تحصیل در کانادا بهتر است یا امریکا؟

تحصیل در کانادا بهتر است یا امریکا؟

هم کانادا و هم آمریکا فرصت‌های خوبی برای دانشجویان بین‌اللمی ایجاد می‌کنند با این حال به هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه تحصیل در کانادا یا امریکا را به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی انتخاب کنید، همیشه تردید دارید و دودل هستید.

اینکه شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در کدام کشور تحصیل کنید، مسئله پیچیده‌ای است و نیاز به تحقیق و بررسی دارد. به منظور انتخاب کانادا یا آمریکا به عنوان محل تحصیل خود باید عوامل مهمی را در نظر بگیرید.

برای مثال بدانید انتظار شما از تحصیل در چه حدی است و چه هدفی را دنبال می‌کنید. به عبارت دیگر باید هزینه‌های زندگی در کانادا، هزینه‌های تحصیل در کانادا، و شرایط پذیرش تحصیلی کانادا را با امریکا مقایسه کنید تا بتوانید به نتیجه درستی دست یابید.

شرایط زندگی در کانادا یا آمریکا، کدام یک برای ایرانیان بهتر است؟

طی چند سال گذشته کشورهای مختلفی به عنوان مقاصد تحصیلی محبوب خارج از ایران نام برده شدند. دانشجویان ایرانی همیشه بین 2 کشور کانادا و آمریکا دودل هستند. هر چند هم کانادا و هم آمریکا مقاصد رویایی برای دانشجویان ایرانی به حساب می‌آیند ولی در سال‌های اخیر کانادا از آمریکا پیشی گرفته است.

دانشجویان ایرانی که آرزوی تحصیل در خارج از کشور را در ذهن خود پرورش می‌دهند می‌توانند کشور کانادا را انتخاب کنند. عوامل زیادی بر محبوبیت و برتری کانادا نسبت به آمریکا برای دانشجویان ایرانی وجود دارد. برای مثال زمان پردازش پرونده‌های مربوط به مجوزهای تحصیلی در کانادا معقول‌تر از آمریکا است.

در ادامه باید گفت مهاجرت به کانادا نسبت به مهاجرت به آمریکا آسان‌تر است و هزینه‌های کمتری دارد. در برخی از دوره‌های زمانی، ویزا آمریکا دچار محدودیت می‌شود و ممکن است مسدود شود. با توجه به تمام این دلایل، دانشجویان ایرانی بیشتر متقاضی پذیرش در یکی از بهترین دانشگاه‌های تهران خواهند بود.

تحصیل در کانادا یا آمریکا

شرایط پذیرش تحصیلی در کانادا و آمریکا

با وجود اینکه روند پذیرش و معیارهای واجد شرایط بودن دانشجویان ایرانی به منظور تحصیل در آمریکا و کانادا یکسان است ولی تفاوت‌های عمده‌ای نیز وجود دارد که سبب تسهیل ورود به دانشگاه‌های کانادا نسبت به دانشگاه‌ها آمریکا می‌شود. در ادامه به 3 مورد از شرایط پذیرش اشاره می‌کنیم:

  •   مقطع تحصیلی که برای ادامه تحصیل به آن نیاز دارید یکی از مسائل مهم است. برای تحصیل در کانادا و آمریکا باید در دوره دبیرستان یا دوره‌های پیش از پذیرش تحصیلی خود نمرات خوبی گرفته باشید. به طور مثال در صورتی که به فکر شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد در کشور کانادا یا آمریکا هستید، باید حداقل 16 سال سابقه تحصیل داشته باشید. به طور کلی دوره 4 ساله لیسانس یکی از الزامات و شرایط مهم در پذیرش دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های آمریکا و کانادا است.
  •   قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا و آمریکا نیز یکی دیگر از شرایط مهم پذیرش تحصیلی به حساب می‌آید. در راستای تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا دانشجویان بین‌المللی باید در آزمون‌های خاص SAT یا ACT شرکت کنند در حالی به منظور پذیرش تحصیلی در کانادا در مقطع لیسانس نیازی به شرکت در این آزمون‌ها نیست.
  •   آزمون‌های ورودی مورد نیاز در پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا به طور اجباری برگزار می‌شود. البته همه دانشگاه‌های این کشور گواهی و نمرات این آزمون‌ها را نمی‌خواهند ولی در برخی دانشگاه‌ها الزامی است. با این وجود اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نیاز به هیچ نمره‌ای ندارد و شرکت در هیچ آزمونی اجباری نخواهد بود. تنها برخی از دوره‌های خاص آموزشی در کانادا شاید امتیازات ویژه‌ای را درخواست کنند.

شرایط پذیرش تحصیلی در کانادا و آمریکا

دانشگاه‌های برتر در آمریکا و کانادا

اگر به دنبال دانشگاه‌های برتر کانادا و آمریکا هستید، بهتر است نگاهی به آخرین رتبه‌بندی‌های جهانی بیندازید. این فهرست رتبه‌بندی‌شده هر چند وقت یک‌بار به طور رسمی ویرایش می‌شود. در آخرین ویرایشی که طی سال 2020 انجام شد، برخی از دانشگاه‌های کانادا و آمریکا جزء برترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند.

دانشگاه و موسسه آموزشی فناوری ماساچوست آمریکا در رتبه اول جهان و دانشگاه استنفورد آمریکا در رتبه دوم قرار گرفت. همچنین سایر دانشگاه‌های آمریکا در بین 10 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. برای مثال دانشگاه هاروارد در رتبه سوم، دانشگاه و موسسه آموزشی فناوری کالیفرنیا در رتبه پنجم، و دانشگاه شیکاگو در رتبه دهم هستند.

ناگفته نماند کشور کانادا نیز همانند کشور همسایه خود میزبان برخی از برترین دانشگاه‌های جهان است. در بین 50 دانشگاه برتر جهان، 3 دانشگاه کانادایی در جایگاه خوبی قرار دارند. دانشگاه تورنتو در رتبه 29 جهانی، دانشگاه مک گیل در رتبه 35 جهانی و دانشگاه بریتیش کلمبیا در رتبه 51 جهان قرار گرفته‌اند.

ویزای تحصیلی آمریکا یا کانادا

به منظور مهاجرت به کانادا یا آمریکا باید از طریق ویزای مهاجرتی اقدام کنید، یکی از بهترین روش‌های مهاجرت، اخذ ویزای تحصیلی است. تحصیل در کانادا یا آمریکا به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی تنها با داشتن ویزای تحصیلی امکان‌پذیر خواهد بود.

به منظور پذیرش تحصیلی باید مدارک و اسناد لازم را به سفارت کانادا یا آمریکا تحویل دهید. در راستای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا باید به عنوان یک دانشجوی تمام وقت در برنامه آموزشی حرفه‌ای ثبت‌نام کرده و پذیرفته شده باشید.

در ضمن باید موسسه آموزشی معتبری شما را به عنوان دانشجوی پذیرفته‌شده خود اعلام کند. در واقع این موضوع تاییدیه‌ای برای اداره مهاجرت و گمرک آمریکا است. برای تحصیل در کانادا نیز باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید و به عنوان دانشجوی بین‌المللی در طول مدت اقامت خود در برنامه‌های آموزشی شرکت داشته باشید.

در صورتی که دوره تحصیلی شما کمتر از 6 ماه طول می‌کشد نیازی به اخذ ویزای تحصیلی نیست. به هر حال برای رفتن به کانادا بهتر است از ویزای تحصیلی استفاده کنید.

شرایط پذیرش تحصیلی در کانادا و آمریکا

هزینه تحصیل و زندگی در کانادا یا آمریکا

زمانی که صحبت از هزینه‌های زندگی در کانادا یا هزینه‌های تحصیل در کانادا به میان می‌آید، شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی نگرانی‌های قابل‌توجهی خواهید داشت. ولی باید گفت تحصیل در کانادا نسبت به تحصیل و زندگی در آمریکا به طرز قابل‌توجهی ارزان‌تر است.

میانگین هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور نشان‌دهنده این موضوع خواهد بود. کافی است شما خودتان هزینه آموزش در دانشگاه‌های آمریکا را با هزینه‌های دانشگاه‌های کانادا مقایسه کنید تا متوجه شوید که کانادا بسیار ارزان‌تر از آمریکا است.

برای مثال دانشجوی بین‌المللی که برای دریافت مدرک کارشناسی مهندس شیمی در دانشگاه آلبرتا کانادا که بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی استان آلبرتا است تحصیل می‌کند، سالانه حدود 32000 دلار باید پرداخت کند.

در مقابل دانشجوی بین‌المللی که در رشته مهندسی شیمی دانشگاه میشیگان بهترین دانشگاه دولتی ایالت میشیگان درس می‌خواند سالانه حدود 56000 دلار باید شهریه پرداخت کند. بدین‌ترتیب دانشجوی بین‌المللی در آمریکا زندگی پر‌ هزینه‌ای خواهد داشت در حالی که زندگی در کانادا مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

کار پس از تحصیل در آمریکا و کانادا

مسئله بعدی که بیشتر دانشجویان بین‌المللی درگیر آن هستند مربوط به شرایط کار پس از تحصیل در کانادا و آمریکا است. به زبان ساده فرصت‌های شغلی برای دانشجویان بین‌المللی یک عامل اساسی در تصمیم‌گیری محل تحصیلشان است.

می‌توان گفت بسیاری از دانشجویان بین‌المللی فرصت کار در خارج از کشور بعد از اتمام دوره تحصیل برایشان خیلی مهم است. شرایط کاری بعد از اتمام دوره تحصیل در کانادا و آمریکا یکی از مسائل مهم برای دانشجویان بین‌المللی به حساب می‌آید.

با مقایسه این 2 کشور از نظر جمعیت و تولید ناخالص داخلی می‌توان گفت آمریکا دارای جمعیت 320 میلیون نفری و تولید ناخالص داخلی 21.4 تریلیون دلاری است در حالی که کانادا تنها 35 میلیون نفر جمعیت دارد و تولید ناخالص داخلی آن به 1.7  تریلیون دلار می‌رسد.

با توجه به توضیحات بالا می‌توان گفت فرصت‌های شغلی در آمریکا بسیار بیشتر از کانادا است. زیرا آمریکا اقتصاد بزرگ‌تری نسبت به کانادا دارد. از این‌رو زمانی که نوبت به مقایسه آمریکا و کانادا در مورد فرصت‌های شغلی بعد از اتمام دوره آموزشی می‌رسد، باید گفت که به طور واضح آمریکا برنده این مقایسه خواهد بود.

تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا و آمریکا

قبل از اینکه برای مهاجرت تحصیلی خود یا اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید، بهتر است از شرایط تحصیل در آمریکا یا کانادا اطلاع داشته باشید. برای مثال از سرعت پردازش مجوزهای تحصیلی، سطح کیفی آموزش‌های تحصیلی، و میزان پذیرش هر دانشگاه مطلع شوید تا بتوانید دانشگاهی را انتخاب کنید که به علاقه و تمایل شما نزدیک باشد.

زمانی که شرایط تحصیل در کانادا و آمریکا را با یکدیگر مقایسه می‌کنید، مشخص می‌شود این 2 کشور به طرز قابل‌توجهی در رتبه‌بندی‌های جهانی با هم فرق دارند. برای مثال براساس رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌های جهانی در سال 2022 تنها 2 دانشگاه کانادایی در لیست 100 دانشگاه برتر جهان قرار داشتند.

از این‌رو شرایط تحصیل در دانشگاه‌های کانادا به طور حتم با شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا متفاوت است. به طور کلی کیفیت سطح تحصیلی در این 2 کشور بالا خواهد بود ولی بدون‌شک آمریکا می‌تواند شرایط تحصیلی بهتری برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد کند.

اقامت پس از تحصیل در کانادا یا آمریکا

قبل از اینکه کشوری را برای مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کنید، به طور حتم به شرایط اقامت و زندگی پس از تحصیل در آن کشور نیز فکر می‌کنید. به عبارت دیگر تصمیم‌گیری در مورد محل تحصیل به کیفیت زندگی و شرایط اقامت در آن کشور نیز بستگی دارد.

برخی از کشورها شرایط اقامت سختی دارند و به راحتی هر کسی را به عنوان شهروند دائم خود نمی‌پذیرند. هزینه زندگی، مراقبت‌های بهداشتی، و شرایط آب و هوایی به هنگام اخذ ویزای تحصیلی و درخواست مهاجرت در تصمیم شما موثر هستند.

آیا ارزان‌ترین شهرهای کانادا برای تحصیل و زندگی را می‌شناسید؟ به منظور اخذ اقامت دائم کانادا، بد نیست از زندگی در این شهرهای ارزان قیمت شروع کنید. در مقایسه شرایط اقامت بعد از تحصیل در کشور کانادا و آمریکا، به طور قطع کانادا شرایط ساده‌تری دارد و هزینه‌های زندگی در این کشور ارزان‌تر از آمریکا خواهد بود.

این در حالی است که اداره مهاجرت کشور آمریکا به هر دانشجوی بین‌المللی اقامت دائم نمی‌دهد و سخت‌گیری‌های زیادی دارد. توصیه می‌کنیم به هنگام تصمیم‌گیری در مورد تحصیل در آمریکا و کانادا، تمام موارد ذکر شده در بالا را در نظر بگیرید.

به شرایط اقامت بعد از تحصیل، شرایط کار پس از تحصیل، نحوه پذیرش دانشگاه‌های این کشورها، و شرایط و هزینه‌های زندگی در آمریکا و کانادا فکر کنید و در نهایت بهترین محل را با توجه به هدف اصلیتان در نظر بگیرید.

اینستاگرام اپلای مورنینگ تلگرام اپلای مورنینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *