راهنمای ثبت‌نام در سامانه سجاد

راهنمای ثبت نام در سامانه سجاد

اگر دانشجو و به فکر ترک کشور یا مهاجرت تحصیلی هستید، شاید نام سامانه سجاد به گوشتان خورده باشد. البته این سامانه خدمات خاصی ارائه می‌دهد که همه دانشجویان عازم شاید با آن سروکار نداشته باشند. آیا می‌دانید سجاد مخفف چیست؟ نام این سامانه از عبارت سامانه جامع امور دانشجویان برگرفته شد. راهنمای ثبت‌نام در سامانه سجاد را اینجا بخوانید.

همان‌طور که از نام این سامانه مشخص است سامانه سجاد برای رسیدگی به امور دانشجویان به وجود آمد. در ضمن سجاد بهترین و منحصربه‌فردترین خدمات دانشجویی را در اختیار دانشجویان می‌گذارد. این سامانه برای تمام دانشجویان داخل یا خارج از کشور کارایی دارد. در نظر داشته باشید، اولین قدم در استفاده از خدمات سامانه سجاد پیش‌ ثبت‌نام خواهد بود. در ادامه راهنمای ثبت‌نام در سامانه سجاد را در اختیار شما می‌گذاریم.

نکاتی قبل از شروع ثبت‌نام

این سامانه الکترونیکی برای دانشجویان خارجی که در کشور ایران تحصیل می‌کنند نیز کارایی دارد. در واقع این دانشجویان می‌توانند از بخش انگلیسی سامانه سجاد استفاده کنند. دانشجویان ایرانی نیز چه در داخل کشور و چه در خارج از ایران می‌توانند از خدمات سامانه سجاد بهره‌مند شوند.

قبل از اینکه برای ثبت‌نام خود اقدام کنید، بهتر است آدرس ایمیل یا شماره تلفن معتبری برای خود تعبیه کرده باشید. در ضمن این آدرس ایمیل یا شماره تلفن باید در لحظه ثبت‌نام در دسترس شما باشد. زیرا کدهای تایید ثبت‌نام برای این آدرس ایمیل یا شماره تلفن ارسال می‌شود. توصیه می‌کنیم به طور حتم آدرس ایمیل و شماره تلفن معتبر خود را در اختیار سامانه بگذارید.

زیرا اطلاع‌رسانی‌های بعدی و همچنین بازیابی رمز عبور از طریق همین راه‌های ارتباطی برای شما ارسال می‌شود. همچنین در دست داشتن کد ملی نیز یکی دیگر از الزامات قبل از ثبت‌نام در سامانه سجاد خواهد بود. به خاطر داشته باشید بعد از تکمیل ثبت‌نام و دریافت تایید نهایی از سامانه، نمی‌توانید درخواست خود را دستکاری یا ویرایش کنید.

قوانین ثبت نام در سامانه سجاد

پیش‌ ثبت‌نام در سامانه

تمامی سامانه‌های الکترونیکی به طور معمول اطلاعات کاربران را دریافت می‌کنند. سامانه سجاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. فرقی ندارد در ایران هستید یا در خارج از کشور اگر به یکی از خدمات ویژه این سامانه نیاز دارید، باید مرحله به مرحله ثبت‌نام خود را تکمیل کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید. ابتدا باید به سایت portal.saorg.ir مراجعه کنید.

با ورود به این سایت پیش‌ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهید. در ادامه نام کاربری و رمز عبور شما مشخص می‌شود. با در دست داشتن نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانید وارد سامانه سجاد شوید و پروفایل خود را تکمیل کنید. به خاطر داشته باشید در هیچ یک از مراحل نباید اطلاعات نادرست یا غیر واقعی وارد کنید زیرا به طور حتم در آینده به مشکل برمی‌خورید.

در زمان تکمیل فرآیند پیش‌ثبت‌نام باید موافقت خود با قوانین و مقررات این سامانه را اعلام کنید. در واقع با فشردن دکمه « با قوانین گفته‌شده موافق هستم» می‌توانید فرم تکمیل ثبت‌نام خود را مشاهده کنید.

اطلاعات ثبت نام در سامانه سجاد

تکمیل ثبت‌نام و پروفایل کاربری در سامانه سجاد

زمانی که رمز عبور و نام کاربری خود را مشخص و دریافت کردید، باید دوباره به سایت portal.saorg.ir وارد شوید. این بار نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و به پرتال کاربری خود وارد شوید. در این مرحله باید اطلاعات شخصی و هویتی خود را به طور کامل در سامانه ذکر کنید.

به خاطر داشته باشید، تکمیل اطلاعات شخصی و تحصیلی شما به تکمیل پروفایل شما کمک زیادی می‌کند. در واقع می‌توان گفت اطلاعات هویتی و تحصیلی یکی از اصلی‌ترین اطلاعات لازم در تکمیل پروفایل شما در سامانه سجاد است.

با تکمیل پروفایل کاربری خود می‌توانید به مراحل بعدی این سامانه وارد شوید و خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید. به عبارت دیگر تکمیل پروفایل و ثبت‌نام به معنای ثبت درخواست خدمات نخواهد بود. در این مرحله باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید:

  •       نام و نام خانوادگی
  •       کد ملی
  •       تاریخ تولد
  •       شماره موبایل
  •       پست الکترونیکی
  •       رمز عبور

بدون‌شک می‌دانید همیشه در سامانه‌های الکترونیکی موارد ستاره‌دار الزامی هستند. فراموش نکنید در هر بخش تنها اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید. برای مثال در کادر کد ملی باید اعداد بنویسید یا شماره موبایل شما باید 11 رقم باشد. همچنین پست الکترونیکی شما نیز باید معتبر باشد. این ایمیل راه ارتباطی سامانه سجاد خواهد بود.

اطلاعات ثبت نام

دریافت کد فعال‌سازی از سامانه

زمانی که ثبت‌نام خود را تکمیل کنید و تمام اطلاعات خواسته‌شده را وارد سامانه کنید. به مرحله جدیدی دسترسی پیدا خواهید کرد. در این مرحله باید بر روی کلید تماس کلیک کنید تا سامانه به طور مستقیم با شما ارتباط برقرار کند. در این مرحله کد فعال‌سازی به طور مستقیم از طریق سامانه برای شما ارسال می‌شود.

در نظر داشته باشید اگر بر روی پیامک کلیک کنید، کد فعال‌سازی از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود. این مرحله مربوط به ارزیابی و سنجش صحت شماره تلفن شما خواهد بود. فراموش نکنید برای وارد کردن کد فعال‌سازی تنها 5 دقیقه فرصت دارید. بدین‌صورت که از زمان دریافت کد یا زمان ورود آن به کادر درون سامانه تنها 5 دقیقه زمان خواهید داشت.

اگر ورود این کد بیش از 5 دقیقه طول کشید، باید دوباره درخواست کد فعال‌سازی را ارسال کنید. نکته مهم اینکه اگر پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دهید و پروفایل را تا حدودی تکمیل کنید اما تا 1 ماه درخواست خود را ثبت نکنید. حساب کاربری شما به طور خودکار غیرفعال و باطل می‌شود.

ارسال مدارک در سامانه سجاد

بعد از دریافت کد فعال‌سازی سامانه سجاد، نوبت به ارسال مدارک می‌رسد. در این مرحله باید مقاطع دانشگاهی خود را به ترتیب از آخرین مقطع تا پایین‌ترین دوره تحصیلی مشخص کنید. به ازای هر یک از مقاطع تحصیلی خود می‌توانید مدارک لازم را بارگذاری نمایید.

در صورتی که هنگام آپلود مدارک دچار مشکل شوید یا مدارک شما به طور کامل بارگذاری نشوند، ثبت‌نام شما به درستی انجام نمی‌شود. به عبارت دیگر شما ثبت‌نام ناقصی خواهید داشت که در آینده باید آن را ویرایش کنید. در نظر داشته باشید سال تحصیلی یا دانشگاهی که پذیرفته شده‌اید یکی از اصلی‌ترین عناصر به هنگام بارگذاری مدارک است.

 

ارسال مدارک تحصیلی

تکمیل ثبت‌نام در سامانه سجاد

با پشت سر گذاشتن تمام مراحل بالا و بعد از بارگذاری مدارک ضروری، شما به آخرین مرحله سامانه سجاد دست می‌یابید. در این بخش ثبت‌نام شما تکمیل می‌شود. بعد از اتمام تمام مراحل، کادری مقابل شما نمایش داده می‌شود که به تکمیل ثبت‌نام متقاضی اشاره دارد.

طی این مرحله شما باید از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن باشید زیرا در این کادر شما صحت اطلاعات وارد شده را تایید می‌کنید. فراموش نکنید در پایان این بخش نیز باید کد امنیتی را در کادر خواسته‌شده وارد کنید و دکمه ارسال را بزنید تا ثبت‌نام شما در سامانه سجاد تکمیل شود.

تکمیل ثبت نام

خدمات سامانه سجاد

سامانه سجاد به تمام امورات دانشجویان داخل ایران رسیدگی می‌کند. در ضمن دانشجویان به کمک همین سامانه می‌توانند برای لغو تعهد آموزش رایگان خود درخواست دهند. یکی دیگر از خدمات مهم این سامانه تایید مدارک تحصیلی و دانشگاهی داخلی است. این مدارک بیشتر برای ترجمه رسمی دریافت می‌شوند. در ضمن دانشجویان داخل کشور برای کسب انتقالی و مهمانی می‌توانند در همین سامانه درخواست خود را ثبت کنند.

  •       امور مربوط به اعزام دانشجویان
  •       ارائه مدارک لازم برای دانشجویان دکتری که به دنبال فرصت تحقیقاتی هستند
  •       رسیدگی به امور دانشجویان غیر ایرانی
  •       تمدید اقامت تحصیلی دانشجویان و حتی اعضای خانواده آنها
  •       تمدید ویزا تحصیلی
  •       صدور گواهی خروج قطعی
  •       صدور اقامت تحصیلی برای دانشجویان و اعضای خانواده آنها
  •       تمدید اعتبار پاسپورت البته این خدمت مخصوص اتباع افغانی است
اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *