رزرو خوابگاه و اجاره خانه دانشجویی در آلمان چگونه انجام می‌شود؟

اجاره خانه در آلمان

یکی از پراسترس‌ترین قسمت‌های مهاجرت به آلمان برای دانشجویان یا کسانی که به‌طور موقت به آلمان می‌روند، روند یافتن محل اقامت است. در این مقاله سعی کرده‌ایم که توضیحاتی در مورد اجاره خانه یا خوابگاه در آلمان را در اختیارت قرار دهیم، تا  از قیمت خوابگاه در آلمان اطلاعات کافی داشته باشی و به بهترین روش خوابگاه یا خانه‌ی مدنظرت را پیدا کنی.

قیمت اجاره خانه دانشجویی در آلمان

قیمت‌ها بسته به موقعیت و کیفیت آپارتمان بسیار متفاوت هست. با این‌حال قیمت مسکن در آلمان به‌طور متوسط ​​حدود 210 تا 360 یورو در ماه است (اگرچه در مراکز شهری قیمت می‌تونه بیشتر باشه). اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید ، برای صرفه‌جویی در هزینه، میتونی هم خونه داشته باشی  و یک زندگی دانشجویی چند نفره رو تجربه کنی 

انواع محل اقامت در آلمان برای زندگی دانشجویی

  •  گزینه اقتصادی- خوابگاه‌ها یا سالن‌های اقامت اتحادیه‌های دانشجویی
  • خانه‌های اجاره‌ای شخصی که در مقایسه با گزینه اول هزینه بیشتری دارد.

رزرو خوابگاه در آلمان یا به زبان آلمانی “Studentenwohnheim” ارزان‌ترین و پر تقاضاترین گزینه برای زندگی در آلمان هستند.

بنابراین اگر بخوای برای رزرو یک اتاق Studentenwohnheim  اقدام کنی، احتمالاً 3-6 ماه در لیست انتظار خواهی بود تا شانس برای گرفتن اتاق پیدا کنی.

 

طبق Deutsches Studentenwerk: «سالن‌های اقامت یا همان خوابگاه‌های آلمان توسط 10 درصد از جمعیت دانشجویی استفاده می‌شوند. 29 درصد از کل دانشجویان آلمانی آپارتمان مشترک دارند، 17 درصد به‌تنهایی در یک آپارتمان زندگی می‌کنند و 20 درصد با یک شریک (هم‌خانه) زندگی می‌کنند». همان منبع ذکر کرده است که خوابگاه‌های سالن‌های اقامت توسط 40٪ از کل دانشجویان بین‌المللی در آلمان اشغال‌شده است. این نشان می‌دهد که 60٪ از دانشجویان بین‌المللی، به‌طور خصوصی، یا در کنار افراد دیگر و یا فقط در کنار آن‌ها اسکان داده می‌شوند. این علت این قضیه می‌تواند ناشی از کمبود خوابگاه‌ها نسبت به تعداد دانشجویان باشد. بااین‌ حال ممکن است عوامل دیگری نیز نقش داشته باشند، که ما در مورد آن‌ها بحث نخواهیم کرد.

چگونه می‌توان به‌عنوان دانشجو در آلمان سکونت پیدا کرد؟

پیدا کردن محل اقامت در آلمان برای افرادی که در حال حاضر خارج از آلمان زندگی می‌کنند بسیار چالش‌برانگیز است. به همین دلیل است که اکثر دانشجویان بین‌المللی آلمان منتظر هستن تا بتونن محل اقامتشون را بررسی کنن.

بر اساس قوانین آلمان، تا شما در آلمان حضور نداشته باشید، قراردادی با شما برای اجاره خانه در آلمان بسته نمیشه. اما این امکان را داری تا به صورت آنلاین خانه مورد نظرتو رزرو کنی.

رزرو خوابگاه در آلمان

چرا یافتن خانه شخصی ایده‌آل برای اجاره دانشجویی در آلمان دشوار است؟

 در صورتی که قصد اجاره خانه در آلمان را دارید، در حال حاضر خانه‌های شخصی زیادی وجود دارد که منتظر اجاره هستند اما فقط تعداد کمی از آن‌ها کاملاً مبله و مناسب برای زندگی هستند. بسیاری از آپارتمان‌ها و اتاق‌ها به تجهیزات مسکن و نوسازی‌هایی نیاز دارند. برای اجاره خانه دانشجویی تمام چیزهایی که مدنظر دارید لیست کنید تا در هنگام بازید آنلاین یا حضوری با داشته‌های خانه چک کنید.

دلایل اصلی ملاقات حضوری با مالک برای بررسی جزئیات و کلیه شرایط قرارداد اجاره، قبل از امضای آن، عبارت‌اند از:

  • بسیاری از آپارتمان‌های شخصی ارزان‌قیمت که برای اجاره دانشجویان هستند، فاقد مبلمان،کابینت آشپزخانه، یخچال، اجاق‌گاز، کمد، تخت یا میز، پرده و سایر ملزومات موردنیاز برای زندگی است -شما باید با هزینه خودتان آن‌ها را خریداری کنید.
  • مکان‌های شخصی کاملاً مبله بسیار کمیاب است و در مقایسه با مکان‌های غیرمبله بسیار پرهزینه است.
  • صاحب‌خانه‌ها، معمولاً در حال جستجو برای قراردادهای اجاره بلندمدت هستند – چیزی که شمارا در تغییر مکان محدود می‌کند، زیرا ممکن است شرایط شما تغییر کند.
  • صاحب‌خانه‌ها ممکن است مواردی را در قرارداد بگذارند که به آن‌ها امکان افزایش اجاره‌بها را در طول زمان می‌دهد.
  • آپارتمان‌هایی وجود دارد که نیاز به بازسازی دارند که باید توسط مستأجر انجام شود، این برای شما هزینه اضافی، وقت و انرژی دارد و این در صورتی است که در بیشتر موارد غرامت دریافت نخواهید کرد. 
  • قراردادهای اجاره‌نامه معمولاً به زبان آلمانی نوشته می‌شود و صاحب‌خانه می‌تواند از این مزیت برای داشتن مواردی استفاده کند که به آن‌ها اجازه می‌دهد شرایطی را که شما قادر به درک آن‌ها نیستید شامل شود – مترجمی را با خود همراه کنید که می‌تواند همه آنچه را که در قرارداد نوشته‌شده توضیح دهد.

در روزهای اول دانشجویی خود در آلمان کجا اسکان داشته باشیم؟

اسکان به‌طور موقت تا زمان یافتن محل اقامت دائم در آلمان در بین دانشجویان بین‌المللی یک عمل معمول است.

گزینه‌های سکونت موقت دانشجویان در آلمان:

  • هتل‌های ارزان‌قیمت در آلمان
  • خوابگاه‌های ارزان‌قیمت در آلمان
  • خوابگاه‌های جوانان در آلمان – شما باید با پرداخت هزینه‌ای ناچیز عضو انجمن ملی فدراسیون بین‌المللی خوابگاه جوانان باشید.
  • B&B خصوصی در آلمان- اتاق‌های خصوصی افرادی که از “Privatzimmer” آنلاین تبلیغ می‌کنند.
  • اجاره پانسیون در آلمان/اجاره مهمان‌خانه در آلمان

نکته: قبل از تاریخ سفر، رزرو آنلاین را خیلی زود انجام دهید.

چه کارهایی برای اجاره خانه (خوابگاه) دانشجویی در آلمان باید انجام داد؟

  • قبل از سفر به آلمان سریعاً یك گزینه موقتی برای سکونت پیدا كنید – بنابراین می‌تونی تا زمان یافتن محل مناسب دائمی در آنجا بمانی (از اطلاعاتی كه توسط آژانس‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شود استفاده كنی یا به دفتر بین‌المللی دانشگاه خود نامه بنویسید).
  • قبل از ورود به آلمان، ترتیب حمل‌ونقل خود را از فرودگاه یا ایستگاه قطار به محل اقامت موقت خود فراموش نکنید و در نامه‌ای نام و آدرس مکانی را که باید بروید را برای خود بنویسید.
  • هنگام ورود به آلمان در دفتر بین‌المللی توقف کنید، که می‌تواند به شما در ارائه اطلاعات در مورد مکان‌های دانشجویی مناسب برای اجاره در نزدیکی کمک کند.
  • وقتی در آلمان هستید و مکان‌های خوبی برای اجاره پیدا کرده‌اید، جلساتی را  با صاحب‌خانه‌ها برای بازدید از آپارتمان‌ها تعیین کنید تا آن‌ها را به‌دقت بازرسی کنید – فقط محل اقامت خصوصی.
  •  با درخواست آنلاین در اتحادیه دانشجویی “Studierendenwerk” از شهری که در آن تحصیل می‌کنید، درخواست خوابگاه در سالن‌های اقامت را بدهید.
  • به‌محض اینکه محل اقامت موردنظر را پیدا کردید به بازدید از دفتر ثبت‌نام ساکن بروید تا آدرس خود را به‌عنوان محل اقامت رسمی خود ثبت کنید. شما می‌توانید از دفتر بین‌الملل بخواهید که پشتیبانی خود را در این زمینه ارائه دهد، مانند یافتن دفتر و اطلاعات مربوط به انطباق با الزامات مربوطه.

هزینه سکونت دانشجویی در آلمان چقدر است؟

به گفته DAAD، بیشتر دانشجویان در آلمان هرماه حدود 900 یورو هزینه می‌کنند. همان‌طور که آمار رسمی نشان می‌دهد، دانشجویان بین‌المللی جدا از هزینه‌های زندگی، هرماه حدود 298 یورو برای اسکان خود هزینه کنند. کسانی که با گزینه‌های ارزان‌تری برای اقامت زندگی می‌کنند مستلزم صرف هزینه 218 یورویی برای مدت مشابه هستند.

بااین‌حال، اگر ترجیح می‌دهید مانند بسیاری از دانشجویان بین‌المللی آپارتمان بگیرید، باید انتظار پرداخت اجاره‌بها را داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، در برلین می‌توانید حدود 400 تا 800 یورو برای یک آپارتمان مبله هزینه کنید.

انواع محل سکونت در آلمان برای دانشجویان کدام است؟

با دانستن اینکه 40٪ دانشجویان بین‌المللی با در اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت هستند، می‌فهمیم که 60٪ دیگر یا اکثریت دانشجویان بین‌المللی در آپارتمان‌های خصوصی زندگی می‌کنند.

ما به‌طور خاص در مورد همه اشکال موجود محل سکونت ارزان‌قیمت بحث خواهیم کرد.

سکونت ارزان در آلمان برای دانشجویان

سالن‌های اقامت ارزان‌ترین گزینه برای اسکان دانشجویان در آلمان است. این نوع اسکان توسط دانشجویان سال اول و همچنین دانشجویان بین‌المللی بسیار موردتقاضا است.

رزرو خوابگاه دانشجویی در آلمان

اجاره‌بهای کم تنها ویژگی جذاب در مورد گرفتن مکان در خوابگاه‌ها نیست. دلیل اینکه این اقامتگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی جذاب است می‌تواند تلاش برای کاهش هزینه‌های آن‌ها و همچنین فرصت داشتن معاشرت اجتماعی بیشتر باشد. سالن‌های دانشجویی معمولاً در مجاورت پردیس دانشگاه واقع‌شده‌اند و نوید یک تعامل اجتماعی بیشتر در مقایسه با محل اقامت خصوصی را می‌دهند.

ساکن یک تالار محل سکونت بودن به معنای توافق با برخی قوانین و تعامل با دیگران است.

نوع محل سکونت بسته به آنچه اتحادیه دانشجویی شهرستان ارائه می‌دهد، می‌تواند متفاوت باشد. گزینه‌ها ممکن است:

  • اتاق‌های یک‌نفره در آلمان،
  • آپارتمان مشترک در آلمان،
  • آپارتمان تک‌نفره در آلمان، 
  • آپارتمان زوجین در آلمان، 
  • خانه تک والدین،
  •  ​​آپارتمان / اتاق تک‌نفره برای افراد معلول، در جامعه مسکن آلمان باشد.

 علاوه بر این، اندازه و مبلمان فضای زندگی در تالارهای محل سکونت یکسان نیست.

به‌علاوه، همه دانشجویان به یک اندازه واجد شرایط درخواست مکان در سالن محل اقامت نیستند و زمان درخواست محدود است. توصیه می‌شه که درخواست به‌محض دریافت نامه پذیرش ارسال بشه، زیرا بسیار سریع کامل می‌شوند.

دانشجویان از طریق اپلیکیشن آنلاین درخواست می‌دهند و اجاره‌بها را به‌صورت ماهانه مستقیم پرداخت می‌کنند.

رزرو خوابگاه در آلمان

موارد مورد نیاز برای رزرو خوابگاه در آلمان

  • ارسال درخواست آنلاین در صفحه وب اتحادیه دانشجویی خاص شهرستان
  • دریافت ایمیلی که اطلاعات متقاضی و مهلت ارائه گواهی تحصیل را نشان می‌دهد- این بدان معنی است که متقاضی در لیست انتظار است تا پیشنهادی برای اقامت در آنجا دریافت کند
  • ارائه گواهی تحصیلی متقاضی در مهلت مقرر
  • دریافت نامه الکترونیکی بااطلاع قبلی، مبنی بر اینکه طی 4 تا 8 هفته آینده پیشنهادی برای اقامت در دسترس ارسال می‌شود
  • دریافت ایمیل با پیشنهاد محل اقامت “Festanschreiben” با مهلت پاسخگویی با مجوز برداشت مستقیم ، و همچنین محتوای قرارداد اجاره و اطلاعات مربوط به دفتر اداری مسئول برای اجاره‌نامه
  • قبول پیشنهاد با پاسخ دادن به ایمیل با مجوز برداشت مستقیم، یا رد پیشنهاد با عدم پاسخ به ایمیل در مهلت مقرر

پیشنهاد اسکان سریع “Schnellanschreiben”

  • هنگامی‌که اتاقی به‌طور اتفاقی یک اتاق در خوابگاه خالی میشه ، پیشنهاد از طریق ایمیل به‌طور هم‌زمان برای همه افراد در لیست انتظار برای رزرو خوابگاه در آلمان و محل اقامت موجود ارسال می‌شه
  • در این صورت شخصی اتاق را دریافت می‌کند که اولین کسی باشه که مستقیماً پاسخ می‌دهد.

محل سکونت خصوصی در آلمان برای دانشجویان

بیشتر دانشجویان بین‌المللی در آلمان زندگی در اشکال خصوصی را انتخاب می‌کنند. زندگی در یک آپارتمان خصوصی به معنای داشتن حریم خصوصی بیشتر و قوانین کمتر، اما متأسفانه سطح اجتماعی شدن پایین‌تر است.

قیمت اجاره به‌ احتمال‌ زیاد در شهرهایی مانند برلین، مونیخ، فرانکفورت ماین، کلن، هامبورگ و در مقایسه با سایر مکان‌های آلمان بیشتر است.

پیدا کردن یک مکان خصوصی به این معنی است که شما باید خودتان مکان را جستجو کنید. بااین‌حال، شما می‌توانید از دفتر بین‌المللی یا اتحادیه دانشجویی در شهر خود درخواست حمایت کنید.

اگر می‌خواهید به‌تنهایی جستجو کنید، باید تبلیغات آپارتمان‌های دانشجویی موجود را در روزنامه‌ها و مجلات محلی ، شهری یا دانشجویی بررسی کنید. روزنامه‌های محلی معمولاً آپارتمان‌های اجاره‌ای را در روزهای چهارشنبه و شنبه تبلیغ می‌کنند. علاوه بر این، خود دانشگاه همچنین در دانشگاه محل اقامت خود در آنجا است که چنین تبلیغاتی را چاپ می‌کنند، جایی که دانشجویان همچنین اعلامیه‌های خود را برای تمایل به اشتراک‌گذاری آپارتمان خود با افراد دیگر ارسال می‌کنند. روش دیگر ارسال آگهی شما برای نیاز به آپارتمان در پورتال‌های مختلف و در گروه‌های رسانه‌های اجتماعی شهری است که در آن تحصیل می‌کنید – به‌ویژه فیس بوک.

توصیه می‌شود هنگام جستجوی خود از عبارت Studenten-WG و Studentenwohnung استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که جستجوی شما خاص شهری که در آن تحصیل می‌کنید باشد.

در هنگام تلاش برای اجاره آپارتمان / اتاق خصوصی خود، باید اختصارات مورداستفاده در تبلیغات رسانه‌ها را درک کنید، بنابراین گیج نشوید:

 2-Zi.-Whg – برای یک آپارتمان با دو اتاق،

 2 ZKDB – برای یک آپارتمان‌ با دو اتاق، سالن، حمام و آشپزخانه،

 KT – برای سپرده،

 + NK – یک هزینه اضافی برای آب، دفع زباله، آسانسور، تمیز کردن خانه، همچنین می‌تواند شامل هزینه‌های گرمایش، گاز و برق،

 NR – سیگار کشیدن مجاز نیست 

و WBS – گواهی حمایت از درآمد لازم است.

اجاره مکان معمولاً شامل پرداخت پیش‌پرداخت در کل سه ماه از اجاره پایه است، به‌عنوان ضمانت مالک که به‌زودی محل را ترک نمی‌کنید. در صورتی‌ که آپارتمان و اثاثیه توسط مستأجر آسیب نبیند ودیعه توسط موجر مسترد خواهد شد.

 اجاره ماهانه به دو قسمت تقسیم می‌شود: “Kaltmiete” – اجاره پایه بدون سایر هزینه‌ها یا “Warmmiete” – با تمام هزینه‌های گنجانده‌شده در قیمت (یا قیمت نهایی اجاره).

ابزارهای سکونت خصوصی به‌عنوان دانشجو در آلمان عبارت‌اند از:

آپارتمان یک‌نفره

این‌زمانی است که شما تصمیم می‌گیرید تمام آپارتمان را کاملاً برای خود اجاره کنید. مجبورید به‌تنهایی از عهده پرداختن با اجاره و هزینه‌های آب و برق برآیید، این باعث صرف هزینه‌های زیاد برای محل اقامت است.اما فضای خصوصی بیشتری دارید.

زندگی به‌تنهایی در یک کشور خارجی به معنای تعامل کمتر با دانشجویان بومی و دیگر دانشجویان بین‌المللی است.

رزرو خوابگاه در آلمان و انواع آن

انواع مختلف رزرو خوابگاه در آلمان وجود دارد؛ مثل “Flatshare Wohngemeinschaf” یا “WG” آپارتمان مشترک که 2 الی 4 نفر باهم زندگی می‌کنند، آشپزخانه و حمامشان مشترک است، اما هرکدام اتاق خصوصی دارند.

-خوابگاه‌ها به‌طورکلی مختلط هستند.

-اندازه اتاق‌ها 9-18 مترمربع است.

-به‌طورکلی خوابگاه‌های دانشجویی کاملاً مبله هستند. اما همیشه باید از آن مطمئن شوید.

-بسیاری از خوابگاه‌ها مناطقی مخصوص برگزاری مهمانی دارند که مکان عالی برای دیدار افراد جدید است.

-ماشین‌ لباس‌شویی در زیرزمین است و همه افراد ساختمان از آن استفاده می‌کنند. (به‌طورمعمول باید 2 یورو برای هر بار استفاده پرداخت کنید)

این روش برای اقامت در آلمان بسیار محبوب است، زیرا حدود 30٪ از دانشجویان بین‌المللی در آلمان از آن استفاده می‌کنند.

امکان یافتن هم‌خانه وجود دارد، افرادی وجود دارند که نمی‌دانید علاقه‌مند به اشتراک آپارتمان‌ با دیگران مانند شما هستند.

آپارتمان‌های ارزان‌قیمت در آلمان (WBS):

اگر بودجه محدودی برای تأمین معاش خود در اختیار داشته باشید، به دلیل درآمد محدود یا به دلیل دریافت مزایای اداره رفاه اجتماعی یا مرکز کار، می‌توانید برای WBS اقدام کنید. سطح درآمدی که می تواند شما را واجد شرایط WBS کند، از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. اصولاً ممکن است شما به عنوان فردی که دارای WBS است، نباید سالانه بیش از 12000 یورو در اختیار نداشته باشید. در برخی از ایالت های فدرال، ممکن است درآمد بیشتری کسب کنید و همچنان حق WBS را داشته باشید. حتما از دفتر مسکن محلی خود (“Wohnungsamt”) در مورد محدودیت درآمد در ایالت فدرال خود سؤال کنید. با جستجوی کلمه “Wohnungsamt” و نام منطقه خود می توانید دفتر مسکن مسئول خود را پیدا کنید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست خانه‌های ارزان قیمت در آلمان

در اصل، شما باید کپی اسناد زیر را تحویل دهید:

  • گذرنامه (یا کارت شناسایی) و اجازه اقامت
  • سند ازدواج در صورت ازدواج
  • شناسنامه اگر فرزند دارید
  • اظهارات حقوق و دستمزد که ثابت می‌کند ماهانه چقدر درآمد دارید یا گواهی نامه‌ای از مرکز کاریابی یا اداره رفاه اجتماعی
  • تأیید ثبت نام (“polizeiliche Anmeldung”)
  • اظهارات بانک

اسناد مورد نیاز ممکن است در هر ایالت متفاوت باشد. بنابراین، بهتر است به فرم تقاضانامه ارائه شده توسط دفتر مسکن مسئول خود مراجعه کنید. در آنجا می‌توانید لیست کاملی از اسناد لازم را که باید ارائه دهید، پیدا کنید.

لطفا توجه داشته باشید: اگر در مورد اسناد مورد نیاز اطمینان ندارید، نگران نباشید! اگر چیزی از قلم افتاده باشد، اداره مسکن نامه‌ای با لیست اسنادی که ارائه ندادید، برای شما ارسال می‌کند.

“Wohnberechtigungsschein” (WBS) گواهی مورد نیاز شما برای اجاره یک آپارتمان با یارانه دولتی است. این آپارتمان‌ها ارزان تر از متوسط ​​محلی هستند. این ایالت از مالكین این آپارتمان‌ها پشتیبانی می كند (به عنوان مثال هنگام انجام بازسازی) تا اجاره‌ها با قیمت مناسب باقی بمانند. لازم به ذکر است که اخذ WBS هیچ تضمینی برای یافتن مسکن اجتماعی نخواهد بود. WBS تنها به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید یک آپارتمان با یارانه دولتی را اجاره کنی، اگر موفق به یافتن یک واحد آپارتمان شوید. افراد فاقد WBS مجاز به اجاره مسکن اجتماعی نیستند.

حتی اگر واجد شرایط WBS نیستید، می توانید درخواست مزایای مسکن (“Wohngeld”) را در اداره مسئول مسکن (“Wohngeldamt”) ارائه دهید. مزایای مسکن برای افرادی فراهم می‌شود که درآمد زیادی ندارند. بخاطر داشته باشید کسانی که از مرکز کاریابی یا اداره رفاه اجتماعی مزایایی می‌گیرند مشمول دریافت مزایای مسکن نمی‌شوند. در wohngeld.org فرم درخواست مزایای مسکن را برای ایالت خود پیدا خواهید کرد. با استفاده از گوگل کلمه “Wohngeldamt” و نام منطقه خود می‌توانید دفتر مسئول مسکن را پیدا کنید.

 

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *