بسیار بالا است اما هزینه زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی مانند دانمارک یا سوئیس بسیار مقرون به صرفه و ارزان است.

به عنوان یک مهاجر ، برای سفر یا لذت بردن از چند شب بیرون رفتن با دوستانتان باید حقوق‌تان از متوسط حقوق افراد در آلمان بالاتر باشد.

توجه: لطفاً مبالغ و برآوردهای موجود در این مقاله را به عنوان راهنما در برنامه ریزی بودجه ماهانه خود قرار ندهید. این اعداد را به عنوان حقیقت مطلق در نظر نگیرید. برای یافتن بهترین خدمات باید به صورت شخصی تحقیق نمایید.

منبع:

simplegermany

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *