بین شهروندی و اقامت دائم کانادا چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد!

بین شهروندی و اقامت دائم کانادا چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد!

اقامت دائم به کسی تعلق می‌گیرد که به کانادا مهاجرت کرده و براساس قوانین این کشور واجد شرایط دریافت اقامت دائم بوده است. شخصی که اقامت دائم می‌گیرد جزء شهروندان کانادا محسوب نمی‌شود بلکه شهروند کشور محل تولد خود به حساب می‌آید. بسیاری از افرادی که برای مهاجرت به کانادا اقدام می‌کنند، به اخذ شهروندی این کشور نیز علاقه‌مند هستند.

به هر حال قبل از اینکه بتوانیم جزء شهروندان کشور کانادا به حساب آییم، باید اقامت دائم این کشور را دریافت کنیم. به طور کلی نتیجه مطلوب تمام برنامه‌های مهاجرتی کانادا، کسب اقامت دائم این کشور خواهد بود. بعد از اینکه اقامت دائم دریافت کردید، کارت اقامت در کشور کانادا برای شما صادر می‌شود.

چگونه اقامت دائم کانادا را بگیریم؟

به منظور کسب اقامت دائم کانادا باید طبق راهنما و دستورالعمل‌های سفارت کانادا اقدام و فرم‌های مربوطه را پر کنید. در ضمن اطلاعات خواسته‌شده را بدون هیچ نقصی در اختیار کارشناسان سفارت قرار دهید. این کارشناسان حتی در نحوه پرکردن فرم‌ها به شما کمک می‌کنند.

فراموش نکنید مدارک لازم را باید جمع‌آوری و پشتیبانی کنید. به سوالات موجود در فرم‌ها با دقت پاسخ دهید زیرا با کمک این پاسخ‌ها پرونده مهاجرت شما به کانادا پردازش می‌شود. به طور معمول کانادا بیشتر به افرادی اقامت دائم می‌دهد که توانایی بالایی در تحصیلات و تجربه کاری داشته باشند و همچنین بتوانند به اقتصاد این کشور کمک کنند.

استانداردهای لازم برای کسب اقامت دائم در کانادا را رعایت کنید تا بتوانید حتی برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی دست به کار شوید. در مرحله بعد باید به استان یا منطقه‌ای که قصد سکونت در آن دارید، درخواست بدهید.

در واقع کشور کانادا بین نامزدهای اقامت دائم، افرادی که شرایط بهتری دارند و به اقتصاد و اجتماع کانادا کمک می‌کنند را می‌پذیرد.

مزایای دریافت اقامت دائم کانادا

مزایای دریافت اقامت دائم کانادا چیست؟

کشور کانادا اغلب بهشت مهاجران نامیده می‌شود. این کشور سالانه با افزایش تعداد مهاجران خود جهان را شگفت‌زده می‌کند. طبیعت منحصربه‌فرد کانادا، اقتصاد قوی آن، فرآیند آسان مهاجرت، و سایر موارد باعث می‌شوند کشور کانادا به یکی از ایده‌آل‌ترین مقاصد مهاجرتی برای کسب اقامت دائم به حساب آید. در ادامه 5 مورد از مزیت‌های کسب اقامت دائم کانادا را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

حق زندگی و کار در کانادا

کشور کانادا به عنوان دومین کشور برتر دنیا برای زندگی و کار رتبه‌بندی شده است. یکی از مقاصد برتر برای زندگی راحت، بهره‌مندی از اقتصاد منحصربه‌فرد، کارآفرینی و تجربه زندگی با کیفیت به حساب می‌آید. با کسب اقامت دائم این کشور می‌توانید به هر منطقه یا استانی در کانادا نقل مکان کنید. در واقع مجبور نیستید به یک کارفرما، شغل، یا حتی یک استان متکی باشید.

تمدید ویزای خود بعد از 5 سال

بیشتر کارت‌های اقامت دائم به مدت 5 سال اعتبار دارند، البته برخی از آنها نیز تنها 1 سال معتبر خواهند بود. می‌توان گفت هیچ محدودیتی برای تمدید ویزای شما وجود ندارد. کافی است از پس هزینه‌های زندگی در کانادا برآیید. هدف و سابقه شما در طول اقامت دائم این کشور مورد توجه افیسر مهاجرتی قرار می‌گیرد.

همراه داشتن اعضای خانواده

با کسب اقامت دائم کانادا شما می‌توانید اعضای خانواده خود را به همراه داشته باشید. خبر خوب اینکه حتی اعضای خانواده شما می‌توانند در صورت کسب اقامت دائم این کشور به زندگی، تحصیل، و کار خود ادامه دهند. البته شما باید بالای 18 سال سن داشته باشید تا بتوانید از سایر اعضای خانواده خود مراقبت و پشتیبانی کنید.

تحصیل رایگان کودکان

دولت کانادا تحصیل رایگان برای همه کودکان را تضمین می‌کند، به عبارت دیگر با کسب اقامت دائم کودکان می‌توانند تا 18 سالگی از تحصیل رایگان برخوردار باشند. تحصیلات این کشور دارای 3 سطح آموزشی ابتدایی، متوسطه، و عالی است. گذشته از این موارد، هزینه‌های تحصیلات دانشگاهی برای افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

مراقبت‌های بهداشتی همگانی

دولت و مقامات کانادا به افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند، بهترین مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌دهد. برای هر یک از افرادی که ویزای اقامت دائم کشور کانادا را دارند، مراقبت‌های پزشکی رایگان در نظر گرفته شده است. در ضمن این مراقبت‌های بهداشتی تمام داروهای تجویزی را پوشش می‌دهند. همچنین به عنوان یک فرد مقیم دائم کانادا می‌توانید برای بیمه سلامت عمومی نیز اقدام کنید.

شهروندی کانادا

شهروندی کانادا با اقامت دائم کانادا چه تفاوتی دارد؟

در صورتی که فردی بعد از مهاجرت به کانادا بتواند اقامت دائم این کشور را به دست آورد، از حقوق خوبی برخوردار می‌شود. در ادامه حقوق یک فرد مقیم دائم این کشور را به طور خلاصه ذکر می‌کنیم:

فرقی ندارد مقیم یا شهروند کشور کانادا به حساب می‌آیید، در هر حال باید مسئولیت‌های اجتماعی و شهروندی این کشور را به خوبی عهده‌دار شوید. برای مثال پرداخت مالیات و رعایت قوانین این کشور جزء وظایف اصلی تمام افراد مقیم و شهروندان است. به طور کلی می‌توان گفت 2 تفاوت اساسی بین افراد مقیم کانادا و شهروندان این کشور وجود دارد.

  •       افراد مقیم کانادا نمی‌توانند در انتخابات رای دهند یا حتی نامزد شوند
  •       حضور افراد مقیم کانادا در برخی سمت‌ها و موقعیت‌ها نیاز به مجوز امنیتی دارد

ناگفته نماند افراد مقیم کانادا پاسپورت کانادایی ندارند. بنابراین اگر این افراد مقیم بخواهند از کشور کانادا به کشور دیگری بروند، باید سند اقامت خود را به همراه گذرنامه کشور محل تولد خود ارائه دهند. در نظر داشته باشید کارت‌های اقامت دائم برای یک بازه زمانی مشخص اعتبار دارند، بنابراین باید به طور مداوم آنها را تمدید کنید.

مدت اعتبار کارت اقامت دائم کانادا چقدر است؟

زمانی که شخصی برای کسب اقامت دائم کانادا واجد شرایط است، در واقع کارت اقامت دائم این کشور را دریافت می‌کند. به طور معمول این کارت به مدت 5 سال اعتبار دارد ولی در برخی از موارد نادر ممکن است تنها 1 سال معتبر باشد.

به خاطر داشته باشید این کارت به عنوان یک سند مسافرتی معتبر برای ورود به مرزهای کانادا استفاده می‌شود. بعد از اینکه اقامت دائم خود را دریافت کردید، توصیه می‌کنیم کارت اقامت خود را بگیرید زیرا با کمک این کارت می‌توانید تا خارج از مرزهای کانادا نیز سفر کنید.

فراموش نکنید وضعیت اقامت دائم شما با انقضای کارت اقامت دائم تان منقضی نمی‌شود. تنها در صورتی اقامت شما منقضی می‌شود که از طریق مراجع قانونی فرآیند رسمی را پشت سر بگذارید. در ضمن ساکنان دائمی که کارت اقامت ندارند، می‌توانند به خارج از کانادا سفر کنند کافی است برای ثبت یک سند مسافرتی اقامت دائم درخواست بدهند.

البته داشتن این کارت روند سفر به خارج از کانادا را آسان‌تر می‌کند. به طور کلی شما می‌توانید برای تمدید یا جایگزینی کارت اقامت خود درخواست بدهید.

چطور اقامت دائم کانادا به شهروندی این کشور تبدیل می‌شود؟

برای افرادی که به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند، سوالات زیادی وجود دارد برای مثال برای مهاجرت به کانادا چه وسایلی ببرم یا چطور اقامت دائم خود را به شهروندی این کشور تبدیل کنم. در این بخش به پاسخ این سوال اشاره خواهیم کرد. بعد از اینکه به عنوان مقیم دائم کانادا معرفی شدید باید موارد زیر را رعایت کنید:

  •       باید بین 3 تا 5 سال در کشور کانادا زندگی کنید
  •       مالیات بپردازید و پرداخت مالیات خود را به طور رسمی ثبت کنید
  •       در آزمون مربوط به حقوق، مسئولیت‌ها، و اطلاعات کشور کانادا شرکت کنید
  •       مهارت‌های زبان خود را توسعه دهید و آن را ثابت کنید

به خاطر داشته باشید با توجه به شرایطی که شما دارید، ممکن است برخی از این مراحل تغییر کنند یا حتی مسائل و مدارک دیگری نیز اضافه شوند. برای مثال تبدیل اقامت دائم یک فرد زیر 18 سال به شهروندی کانادا به طور حتم با سایر افراد متفاوت است. همچنین شما حتی می‌توانید برای فرزندخوانده خود نیز درخواست بدهید.

در نظر داشته باشید اگر یکی از اعضای فعلی یا سابق نیروهای مسلح کانادا هستید فرآیند تبدیل اقامت شما به شهروندی سریع‌تر انجام می‌شود. شاید با خود فکر کنید در صورت ازدواج با فردی کانادایی، شما نیز شهروند کانادا خواهید بود، باید گفت به هیچ‌وجه اینطور نیست. حتی اگر همسر شما یک فرد کانادایی باشد، شما باید شرایط ذکر شده در بالا را داشته باشید.

شباهت های اقامت دائم و شهروندی کانادا

شباهت های اقامت دائم و شهروندی کانادا

بعد از اینکه تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا را بررسی کردیم، باید شباهت‌های میان این 2 موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی اقامت دائم و شهروندی بیش از تفاوت‌های ذکرشده در بخش‌های قبلی به یکدیگر شباهت دارند. تمام حقوق و مسئولیت‌های یک مقیم کانادا با شهروند این کشور تفاوتی ندارد.

از شباهت‌های این 2 وضعیت می‌توان به درخواست ویزای کشور کانادا اشاره کرد. فرقی ندارد شما مقیم کانادا هستید یا شهروند این کشور محسوب می‌شوید، به هر حال از تمام حقوق مربوط به شهروندان کانادایی بهره‌مند می‌شوید. به طور کلی کشور کانادا افراد مقیم خود و شهروندانش را تحت حمایت کامل دارد و از آنها پشتیبانی می‌کند.

جمع بندی

همه متقاضیان مهاجرت به کانادا به فکر دریافت اقامت دائم این کشور و همچنین کسب شهروندی کشور کانادا هستند. بدین‌ترتیب بعد از مهاجرت به کانادا سعی می‌کنند شرایط لازم برای ثبت درخواست اقامت دائم خود را مهیا کنند تا با گذر زمان بتوانند شهروندی این کشور را به دست آورند.

همان‌طور که گفتیم اقامت دائم با شهروندی کشور کانادا تا حد زیادی شرایط یکسانی دارند ولی افراد مقیم کانادا نمی‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سیاست این کشور دخالت کنند و نظر بدهند. اما در مقابل می‌توانند از حقوق و مزایای شهروندان این کشور بهره‌مند شوند. پیش از این نیز گفتیم مدت اعتبار کارت اقامت کانادا به طور معمول 5 سال خواهد بود.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *