آیا کار دانشجویی هزینه تحصیل در کانادا را تامین می‌کند؟

آیا کار دانشجویی هزینه تحصیل در کانادا را تامین می‌کند؟

بدون‌شک اگر در یکی از دانشگاه‌های کانادا پذیرش شده باشید، به هزینه‌های تحصیل خود نیز فکر می‌کنید. شاید حتی از تجارب شخصی سایرین نیز بهره ببرید. بیشتر دانشجویان بین‌المللی کانادا سعی دارند به صورت پاره‌وقت کار کنند تا کمی از هزینه‌های تحصیل خود را جبران کرده باشند. اما سوال اینجا است که آیا کارهای پاره‌وقت و دانشجویی از پس هزینه‌های دانشگاه برمی‌آیند؟

در صورت مهاجرت تحصیلی به کانادا ، دانشجویان بین‌المللی اجازه دارند 20 ساعت در هفته و طی کلاس‌های درسی خود کار کنند. البته این 20 ساعت در تابستان و تعطیلات زمستانی به کار تمام وقت تبدیل می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید هزینه‌های دانشگاه خود را از طریق شغل دانشجویی برآورده کنید، در دانشگاه‌های مقرون‌به‌صرفه درس بخوانید.

قوانین کار دانشجویی در کانادا را بدانید

به خاطر داشته باشید از ماه سپتامبر سال 2020 دولت فدرال کانادا به نحوه کار و درآمد کارورزان، کار آموزان، و دانشجویان در صنایع مختلف یا انواع محل کارها نظارت دارد. طی کنترل و نظارت این سازمان قوانینی برای این افراد وضع شد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  •   براساس بخش سوم قانون کار کشور کانادا کارآموزان باید از استانداردهای حمایتی مشاغل بهره‌مند شوند و حداقل دستمزد نیز به آنها تعلق گیرد
  •   کارآموزانی که دانشجو هستند و برای برآورده کردن الزامات برنامه‌های آموزشی خود در دوره‌های کارورزی شرکت می‌کنند نیز تحت حمایت بعضی از استاندارد شغلی تصویب‌شده دولت فدرال خواهند بود. البته به این افراد دستمزدی تعلق نمی‌گیرد.

کشور کانادا نیز همانند کشور ایران قوانین زیادی برای استخدام و شرایط شغلی در نظر دارد. برای مثال طبق یکی از بندهای قوانین کار این کشور، طرفین باید یک قرارداد کاری در مورد سمت مورد نظر  امضا کنند و با یکدیگر به موافقت برسند. در ضمن تمام قراردادهای کاری باید حاوی تاریخ باشد و میزان حقوق یا سایر شرایط شغلی به صورت جزئی در آن ذکر شود.

اجازه کار دانشجویی در کانادا

آیا می‌دانید در کشور کانادا می‌توانید در حین تحصیل خود، شغل نیز داشته باشید؟ اگر در این کشور همسری دارید یا مجرد هستید و درس می‌خوانید، می‌توانید در حین تحصیل خود کار موقت یا پاره‌وقت پیدا کنید. در نتیجه از پس هزینه‌های زندگی در کانادا  برمی‌آیید.

به طور کلی دانشجویان بین‌المللی هنگام تحصیل خود یا حتی پس از کسب اقامت دائم بعد از فارغ‌التحصیلی خود می‌توانند به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی مجوز کار داشته باشند. البته این اجازه و گواهی شغلی از زمانی فعال می‌شود که شما برنامه تحصیلی خود را در کانادا آغاز کنید. پیش از شروع تحصیل خود نمی‌توانید در این کشور مشغول شوید.

به طور معمول مجوز تحصیلی شما واجد شرایطی است که به شما اجازه می‌دهد در دانشگاه یا خارج از آن مشغول به کار شوید. به عبارت دیگر شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌توانید در کانادا کار کنید. البته بدون داشتن گواهی کار هم می‌توان در کالج محل تحصیل خود یا حتی مدرسه‌تان مشغول شوید.

مزایای کار دانشجویی در کانادا

به خاطر داشته باشید، دانشجویان بین‌المللی به طور معمول باید شغل پاره‌وقتی را انتخاب کنند. در این صورت حقوق آنها نیز براساس ساعت کار محاسبه می‌شود. می‌توان گفت در بیشتر مواقع حقوق پرداختی به ازای هر یک ساعت 10 دلار است. در ضمن با توجه به ویزای تحصیلی که برای افراد دانشجو صادر شده، می‌توانند در محوطه دانشگاه نیز به کارهای آکادمیکی مشغول شوند.

برای مثال دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به اساتید دانشگاه‌های کانادا برای کارهای تحقیقاتی کمک کنند. برای این‌گونه مشاغل به مجوز کار نیازی نیست. بنابراین دانشجویان می‌توانند بیش از ساعت مقرر شده کار کنند. ناگفته نماند این نوع مشاغل دستمزد کمتری دارند اما می‌توان تجربه کاری پرسودی کسب کرد.

بنابراین دانشجویان بین‌المللی در کانادا هم می‌توانند به مشاغل پاره‌وقت مشغول شوند و دستمزد بگیرند و هم می‌توانند خارج از ساعت‌های مقرر شده در محوطه دانشگاه خود وظیفه‌ای را عهده‌دار شوند و تجربه کاری خوبی کسب کنند. در ضمن با اتمام 6 ماه تحصیلی، این افراد می‌توانند در خارج از دانشگاه نیز شغل‌های آکادمیکی برای خود انتخاب کنند.

شرایط کار در کانادا

درآمد حاصل از کار دانشجویی در کانادا

دانشجویان بین‌الملل می‌توانند به صورت ساعتی طی هفته‌های تحصیلی خود کار کنند. اما شاید برایتان سوال شود این درآمد چه میزان خواهد بود؟ برای پاسخ به پرسش شما مثالی ذکر می‌کنیم. در نظر داشته باشید این اعداد تنها مثالی برای فهم بهتر برآوردهای هزینه‌های زندگی و درآمد در کانادا هستند. اگر یک دانشجوی بین‌المللی حدود 11 دلار در ساعت درآمد داشته باشد و در تعطیلات تابستانی به طور تمام‌وقت کار کند. درآمد کلی او چقدر می‌شود؟

به طور کلی حدود 1400 دلار در ماه تابستان درآمد خواهد داشت و در فصول تحصیلی نیز حدود 500 دلار در ماه درآمد دارد. حال اگر این دانشجو در خارج از دانشگاه زندگی کند. هزینه اقامت یا اجاره خانه در کانادا حدود 450 دلار، خوراک غذاییش 160 دلار، و 80 دلار نیز برای سایر خرج‌های او در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه 690 دلار مبلغی است که او هر ماه نیاز دارد.

و البته هزینه شهریه دانشگاه نیز بخش مهمی است. هزینه شهریه با توجه به نوع دانشگاه متفاوت خواهد بود. اگر در دانشگاهی درس بخواند که مقرون‌به‌صرفه است و شهریه بالایی ندارد، بدون‌شک با درآمد شغل پاره‌وقت خود می‌تواند از پس هزینه‌های تحصیلش برآید. اما اگر به دانشگاهی برود که شهریه آن حدود 25000 دلار یا حتی بیشتر باشد، پس شغل دانشجویی او کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

ویزای کار کانادا

به طور معمول برای کار کردن در کشور کانادا باید مجوز کار داشته باشید. فرقی ندارد شغل شما چیست. به هر حال برای مشغول شدن در کشور کانادا باید ویزای کار کانادا را بگیرید. این مجوزهای کار بیشتر مناسب کارگران موقت، تاجران، دانش‌آموزان، و پرستاران خواهد بود. این کشور برای صدور ویزای کار سخت‌گیری‌های زیادی دارد.

برای مثال زمانی که بیماری در سطح جهان پخش شود، کشور کانادا برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشور خود، به طور حتم ویزای کار صادر نمی‌کند. ویزای کار در واقع یک ممنوعیت ورود است که نسبت به بعضی از کشورها با سخت‌گیری بیشتری اجرا می‌شود. ویزای کار این کشور تنها در صورتی صادر می‌شود که از فرد استخدام‌شده از هر نظر سالم باشد.

مجوز کار کانادا یا ویزای آن تنها برای افراد واجد شرایط به مدت مشخصی صادر می‌شود. افراد متقاضی تنها بعد از دریافت پیشنهاد شغلی یا قرارداد کاری از کارفرمای کانادایی می‌توانند برای اخذ ویزای کار اقدام کنند. در ضمن کارفرما نیز باید از سازمان مربوطه، برگه ارزیابی بازار کار دریافت کند. در این صورت کارفرمایان می‌توانند کارگران ماهر خارجی را برای پیش بردن کار خود، استخدام کنند.

انواع کار دانشجویی در کانادا

دانشجویان بین‌المللی حاضر در کشور کانادا می‌توانند به 2 صورت کار کنند. در واقع این افراد می‌توانند در داخل یا خارج از دانشگاه مشغول شوند. البته برای کار کردن در دانشگاه باید مجوز تحصیل داشته باشید. اما حتی بدون مجوز کار می‌توانید به کارهای پاره‌وقت خارج از دانشگاه مشغول شوید. در صورتی که واجد شرایط زیر باشید:

  •       شماره بیمه اجتماعی داشته باشید
  •   در برنامه تحصیلی ثبت‌نام کرده باشید که حداقل 6 ماه طول بکشد و در پایان دوران تحصیل خود مدرک دیپلم یا گواهی تحصیلی معتبری دریافت کنید
  •       در یک دوره متوسطه مربوط به برنامه آموزشی و آکادمیک حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای ثبت‌نام کنید

نکته مهم اینکه در بعضی از شرایط نیز به هیچ‌وجه نمی‌توانید در دانشگاه کار دانشجویی یا پاره‌وقت انجام دهید:

  •       اگر به طور تمام وقت مطالعه نمی‌کنید
  •       در صورتی که مجوز تحصیلی شما منقضی شود
  •       اگر در دوران مرخصی تحصیلی خود به سر ببرید
  •       در صورتی که در حال تغییر مدرسه یا دانشگاه خود باشید و انتقالی بگیرید یا تحصیل شما متوقف شده باشد

شغل‌های دانشجویی در کانادا

شغل‌های دانشجویی در کانادا و میزان درآمد آنها

بعد از مهاجرت به کانادا ، برای کسب درآمد در کشور کانادا و طی دوران تحصیل خود می‌توانید مشاغلی را به صورت پاره‌وقت انتخاب کنید. در ادامه 5 مورد از شغل‌های دانشجویی را به همراه درآمد آنها ذکر می‌کنیم:

حسابدار

یک حسابدار به طور معمول حقوقی برابر 25 دلار کانادا به ازای هر ساعت دریافت می‌کند. حسابداران باید در مدیریت زمان، مهارت‌های سازمانی، و دانش ریاضی قوی باشند. در ادامه باید گفت وظایف حسابدار رسیدگی به امور مربوط به

  •       امور بانکی
  •       ثبت تراکنش‌های خرید
  •       درآمد حاصل از فروش
  •       صورتحساب‌ها
  •       پرداخت‌ها
  •       هزینه‌ها
  •       تهیه گزارش‌های مالی مختلف
  •       پردازش پرداخت‌ها
  •       تطبیق گزارش‌ها با سوابق کسب وکار

دستیار خدمات مشتری

حقوق یک دستیار خدمات مشتری معادل 11 دلار کانادایی به ازای هر ساعت است. پیش‌نیازهای این سمت شغلی عبارتند از مهارت‌های ارتباطی عالی و مهارت‌های اجتماعی قوی. در ادامه وظایف این فرد را نام می‌بریم:

  •       پاسخگویی به سوالات مشتری
  •       ارائه اطلاعات به مشتریان
  •       کمک به حل مشکلات مشتریان
  •       فروش محصولات و دریافت سفارش
  •       ارائه بهترین خدمات به مشتریان
  •       رسیدگی به شکایات

دستیار فروش

دستیار فروش در کشور کانادا به ازای هر ساعت 12 دلار کانادا حقوق می‌گیرد. دستیار فروش باید معتمد کارفرما باشد. مهارت‌های ارتباطی، سواد رایانه‌ای، دانش داشتن در مورد محصولات، از پیش‌نیازهای این سمت شغلی محسوب می‌شود. وظایف دستیار فروش را در زیر ذکر می‌کنیم:

  •       افزایش حجم فروش
  •       حفظ ارتباط منظم با مشتریان
  •       راه‌اندازی تیم فروش
  •       نظارت بر خریدهای فعال
  •       اطمینان از تحویل به موقع سفارش‌ها

برنامه‌نویس

برنامه‌نویسی یکی از مشاغل مهم و پرکاربرد و البته مناسب برای دانشجویان بین‌المللی در کشور کانادا است. این افراد در یک پروژه یا کسب و کار نقش زیادی دارند. حقوق یک برنامه‌نویس معادل 13 دلار کانادا به ازای هر ساعت خواهد بود. آیا با وظایف برنامه‌نویس آشنایی دارید؟

  •       اجرای پروژه‌های برنامه‌دار
  •       ابتکار عمل
  •       ارائه برنامه‌های مشخص
  •       ترکیب کارگاه‌ها و آموزش‌های مربوطه
  •       ارائه خدمات اجتماعی
  •       برگزاری انواع پروژه‌های مربوط به پروژه اصلی

آشپز

آشپزی یکی از رایج‌ترین مشاغل پاره‌وقت برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا است. اگر فکر می‌کنید استعداد آشپزی دارید، کار به عنوان سرآشپز در کانادا می‌تواند هیجان زندگی شما را افزایش دهد. همچنین حقوق یک سرآشپز به ازای هر ساعت معادل 13 دلار کانادا خواهد بود. وظایف آشپزها مشخص است:

  •       تهیه غذا
  •       پایبندی به منو
  •       رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی مواد غذایی

چطور در کانادا کار پیدا کنیم؟  

قبل از اینکه برای یک شغل پاره‌وقت در کشور کانادا جستجو کنید، بهتر است بررسی‌های لازم را انجام دهید. پیش از این نیز گفتیم شماره بیمه اجتماعی برای پیدا کردن مشاغل پاره‌وقت در داخل یا خارج دانشگاه الزامی است. با این شماره شما هم کار دارید و هم از مزایا و برنامه‌های ملی بهره‌مند می‌شوید.

در راستای پیدا کردن شغل مورد نظر خود، در ابتدا باید یک رزومه بنویسید و خود را برای مصاحبه آماده کنید. سپس در محوطه دانشگاه از طریق آگهی‌های شغلی بر روی تابلو اعلانات یا در وب‌سایت دانشگاه می‌توانید شغل مورد نظر خود را جستجو کنید. در ضمن پیوستن به باشگاه یا کمیته دانشجویی نیز به شما کمک می‌کند تا شغل کارآمدی برای خود بیابید.

همچنین می‌توانید برای بعضی از مشاغل داوطلب شوید یا در جلسات مربوط به مشاغل مختلف شرکت کنید. وبینارها و سایر فعالیت‌ها می‌توانند مشاغل خوبی در محیط دانشگاه برای شما بیابند. برای پیدا کردن شغل پاره‌وقت در خارج دانشگاه نیز باید افراد دور و بر خود را توسعه دهید و از ارتباطات مختلف خود کمک بگیرید تا بتوانید به شغل مناسبی دست یابید.

 

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *