استادی پلن چیست؟

استادی پلن چیست؟

استادی پلن چیست؟

استادی پلن (study plan) یکی از مهمترین موارد مورد نیاز برای گرفتن ویزا برای مهاجرت تحصیلی محسوب میشه.بعد از این که موفق شدید از دانشگاه یا کالج مورد علاقتون پذیرش بگیرید، باید در قالب یک نامه به اسم استادی پلن برنامه‌ها و اهداف خودتون رو شرح بدید.

در صورتی که می خواهید مهاجرت تحصیلی به کانادا کنید، گفتنی است کشورهایی مثل کانادا برای دادن ویزای تحصیلی، از شما استادی پلن میخوان. شما با نوشتن یک study plan خوب باید افسر اداره‌ی مهاجرت رو قانع کنید که اهداف مشخصی رو برای زندگی در این کشور دنبال خواهید کرد. در این مقاله با اپلای مورنینگ همراه باش تا به طور کامل واستون توضیح بدیم چطور باید یک استادی پلن استاندارد بنویسید.

علت نوشتن استادی پلن

شما با تنظیم کردن یک study plan توضیح میدید که چرا قصد دارید در کشور مورد نظر تحصیل کنید. شما باید دلایلی که باعث میشه کشور مقصد به شما ویزا بده رو شرح بدید.

با این روش شما میتونید توانایی‌ها و جایگاه خودتون رو اثبات کنید. شما به کمک تدوین کردن یک برنامه‌ی جامع استعداد، تجربه و انگیزه‌هایی که دارید رو به افراد مسئول تایید صلاحیت نشون خواهید داد. لازمه‌ی درست انجام شدن هر کاری داشتن یک برنامه‌ی روشن و دقیق است. نوشتن study plan و ارائه‌ی اون به هیئت تصمیم‌گیرنده قبل از هرچیزی به این دلیل است که ثابت کنه شما در رسیدن به اهداف خود ثبات قدم دارید و روی یک آینده‌ی تحصیلی درخشان متمرکز هستید.

استادی پلن

استادی پلن شامل چه مواردی است؟

قبل از هر چیزی باید به خاطر داشته باشید که شما قراره یک نامه‌ی رسمی بنویسید. اگر با اصول نوشتن انگیزه‌نامه (SOP) آشنایی کافی داشته باشید، نوشتن استادی پلن هم برای شما کار مشکلی نخواهد بود. در صورتی که زبان انگلیسی شما در سطح قوی قرار نداره و یا با استراتژی‌های اصلی آشنا نیستید، بهتر است که از کمک و مشاوره‌ی افراد با تجربه استفاده کنید.

دقت داشته باشید که به هیچ وجه متن دیگران رو کپی نکنید چرا که میتونه باعث ریجکت شدن شما بشه. نوشتن study plan نیاز به گذاشتن وقت کافی داره پس این کار رو به روزهای آخر از فرصت باقیمانده موکول نکنید.

در ابتدا نام و نام خانوادگی خودتون رو مثل هر سند رسمی دیگه‌ای ذکر کنید. بعد از سطح تحصیلاتتون بگید و آخرین مقطعی که در اون تحصیل کردید رو بنویسید. یک اشاره‌ی مختصر و مفید به دستاوردهای آموزشی و کاری که تا به حال داشتید، بکنید.

در صورت امکان اهداف آموزش که در پی تحقق آن‌ها هستید رو به صورت جدول‌وار در نامه بیارید. بازدهی که تا به اینجای راه داشتید رو ذکر کنید و انتظاراتتون رو هم بیان کنید.

نقاط قوت و وجه تمایزی که دارید رو به اختصار شرح بدید. تا حد ممکن از نقاط ضعف ننویسید اما در صورتی که قصد بیان آن‌ها را دارید، حتما ذکر کنید که چه برنامه‌ای برای رفع این موارد در نظر گرفته‌اید.

چگونه استادی پلن بنویسیم

چگونه استادی پلن بنویسیم

برای درست به انجام رسیدن هر کاری باید با اصول اولیه‌ی آشنایی کافی داشته باشید. اختصاص دادن زمان کافی برای درست انجام دادن این کار یک مسئله‌ی ضروری به شمار می‌آید.

یک طرح کلی رو در ذهنتون پیاده کنید و بعد قدم به قدم با این طرح به جلو برید. از استادی پلن‌های موجود در اینترنت استفاده نکنید و تمام تلاش خودتون رو به کار بگیرید تا موفق بشید یک نامه‌ی کاملا منحصر به فرد رو ارائه کنید.

با این حال مشورت گرفتن از افراد باتجربه نباید فراموش بشه. Study plan باید واضح، دقیق و مختصر نوشته باشه اما با این حال باید بتونه تمام شبهات آفیسر ویزا رو رفع کنه و مفید واقع بشه. به سوالاتی که قبلا در مقاله به اون‌ها اشاره شده پاسخ بدید و نگذارید در ذهن فردی که پرونده‌ی شما رو بررسی میکنه ابهامی باقی بمونه.

در نوشتن استادی پلن باید به چه سوالاتی پاسخ دهیم؟

به صورت کلی باید در مورد برنامه‌ها و اهداف تحصیلی خود بنویسید. زیاده‌گویی و پرداختن به مطالب فرعی به مخاطب این حس رو منتقل خواهد کرد که شما یک تصمیم عجولانه گرفتید و نمیدونید که دقیقا به دنبال چی هستید. با در نظر داشتن سوالات اساسی که در این پروسه مورد توجه مسئولین هستند، متمرکز روی موضوع به نظر میرسید. با این کار شما قادر خواهید بود که به مختصرترین شکل ممکن، مفیدترین و مورد نیاز‌ترین مسائل در پروسه‌ی مربوط به اخذ ویزای تحصیلی رو پاسخ بدید.

  • چرا این دانشگاه را انتخاب کردید؟

برای پاسخ دادن به این سوال دلایل منطقی بیارید. در مورد این دانشگاه تحقیق کنید. نقاط قوت رو ذکر کنید. دلایلی که باعث میشن تحصیل در این رشته و دانشگاه به رشد شما کمک کنند رو ذکر کنید. بر اساس مستندات صحبت کنید. اگر این دانشگاه اساتید برجسته‌ای در رشته‌ی تحصیلی شما داره، از این اشخاص نام ببرید. سعی کنید به کشوری که این مرکز آموزشی در آن قرار گرفته هم اشاره کنید و علل انتخاب رو توضیح بدید. مثلا به سطح رفاه، نرخ بیکاری، سطح مهاجر پذیری و بالا بودن فرهنگ آن اشاره کنید.

  • انگیزه‌ی اصلی شما از ادامه تحصیل چیست؟

در پاسخ دادن به این سوال میتونید از انگیزه‌های شخصی و علایق خودتون به رشته‌ی مورد نظر اشاره کنید. توضیح بدید که یک آینده‌ی مطلوب رو در ادامه‌ی روند تحصیل برای خودتون متصور هستید. توضیح بدید که چرا فکر میکنید تحصیل کردن در این رشته شما رو به بازار کار و داشتن شغل مورد علاقه‌ای که دارید، هدایت میکنه. هر چقدر که در ترسیم آینده‌ی شغلی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خودتون موفق‌تر عمل کنید، شانس بالاتری برای گرفتن ویزا خواهید داشت.

نوشتن استادی پلن

  • چرا تصمیم گرفته‌اید در کشور خودتان ادامه‌ی تحصیل ندهید؟

این مورد یکی از مهمترین سوالاتی است که باید پاسخ بدید. دلایل شما باید قانع‌کننده باشه اما در عین حال نباید کشور خودتون رو تخریب کنید. سعی کنید با یک دیدگاه معتدل و بی‌طرفانه به این سوال پاسخ بدید. میتونید از نبود امکانات کافی و بستر مناسب آموزشی بنویسید. اگر گرایش تحصیلی شما در کشور خودتان وجود نداشته باشه هم باید در این قسمت ذکر کنید. این موضوع یک دلیل محکم برای تصمیم شما به مهاجرت تحصیلی به حساب خواهد اومد. در این بخش سیستم آموزشی ایران رو با کشور مقصد مقایسه کنید.

  • سوابق پژوهش شما در ارتباط با رشته‌ی مورد نظر چیست؟

در این قسمت تمام کارهای مرتبط با زمینه‌ی تحصیلی خودتون رو ذکر کنید. پروژه‌ها و تحقیقاتی که در اون‌ها حضور داشتید رو به همراه مستندات بیان کنید. اگر در نشریه‌ای مقاله‌ای به اسم شما به عنوان نویسنده‌ی اصلی یا فرعی چاپ شده، حتما به اون نشریه رفرنس بدید.

  • تحصیل در این رشته چه چشم‌اندازهایی دارد؟

یک آینده‌ی شغلی روشن رو در پاسخ به این سوال به تصویر بکشید. نقش رشته‌ی تحصیلی خودتون رو در جامعه بیان کنید. توضیح بدید که چطور با استفاده از مهارت‌هایی که در این مقطع تحصیلی کسب می‌کنید، می‌توانید برای جامعه مفید واقع بشید. دلایلی که در این قسمت بیان می‌کنید باید بر پایه‌ی مستندات و توضیحات فنی باشه.

  • آیا قصد بازگشت به کشور خود را دارید؟

در پاسخ به این سوال باید دلایل قانع‌کننده‌ای برای برگشت به کشور ذکر کنید. می‌توانید از وابستگی‌ها و تعلقات خاطر خودتون بگید. اگر متاهل هستید حتما ذکر کنید. ممکن است شما در کشور خودتون یک بیزینس داشته باشید یا عضو یک انجمن خاص باشید. این موارد رو در استادی پلن خودتون شرح بدید.

 

تفاوت انگیزه نامه و استادی پلن

نگارش انگیزه نامه و استادی پلن تا حدودی به هم شباهت داره. در انگیزه‌نامه توضیح میدید که چرا به این رشته علاقه دارید. چرا فکر می‌کنید این دانشگاه برای شما مناسبه؟  انتخاب شما چه پیامد مثبتی برای مرکز آموزشی مورد نظر داره.

در نوشتن انگیزه‌نامه میتونید کلی‌تر عمل کنید و نیازی نیست جزییات رو موشکافی کنید. علت نوشتن انگیزه‌نامه نشون دادن بخش‌ها و ابعاد مختلف شخصیت شما است.

در این نامه باید علایق و نقاط قوتی که دارید رو پررنگ کنید تا مسئولین پرونده متقاعد بشن شما مناسبترین فرد برای این موقعیت تحصیلی هستید. در نوشتن انگیزه‌نامه بیشتر روی برنامه‌هایی که برای آینده دارید مانور بدید. اما فراموش نکنید توضیح بدید دستاورهای گذشته چه تاثیری در روند پیش رو دارند.

برخلاف انگیزه‌نامه هنگام نوشتن study plan باید دقیقا راجب جزییات توضیح بدید. شما باید بگید که در گذشته به چه کارهایی مشغول بودید. در حین تحصیل قصد دارید چه کارهایی انجام بدید.

در آینده چه برنامه‌هایی دارید. چطور با استفاده از مهارت‌هایی که کسب کردید میتونید در این زمینه مفید واقع بشید. کانادا و کشورهای آسیایی از شما میخوان که استادی پلن ارائه کنید در حالی که سایر کشورها معمولا از شما انگیزه‌نامه میخوان. در نوشتن برنامه‌ی تحصیلی باید متمرکز و منظم به نظر برسید در حالیکه در نوشتن انگیزه‌نامه مهمترین چیز نشون دادن اشتیاقه.

داشتن برنامه‌ی تحصیلی به شما کمک میکنه که برای اهداف خودتون زمان مشخص در نظر بگیرید. داشتن یک استادی پلن علاوه بر نیاز در فرآیند اخذ ویزا، به شما احساس مسئولیت القا میکنه. شما راحت‌تر به یک برنامه‌ی مدون وفادار خواهید ماند تا یک طرح کلی ذهنی. برنامه‌ی تحصیلی خودتون رو شخصی‌سازی کنید و به دنبال استفاده از نمونه‌های آماده نباشید.

 تفاوت استادی پلن و انگیزه نامه

نکات مورد نیاز برای نوشتن study plan

نقش study plan در گرفتن ویزای تحصیلی بسیار پر رنگ محسوب میشه. نوشتن این برنامه باید با آمادگی ذهنی و بدون هیچ عجله‌ای صورت بگیره. باید افسر اداره‌ی مهاجرت رو قانع کنید که دلیل شما از ورود به این کشور فقط اهداف تحصیلی است.

نوشتن study plan برای گرفتن ویزای کشور کانادا اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید به آفیسر مربوطه اطمینان بدید که پس از به اتمام رسیدن تحصیلاتتون حتما قصد بازگشت به کشور خودتون رو  دارید.

جزئیات لازم رو ذکر کنید اما از پرداختن به حواشی پرهیز کنید. آفیسر قصد داره تا دقیقا بدونه شما چه اهدافی رو قراره دنبال کنید. باید به او ثابت کنید که برای تمام قدم‌های پیش رو یک برنامه‌ی جامع و دقیق دارید.

اگر رشته‌ی شما در کشور خودتون هم تدریس بشه باید بتونید با آوردن دلایل کافی و منطقی افسر رو قانع کنید که دریافت ویزای تحصیلی برای ارتقای سطح علمی شما یک راه معقول و مناسبه. استادی پلن شما باید منحصر به فرد باشه.

افرادی که پرونده‌ها رو بررسی می‌کنند روزانه با تعداد زیادی از این موارد سروکار دارند و به راحتی متوجه کپی بودن مطالب خواهند شد.

در نوشتن study plan باید ابتدا نام دانشگاه یا کالجی که از اون پذیرش دریافت کردید رو بنویسید. تاریخ و نام رشته‌ی تحصیل خودتون رو بنویسید.اگر هم در دوره‌های آموزش زبان مثل تافل و آیلتس شرکت کردید، در یک یا نهایتا دو جمله نمره‌ی آزمون، اهداف دوره و تاریخ برگزاری رو ذکر کنید.

در چند جمله از علاقه‌ای که به کشور مقصد دارید بنویسید. در یک یا دو پاراگراف برنامه‌ها و اهداف تحصیلی خودتون رو شرح بدید. میتونید در چند جمله از سرگرمی‌هاتون هم بنویسید.

در چند جمله از مسیر و آینده‌ی شغلی مورد انتظار بنویسید. به هیچ عنوان در مورد دریافت اقامت دائم و موضوعات مربوط به مهاجرت چیزی ننویسید. تمام تمرکز خودتون رو روی موضوعات مرتبط با مسائل آموزشی و کاری بگذارید.

در مورد دلبستگی‌هایی که دارید توضیح بدید و از حمایت‌های مالی و عاطفی خانواده هم در چند جمله توضیحاتی ارائه بدید. در انتهای کار حتما از شخصی که به زبان انگلیسی تسلط کامل داره و با نحوه‌ی نگارش study plan آشنایی کافی داره، درخواست کنید تا یک بار متنی که نوشتید رو مطالعه کنه. از اون شخص بخواهید که در صورت لزوم برنامه‌ی تحصیلی شما رو ویرایش کنه.

بایدها و نباید‌های نگارش استادی پلن

بایدها و نباید‌های نگارش استادی پلن

  • شما باید اهداف خودتون رو به صورت واضح و روشن بیان کنید. نوشته‌ی شما نباید گنگ و یا نامفهوم باشه. هیچ حفره‌ای برای ابهام باقی نگذارید.
  • حجم نوشته‌ی شما نباید بیشتر از دو الی سه صفحه باشه. بهترین حالت، ارائه‌ی مطلب در یک صفحه است. دادن اطلاعات اضافی باعث میشه تمرکز شما روی موضوعات اصلی از بین بره. مختصر اما مفید بنویسید و به تمام سوالات لازم پاسخ روشن بدید.
  • به شرح دادن مطالب اصلی بپردازید و متن رو وارد حاشیه نکنید. زیاده‌گویی باعث میشه مطالب بی‌ربط در متن آورده بشه اما موضوعاتی که از نظر مسئول پرونده اساسی هستند، جواب داده نشه. این مورد باعث میشه جوری به نظر برسه که شما تصویر دقیقی از فرآیند پیش رو ندارید.
  • در مورد اقامت صحبت نکنید. متن باید جوری باشه که نشون بده شما تشنه‌ی یادگیری و پیشرفت تحصیلی هستید. تحصیل نباید یک چاره و گریز باشد بلکه باید به گونه‌ای بنویسید که شما رو مشتاق فراگیری نشون بده.
  • اصول نگارشی رو به درستی رعایت کنید. متن رو چند بار اصلاح کنید تا عاری از هر گونه غلط‌های املایی و نگارشی باشه
  • اگر سطح زبانتون خیلی خوب نیست حتما از کمک یک مترجم استفاده کنید. در صورتی که نسبت به درستی نوشته‌ها شک دارید، از یک فرد وارد به کار تقاضا کنید نوشته‌ی شما رو بررسی و اصلاح کنه.
  • حتما یک بخش از استادی پلن رو به رزومه تحصیلی و تجربه‌های کاری که در ایران داشتید، اختصاص بدید. داشتن سابقه‌ی کار پژوهشی تاثیر بسیار زیادی در روند اخذ ویزا داره.
  • یک یا دو پاراگراف رو به رشته‌ی تحصیلی خودتون اختصاص بدید. به صورت تخصصی به بررسی این زمینه بپردازید و علت علاقه به این رشته رو شرح بدید.

 

نمونه استادی پلن کانادا

نوشتن استادی پلن در کشورهای زیادی رایجه اما بیشترین اهمیت این مدرک در گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کاناداست. مطالعه‌ی برنامه‌هایی که توسط متقاضیان دوره‌های قبلی نوشته شده، میتونه در نگارش این نامه به شما کمک کنه.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید، در ادامه بخشی از یک استادی پلن که توسط یک دانشجوی چینی متقاضی مقطع ارشد در رشته‌ی مدیریت منابع انسانی نوشته شده گذاشتیم. این دانشجو در ابتدا هدفش از نوشتن study plan  رو بیان کرده. توضیح داده که چرا این رشته رو انتخاب کرده.

در ادامه از سوابق تحصیلی و پروژه‌های تحقیقاتی که در اون شرکت داشته، نوشته. این دانشجوی چینی سوابق تحصیلی خودش رو شرح داده و نوشته کارشناسی ارشد حقوق داره.

این فرد کاملا واضح توضیح داده که چه نقشی در اون پروژه داشته و جامعه‌ی هدف این تحقیقات چه گروهی بودند. نویسنده سعی داشته که نشون بده پس از اتمام تحصیلات قصد داره به کشور خودش برگرده. به همین خاطر به نقشی که تحصیلاتش روی بهبود سطح رفاه در طبقه‌ی کارگر چین داره، اشاره کرده.

این شخص به خوبی میدونسته که باید توضیح بده چرا با داشتن یک مدرک ارشد در دانشگاه چین، برای گرفتن ارشد دیگه ای در کانادا اقدام کرده. متقاضی توضیح داده که دوره‌ی ارشد این رشته در کانادا دو ساله است در حالی که همین دوره در چین سه سال زمان میبره.

به همین خاطر میتونه زودتر وارد بازار کار بشه. داوطلب توضیح داده که با چه مشکلاتی در صورت تحصیل در خارج از کشور خودش مواجه خواهد شد.  متقاضی توضیح داده که علت انتخاب کشور کانادا چه چیزهایی بوده. اون به همگن بودن جامعه‌ی کانادایی، صلح و آرامش و منابع خوب آموزشی و تحقیقاتی اشاره کرده.

نوشتن study plan ممکنه به نظرتون کار سختی باشه. اطلاعات زیادی هست که باید به صورت خلاصه‌وار در این مدرک ذکر کنید. نوشتن استادی پلن یک سری فوت‌وفن داره که باید باهاشون آشنا باشی.

در صورتی که این استراتژی‌ها رو یاد بگیری، به راحتی از پس نوشتن یک استادی پلن دقیق و جامع برمیای. تیم اپلای مورنینگ برای شما این امکان رو فراهم کرده که با استفاده از مشاوره و پشتیبانی آنلاین به راحتی با افرادی در ارتباط باشی که تو این زمینه تجربه‌ی زیادی دارند.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *