قوانین کار دانشجویی در کانادا

قوانین کار دانشجویی در کانادا

بسیاری از دانشجویانی که مهاجرت به کانادا را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند، به فکر منبع درآمدی برای پرداخت هزینه‌های خود خواهند بود. از این‌رو، مهاجران در کشور کانادا به دنبال کار و کسب و درآمد هستند. مهاجران تحصیلی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. برای مثال بسیاری از ایرانیانی که برای ادامه تحصیل به کانادا می‌روند، از مزیت شغل‌های دانشجویی و ساعات کاری محدود در کانادا استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب راجع به قوانین کار دانشجویی در کانادا بخوانید.

به طور حتم می‌دانید هر کشور دارای محدودیت‌ها و قوانین خاص به خود خواهد بود. قوانین کار دانشجویی در کانادا جزو مواردی است که این کشور برای کار دانشجویی وضع کرده است که دانشجویان شاغل موظف به رعایت این قوانین خواهند بود. به عبارت دیگر کشور کانادا شرایط اشتغال دانشجویان را تحت کنترل و نظارت دارد. این نظارت‌ها شامل واجد شرایط بودن دانشجو به منظور استخدام در بخش دولتی، مدیریتی، و انجام انواع مسئولیت‌ها خواهد بود.

اجازه کار دانشجویی در کانادا

در صورتی که مجوز تحصیلی دریافت کنید که به شما اجازه کار دانشجویی در کانادا را بدهد، می‌توانید در دانشگاه یا خارج از آن کار کنید. تنها در صورت داشتن مجوز کار دانشجویی می‌توانید در حین تحصیل خود درآمد داشته باشید. در ضمن داشتن کار دانشجویی در کشور کانادا الزامات دیگری نیز دارد که باید از پس آنها برآیید.

همان‌طور که گفتیم با داشتن مجوز تحصیلی و کسب دانش به صورت تمام وقت در یک موسسه آموزشی کانادایی، می‌توانید برای شروع کار دانشجویی خود نیز اقدام کنید. در واقع شما می‌توانید بدون مجوز کار در محوطه دانشگاه مشغول به کار شوید. در ضمن اگر مجوز تحصیلی شما حرفه‌ای و تخصصی باشد، بدون مجوز کار اجازه کار دانشجویی خواهید داشت.

فراموش نکنید تنها در صورتی می‌توانید در این کشور شروع به کار کنید که برنامه تحصیلی خود را تعیین کرده باشید. گذشته از این موارد، تا قبل از شروع تحصیل خود نمی‌توانید مشغول به کار شوید. کار دانشجویی در کانادا به چند صورت ممکن خواهد بود.

کار دانشجویی در دانشگاه یا خارج از آن

کار دانشجویی در دانشگاه یا خارج از آن

با داشتن  مجوز تحصیلی ممکن است بتوانید بدون دریافت مجوز رسمی کار در دانشگاه یا حتی خارج از آن مشغول به کار شوید. توصیه می‌کنیم پیش از پیدا کردن شغل موردنظر از واجد شرایط بودن خود مطمئن شوید.

کار دانشجویی به عنوان کارآموز

در صورتی که براساس برنامه تحصیلی شما، دوره‌های کارآموزی یا همکاری با سازمان مربوطه الزامی باشد، باید مجوز کار دریافت کنید. در واقع باید برای مجوز کار درخواست رسمی بفرستید.

کار دانشجویی به منظور آمادگی برای دوران بعد از فارغ‌التحصیلی

می‌توانید در دوران دانشجویی خود مشغول به کار شوید و به تدریج برای مجوز کار بعد از فارغ‌التحصیلی نیز درخواست بدهید. البته برای این کار نیز باید در ابتدا از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل کنید.

هشت مزیت کار دانشجویی در کانادا

همانطور که می دانید مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از پرطرفدارترین روش های مهاجرت به این کشور است. کشور کانادا بهترین خدمات آموزشی را به همراه بالاترین سطح کیفیت در اختیار دانشجویان بین‌المللی می‌گذارد. از آنجاییکه آموزش‌ها و مهارت‌های تدریس‌شده در موسسات آموزشی کانادا سطح بالایی دارند، دانشجویان می‌توانند به مشاغل خوبی دست پیدا کنند. همین امر سبب آشنایی بیشتر آنها با شغل آینده‌شان خواهد بود.

خوشبختانه کشور کانادا به دانشجویان اجازه کار می‌دهد تا در محیط‌های اجتماعی قرار بگیرند و خود را برای مشاغل بزرگ‌تر آماده کنند. دانشجویان در بعضی موارد می‌توانند درخواست مجوز کار بدهند و به راحتی در این کشور مشغول شوند. از مزیت‌های کار دانشجویی در کانادا، آشنا شدن با محیط‌های شغلی و قوی‌تر شدن در ارتباطات خواهد بود.

بدون‌شک با جمع‌آوری یک سابقه کاری خوب دانشجویان برای مشاغل آینده خود شانس بهتری خواهند داشت. در ادامه به 8 مورد از مزایای کار دانشجویی در کانادا اشاره خواهیم کرد:

  •       بازار کار منعطف
  •       وجود انواع فرصت‌های شغلی
  •       سخت‌گیری و نظارت به قوانین کار، نظم داشتن
  •       امنیت شغلی
  •       شرایط کاری عالی
  •       رفتار عادلانه حتی با افراد غیر کانادایی
  •       کسب درآمد و کمک به مخارج دانشگاه
  •       خدمات پزشکی رایگان

درآمد حاصل از کار دانشجویی در کانادا

متوسط حقوق سالانه برای کار دانشجویی در کانادا به صورت نیمه‌وقت حدود 42565 دلار کانادا یا ساعتی 22 دلار کانادا خواهد بود. در بعضی موارد نیز مشاغل پاره‌وقت دانشجویان، حقوقی معادل 10 دلار کانادا در هر ساعت خواهد داشت. این حقوق به صورت ساعتی به دانشجویان پرداخت می‌شود. در ادامه لیستی از مشاغل مناسب برای دانشجویان به همراه حقوق ساعتی آنها را ذکر می‌کنیم:

  •       کمک راننده: 17.37 دلار کانادا
  •       طراح سایت: 24.6 دلار کانادا
  •       ویراستار/ نویسنده: 30 دلار کانادا
  •       مربی موسیقی: 26.37 دلار کانادا
  •       نگه‌داری از سگ: 13.69 دلار کانادا
  •       راننده: 18.38 دلار کانادا
  •       آشپز: 15.36 دلار کانادا
  •       متصدی بار: 15.31 دلار کانادا
  •       صندوقدار: 12.68 دلار کانادا

حقوق‌های ذکرشده در بالا، میانگین درآمد ساعتی یک دانشجو در کشور کانادا خواهد بود. به خاطر داشته باشید، مسائل زیادی بر روی این حقوق تاثیرگذار خواهند بود. برای مثال اعتبار دانشگاه، موقعیت مکانی شغل، میزان تخصص دانشجو، و انصاف کارفرما بر  روی دستمزد دانشجویان شاغل تاثیر می‌گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مطلب آیا کار دانشجویی هزینه تحصیل در کانادا را تامین می کند؟ مراجعه کنید.

درآمد حاصل از کار دانشجویی در کانادا

ویزای کار کانادا

زمانی که فردی غیر مقیم کانادا توسط یک کارفرما کانادایی به شغلی دعوت می‌شود، این فرد با در دست داشتن این گواهی می‌تواند برای ویزای کار کانادا اقدام کند. در واقع هر زمان که شغلی در کشور خارجی به فردی پیشنهاد شود آن فرد می‌تواند مدارک لازم را تهیه کند و ویزا کاری خود را بگیرد. البته کشور کانادا قوانین ویژه‌ای برای قبول ویزای کار در نظر دارد. براساس این قوانین شغلی کشور کانادا، ویزای کاری معتبر است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  •       تمام وقت و غیر فصلی باشد
  •       قراردادی حداقل برای سال با کارکن بسته شود
  •       فرد متقاضی ویزا، مهارت و تخصص لازم در شغل مورد نظر را داشته باشد

همچنین پیشنهاد شغلی منجر به ویزای کار کانادا می‌شود که به صورت کتبی در دسترس قرار بگیرد. در ضمن جزئیات شغلی فرد مورد نظر نیز در آن ذکر شود:

  •       حقوق و مبالغی که باید از حقوق او کسر شود ( همانند مالیات و بیمه)
  •       وظایف شغلی فرد متقاضی
  •       شرایط کاری برای مثال ساعت کاری

به طور کلی شغلی معتبر است که توسط موسسه ارزیابی بازار کار کانادا سنجیده شود. کارفرما نیز باید در راستای جذب کارکن خارجی برای سازمان مربوطه درخواستی ارسال کند. در صورت موافقت این سازمان، کارفرما می‌تواند فرد خارجی را به استخدام درآورد. در این مرحله فرد متقاضی نیز می‌تواند ویزای کار این کشور را بگیرد.

انواع کار دانشجویی در کانادا

همان‌طور که گفتیم دانشجویان می‌توانند در کشور کانادا به 2 صورت شغل انتخاب کنند: درون محوطه دانشگاه و خارج از آن. براساس تاییدیه اداره شهروندی و مهاجرت کانادا، دانشجویان دارای مجوز تحصیلی در کشور کانادا می‌توانند طی دوره تحصیلی خود در خارج از دانشگاه مشغول به کار شوند. در ضمن دانشجویان بین‌المللی می‌توانند بدون مجوز کار در خارج از محوطه دانشگاه برای خود شغلی پیدا کنند.

البته برای کار کردن در کشور کانادا فرد باید دانشجوی تمام‌وقت باشد. در ضمن مجوز تحصیلی معتبر نیز از الزامات اصلی کار دانشجویی در کانادا خواهد بود. برای مثال دانشجویان می‌توانند به عنوان کارآموز، دستیار پژوهشی، یا نماینده ارائه خدمات به مشتری مشغول به کار شوند. در بعضی موارد نیز دانشجویان در بانک‌ها کار می‌کنند.

ساده‌ترین شغل برای دانشجویان در رستوران‌ها و به عنوان سرور یا میزبان خواهد بود. البته دانشجویان را به عنوان آشپز نیز می‌پذیرند. در بعضی از فروشگاه‌ها دانشجویان به عنوان ارائه‌دهنده خدمات مشتری، صندوقدار، و غیره مشغول هستند.

انواع کار دانشجویی در کانادا

شغل‌های دانشجویی در کانادا و میزان درآمد آنها

براساس گزارشات به دست‌آمده، حداقل دستمزد ساعتی دانشجویان در کشور کانادا 10 دلار کانادا برای مشاغل پاره‌وقت است. البته حقوق مشاغل دانشجویی در ایالت‌های مختلف کانادا با یکدیگر فرق دارد. کشور کانادا نیز همانند سایر کشورها برای بعضی از مشاغل ساده و پیش‌پاافتاده کمترین دستمزد را پرداخت می‌کند. اما در ادامه تنها 4 مورد از مشاغلی را ذکر می‌کنیم که حقوق بالایی دارند. رشته های پر درآمد کانادا را اینجا بخوانید.

سرور/ متصدی بار

این شغل را نمی‌توان پردرآمدترین شغل دانشجویی در کانادا در نظر گرفت. اما سرورها و متصدیان بار به طور معمول 15 تا 20 درصد انعام دریافت می‌کنند. از این‌رو مراقبت از بار یا کار کردن به عنوان پیشخدمت در یک رستوران می‌تواند شغل عالی باشد. درآمد این شغل حتی می‌تواند به بیش از صدها هزار دلار در هفته برسد.

دستیار فروش

دستیار فروش یک شغل عالی برای تعطیلات آخر هفته به حساب می‌آید. این مشاغل بیشتر در مرکز شهر وجود دارند. در مکان‌هایی که پر از فروشگاه و خریداران مشتاق است، با این کار می‌توانید پول خوبی به جیب بزنید. البته ساعت کاری این شغل به محلی که کار می‌کنید بستگی دارد. به طور کلی دستیار فروش دستمزد ثابتی دریافت می‌کند و حتی از بعضی فروش‌ها نیز پورسانت خوبی به او می‌رسد.

سروکننده قهوه

یک پله بالاتر از متصدی بار، سروکننده قهوه خواهد بود. این شغل نیز از لحاظ دستمزد ساعتی سطح بالاتری از متصدی بار دارد. اما نکات مثبت این 2 شغل یکسان خواهد بود. در صورتی که قهوه درست کردن را بلد هستید، به همین زود دست به کار شوید. این شغل بیشتر شیفت‌های صبحگاهی دارد.

نگه‌داری از سگ‌ها

در کشور کانادا افراد به قدری سرگرم زندگی خود هستند که حاضرند به شخصی پول بدهند تا از سگ آنها مراقبت کند. در واقع کانادایی‌ها به ازای گردش بردن سگ‌هایشان هزینه پرداخت می‌کنند. در حال حاضر آگهی‌های زیادی برای این شغل وجود دارد. البته در صورتی که در یکی از شهرهای بزرگ کانادا زندگی کنید، باید برای این کار از شهرداری مجوز بگیرید.

چطور در کانادا شغل پیدا کنیم؟

چطور در کانادا شغل پیدا کنیم؟

اکنون که از توانایی کار کردن خود به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل در کشور کانادا مطمئن شدید، می‌توانید در داخل یا خارج از دانشگاه به دنبال کار بگردید. شروع روند کاری شما حتی می‌تواند بدون داشتن مجوز رسمی کار میسر شود. به منظور پیدا کردن شغل در کشور کانادا در قدم اول باید به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل تمام‌وقت ثبت‌نام کنید.

سپس بعد از شروع دوره‌های آموزشی خود مشغول به کار شوید. البته بعد از فارغ‌التحصیلی خود باید مجوز رسمی کار را دریافت کنید. علاوه بر همه این موضوعات، دانشجویان بین‌الملل تنها می‌توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. البته در زمان تعطیلات دانشگاهی می‌توانند به صورت تمام‌وقت مشغول باشند.

با کمک روابط درون دانشگاهی و اساتید می‌توانید در پروژه‌های حاضر در محیط دانشگاه مشغول به کار شوید. همچنین سایت‌های زیادی نیز وجود دارند که برای مشاغل نیمه‌وقت مناسب دانشجویان بین‌الملل پیشنهادات خوبی خواهند داشت. با کمک همین سایت‌ها می‌توانید در کشور کانادا شغل پیدا کنید.

 

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *