راهنمای استفاده از سامانه میخک

راهنمای استفاده از سامانه میخک

در کجای این دنیا زندگی می‌کنید؟ تمام ایرانیانی که در سایر کشورهای خارجی ساکن هستند برای انجام امور حقوقی و قضایی خود همانند دریافت مدارک تحصیلی، بیمه درمانی، طلاق، ازدواج، وصیت، یا ارثیه باید براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.

اگر در کشور کانادا ساکن هستید و می‌خواهید در جهت تکمیل مراحل مهاجرت به کانادا، گواهی تحصیلی خود را از ایران دریافت کنید، چه راه‌حلی پیش‌رو خواهید داشت؟ شاید فکر کنید که باید به ایران برگردید. ولی خبر خوب اینکه برای تکمیل این فرآیندها می‌توانید از سامانه میخک استفاده کنید.

قبل از آشنایی با کاربرد و کارایی این سامانه، بهتر است با نحوه روی کار آمدن سامانه میخک آشنا شوید. وزارت امور خارجه در راستای تسهیل روند پرونده‌های حقوقی،قضایی، و حتی تحصیلی ایرانیان ساکن در کشورهای خارجی و فراهم کردن بهترین خدمات کنسولی، این سامانه را راه‌اندازی کرد. در ادامه اپلای‌مورنینگ راهنمای کاملی از نحوه استفاده از سامانه میخک در اختیار شما می‌گذارد.

ورود به سامانه میخک

پیش از این نیز گفتیم در این مقاله راهنمای استفاده از سامانه میخک را برای شما شرح می‌دهیم. اولین قدم در استفاده از این سامانه، ورود به آن و ایجاد یک حساب کاربری خواهد بود. سامانه میخک نیز همانند سایر سامانه‌های الکترونیکی دارای یک وب‌سایت رسمی است.

بدین‌ترتیب کاربران پس از ورود به وب‌سایت این سامانه می‌توانند از خدمات کامل آن برخوردار شوند. با ورود به سامانه میخک و ایجاد یک حساب کاربری می‌توان به مراحل بعدی راهنمای استفاده از سامانه میخک دسترسی پیدا کرد.

ثبت‌نام در سامانه میخک

مرحله بعد از ورود به سامانه میخک، تکمیل ثبت‌نام خود است. بدون‌شک طی انجام مراحل مهاجرت خود به کانادا، در سامانه‌های الکترونیکی زیادی ثبت‌نام کرده‌اید و تا حدودی با مراحل ثبت‌نام این سامانه‌ها آشنا هستید. همان‌طور که می‌دانید طی ثبت‌نام اولیه در تمامی سامانه‌های الکترونیکی اطلاعات هویتی شما الزامی خواهند بود.

از این‌رو به هنگام تکمیل ثبت‌نام خود به هیچ‌وجه از اطلاعات ناقص و نادرست استفاده نکنید. به عبارت دیگر توصیه می‌کنیم اطلاعات شخصی و هویتی خواسته‌شده در این سامانه را با دقت زیادی گرد هم آورید. آیا می‌دانید منظور از اطلاعات هویتی چه اطلاعاتی است؟

  •       نام و نام خانوادگی
  •       شماره ملی
  •       شماره و سریال شناسنامه
  •       اطلاعات محل سکونت
  •       اطلاعات تماس منزل
  •       شماره موبایل
  •       آدرس و کدپستی

انتخاب نوع خدمت‌رسانی

پس از ورود به سامانه، ایجاد حساب کاربری، و تکمیل ثبت‌نام در سامانه میخک باید نوع خدمت مورد نیاز خود را انتخاب کنید. طی این راهنما توضیح دادیم که سامانه میخک خدمات زیادی از جمله صدور انواع گواهی‌های تحصيلي ایرانی، صدور گواهی وکالتنامه، و سایر خدمات کنسولی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار شما می‌گذارد.

برای مثال ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند برای دریافت گواهی تحصیلی ایرانی خود باید از سامانه کمک بگیرند. به طور کلی مهاجران ایرانی برای تکمیل مراحل مربوط به مهاجرت تحصیلی خود و همچنین ارائه مدارک لازم به دانشگاه مورد نظر باید گواهی تحصیلی ایرانی خود را فراهم کنند. برای این کار نیز بهتر است از طریق سامانه میخک دست به کار شوند.

به زبان ساده با انتخاب نوع خدمت شما می‌توانید طی مدت کوتاهی به مدرک مورد نظر خود دست پیدا کنید. برای مثال اگر به دنبال فراهم کردن آخرین گواهی تحصیلی دانشگاهی خود هستید، می‌توانید در سامانه میخک نوع درخواست خود را تامین گواهی تحصیلی ایرانی مشخص کنید تا در ادامه این روند کارشناسان مربوطه سامانه میخک به درخواست شما رسیدگی کنند. در ادامه دیگر خدمات این سامانه را برای شما نام می‌بریم:

  • دریافت و تایید مدارک تحصیلی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی ایرانی
  • تایید و دریافت مدارک بیمه درمانی
  • درخواست تنظیم و ارائه وکالتنامه
  • تصدیق امضا
  • استعلام گواهینامه رانندگی ایرانی
  • صدور و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه
  • صدور و دریافت گذرنامه

 

بارگذاری مدارک لازم

با انتخاب نوع خدمت مورد نظر خود نوبت به ارائه مدارک می‌رسد. بدین‌ترتیب باید تمامی مدارکی که این سامانه از شما می‌خواهد را به طور کامل بارگذاری کنید. علاوه بر بارگذاری مدارک لازم باید فرم‌های مربوطه را پر و به همراه این مدارک در اختیار سامانه میخک بگذارید.

توجه داشته باشید، براساس نوع خدمت مورد نظر شما سامانه میخک مدارک متفاوتی دریافت می‌کند. برای مثال اگر برای دریافت و تایید گواهی تحصیلی ایرانی خود به این سامانه مراجعه کرده‌اید، باید مدارک هویتی و تحصیلی خود را در اختیار سامانه بگذارید.

به منظور دریافت وکالتنامه برای انجام امور طلاق ایرانی یا سایر امورات مربوطه، به مدارک دیگری نیاز است.  اگر در مورد بارگذاری مدارک خود در این سامانه به کمک نیاز دارید، می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای اپلای‌مورنینگ کمک و مشاوره بگیرید.

دریافت کد رهگیری از سامانه میخک

بعد از آشنایی با مراحل استفاده از سامانه میخک وارد مرحله جدیدی می‌شوید. دریافت کد رهگیری به طور تقریبی مهم‌ترین مرحله این راهنما به حساب می‌آید. با تکمیل ثبت‌نام خود، بارگذاری مدارک لازم، ارائه فرم‌های مربوطه و انتخاب نوع خدمت درخواستی، این سامانه به صورت خودکار یک کد رهگیری برای شما ارسال می‌کند.

ناگفته نماند ارسال این کد به معنای تایید تمام مدارک باگذاری‌شده و اطلاعات ورودی شما است. بنابراین اطلاعات هویتی و شخصی خود را بدون هیچ نقصی در این سامانه قرار دهید زیرا اگر مدارک شما نادرست باشند یا طی روند ثبت‌نام شما مشکلی به وجود آید، باید به صورت حضوری به سفارت ایران در کشور محل سکونت خود مراجعه کنید. این در حالی است که با ارائه اطلاعات ورودی صحیح، سامانه میخک یک کد رهگیری در اختیار شما می‌گذارد

سیستم نوبت‌دهی سامانه

آخرین مرحله راهنمای استفاده از سامانه میخک مربوط به نوبت‌دهی این سامانه است. پس از تایید اولیه مدارک و نوع خدمت شما، باید برای احراز هویت به سفارت ایران در کشور محل زندگی خود مراجعه کنید. خبر خوب اینکه وزارت امور خارجه برای جلوگیری از ازدحام و شلوغی بیش از حد متقاضیان، سیستمی به منظور نوبت‌دهی برای احراز هویت تعبیه کرده است.

این سیستم نوبت‌دهی در سامانه میخک به وجود آمد تا متقاضیان بتوانند بدون معطلی و اتلاف وقت، برای احراز هویت نوبت بگیرند. فراموش نکنید، 2 کشور آمریکا و کانادا از طریق برنامه اسکایپ برای احراز هویت برنامه چیده‌اند. اما مابقی کشورها پس از نوبت‌دهی نیاز به احراز هویت حضوری خواهند داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی داشتیم نحوه استفاده از سامانه میخک را به صورت خلاصه برای شما شرح دهیم. همچنین خدمات موجود در این سامانه نیز برای شما بیان شد. پس در نظر داشته باشید به منظور کسب خدمات مورد نظر خود از این سامانه باید فرم‌های مربوطه را پر کنید و مدارک مورد نظر را در اختیار کارشناسان مربوطه بگذارید. در صورتی که به هنگام ثبت درخواست خود برای دریافت و تایید گواهی تحصیلی ایران دچار مشکل شدید می‌توانید از کمک و راهنمایی افراد متخصص بهره‌مند شوید.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *