راهنمای جامع نگارش کاورلتر

راهنمای جامع نگارش کاورلتر

راهنمای جامع نگارش کاورلتر (cover letter)

کاورلتر یا همون نامه‌ی پوششی یکی از اون کلماتیه که وقتی قصد شروع فرآیند اخذ پذیرش رو دارید، حتما به گوشتون میخوره. مفهوم این کلمه چیه؟ آیا cover letter معادل رزومه محسوب میشه؟ از اهمیت کاورلتر همین رو بگیم که میتونه فاکتور تعیین‌کننده این که به شما وقت مصاحبه بدن یا نه باشه.

خیلی از کم و کاستی ها یا حتی موضوعاتی که نمیشد داخل رزومه توضیح بدید رو می‌تونید با استفاده از این مدرک پوشش بدید. اپلای مورنینگ تو این مقاله براتون هر چیزی که لازم دارید در مورد cover letter بدونید رو توضیح میده.

مهاجرت تحصیلی به کانادا؛ شما برای تحصیل در دانشگاه‌ها و یا کار کردن در کشورهای خارجی، نیاز به ارائه دادن یک نامه‌ی پوششی داربد. برای آشنایی با این مدرک مهم، پیشنهاد میکنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کاورلتر چیست؟

Cover letter یکی از مدارک مهمی است که باید هنگام ثبت درخواست پذیرش تحصیلی و یا کاری به موسسه‌ی مربوطه ارائه بدید. کاورلتر در واقع نوشته‌ایه که نشون دهنده‌ی علاقه‌ی شما برای گرفتن یک پوزیشن دانشگاهی و یا شغلیه. کاورلتر برای رزومه‌ی شما مثل یک مقدمه عمل میکنه.

زمان ارسال این مدرک قبل از فرستادن رزومه‌ی شما است. اهمیت نامه‌ی پوششی خیلی زیاده چرا که اولین تاثیر رو روی کارفرما و یا اشخاصی که قراره صلاحیت تحصیلی شما رو بررسی کنند، خواهد گذاشت.

حتی برخی از سمینارهای معتبر و کارهای داوطلبانه هم از شما انتظار دارند که این مدرک رو بهشون ارائه کنید. معمولا مسئولین پرونده اول این انگیزه‌نامه رو مطالعه میکنند و در صورتی که نسبت به شما علاقه پیدا کنند میرن سراغ خوندن و بررسی رزومه‌ای که فرستادید.

نوشتن یک نامه‌ی پوششی اصولی میتونه باعث بشه بین تمام پرونده‌هایی که فرستاده شده، رزومه‌ی شما به یاد افراد مسئول باقی بمونه. خیلی از مواقع دلیل از دست دادن موقعیت شغلی و تحصیلی که براش درخواست داده شده، ضعیف بودن همین انگیزه‌نامه یا به اصطلاح کاورلتره.

هر چقدر که در نوشتن این نامه‌ی پوششی موفق‌تر عمل کنید، شانس بالاتری برای دریافت کردن پذیرش موقعیت مورد نظرتون پیدا می‌کنید. نمونه‌های زیادی از نامه رو با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا خواهید کرد. از این نمونه‌ها به عنوان راهنما استفاده کنید اما اون‌ها رو بازنویسی نکنید.

کاورلتر چیست؟

اهمیت کاورلتر

نوشتن یک نامه‌ی پوششی حرفه‌ای میتونه باعث توجه ویژه‌ی کارفرما یا مسئول مربوطه به پرونده‌ی شما بشه. کاورلتر به شما یک فرصت میده تا مواردی که نتونستید داخل رزومه تحصیلی توضیح بدید، شفاف‌سازی کنید.

یکی از این موارد میتونه وجود گپ تحصیلی طولانی باشه. در اینجا شما میتونید دلایل این موضوع رو بیان کنید. اگر در مقطعی نمرات پایینی گرفتید، میتونید با استفاده از این نامه شرایط رو توضیح بدید. تغییرات شغلی و یا نداشتن سابقه‌ی پژوهشی رو هم میتونید در این قسمت توجیه کنید.

 

تفاوت cover letter و رزومه

کاورلتر و رزومه معمولا همزمان ارسال میشند. شاید کاورلتر به عنوان یک ضمیمه برای رزومه شناخته بشه؛ اما باید بدونید مسئولینی که پرونده‌ی متقاضیان رو بررسی می‌کنند، ابتدا نامه‌ی پوششی رو میخونند.

اگر نامه‎ی پوششی نظرشون رو جلب کنه به سراغ بررسی رزومه خواهند رفت. محتوایی که در رزومه و cover letter ارائه میشه، تا حد زیادی مشابه هستند و با هم همپوشانی دارند. تفاوت اصلی این دو مدرک این است که شما در نگارش رزومه موارد رو به صورت تیتروار ذکر می‌کنید. در نامه‌ی پوششی به تیتر بسنده نمیشه و تمام موارد رو باید به صورت خلاصه توضیح بدید.

یک کاورلتر استاندارد و خوب شانس شما رو به حد زیادی در دریافت کردن پذیرش و دعوت به مصاحبه، بالا خواهد  برد. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم که به نحوه‌ی نوشتن cover letter برای پذیرش گرفتن در دانشگاه و سپس استخدام در شرکت‌ها بپردازیم.

 

چطور یک کاورلتر تاثیرگذار بنویسیم؟

در نوشتن کاورلتر از اصل خلاصه‌نویسی غافل نشید. شرح دادن و طولانی نوشتن لزوما دلیل بر تاثیرگذاری یک مطلب نیست. نیازی نیست تمام بخش‌های زندگی کاری و تحصیلی خودتون را به طور مفصل بیان کنید.

مواردی که باعث جلب علاقه‌ی کارفرما میشه رو از بین سوابق کاری خودتون سوا کنید و روی اون موارد مانور بدید. تجربیاتی رو ذکر کنید که با نیازهای موقعیت مورد نظرتون همخوانی دارند. در مورد هیچ چیز اطلاعات غلط ندید.

اگه فکر میکنید گفتن یک سری موارد باعث میشه امتیاز منفی بگیرید، بهتره اصلا حرفی در مورد اون‌ها زده نشه. به جای تعریف کردن از توانایی‌هایی که دارید، جزییات پروژه‌هایی رو بگید که در اون‌ها موفق بودید یا نقش کلیدی ایفا کردید. عدم داشتن صداقت به هیچ عنوان به نفع شما نخواهد بود و اعتبارتون رو به شدت پایین میکشه.

در هنگام نوشتن نامه‌ی پوششی لحن مناسبی انتخاب کنید. سعی کنید یک نامه بر اساس داستان شخصی‌سازی شده بنویسید. این  نامه باید کاملا منحصر به فرد باشد.

قالبی که استفاده می‌کنید نباید شبیه یک تقلید کورکورانه به نظر برسه. خلاقیت شما رو از دیگر متقاضیان متمایز میکنه. یک راه حل پیشنهادی ساده استفاده از کلمات متفاوت اما هم‌معنی به جای کلمات و عبارات رایج است.

در پایان کاورلتر حتما یک فراخوان عمل (CTA) قرار بدید. به این صورت که مودبانه بیان کنید مشتاق همکاری بیشتر هستید و در مورد هر سوالی که ازتون دارند، در دسترس قرار خواهید داشت.

 

کاورلتر تحصیلی

یکی از شرایط گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور، ارائه دادن cover letter است. خیلی از دانشگاه‌های تراز اول نسبت به داشتن این مدرک تاکید دارند. شما باید در کاورلتر خود از سوابق تحصیلی بنویسید.

اگر سابقه‌ی کار مرتبط هم دارید حتما ذکر کنید. در نهایت هم باید بنویسید که چرا علاقه دارید در این رشته به ادامه‌ی تحصیل بپردازید. نوشتن cover letter دانشگاهی از یه قاعده‌ی مشخص پیروی نمیکنه، با این حال در ادامه موارد عمومی که لازمه حتما ذکر بشه توضیح داده شده.

  • نامه‌ی شما باید در یک صفحه نوشته بشه. حجم نوشته‌ها نباید بیشتر از چهار پاراگراف باشه.
  • در ابتدای نامه باید نام و نام خانوادگیتون رو بنویسید. در خط پایین آدرس محل زندگیتون رو یادداشت کنید. در خط پایین‌تر باید تاریخ دقیق مکتوب شدن نامه نوشته بشه.
  • یک خط زیر مشخصات فردی باید نام مسئول پذیرش پرونده نوشته بشه. بعد از گذاشتن یک ویرگول نام دانشگاه و سپس آدرس دانشگاه رو یادداشت کنید.
  • لحن شما از ابتدای نامه باید مودبانه و رسمی باشه. نامه رو با عرض سلام و احترام شروع کنید.
  • از انگیزه‌ها و سوابق تحصیلی بنویسید. آخرین مقطع تحصیلی باید نوشته بشه.
  • نکات مثبت دانشگاه مورد نظر و علت برتری اون نسبت به سایر گزینه‌ها رو بیان کنید.
  • حداکثر در یک پاراگراف دلایلی که تصمیم گرفتید در این رشته تحصیل کنید رو شرح بدید.
  • به صورت مختصر توضیح بدید که بعد از پایان تحصیل چه برنامه‌هایی دارید.
  • در پاراگراف آخر از مطالبی که نوشته شده نتیجه‌گیری کنید. این بخش بیشترین تاثیر رو روی مسئول پرنده خواهد گذاشت بنابراین سعی کنید به خوبی همه‌ی مطالب رو جمع‌بندی کنید.
  • مدارکی که در پیوست این نامه قرار دادید رو ذکر کنید.
  • حتما در انتها بنویسید که منتظر پاسخ اون‌ها هستید و در صورت نیاز به هر گونه اطلاعات بیشتر، در دسترس دانشگاه خواهید بود.
  • مثل هر نامه‌ی رسمی انگلیسی دیگه‌ای باید در پایان از عبارتی مثل “با احترام” استفاده کنید. در خط پایین هم اسم خودتون رو بنویسید.

 

نوشتن cover letter برای موقعیت شغلی

در نوشتن این نوع نامه باید به تجربیات کاری که تا به حال داشتید تکیه کنید. کارفرما باید بتونه حین خوندن این نامه به سوابق کاری و مهارت‌های شما پی ببره. از تحصیلاتتون هم باید بنویسید.

توضیح بدید که مدرک تحصیلی شما چه تاثیری روی سطح مهارت‌هاتون داشته. از لحاظ ساختاری دقیقا مثل توضیحاتی که برای کاورلتر تحصیلی داده شده، عمل کنید.

این نامه باید حداکثر چهار پاراگراف باشه و حتما باید تنها در یک صفحه گنجانده بشه. اگر بتونید این مدرک رو در نصف صفحه خلاصه کنید، حرفه‌ای‌تر و متمرکزتر دیده خواهید شد. نوشته‌ی شما باید سرشار از اشتیاق باشه.

کارفرما نباید به هیچ عنوان این حس رو دریافت کنه که شما جز مسائل مالی هیچ انگیزه‌ی دیگه‌ای برای استخدام شدن ندارید. سعی کنید متخصص اما علاقه‌مند به نظر برسید.

در پاراگراف اول کاملا واضح بیان کنید که به چه دلیلی دارید این نامه رو مینویسید. موقعیت شغلی مورد نظر و نام شرکت مربوطه رو در همون ابتدا ذکر کنید. از سابقه‌ی کاریتون بنویسید و بگید که چه سمت و وظایفی داشتید.

حاشیه نرید و تنها مواردی رو ذکر کنید که با موقعیت شغلی مورد درخواست مرتبط باشه. در پاراگراف بعدی برای کارفرما بنویسید که به چه علت انتخاب شما میتونه برای کسب‌وکار او مناسب باشه.

حتما بگید که انگیزه‌ی شما برای این همکاری دقیقا چیه. اهداف شغلی و قسمت‌های مورد علاقه از این کار رو توضیح بدید. مثل هر نامه‌ی دیگه‌ای باید در انتها از زمانی که کارفرما برای شما گذاشته، تشکر کنید.

به کارفرما اطمینان خاطر بدید که در صورت نیاز به هر گونه اطلاعات یا مدارک بیشتر در دسترس خواهید بود. از چالش‌هایی که در موقعیت شغلی مشابه داشتید، بنویسید. از ابتدا تا انتهای نامه باید لحن رسمی و مودبانه رو حفظ کنید.

شما باید کاملا حرفه‌ای دیده بشید، پس از موارد منفی ننویسید. به هیچ عنوان نگید که شغل قبلیتون رو دوست نداشتید یا درآمدتون کم بود. علت ترک شغل قبلیتون رو هم ذکر نکنید. در این نامه نباید هیچ اشاره‌ای به میزان حقوق درخواستی داشته باشید.

 

فرمت cover letter

سایز فونت مورد استفاده باید 12 باشه. از فونت‌های ساده‌ای مثل Arial، Calibri و یا Verdana استفاده کنید. فراموش نکنید که این نامه در حقیقت خلاصه‌ای از رزومه‌ی نهایی شما است بنابراین به هیچ وجه نباید حجم زیادی داشته باشه. نوشته‌ی شما تحت هیچ شرایطی نباید بیشتر از یک صفحه طول بکشه. متن شما باید منسجم، دقیق و به دور از اطلاعات حاشیه‌ای نوشته بشه. شما باید در پیکربندی نامه، سه بخش اصلی رو مشخص کنید:

  • بخش معرفی: پاراگراف اول، جاییه که باید خودتون رو معرفی کنید. باید بنویسید که فارغ‌التحصیل چه رشته‌ای هستید و الان قصد دارید برای چه پوزیشن تحصیلی درخواست بدید. مشخص کنید که دلایل علاقه داشتن به این رشته و دانشگاه چیه.
  • بخش بدنه: این قسمت شامل پاراگراف‌های دوم و سومه. تمام تجربیاتی که تا به حال داشتید رو باید  در این بخش به صورت مختصر توضیح بدید. از تاثیرات مدارک تحصیلی و سابقه‌ی کاری که داشتید روی موقعیتی که خواستار گرفتن پذیرش هستید  داره، توضیح بدید.
  • بخش پایانی: در پاراگراف چهارم باید شرح بدید که چه دلایلی شما رو بین تمامی متقاضی‌ها به گزینه‌ی مناسب برای موقعیت مورد نظر، تبدیل میکنه. در همین پاراگراف باید از کسانی که نامه‌ی شما رو میخونند، تشکر کنید. اطلاعات تماس خودتون رو بنویسید و اظهار کنید که مشتاقانه منتظر دریافت تماس از جانب اون‌ها هستید.

 فرمت cover letter

چه نکاتی نباید در cover letter عنوان شوند؟

تا این جا صحبت‌های ما در مورد نکاتی بود که ذکر کردنشون امتیاز مثبت داشت. الان شما به خوبی میدونید که باید از چه فرمتی استفاده کنید و چه عناوینی رو شرح بدید. حالا بیاید کمی هم از نبایدها حرف بزنیم.

  • حواستون باشه که چیزی از نقاط ضعف در این نامه ننویسید. در صورتی که نوشتید هم حتما برای حل کردن اون‌ها راهکار منطقی ارائه کنید.
  • به مقدار حقوق دریافتی اشاره نکنید. نباید طوری به نظر برسه که شما هدفی جز رفع نیاز مالی ندارید.
  • تو این نامه هیچ صحبتی از دلایلی ترک شغل قبلیتون نداشته باشید.
  • لحن شما باید مودبانه باشه اما در عین حال نباید هم خشک و به دور از هیجان بنویسید.
  • اطلاعات نامربوط و چیزهایی که تاثیری در روند پذیرش ندارند رو ذکر نکنید.
  • غلط‌های نگارشی جایی در یک نامه‌ی رسمی ندارند. حتما از یک شخص درخواست کنید نوشته‌ی شما رو بازبینی و در صورت لزوم اصلاح کنه.
  • از جملات کلیشه‌ای و پرتکرار دوری کنید. فراموش نکنید که خلاقیت کلید موفقیت شما است.

 

نوشتن کاورلتر میتونه تاثیر خیلی بالایی تو گرفتن پذیرش داشته باشه. شما برای اپلای کردن در دانشگاه‌ها یا استخدام شدن در شرکت‌ها باید نامه‌ی پوششی ارائه کنید. این موضوع نشان میده که آشنایی با اصول نگارش همچین نامه‌ای چقدر اهمیت داره. مشورت کردن با افرادی که خودشون یه روز جای شما بودن، یکی از بهترین روش‌ها برای طی کردن مسیر مهاجرت تحصیلی و کاریه. شما میتونید با استفاده از مشاوره‌ی آنلاین اپلای مورنینگ با تمام استراتژی‌های نوشتن یک کاورلتر حرفه‌ای آشنا بشید.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *