Anmeldung یا ثبت آدرس در آلمان چیست؟

Anmeldung یا ثبت آدرس در آلمان چیست؟

ثبت آدرس یا Anmeldung در آلمان چیست؟

در این مقاله قرار است درباره Anmeldung  یا ثبت آدرس در آلمان توضیح دهیم. زمانی که شما قصد سفر (بیشتر از سه ماه) یا مهاجرت به کشور آلمان را دارید، باید آدرس محل سکونت خود را در دفاتر شهرداری به ثبت برسانید. شهرداری با ارگان‌های دیگر نیز در ارتباط است و به صورت اتوماتیک آدرس شما در همه ارگان‌ها ثبت می‌شود.

چرا آنملدونگ مهم است؟

زمانی که شما Anmeldung یا ثبت آدرس در آلمان را انجام دهید می‌توانید برای دریافت خدماتی مانند خرید سیم کارت در آلمان و اینترنت، حساب بانکی، اقامت و شناسه مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید از زمانی که در آپارتمانی ساکن می‌شوید به مدت دو هفته زمان نیاز دارید که Anmeldung یا ثبت آدرس در آلمان را انجام دهید. زمانی که شما به ثبت آدرس در کشور آلمان اقدام می‌کنید، یک تائیدیه ثبت آدرس یا گواهی ثبت نام به نام Meldebescheinigung یا Anmeldebestätigung دریافت خواهید کرد.

که برای خدمات گفته شده به این گواهی نیاز دارید. دو هفته بعد از Anmeldung  شناسه مالیاتی (Steueridentifikationsnummer) خود را دریافت خواهید کرد که پس از تحویل این شناسه به کافرما، مالیات شما به درستی محاسبه می‌شود.

تا قبل از شناسه مالیاتی ممکن است تا 42 درصد مالیات بر درآمد به شما تعلق گیرد. که این عدد بالاترین نرخ مالیات است. برای دریافت سریع‌تر شناسه مالیاتی می‌توانید کد پستی خود را در سایت رسمی اداره مرکزی مالیات فدرال (Finanzamt) تایپ کنید و نزدیک‌ترین اداره مالیات را پیدا کنید. سپس با تائیدیه ثبت آدرس و گذرنامه خود به اداره مالیات مراجعه کرده و شناسه را دریافت کنید.  

مراحل Anmeldung  یا ثبت آدرس در آلمان

برای ثبت آدرس سه مرحله گرفتن نوبت به صورت حضوری یا آنلاین، تکمیل مدارک و گرفتن وقت از شهرداری را انجام دهید.

گرفتن وقت از شهرداری

در مرحله اول باید از شهرداری یک وقت برای Anmeldung، به صورت حضوری یا آنلاین بگیرید. لیست شهرهایی که به صورت حضوری و آنلاین می‌توانید از آنها وقت بگیرید به شرح زیر است:

برلین

فرانکفورت

هامبورگ

مونیخ

دوسلدورف

اشتوتگارت

در یک شهر بزرگ زندگی نمی کنید؟ اگر در شهرهای کوچک‌تر یا غیر از موارد عنوان شده زندگی می‌کنید، می‌توانید به اداره ثبت Einwohnermeldeamt مراجعه کنید و نزدیک‌ترین آدرس شهرداری را در سایت Deutsche Post پیدا کرده و به آن مراجعه کنید. ثبت آدرس در آلمانزمانی که برای دریافت نوبت به صورت آنلاین یا حضوری اقدام می‌کنید، باید نزدیک‌ترین وقت را تا پایان دو هفته از سکونت‌تان انتخاب کنید. (معمولا نوبت دهی‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کنند و بهترین ساعت بین 7 تا 9 صبح برای مراجعه حضوری به شهرداری است.) اگر خانواده هستید گرفتن یک نوبت برای ثبت آدرس همه‌ی اعضای خانواده کافی است. ولی اگر یک زوجی هستید که ازدواجی بین شما صورت نگرفته، باید وقت جداگانه بگیرید. از زمانی که شما برای گرفتن نوبت اقدام می‌کنید تا زمانی که نوبت شما برسد باید مدارک خود را تکمیل کنید.    

تکمیل مدارک برای Anmeldung و ثبت آدرس در آلمان

برای Anmeldung شما به مدارک زیر نیاز دارید:

1.گذرنامه

اگر شما از ابتدا در کشور دیگری زندگی می‌کردید و به کشور جدیدی مهاجرت کردید برای انجام امور اداری و شهروندی خود به گذرنامه معتبر نیاز دارید.

2.اجاره نامه یا نامه تائید از صاحبخانه

از مدارکی که شما برای ثبت آدرس در آلمان نیاز دارید می‌توان به اجاره نامه یا تائیدیه‌ای از مالک خانه اشاره کرد. در واقع این تائیدیه یک فرم است که فردی که آپارتمانی را به شما اجاره داده (مالک خانه) باید آن را تکمیل و به شما تحویل دهد. به این تائیدیه در زبان آلمانی Wohnungsgeberbestätigung گفته می‌شود. که این فرم هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی قابل ارائه است. برای کسب اطلاع درباره اجاره خانه در آلمان به لینک مطلب مراجعه کنید.

3. ویزای موقت

ویزای موقت برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا است که به آلمان مسافرت یا مهاجرت کرده باشند.

4. سند ازدواج

اگر شما متاهل هستید سند ازدواج مهم‌ترین سندی است که تاهل شما را اثبات می‌کند پس برای انجام امور اداری یا شهروندی باید اصل و ترجمه شده سند ازدواج را به همراه داشته باشید.

5. مدارک هویتی همه اعضا خانواده

اگر شما یک خانواده هستید نیاز نیست برای ثبت آدرس همگی به شهرداری مراجعه کنید. کافی است یکی از اعضای خانواده به همراه مدارک هویتی هر یک از اعضا (شناسنامه و ترجمه رسمی آن) و گذرنامه برای Anmeldung یا ثبت آدرس در آلمان اقدام کند.

6. سند مالکیت خودرو

در صورتی که خودرویی به نام شما به ثبت رسیده باید سند مالکیت آن را در هنگام Anmeldung همراه خود داشته باشید.

7. فرم ثبت نام دوم

اگر اعضای خانواده در محل دیگری سکونت دارند یا خانه‌ی دیگری در آلمان دارید، اطلاعات آن را نیز باید در فرم ثبت نام دوم (Beiblatt zur Anmeldung ) پر کرده و همراه خود داشته باشید.

حضور در شهرداری (Bürgeramt)

در مرحله آخر بعد از اینکه نوبت گرفتید و مدارک گفته شده را جمع آوری و تکمیل کردید باید در روز و ساعت مقرر شده در دفتر شهرداری حضور پیدا کنید. Anmeldung  یا ثبت آدرس در آلمان معمولا بین 10 تا 20 دقیقه زمان می‌برد. متصدی بخش مربوطه مدارک شما را تحویل می‌گیرد و تعدادی سوال به زبان آلمانی از شما می‌پرسد و در نهایت گواهی تائیدیه ثبت آدرس (یا Meldebescheinigung) را برای شما صادر می‌کند.

مالیات کلیسا برای ثبت آدرس

در صورتی که شما پیرو دینی مانند کاتولیک، پروتستان و یا یهود هستید باید در فرم مربوط به Anmeldung دین خود را مشخص کنید. چرا که برای اموری مانند ازدواج یا مراسم‌های مذهبی دیگر به کلیسا مراجعه می‌کنید. پس باید مالیات کلیسا را نیز پرداخت کنید.  

آیا می توانم Anmeldung را با Airbnb انجام دهم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا امکان ثبت آدرسی که از Airbnb رزرو کردیم وجود دارد یا خیر؟ اگر شما آپارتمانی را از Airbnb رزرو کنید، مالک خانه تائیدیه مسکن یا Wohnungsgeberbestätigun  را به شما نمی‌دهد.

این تائیدیه مسکن یکی از مدارکی بود که برای حضور در شهر داری و Anmeldung به آن نیاز داشتید. پس امکان ثبت آدرسی که از Airbnb رزرو کردید وجود ندارد. مگر تحت شرایطی که بیشتر از 6 ماه خانه را اجاره کرده باشید.

جریمه انجام ندادن Anmeldung یا ثبت آدرس در آلمان

بهتر است بدانید اگر ظرف مدت دو هفته از ساکن شدن در یک آپارتمان برای ثبت آدرس اقدام نکنید، علاوه بر پرداخت مالیات بر در آمد بسیار سنگین، ممکن است تا 1000 یورو جریمه شوید.

همچنین که اگر ثبت آدرس در آلمان را انجام ندهید، نمی‌توانید برای خرید سیم کارت و اینترنت، دریافت شناسه مالیاتی، دریافت حساب بانکی و … اقدام کنید.

چه اتفاقی می افتد وقتی که شما Anmeldung را ثبت نکنید؟

اگر به صورت کلی آدرس خود را ثبت نکنید که شامل پرداخت جریمه و مالیات سنگین می‌شوید. ولی اگر اقامت شما موقت است و آپارتمان خود را از Airbnb اجاره می‌کنید، مشکلی برای ثبت برای شما پیش نمی‌آید.

می‌توانید برای دریافت سیم کارت و اینترنت از خدمات سیم کارت‌های اعتباری استفاده کنید. همچنین بانک‌هایی هستند که حساب بانکی بدون Anmeldung را برای شما ثبت می‌کنند. یکی از این بانک‌ها N26 بانک موبایل است که بین مهاجران و مسافران محبوبیت زیادی دارد. بهترین بانک های آلمان را اینجا ببینید.

تغییر آدرس در آلمان – Ummeldung

اگر آدرس محل سکونت شما تغییر کرد باید مجددا به دفاتر شهرداری مراجعه کره و آدرس جدید خود را ثبت کنید. همان طور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم، شهرداری با ارگان‌های دیگر در ارتباط است و برای همه امور شهروندی خود نیاز به انجام این کار دارید.

برای ترک کردن آپارتمان باید چکار کنیم؟ – Abmeldung

زمانی که شما آپارتمان را ترک می‌کنید و در آپارتمان جدید مستقر می‌شوید باید اطلاعات آپارتمان جدید را ثبت کنید. اگر به صورت کلی قصد ترک آلمان را دارید باید در هفته آخر زندگی در آلمان، مجدد به شهرداری مراجعه کرده و با Wohnungsgeberbestätigung ترک آپارتمان خود را اثبات کنید. در این Wohnungsgeberbestätigung مالک خانه تائید می‌کند که شما قصد ترک منزل را دارید.    

 

منبع:

simplegermany

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

1 دیدگاه برای “Anmeldung یا ثبت آدرس در آلمان چیست؟

  1. تصویر کاربری فرهاد
    فرهاد گفته:

    ثبت آدرس تو آلمان جزئیات زیادی داره. واقعا ممنونم که به این خوبی توضیح دادین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *