دریافت کد رهگیری از سامانه میخک

دریافت کد رهگیری از سامانه میخک

متقاضیان ایرانی ساکن در خارج از کشور برای انجام امور قضایی، حقوقی، و اداری خود لازم نیست به کشور ایران برگردند، بلکه کافی است به سامانه میخک مراجعه و درخواست مورد نظر خود را انتخاب کنند. این سامانه کاربردهای مختلفی دارد که یکی از آنها کمک به افرادی است که برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کرده‌اند.

به منظور دریافت تاییدیه تحصیلی از کشور ایران باید به سامانه میخک سر بزنند و درخواست تاییدیه تحصیلی خود را به ثبت برسانند. در ادامه این سامانه به منظور پیگیری درخواست فرد متقاضی کد رهگیری برای او ارسال می‌کند. در ضمن فرد متقاضی بعد از دریافت این کد رهگیری باید برای احراز هویت نیز اقدام کند.

ثبت‌نام و ورود به سامانه میخک

به منظور ثبت‌نام و آشنایی با نحوه ورود به سامانه میخک بد نیست راهنمای استفاده از سامانه میخک را مطالعه کنید. سامانه میخک نیز همانند سایر سامانه‌های الکترونیکی به اطلاعات هویتی و شخصی افراد نیاز دارد. همان‌طور که می‌دانید قبل از استفاده از خدمات یک سامانه الکترونیکی باید حساب کاربری در آن ایجاد کنید.

بنابراین بعد از ورود به سایت رسمی سامانه میخک، باید برای ایجاد یک حساب کاربری و تکمیل ثبت‌نام خود دست به کار شوید. به منظور تکمیل ثبت‌نام، باید اطلاعات خواسته‌شده در این سامانه را بدون هیچ نقصی وارد کنید. اگر اطلاعات هویتی یا سایر اطلاعات خواسته‌شده را اشتباه وارد کنید، پرونده شما دچار مشکل می‌شود.

راهنمای استفاده از سامانه میخک

پیش از این نیز گفتیم سامانه میخک با هدف تسهیل در روند مربوط به خدمات کنسولی افراد ساکن در کشورهای خارجی توسط وزارت امور خارجه ایران راه‌اندازی شد. اکنون که با این سامانه آشنا هستید، نوبت به یادگیری نحوه استفاده از آن می‌رسد.

قدم اول در استفاده از سامانه میخک تکمیل ثبت‌نام فرد متقاضی است. در ادامه فرد ایرانی ساکن یکی از کشورهای خارجی می‌تواند اطلاعات خواسته‌شده را در اختیار سامانه میخک بگذارد و فرم‌های مربوطه را پر کند. سپس باید نوع خدمت مورد نظر خود را مشخص کند.

از آنجایی که سامانه میخک خدمات مختلفی ارائه می‌دهد، افراد متقاضی باید نوع خدمات مورد نیاز خود را برای کارشناسان مشخص کند. از جمله خدمات این سامانه می‌توان به دریافت تاییدیه تحصیلی یا صدور گذرنامه اشاره کرد.

پس از مشخص کردن نوع خدمت، کد رهگیری از طرف این سامانه برای شما ارسال می‌شود. با کمک این کد می‌توانید روند پرونده خود را پیگیری کنید. در مرحله آخر نیز با کمک سیستم نوبت‌دهی، زمان مشخصی برای احراز هویت شما در نظر گرفته می‌شود.

در واقع طی یک تاریخ مشخص، فرد متقاضی باید به اداره کنسولگری یا سفارت ایران در کشور محل سکونت خود مراجعه کند. در پایان کارشناسان مربوطه این سامانه با بررسی اطلاعات، فرم‌ها، درخواست، و نوع خدمت مورد نیاز فرد متقاضی نتیجه نهایی را در اختیار او می‌گذارند.

صدور یا تمدید گذرنامه از سامانه میخک

یکی از خدمات کاربردی سامانه میخک صدور گذرنامه برای ایرانیان خارج از کشور است. تمدید یا صدور پاسپورت از طریق سامانه میخک روند پیچیده‌ای ندارد. کافی است شما به این سامانه وارد شوید و یک حساب کاربری ایجاد کنید.

به عبارت دیگر با تکمیل ثبت‌نام خود در سامانه میخک و انتخاب نوع خدمت مربوط به گذرنامه می‌توانید پاسپورت خود را تمدید کنید. در قدم اول باید اطلاعات هویتی خود را به طور کامل در اختیار این سامانه قرار دهید.

در ضمن محل سکونت و شماره تماس شما نیز باید ذکر شوند. توجه داشته باشید به هیچ‌وجه از اطلاعات نادرست استفاده نکنید. بعد از این مرحله باید نوع خدمت را مربوط به امور گذرنامه انتخاب کنید و علت تمدید یا صدور پاسپورت را شرح دهید.

در این بخش با توجه به نوع درخواست شما (تمدید یا صدور پاسپورت جدید) باید مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. در آخر کد رهگیری به آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود و با کمک این کد می‌توانید نوبتی برای حضور در سفارت ایران در کشور محل سکونت خود در نظر بگیرید.

با کمک این کد رهگیری در واقع شما به سیستم نوبت‌دهی سفارت ایران دست پیدا می‌کنید. بعد از احراز هویت و تکمیل اطلاعات و مدارک درخواست‌شده، کارشناسان مربوطه برای تمدید یا صدور پاسپورت شما دست به کار می‌شوند.

به خاطر داشته باشید این روند به طور معمول بین 1 هفته تا 1 ماه طول می‌کشد. در هر کشور صدور گذرنامه زمان مشخصی دارد.

ثبت نام میخک

امور سجلات

ناگفته نماند سامانه میخک علاوه بر خدمات مربوط به مهاجرت تحصیلی، صدور و تمدید گذرنامه در امور سجلات نیز نقش مهمی دارد. ایرانیان ساکن در خارج از کشور برای اجرای این امور می‌توانند به سامانه میخک مراجعه کنند. در ادامه 4 مورد از امور سجلات را برای شما توضیح می‌دهیم.

صدور شناسنامه

افرادی که پدر ایرانی دارند ولی در خارج از کشور به دنیا آمده‌اند، می‌توانند شناسنامه ایرانی داشته باشند. بنابراین والدین این افراد می‌توانند در سامانه میخک ثبت‌نام کنند و بعد از تعیین وقت در سامانه میخک به سفارت ایران در کشور محل سکونت خود سر بزنند. صدور شناسنامه از طریق سامانه میخک نیز به مدارک خاصی نیاز دارد:

  •       اصل گواهی تولد
  •       اصل شناسنامه‌های معتبر والدین
  •       رسید فیش واریزی هزینه صدور شناسنامه

ازدواج

افرادی ایرانی ساکن در خارج از کشور می‌توانند بنا بر درخواست خود ازدواجشان را در سفارت ایران در آن کشور به ثبت برسانند. برای این کار نیز باید از سامانه میخک کمک بگیرند. در ابتدا خانم و آقا ایرانی باید فرم درخواست ثبت ازدواج را تکمیل کنند و اصل شناسنامه خود را ارائه دهند. در ادامه نیز باید مدارک درخواستی را در اختیار کارشناسان بگذارند:

  •       اصل پاسپورت زوجین و کپی آن
  •       اصل مدرک اقامتی زوجین و کپی آن
  •       گواهی بهداشت و سلامتی روحی و روانی زوجین
  •       اصل عقدنامه شرعی مورد تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران

طلاق

ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند به منظور جدایی از همسر خود باید براساس قوانین ایران نیز طلاق خود را ثبت کنند. در نتیجه باید وکیلی را به عنوان نماینده رسمی خود در نظر بگیرند تا امور مربوط به طلاق ایرانی آنها را پیش برد. انتخاب وکیل نیز با ثبت درخواست وکالتنامه در سامانه میخک امکان‌پذیر است. مدارک مهم برای طلاق را در زیر نام می‌بریم:

  •       فرم درخواست ثبت رسمی طلاق
  •       اصل شناسنامه زوجین

فوت

نزدیکان فرد متوفی می‌توانند با ارائه مدارک مورد نظر برای ثبت فوت فرد ایرانی ساکن در خارج از کشور اقدام کنند. در این مورد افراد باید در سفارت ایران در کشور محل سکونت فرد متوفی حضور داشته باشند و به منظور ثبت رسمی فوت فرد مورد نظر اقدام کنند. مدارک لازم برای ثبت فوت از طریق سامانه میخک عبارت هستند از:

  •       فرم درخواست ثبت رسمی فوت
  •       اصل مدرک هویت ایرانی
  •       اصل گواهی فوت

تایید مدارک تحصیلی و درمانی

زمانی که فردی برای مهاجرت تحصیلی به سایر کشورها اقدام می‌کند و در یکی از دانشگاه‌های مورد نظر خود پذیرش می‌گیرد، ممکن است به مدارک تحصیلی ایرانی خود نیز نیاز پیدا کند.

در چنین شرایطی با توجه به اینکه فرد ایرانی در کشور محل تحصیل خود حضور دارد چطور می‌تواند تاییدیه تحصیلی ایرانی خود را دریافت کند؟ برای این کار نیز فرد متقاضی باید به سامانه میخک مراجعه و پس از تکمیل ثبت‌نام خود درخواست تایید مدرک تحصیلی ایرانی را به ثبت رساند.

در واقع باید بخش مربوط به درخواست پرونده تحصیلی را کامل و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند. در نظر داشته باشید اگر ریز نمرات یا مدارک مربوط به دانشگاه ایرانی خود را ندارید و یا مدرک شما هنوز آزاد نشده است، بهتر است به سامانه سجاد بروید و مدارک جزئی تحصیلی خود را از این سامانه دریافت کنید. راهنمای ثبت نام در سامانه سجاد را اینجا بخوانید.

پس از اینکه پرونده مربوط به مدارک تحصیلی شما در سامانه میخک تکمیل شد، کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود و مدارک شما بعد از بررسی کارشناسان مربوطه به تایید نهایی می‌رسد.

خدمات درمانی و بیمه نیز یکی دیگر از خدمات موجود در سامانه میخک به حساب می‌آید که فرد متقاضی ایرانی می‌تواند با ارائه مدارک خود در این سامانه از حق بیمه خود نهایت بهره را ببرد.

برای مثال زمانی که فردی در کشوری خارجی بستری می‌شود و در کشور ایران سابقه پرداخت بیمه دارد، از طریق سامانه میخک می‌تواند حق بیمه خود را اثبات و دریافت کند. در نهایت هزینه‌های بستری خود را از بیمه ایران می‌گیرد. البته باید مدارک معتبری بر صحت بیماری او و بستری‌شدن در بیمارستان کشور از خارج وجود داشته باشند.

دریافت کد رهگیری از سامانه میخک

تا به اینجای مقاله در مورد سامانه میخک، خدمات، ورود، ثبت‌نام، و تکمیل نوع درخواست در این سامانه توضیح دادیم. اکنون قصد داریم در مورد نحوه دریافت کد رهگیری از سامانه میخک بیشتر توضیح دهیم.

سامانه میخک با هدف تسهیل روند خدمات مربوط به اداره کنسولگری طراحی شده و ایرانیان ساکن در کشورهای خارجی می‌توانند از طریق این سامانه برای امور قضایی، حقوقی، و تحصیلی خود دست به کار شوند.

در واقع این سامانه به انجام امور به صورت غیر حضوری تمرکز دارد ولی به هر حال بعد از تکمیل مراحل اولیه و ارائه مدارک لازم، فرد متقاضی برای احراز هویت باید به سفارت ایران در کشور محل سکونت مراجعه کند.

به زبان ساده بعد از تکمیل فرم‌های مربوطه و ارائه مدارک لازم، سامانه یک کد به عنوان کد رهگیری برای شما ارسال می‌کند. به همراه داشتن این کد رهگیری به هنگام مراجعه حضوری به سفارت ایران در کشور محل سکونت شما ضروری است.

در ضمن با کمک همین کد رهگیری شما می‌توانید پرونده خود را در سامانه میخک پیگیری کنید. در آخر باید گفت بعد از ورود به سایت میخک با وارد کردن آدرس ایمیل و کد ملی به پروفایل خود وارد می‌شوید. در ادامه اطلاعات هویتی خود را وارد می‌کنید و پس از نهایی کردن ثبت‌نام کد رهگیری خود را از سامانه میخک دریافت می‌کنید.

احراز هویت در سامانه میخک

فرقی ندارد شما از کدام یک از خدمات سامانه میخک استفاده می‌کنید، در هر حال باید احراز هویت انجام شود. فراموش نکنید روند احراز هویت سامانه میخک با توجه به قوانین هر کشور متغیر است. برای مثال احراز هویت کشور آمریکا از طریق برنامه اسکایپ انجام می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی فرد متقاضی نیست.

این در حالی است که سایر کشورهای اروپایی برای احراز هویت زمان مشخصی را تعیین می‌کنند. براساس زمان مشخص‌شده فرد متقاضی باید به صورت حضوری به سفارت ایران در کشور محل سکونت خود مراجعه کند. ناگفته نماند به هنگام اجرای روند احراز هویت، ارائه کد رهگیری نیز الزامی خواهد بود.

سایر خدمات سامانه میخک

علاوه بر خدماتی که در بخش‌های قبلی ذکر کردیم سامانه میخک خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد. در واقع به جز تشکیل پرونده تحصیلی، تایید مدارک درمانی، امور سجلات، و ثبت درخواست برای صدور یا تمدید پاسپورت سامانه میخک خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد:

  •       ثبت وکالتنامه
  •       امور گواهینامه ایرانیان خارج از کشور
  •       دریافت گواهی عدم سو پیشینه

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با سامانه میخک و مهم‌ترین مرحله آن (دریافت کد رهگیری) آشنا کردیم. به خاطر داشته باشید بعد از تکمیل ثبت‌نام خود در سامانه میخک و ارائه اسناد و مدارک لازم، این سامانه کد رهگیری برای شما ارسال می‌کند که باید به هنگام احراز هویت حضوری در سفارت ایران کشور محل سکونت خود این کد رهگیری را ارائه دهید.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *