هر آنچه که باید در مورد استادی پرمیت کانادا بدونید

هر آنچه که باید در مورد استادی پرمیت کانادا بدونید

هر آنچه رو که باید در مورد استادی پرمیت کانادا بدونید

استادی پرمیت کانادا، دغدغه هر دانشجوییه که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا رو داره. بذارین برای درک بهتر، از خود کانادا شروع کنیم؛ کانادا، دومین کشور پهناور جهان، سرزمین دریاچه‌ها با شعار «از این کران تا آن کران» پهنه‌ای به مساحت 9984000 کیلومتر مربع از دنیا رو به خودش اختصاص داده. طبیعت بکر، دریاچه‌های پرآب، کوهستان و برف‌ها از ویژگی‌های منابع طبیعی کانادا محسوب میشه.

در کنار تمام چیزایی که از مزایای کانادا شنیدیم، مثل نرخ پایین بیکاری و اقتصاد قوی و دانشگاه‌های معتبر و… چیزی که کانادا رو از بقیه کشورها متمایز می‌کنه، سیاست‌های دولت کانادا در مورد مهاجران هست؛ کانادا، برخلاف کشورهای اروپایی، مهاجرپذیره و اختیارات و امکانات منحصر بفردی رو در اختیار مهاجران می‌ذارن و این پذیرایی از مهاجر، فقط به دولت مربوط نیست، مردمان کانادا هم این پذیرش رو دارن و مسئله مهاجر و نژادپرستی و… تا حد زیادی در این کشور حل شدست و مثلا برای ایرانی‌ها که کانادا یه جورایی کشوری دور و غریب محسوب میشه، کشوری نزدیک و قریب میشه؛ یعنی یه جورایی به لطف نگاه و بینش مردمانش، دوره اما نزدیک!

مهاجرت به کانادا

نگاه مثبت مردم کانادا برگرفته از نگاه مثبت دولت کاندا نسبت مهاجرانه؛  «مهاجران باعث پیشرفت اقتصادی و فرهنگی کانادا می‌شوند» و همین جمله کافیه که هر فردی سعی کنه در مهاجرت به کانادا، از هر نوع مهاجرتی که باشه، بهترین نسخه خودشو تو این کشور نشون بدن.

اغراق نیست اگه لقب مهاجرپذیرین کشور جهان رو به کانادا اختصاص بدیم؛ در عین حال که کانادا بسیار مهاجرپذیره ولی زندگی، تحصیل، سرمایه‌گذاری در این کشور با اما و اگرها و شرایط خاصی همراهه‌ و منطقی هم هست که در چنین کشوری با پذیرش افراد از تمام ملیت‌ها، باید با قاعده و قوانینی همراه باشه تا کشور بتونه در عین پذیرش، خودش رو بالاترین سطح رفاه و امکانات رو برای شهروندان خودش و مهاجران کشورش فراهم کنه و یه جورایی معامله دو سر سود محسوب میشه.

از جمله این قاعده و قانون‌ها که خیلی‌ها ازش بی‌خبرن استادی پرمیت کانادا یا مجوز تحصیل کانادا، برای دانشجویان بین‌الملل محسوب میشه که ما سعی داریم تو این مقاله بهش بپردازیم که استادی پرمیت کانادا چی هست و در چه شرایطی لازمه داشته باشیم و اصلا فرق استادی پرمیت کانادا با ویزای تحصیلی این کشور چیه؟

تحصیل در کانادا، بهترین روش مهاجرت

تحصیل در کانادا، بهترین روش مهاجرت

به لطف دانشگاه‌های معتبر با رنکینگ بالای علمی در کانادا، مثل دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک‌گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مونترال، دانشگاه مک‌مستر و… مهاجرت تحصیلی به کانادا ، از پرطرفدارترین شیوه‌های مهاجرت به کانادا محسوب میشه که آرزوی هر دانشجویی هست که می‌خواد طعم واقعی علم رو تجربه کنه و در کنارش، رفاه نسبی و آینده کاریش هم تضمین شده باشه.

دانشگاه‌های کانادا در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری، بورسیه‌های بسیار مناسبی به دانشجویان بین‌الملل ارائه میده؛ یه جوری که جواب سوال «علم بهتر است یا ثروت؟» در کانادا حتما علم خواهد بود!
برای یک دانشجوی بین‌الملل، ورود به این عرص شاید کمی دشوار باشه. در کنار قبولی در آزمون‌هایی مثل آیلتس و مقالات و رزومه‌ تحصیلی قوی، کاغذبازی‌هایی داره که گاهی دانشجو رو کلافه می‌کنه، استادی پرمیت کانادا از اون دست کاغذبازی‌هاست که خیلی تفاوتش رو با ویزای تحصیلی نمی‌دونن. مقاله استادی پلن چیست را اینجا بخوانید.

استادی پرمیت کانادا

استادی پرمیت کانادا چیست؟

Study permit یا مجوز تحصیلی، یه سند و مدرکیه که دولت کانادا با داشتن اون، به دانشجو بین‌الملل اجازه میده تا در موسسات و دانشگاه‌های آموزشی تعیین‌شده تو کشور کانادا تحصیل کنه. میشه گفت تو این مورد دولت تبعیض چندانی قائل نشده و اکثر اتباع خارجی برای تحصیل  به این مجوز نیاز دارن. شما وقتی این مدرک رو در دست دارین یعنی، به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید:

1) همیشه تو یک موسسه آموزشی یا دانشگاه معتبر ثبت‌نام شده باشین

2)  برای اتمام تحصیل خودتون برنامه‌ریزی داشته باشین و در اون زمینه، پیشرفت کنین

3)  به شرایط قید شده در این مدرک ، احترام بگذارین

4)  اگه زمانی دیگه شرایط لازم رو نداشتین، تحصیل‌ خودتون رو متوقف کنین و با اتمام تاریخ انقضا مدرک، این کشور رو ترک کنین

اگه بخوایم ساده بگیم، شما یه عنوان یک ایرانی برای ورود به کشور کانادا، نیاز به ویزا دارین، حالا این بستگی به هدف شما داره که چه نوع ویزایی رو درخواست دادین؛ که اگه به عنوان دانشجو قصد تحصیل در دانشگاه‌های کانادا رو دارین، یعنی شما ویزای توریستی دریافت کردین!

ویزای استادی پرمیت کانادا

شاید تعجب کنین که چرا بجای ویزای تحصیلی باید ویزای توریستی بگیریم، ولی این قانون دولت کاناداست که شما برای ادامه تحصیل چیزی به نام ویزای تحصیلی ندارین و دانشجویان بین‌الملل، بجای ویزای تحصیلی باید ویزای استادی پرمیت کانادا رو دریافت کنن تا بتونن در این کشور تحصیل کنن؛ اما صرف اخذ ویزای توریستی، شما امکان اقامت در کانادا رو نخواهین داشت. ویزای توریستی (یا هر نوع ویزای دیگه) در کانادا یعنی مجوز ورود شما به کانادا، نه مجوز اقامت!

بنابراین، اخذ ویزای توریستی یعنی مجوز ورود شما به کانادا و اخذ استادی پرمیت کانادا یعنی مجوز اقامت شما در کانادا به عنوان دانشجویی که قصد تحصیل داره. این نکته رو هم لازمه بگیم که در صورتی به استادی پرمیت کانادا نیاز دارین که مدت تحصیل شما بیش از ۶ ماه طول بکشه؛ یعنی اگه برای دوره‌های آموزشی و کورس‌های تحصیلی و کارگاه‌ها و آموزش‌های کوتاه مدت (حداکثر۶ ماه)، قصد مهاجرت به کانادا رو دارین، نیازی به استادی پرمیت کانادا نیست و فقط ویزای توریستی کفایت میکنه.

استادی پرمیت

بهترین روش برای اپلای استادی پرمیت کانادا

معمولا گفته میشه بهتره دانشجو به محض دریافت نامه پذیرش از کالج یا دانشگاه کانادا،  برای این مدرک هم سریع اقدام کنه؛ چون بسته به شرایط کشور مبدا ممکنه اخذ این مجوز تحصیلی حتی تا ۳ ماه هم طول بکشه. اپلای برای استادی پرمیت کانادا خیلی پیچیده نیست و کلا ۲ روش برای این درخواست وجود داره: آنلاین یا مراجعه به مرکز درخواست ویزا در ایران.

معمولا، با شرایط پیش اومده، اکثر متقاضیان ترجیح میدن به شیوه آنلاین اقدام کنن. برای شیوه آنلاین شما باید یه سایت canada.ca مراجعه کنین و صفحه Apply Online  رو انتخاب کنین و مرحله بعد تعدادی سوال مثل آیا فامیلی در کانادا دارین یا مثلا از نوع دانشجویی‌تون سوالاتی پرسیده میشه و اگه به صورت آنلاین مورد تایید قرار بگیره، شما وارد مرحله بعدی میشین که لازمه یه سری مدارک یا پرینت اون مدارک رو برای این سایت ارسال کنین.

6 مدرک ضروری برای استادی پرمیت کانادا  

حالا سوالی که پیش میاد اینه که دریافت این مجوز چی رو اثبات می‌کنه که به نوعی یک ویزای تحصیلی برای کانادا محسوب میشه؟ وقتی دانشجو فرم استادی پرمیت کانادا رو پر میکنه در واقع برای دولت کانادا این موارد کاملا شفاف‌سازی میشه:

  • دانشجو به چه هدفی میاد کانادا
  • دانشجو چه هدفی از ادامه تحصیل داره

(منظور اینه که مدارکی رو ارائه بده که نشون بده، فقط قصدش ادامه تحصیل در کشور هست)

  • دانشجو در چه رشته قصد ادامه تحصیل داره
  • دانشجو در چه مقطعی قصد ادامه تحصیل داره
  • بازه زمانی تحصیل دانشجو چه مدت طول می‌کشه
  • دانشجو محدودیت کار در کانادا رو داره یا نه

 تمدید استادی پرمیت کانادا

 تمدید استادی پرمیت کانادا

بعد از دریافت این مدرک، اولین سوالی که پیش میاد اینه که تاریخ انقضا استادی پرمیت کانادا دقیقا تا چه تاریخی هست؟ در واقع، تاریخ انقضا به شما می‌گه که تا چه زمانی  باید تحصیل رو متوقف کنین و کانادا رو ترک کنین. تاریخ انقضا رو می‌تونین گوشه سمت راست بالای مدرک خودتون پیدا کنین.

این تاریخ معمولاً شامل تمام طول برنامه تحصیلی شما به علاوه ۹۰ روز اضافه هست. یعنی دولت کانادا به شما ۹۰ روز اضافی مهلت میده زمان تا برای خروج از کانادا یا تمدید اقامت خودتون در کانادا آماده بشین. تمدید این مجوز به دو شیوه آنلاین یا کاغذی انجام میشه که در روش آنلاین شما باید یک پرسشنامه پر کنین و یک کد چک لیست شخصی ایجاد می‌کنین و بعد هم ارائه یک سری مدارک رو از شما می‌خواد که باید در این قسمت، مدارک موردنظر رو آپلود کنین. در روش کاغذی هم دقیقا به همین شکله که باید فرم پر کنین و یک سری مدرک ضمیمه کنین ولی این روش توصیه نمی‌شه چون زمانش طولانی‌تر از روش آنلاینه.

این درسته که دولت کانادا مهلت 90 روزه به دانشجو میده که این مدرک رو یا تمدید  کنه یا از کشور خارج بشه، اما گاهی شرایطی پیش میاد که این ۹۰ روز گاهی کمتر و یا گاهی بیشتر می‌شه که این شرایط از ۳ حالت خارج نیست:

1)  اگه دوره‌های پیش‌نیاز رو گذروندین

اگه کالج یا مدرسه یا دانشگاه مورد نظر از شما بخواد قبل از اینکه وارد برنامه تحصیلی بشین، شما باید دوره‌هایی رو بگذرونین، یعنی شما رو مشروط به گذروندن دوره‌های پیش‌نیاز بپذیرن، استادی پرمیت کانادا شما برای طول دوره‌ها به علاوه ۱ سال معتبره.

2) اگه بعد از اتمام اعتبار استادی پرمیت کانادا، تحصیلات خودتون رو به تموم کنین

تو این حالت، شاید شرایط سختی پیش بیاد و اگه دوره‌های خودتون رو قبل از تاریخ انقضا مدرک استادی پرمیت کانادا به پایان نرسونین، باید برای تمدید اقامتتون به عنوان دانشجو درخواست بدین و اگه این کار رو نکردین، به صورت قانونی تحصیل شما متوقف شده و شما موظف به ترک کانادا هستین.

۳) اگه تحصیلات خودتون رو قبل از اتمام انقضای استادی پرمیت کانادا تموم کنین

این حالت، بهترین شرایط ممکن رو برای دانشجو فراهم میکنه و یه فرصه سه ماهه به دانشجو میده که بعد از تموم شدن تحصیلاتش اگه قراره کانادا رو ترک کنه که کارهای تحصیلش رو انجام بده و بره و اگه قصد موندن در کانادا رو داره درخواست ویزا بده. این درخواست ویزا دیگه بستگی به شرایط هر فردی داره که چه نوع ویزایی رو درخواست بده، معمولا تو این موقعیت یا درخواست ادامه تحصیل میدن یا درخواست کاری. در ادامه شرایط این دو ویزا رو بیشتر توضیح میدیم تا موضوع شفاف بشه.

اولین کاری که قبل از اخذ استادی پرمیت کانادا باید انجام بدین

موقع درخواست ویزای توریستی، ممکنه لازم باشه بیومتریک (اثر انگشت و عکس و یه سری آزمایشات پزشکی) خودتون رو به کانادا ارائه بدین. بهتر بگیم برای کشوری مثل ایران، آزمایشات بیومتریک اجباریه؛ یعنی تا برگه تایید بیومتریک رو نداشته باشین، درخواست ویزا هم نمی‌تونین بدین.

برای انجام آزمایشات بیومتریک لازمه  شخصاً به مرکز درخواست ویزا (VAC)، مراجعه کنین. در کل  فرآیند قبل از اپلای این مجوز، یه سری ریزه‌کاری‌هایی داره که شاید کلافه‌تون کنه و اینجا ما به شما پیشنهاد می‌دیم به تجربه کاری ما اعتماد کنین تا فرآیند این کارها براتون آسان‌تر و راحت‌تر انجام بشه تا مبادا بخاطر عدم تجربه، فرصتی رو از دست بدین.

کلام آخر

وقتی در زندگی تصمیم می‌گیریم کارای بزرگی انجام بدیم، یعنی ریسک بیشتری رو به جان خریدیم و نمی‌خوایم فرصت برنده شدن در این ریسک رو از دست بدیم؛ پس سعی می‌کنیم با برنامه‌ریزی بیشتر از این فرصت نهایت استفاده رو ببریم.

تصمیم بزرگی مثل مهاجرت و تحصیل در کشور کانادا، از این دست تصمیمات محسوب میشه. برای استارت یک مهاجرت با پوزیشن عالی و متناسب با توانمندی ‌شخصی خودتون، کمک افرادی متخصص می‌تونه شما رو از ریسکی مثل مهاجرت تحصیلی هم سربلند بیرون بیاره. به قول معروف «دانا هم داند و هم پرسد!»

شما با توجه به توانمندی‌های منحصر بفرد خودتون، برای آگاه شدن و کسب اطلاع از هر چی که فکر می‌کنین ممکنه به درد مهاجرت بخوره یا چیزهایی که در مورد مهاجرت حتی ممکنه فراموش کرده باشین و تجربه ما اون‌ها رو به شما یادآوری کنه، می‌تونین با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنین تا از جزئیاتش مطلع بشین و در نهایت با خیالی راحت برای مهاجرت تحصیلی خودتون، برنامه‌ریزی کنین.

تمام چیزایی رو که تو این مقاله در مورد استادی پرمیت کانادا برای مهاجرت گفتیم، فقط بخشی از مواردیه که با توجه به قابلیت‌های فردی شما، متغیر و قابل بررسیه. همونطور که گفتیم، برای مهاجرت تحصیلی به کانادا تفاوت‌هایی بین ویزای تحصیلی و استادی پرمیت وجود داره و این تفاوت، خودش میشه یه معضلی که به خاطر نداشتن اطلاعات کافی، نگرانی زیادی رو می‌تونه برای دانشجو به وجود بیاره.

اگه شما هم بعد از مطالعه این مقاله و با تحقیقات کامل خودتون، همچنان دچار شک و تردیدین، با ما در میون بذارین تا کارشناسامون، با تخصص و تجربه خودشون، شما رو به بهترین شکل، راهنمایی کنن تا شما هم بتونین بهترین راه رو برای مهاجرت تحصیلی، انتخاب کنین.

از ویژگی منحصر بفرد کارشناسان اپلای مورنینگ اینه که خیلی‌هاشون تو کشوری که احتمالا شما مدنظرتونه یا دارن زندگی می‌کنن یا مشغول به تحصیلن و این یعنی بهترین فرصت که شما رو با اون کشور و مشکلات یا مزایاش آگاه کنن. راستی اصلا نگران نباشین! خدمات اپلای مورنینگ، کاملا به صورت آنلاینه و سعی داره هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه‌جویی کافی رو داشته باشه. اعتماد شما، سرمایه ماست. منتظرتون هستیم.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *