آشنایی با آزمون یوس ترکیه

آشنایی با آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس ترکیه یکی از موضوعاتیه که اگر قصد ادامه‌ی تحصیل در این کشور رو دارید، باید حتما در موردش اطلاعات کافی داشته باشید. این آزمون در هر دانشگاهی به صورت مجزا برگزار میشه وهمه‌ی اتباع خارجی برای شروع تحصیلات خودشون باید در این آزمون ورودی شرکت کنند.

در سال‌های اخیر به دلیل سطح مناسب امکانات، کیفیت مطلوب آموزشی و مهم‌تر از همه نزدیکی این کشور به ایران، افراد زیادی متقاضی شرکت در این آزمون ورودی هستند.

در این مقاله اپلای مورنینگ صفر تا صد آزمون یوس ترکیه رو برای شما توضیح میده. اگر شما هم از علاقمندان ادامه تحصیل در کشور ترکیه هستید، پیشنهاد میکنیم این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید.

آزمون یوس ترکیه چیست؟

برای وارد شدن به دانشگاه‌های ترکیه اعم از دولتی و خصوصی و به طور کلی مهاجرت تحصیلی به ترکیه، دانشجویان غیربومی باید در این آزمون شرکت کنند. در این آزمون سطح تسلط متقاضی به زبان ترکی و همچنین مهارت‌ها و هوش ریاضی افراد سنجیده میشه.

تا سال 2010 این آزمون به طور همزمان در سراسر کشور برگزار میشد. از سال 2012 دانشگاه‌ها این آزمون رو به صورت مجزا برگزار می‌کنند و طراحی سوالات با هم متفاوته. معمولا هر دانشگاه یک بار در سال نسبت به برگزاری آزمون یوس ترکیه اقدام میکنه.

این آزمون سطح متوسطی داره و در صورتی که برای مطالعه‌ی منابع وقت و دقت کافی به خرج داده بشه، قطعا در اون موفق عمل خواهید کرد. بعد از قبول شدن در این آزمون میتونید تحصیل در دانشگاه مورد نظرتون رو شروع کنید. با قبولی در آزمون یوس ترکیه دیگه نیازی به شرکت در مصاحبه‌ی حضوری نخواهید داشت.

نحوه‌ی ثبت‌نام در آزمون یوس

زمان برگزاری آزمون یوس ترکیه برای هر دانشگاه، بازه‌ی متفاوتی داره. به طور کلی اکثر دانشگاه‌ها ماه بهمن رو به عنوان زمان ثبت نام متقاضیان اعلام می‌کنند. معمولا روز امتحان جوری در نظر گرفته میشه که با زمان شرکت در آزمون سایر مراکز آموزش همپوشانی نداشته باشه. شرکت در آزمون یوس ترکیه هیچ محدودیتی نداره. اگر قبول نشدید میتونید به دفعات دوباره امتحان بدید.

برای ثبت‌نام باید اول به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. فرم ثبت‌نام باید به صورت دقیق تکمیل بشه و ارسال اون به صورت اینترنتیه. در هنگام پر کردن فرم باید مدارک هویتی مثل پاسپورت و شناسنامه رو اسکن و بارگذاری کنید.

بعد از تکمیل فرم، دانشگاه براتون یک ایمیل تاییدیه میفرسته. این ایمیل شامل نام کاربری و رمز عبوره. با این اطلاعات وارد سایت بشید. وقتی اطلاعات شما تایید بشه، یک ایمیل دیگه هم به دستتون میرسه.

بعد از پایان پیش ثبت نام باید هزینه‌ی شرکت در امتحان رو پرداخت کنید تا ثبت‌نام شما نهایی بشه. بعد از اتمام این مراحل یک ایمیل که حاوی کارت شرکت در آزمونه برای شما فرستاده میشه.

آزمون یوس ترکیه

زمان برگزاری آزمون یوس

ثبت‌نام متقاضیان معمولا در بهمن ماه انجام میشه. هر دانشگاهی یک زمان خاص رو برای برگزاری آزمون مشخص میکنه. این امتحانات به صورت مجزا از هم از داوطلبان گرفته میشه.

اکثر دانشگاه‌ها این امتحان رو در ماه‌های فروردین و اردیبهشت برگزار می‌کنند. از اونجا که زمان آزمون‌ها با هم تداخل نداره؛ شما قادر هستید تا در آزمون ورودی چند دانشگاه مختلف شرکت کنید. این کار باعث بالا رفتن شانس قبولی شما میشه.

نتایج نهایی توسط دانشگاه بین دو هفته الی دو ماه به متقاضیان اعلام میشه.

هزینه‌ی شرکت در آزمون یوس ترکیه

هزینه‌ی شرکت در این امتحان ورودی از دانشگاهی به دانشگاه دیگه متفاوت است. موسساتی که رنکینگ بهتری دارند، هزینه‌ی بالاتری برای شرکت در این آزمون تعیین کرده‌اند.

اگر شما این آزمون رو در خود کشور ترکیه بدید. هزینه‌ی کمتری خواهد داشت. امکان شرکت در این امتحان در ایران هم وجود داره. طور کلی و با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی این آزمون بین 100 تا 400 لیر هزینه داره.

مدت زمان اعتبار آزمون YOS

نتیجه‌ای که در این آزمون کسب می‌کنید فقط و فقط در کشور ترکیه معتبر محسوب میشه. باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که قبرس شمالی هم مدرک این آزمون رو به رسمیت میشناسه.

همون طور که میدونید قبرس شمالی یک کشور مستقل نیست و ارتباطی با بخش یونانی‌نشین نداره. قبرس شمالی تحت تابعیت ترکیه قرار داره. بنابراین این آزمون در سطح بین‌المللی فاقد اعتباره و تنها یک آزمون بومی به شمار میره. در صورتی که نمره‌ی قبولی رو گرفتید اما به هر دلیلی در دانشگاه ثبت نام نکردید، این مدرک تا دو سال اعتبار خواهد داشت.

شما نمیتونید با قبول شدن در آزمون یک دانشگاه مدرک خودتون رو به یک مرکز آموزشی دیگه هم ارائه کنید. در واقع این اعتبار دو ساله تنها مختص به دانشگاهیه که در امتحان اون شرکت کردید.

آزمون یوس

مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون YOS

اولین مدرکی که باید در هنگام ثبت‌نام ارائه کنید، گواهی دوازده‌ساله‌ی اتمام دوره‌ی تحصیلی در ایرانه. مدرک دیپلم شما باید به زبان انگلیسی و یا ترکی ترجمه شده باشه.

شما باید گذرنامه، شناسنامه و تمام مدارک هویتی خودتون رو ارائه بدید. شما باید فرم درخواست رو تکمیل کنید. یک گواهی برای اثبات تمکن مالی هم در پرونده قرار بدید. دو قطعه عکس در قطع پاسپورتی هم باید به پرونده ضمیمه کنید.

قوانین شرکت در آزمون یوس ترکیه

  • در جلسه‌ی امتحان باید اصل پاسپورت رو همراه خودتون داشته باشید. توجه داشته باشد که کپی پاسپورت رو از شما قبول نمی‌کنند.
  • اجازه‌ی خارج کردن برگه‌ی سوالات رو از حوزه‌ی آزمون ندارید.
  • اگر بعد از بسته شدن درها به محل برگزاری آزمون برسید، به شما اجازه‌ی ورود نخواهند داد. در این حالت هزینه‌ی ثبت‌نام هم بهتون برگردونده نمیشه.
  • داشتن فرهنگ لغت و هر گونه وسیله‌ی الکتریکی ممنوع است.
  • اگر فردی تابعیت کشور ترکیه رو داره برای شرکت در این امتحان مجاز نخواهد بود.
  • برای شرکت در آزمون یوس ترکیه، باید حتما از دبیرستان‌های ایران فارغ‌التحصیل شده باشید. اگر سال آخر دبیرستان باشید هم اجازه‌ی حضور در جلسه‌ی امتحان رو پیدا می‌کنید.
  • اگر شما تابعیت ترکیه رو داشته باشید اما در کشور دیگه‌ای درس خوندید هم اجازه دارید در این آزمون شرکت کنید.

شرایط سنی آزمون YOS

شما برای شرکت کردن در این امتحان با شرط سنی مواجه نیستید. تمام دانش‌آموزان رشته‌های نظری، کاردانش، فنی و حرفه‌ای و هنرستانی اجازه‌ی شرکت در آزمون یوس ترکیه رو دارند.

شما فقط باید مدرک دیپلم داشته باشید. دانشگاه‌های خیلی کمی ممکنه به سن شما و یا سطح نمراتتون حساس باشند.

آزمون یوس شامل چه سوالاتی است؟

این آزمون چند مهارت مختلف رو ارزیابی میکنه. مهمترین قسمت هم پاسخ دادن به سوالات هوش و دانش ریاضی است. بخش اول شامل 80 سواله. نمره‌ی شما در بخش اول به صورت یک عدد گزارش میشه.

در این بخش شما باید به 30 سوال در ارتباط با ریاضیات پاسخ بدید. برای پاسخ دادن به سوالات این قسمت باید درس ریاضی عمومی و مثلثات رو مطالعه کرده باشید. در ادامه هم با 5 سوال از درس هندسه روبه‌رو خواهید شد. بخش هوش شامل 45 سوال میشه. این سوالات بر اساس منطق طراحی شدند. مهمترین سوالات بخش هوش مربوط به پیدا کردن رابطه‌ی بین اشکال سه بعدی هستند. نسبت گفته شده بین سوالات بخش اول میتونه بسته به دانشگاه شما متفاوت باشه.

تعداد سوالات این قسمت بین 80 تا 100 متغیره. برای پاسخ دادن به سوالات هوش و ریاضی هر دانشگاه زمان متفاوتی رو در نظر میگیره. به طور معمول این زمان بین 100 دقیقه تا دو ساعت میتونه در نظر گرفته میشه.

در بخش دوم از سوالات برخلاف بخش اول، نمره‌ی داوطلب به صورت عددی گزارش نمیشه. در این جا داوطلبان بر اساس نمره‌ی A، B و C سطح‌بندی خواهند شد. در این بخش از سوالات میزان تسلط شما به زبان ترکی مورد ارزیابی قرار میگیره.

زمان پاسخ‌دهی به این سوالات بر اساس دانشگاهی که حوزه‌ی شما است، متفاوته با این حال به طور میانگین به شما یک ساعت زمان برای پاسخ دادن، اختصاص داده میشه.

بعضی از دانشگاه‌ها به شما یک موضوع میدن و ازتون میخوان در ارتباط با موضوع مشخص شده چند خط به زبان ترکی بنویسید.

بعضی از داوطلبین موفق به کسب نمره‌ی حد نصاب در بخش اول میشن. یعنی به خوبی از پس سوالات هوش و ریاضی  بر میان اما نمره‌ی لازم رو در بخش دوم نمیگیرند. این دسته از داوطلبین هنوز شانس خودشون رو برای گرفتن پذیرش از دست ندادن. این افراد باید متعهد بشند که قبل از ورود به دانشگاه مورد نظر، به مدت شش ماه در کلاس‌های آموزش زبان ترکی شرکت می‌کنند.

نمره‌ی قبولی در آزمون یوس ترکیه

کسب کردن نمره‌ی قبولی در این آزمون، معادل گرفتن مجوز تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه برای متقاضیان غیر بومی است. این آزمون در مجموع 100 نمره داره.

برخلاف ایران که هر سه سوال غلط یک نمره‌ی منفی داره؛ در این امتحان با غلط جواب دادن به چهار سوال، یکی از جواب‌های صحیح شما از بین میره. اگر شما داوطلب ورود به رشته‌های گروه علوم پزشکی هستید، باید موفق بشید در این امتحان حداقل 50 امتیاز به دست بیارید. اگر رشته‌ی شما به صورت آموزش از راه دور برگزار میشه به دست آورن 40 امتیاز برای ورود به دانشگاه مورد نظر کفایت میکنه. همون طور که قبلا اشاره کردیم بخش دوم این آزمون مربوط به ارزیابی سطح تسلط شما به زبان ترکیه.

به طور معمول این قسمت در امتیاز شما تاثیر نداره. تنها در صورتی نمره‌ی قسمت دوم در امتیاز نهایی لحاظ میشه که شما با یک متقاضی دیگه در قسمت اول هم‌امتیاز باشید. برای ورود به رشته‌ی پزشکی رقابت کاملا تنگاتنگی در جریانه بنابراین روی هر دو بخش به صورت متمرکز وقت بگذارید.

سوالات آزمون یوس

زبان سوالات آزمون YOS

سوالات بخش اول  امتحانی که شامل هوش و مهارت‌های ریاضی شماست، به هر دو زبان انگلیسی و ترکی نوشته شده. در این قسمت کسی قصد ارزیابی مهارت و تسلط شما به زبان ترکی رو نداره.

بخش اصلی و اثرگذار در قبولی شما همین قسمت اوله. بعضی از دانشگاه‌ها به داوطلبان امکان انتخاب فارسی به عنوان زبان امتحانی رو هم میدن. اگر شما به هر دلیلی فرصت نکردید زبان رسمی کشور رو یاد بگیرید، نیازی نیست که امیدتون رو از دست بدید. اگر بتونید نمره‌ی بالاتر از 50 برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بگیرید و یا نمره‌ای بالاتر  از 40 برای رشته‌های دیگه کسب کنید؛ هنوز هم امکان قبولی براتون وجود داره.

در این حالت دانشگاه به شما یک فرصت مجدد میده. شما باید بتونید در یک بازه‌ی زمانی شش ماهه به تسلط نسبی در زبان ترکی برسید.

منابع مطالعاتی آزمون یوس

شما برای مهاجرت به ترکیه و شرکت  در آزمون یوس و اینکه نتیجه‌ی خوبی بگیرید، نیاز به مطالعه‌ی سه دسته از منابع دارید. یک دسته از کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنید باید برای پاسخ دادن به 45 سوال تست هوش کافی باشند.

این کتاب‌ها باید شامل مثال‌ها و سوالاتی باشند که بر ارتباط بین یک توالی از اشکال تاکید دارند. در گروه دوم باید برید سراغ کتاب‌های ریاضی و هندسه. تا حد زیادی میتونید از کتاب‌های تست کنکورهای ایران استفاده کنید.

برای تسلط بیشتر هم به بررسی سوالات سال‌های قبل این آزمون بپردازید. در نهایت کتاب‌هایی تهیه کنید که بتونید با کمک اون‌ها در زبان ترکی به سطح مطلوبی برسید. اگر حس می‌کنید فقط خودخوانی برای شما کافی نیست، میتونید در کلاس‌ها و دوره‌های آشنایی با زبان ترکی شرکت کنید.

داوطلب‌ها برای آمادگی هر چه بیشتر معمولا از سه کتاب مطرح استفاده می‌کنند. کتاب متروپل و کتاب پوزا شامل نمونه سوالات امتحانی هستند. این کتاب‌ها هیچ درسنامه‌ای ندارند. کتاب تی‌نی‌تی هم یکی دیگه از منابع مورد استفادست.

این کتاب شامل یک سری درسنامه‌ی مختصره. بعضی از کتاب‌ها مثل YOS Practice Exam 50 شامل سوالات سال‌های قبل هستند و مطالعه‌ی این کتاب میتونه خیلی به شما کمک کنه.

سطح دشواری آزمون یوس ترکیه

خیلی از افراد فکر می‌کنند که این امتحان خیلی سخته. اما باید بهتون اطمینان خاطر بدم که این طور نیست. شما قطعا میتونید با تلاش و پشتکار نمره‌ی قبولی رو کسب کنید. سوالات این امتحان به صورت پنج گزینه‌ای هستند.

معمولا با توجه به سطح خوب آموزش در ایران، داوطلبین در این امتحان عملکرد خوبی دارند. از اونجا که اکثر سوالات بر پایه‌ی دانش ریاضی هستند؛ اگر روی ترکی تسلط کامل ندارید هم جای نگرانی نیست.

شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه سوال خیلی از افرادیه که قصد دارند در دانشگاه‌های این کشور درس بخونن. ترکیه به علت نزدیکی به ایران و پایین‌تر بودن هزینه‌ی تحصیل و زندگی نسبت به کشورهای اروپایی، همیشه مورد توجه ایرانی‌ها بوده. اکر شما هم به ادامه‌ی تحصیل در این کشور علاقه‌مند هستید، پیشنهاد میکنیم با استفاده از مشاوره‌ی آنلاین اپلای مورنینگ  از راهنمایی مشاورین ساکن ترکیه بهره‌مند بشید.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *